تست mmpi؛ همه‌چیز درباره این ابزار تشخیص اختلالات روانی

0

تست MMPI یا «پرسش‌نامه شخصیتی چندمحوری مینه‌سوتا» ابزاری است که متخصصان برای تشخیص بیماری‌های سلامت روان استفاده می‌کنند. این تست اولین بار در اواخر دهه ۱۹۳۰ میلادی تدوین شد، اما بارها بازنگری و به‌روزرسانی شد تا دقتش افزایش یابد. در این مقاله درباره پیدایش تست MMPI، نحوه انجامش و انواع آن توضیح می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

تاریخچه پرسش‌نامه MMPI

استارک آر هتوی، روان‌شناس بالینی، و جی چارنلی مک کینلی، عصب‌روان‌شناس در دانشگاه مینه‌سوتا، تست MMPI را طراحی کردند. چون پرسش‌نامه‌های خودسنجی در آن زمان زیاد کاربردی نبودند و دست‌بردن در نتایجشان کار آسانی بود، هتوی و مک کینلی تست MMPI را تدوین کردند. هدف آنها از طراحی این تست ساخت ابزار کمکی برای تشخیص اختلالات روانی مختلف و شدتشان بود. شاید این تست بی‌نقص نباشد، اما امروزه در بسیاری از درمانگاه‌های روان‌شناسی، مراکز بازپروری و حتی ارزیابی‌های قبل از استخدام استفاده می‌شود.

رونیکس

انواع تست MMPI

تست MMPI در سال‌های اول انتشار مشکلات مختلفی داشت. مثلا خیلی‌ها تست را دقیق نمی‌دانستند و برخی دیگر معتقد بودند بعضی از سؤال‌هایش نژادپرستانه و جنسیت‌زده‌اند. بنابراین تست MMPI در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی بازنگری شد و انواع جدیدی از آن به وجود آمدند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

  • تست MMPI-2: تست mmpi2 نسخه بازنگری‌شده تست اصلی است که در سال ۱۹۸۹ منتشر شد و برای افراد ۱۸ سال به بالاست. این تست دوباره در سال ۲۰۰۱ بازنگری و در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ به‌روز شد و همچنان یکی از پرکاربردترین تست‌های ارزیابی بالینی به شمار می‌رود.
  • تست MMPI-2-RF: این تست یکی از جایگزین‌های تست MMPI-2 است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد.
  • تست MMPI-A: این تست در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و هدف آن نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ساله بودند. انجام تست MMPI-A با ۴۷۸ سؤال حدود ۱ ساعت زمان می‌برد.
  • تست MMPI-A-RF: این تست نسخه کوتاه‌تر MMPI-A است و ۲۴۱ سؤال دارد.
  • تست MMPI-3: آخرین نسخه MMPI تست MMPI-3 است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و انجام آن حدود ۲۵ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

نحوه انجام تست MMPI

تعداد سؤال‌های انواع تست MMPI متفاوت است و زمان تکمیل آنها نیز فرق می‌کند:

  • تکمیل تست MMPI-2 با ۵۶۷ سؤال دارد حدودا ۶۰ تا ۹۰ دقیقه زمان می‌برد.
  • انجام تست MMPI-2-RF با ۳۳۸ سؤال حدودا ۳۵ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.
  • تست MMPI-3 نیز ۳۳۸ سؤال دارد که اگر با کامپیوتر انجام شود حدود ۲۵ تا ۳۵ دقیقه و اگر روی کاغذ انجام شود، ۳۵ تا ۴۰ دقیقه زمان می‌برد.

حتما فردی متخصص باید بر تست‌های MMPI نظارت و آنها را امتیازدهی و تحلیل کند. بهتر است تحلیل تست mmpi را روان‌شناس بالینی یا روان‌پزشکی انجام دهد که این زمینه آموزش دیده است. برای تشخیص بیماری هیچ‌گاه نباید فقط به نتایج این تست اکتفا کرد و این تست حتما باید با ابزارهای ارزیابی دیگر استفاده شود.

تست‌های MMPI به دانشگاه مینه‌سوتا تعلق دارند و متخصصان برای استفاده از آنها باید هزینه‌ای بپردازند.

مقیاس‌های بالینی تست MMPI

در تست‌های MMPI-2 و MMPI-A، برای تشخیص اختلالات مختلف روانی از ۱۰ مقیاس بالینی استفاده می‌شود، اما تست‌های MMPI-2-R و MMPI-A-R مقیاس‌های متفاوتی دارند. به هر مقیاس نام و شماره‌ای اختصاص داده شده است. از آنجا که ممکن است اختلالات مختلف سبب بروز چند علامت مشابه می‌شوند، نمی‌توان به نام مقیاس‌ها اکتفا کرد و به همین خاطر متخصصان بیشتر از شماره مقیاس‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه، مقیاس‌های بالینی تست‌های MMPI-2 و MMPI-A را توضیح می‌دهیم.

۱. خودبیمارانگاری

این مقیاس به هدف تشخیص تأثیر مشکلات عصبی روی عملکرد بدن طراحی شد. سؤال‌های مقیاس ۱ علائم جسمانی را می‌سنجند. روی‌هم‌رفته مقیاس ۱ برای تشخیص افراد مبتلا به خودبیمارانگاری به کار می‌رود.

۲. افسردگی

این مقیاس برای تشخیص افسردگی با علائم روحیه ضعیف، ناامیدی به آینده و نارضایتی از زندگی طراحی شده است. امتیاز خیلی زیاد در این مقیاس ممکن است نشان‌دهنده افسردگی باشد، اما امتیاز متوسط نشان‌دهنده نارضایتی کلی از زندگی است.

۳. هیستری

این مقیاس برای تشخیص افراد مبتلا به هیستری یا افرادی که در شرایط استرس‌زا درد جسمانی دارند، طراحی شده است. اشخاص تحصیل‌کرده و کسانی که به طبقات بالای اجتماعی تعلق دارند، امتیاز بیشتری در مقیاس ۳ کسب می‌کنند. خانم‌ها نیز معمولا بیشتر از آقایان در این مقیاس امتیاز می‌گیرند.

۴. انحراف روانی اجتماعی

مقیاس ۴ برای تشخیص افراد سایکوپت و ارزیابی انحراف اجتماعی و بی‌توجهی به اخلاقیات طراحی شده است. این مقیاس همچنین برای تشخیص رفتار سرکشانه و ضداجتماعی به کار می‌رود. افراد سرکش در این مقیاس امتیاز زیادی دریافت می‌کنند و معمولا مبتلا به اختلال شخصیتی هستند.

۵. هویت جنسیتی

مقیاس ۵ ابتدا برای تشخیص همجنس‌گرایی طراحی شده بود، اما کارآمد نبود. امروزه این مقیاس برای ارزیابی این به کار می‌رود که هویت هر شخصی چقدر دقیق بر تصورات کلیشه‌ای نقش‌های زن و مرد منطبق است.

۶. پارانویا

این مقیاس برای تشخیص افرادی با علائم پارانوئید همچون شکاکی، احساس آزار و اذیت، خودانگاری زیاد، حساسیت شدید و سخت‌گیری طراحی شده است.

۷. ضعف روان

مقیاس ۷ برای اندازه‌گیری شک بیش از حد، وسواس‌ها و ترس‌های بی‌دلیل طراحی شده است. اضطراب، افسردگی و وسواس فکری‌عملی از علائمی هستند که در این مقیاس در نظر گرفته می‌شوند.

۸. اسکیزوفرنی

افکار خیالی، ادراکات غیرعادی، بیگانگی اجتماعی، روابط خانوادگی ضعیف، دشواری در تمرکز و مهار تکانه، نداشتن علایق عمیق، سؤال‌های آزاردهنده درباره احساس ارزشمندی و هویت شخصی و مشکلات جنسی مواردی هستند که با این مقیاس سنجیده می‌شوند.

۹. هیپومانیا

مقیاس ۹ برای تشخیص ویژگی‌های هیپومانیا طراحی شده است. توهم، هذیان خودبزرگ‌بینی، گفتار شتابان، زودرنجی، پرش افکار و دوره‌های کوتاه افسردگی از ویژگی‌های بیماری هیپومانیا هستند.

مقیاس صفر؛ درون‌گرایی اجتماعی

مقیاس ۰ از دیگر مقیاس‌ها جدیدتر است. این مقیاس برای تشخیص کم‌رویی و تمایل به کناره‌گیری از ارتباطات و مسئولیت‌های اجتماعی به کار می‌رود.

مقیاس‌های روایی تست MMPI

مرپی در حال پرکردن پرسش‌نامه تست MMPI

همه تست‌های MMPI انواع مقیاس‌های روایی را دارند تا دقت تشخیص بیشتر شود. از آنجایی که این تست‌ها برای مراکز بازپروری یا معاینات قبل از استخدام استفاده می‌شوند، ممکن است افراد صادقانه و درست به سؤالات پاسخ ندهند. مقیاس‌های روایی این بخش مختص تست MMPI-2 هستند.

۱. مقیاس L

این مقیاس که مقیاس دروغ نیز نامیده می‌شود، برای تشخیص افرادی مناسب است که می‌خواهند خود را بهتر از چیزی که هستند، نشان دهند.

۲. مقیاس F

این مقیاس میزان مغایرت اشخاص با جواب‌هایشان در تست را نشان می‌دهد. کسانی که امتیاز زیادی در این مقیاس می‌گیرند، می‌خواهند از چیزی که هستند بدتر به نظر بیایند، دچار ناراحتی روانی شدیدند یا اصلا توجهی به سؤال‌های تست ندارند.

۳. مقیاس K

این مقیاس که مقیاس حالت دفاعی نیز نامیده می‌شود، برای تشخیص افرادی به کار می‌رود که می‌خواهند مشکلات خود را کوچک جلوه بدهند یا از قضاوت دیگران می‌ترسند.

۴. مقیاس ؟

«مقیاس ؟» یا «نمی‌توانم بگویم» تعداد سؤال‌هایی را می‌شمارد که بدون پاسخ رها شده‌اند. طبق راهنمای تست MMPI، هر تستی که حداقل ۳۰ سؤال بدون پاسخ داشته باشد، اعتباری ندارد.

۵. مقیاس TRIN

این مقیاس برای تشخیص افرادی مناسب است که با الگوی مشخصی به سؤال‌ها پاسخ می‌دهند. مثلا این افراد بدون توجه به مفهوم سؤال، به ۱۰ سؤال اول پاسخ صحیح و به ۱۰ سؤال بعدی پاسخ غلط می‌دهند و تا انتها این الگو را تکرار می‌کنند.

۶. مقیاس VRIN

این مقیاس کاربردی مشابه مقیاس TRIN دارد با این تفاوت که مقیاس VRIN برای تشخیص پاسخ‌های تصادفی و پراکنده به کار می‌رود. افراد ممکن است از قصد این پاسخ‌های پراکنده را بدهند، متوجه مفهوم سؤال نشده باشند یا توانایی خواندن سؤال را نداشته باشند.

۷. مقیاس Fb

این مقیاس نحوه پاسخ‌دادن فرد به نیمه اول و دوم سؤالات را مقایسه می‌کند. امتیاز زیاد در این مقیاس به این معناست که فرد در نیمه دوم تست، توجه خود به سؤالات را از دست داده و سؤال‌ها را تصادفی پاسخ داده است.

۸. مقیاس Fp

این مقیاس برای تشخیص افراد با اختلال روانی خاص یا کسانی که پاسخ تصادفی داده‌اند، به کار می‌رود.

۹. مقیاس FBS

این مقیاس برای کسانی استفاده می‌شود که معتقدند به آسیب یا ناتوانی مبتلا هستند. در واقع این مقیاس نشان می‌دهد آیا حرف این افراد اعتبار دارد یا خیر.

۱۰. مقیاس S

این مقیاس نیز برای تشخیص کوچک‌نمایی به کار می‌رود. مقیاس S همچنین زیرشاخه‌هایی دارد که برای تشخیص اعتقاد فرد به سرشت خوب انسان‌ها، آرامش او، رضایتش از زندگی و انکار نقص‌های اخلاقی استفاده می‌شوند.

دقت تست MMPI

با اینکه تست MMPI قابل‌اعتماد است، تشخیص متخصص نباید تنها بر اساس نتایج آن باشد. در واقع این تست یکی از چندین ابزاری است که متخصصان برای تشخیص مشکل استفاده می‌کنند. متخصصان باید نتایج دیگر همچون آزمون‌های روانی و جسمانی، سوابق پزشکی و در صورت لزوم، آزمایش‌های مختلف را در نظر بگیرند.

نکاتی که هنگام انجام تست MMPI باید در نظر بگیرید

  • نمی‌توان گفت سؤال‌ها در تست MMPI صحیح هستند یا غلط، پس دنبال درستی یا نادرستی آنها نباشید. این تست فقط ابزاری برای تشخیص بیماری‌های روحی روانی است.
  • بعضی از سایت‌ها نسخه‌ای رایگان این تست ارائه می‌دهند. برای آشنایی با نوع سؤالات می‌توانید از این سایت‌ها استفاده کنید.
  • قرار نیست برای تست MMPI اطلاعاتی کسب کنید. استرس نداشته باشید و بدانید که برای انجام تست نیازی به تمرین نیست.
  • انجام نمونه‌ای رایگان از تست MMPI مشکلی ندارد، اما درنهایت متخصص باید تست اصلی را از شما بگیرد، به آن امتیاز بدهد و نتیجه آن را تحلیل کند.
  • در پاسخ به سؤال‌ها روراست باشید. در نظر داشته باشید که پاسخ درست به سؤالات سبب اعتبار بیشتر نتیجه تست می‌شود.

شما بگویید

تست MMPI آزمونی است که پزشکان و متخصصان برای تشخیص اختلالات روانی از افراد می‌گیرند. این تست سؤال‌های مختلفی دارد که پاسخ به آنها سبب مطابقت با مقیاس‌های تست و درنتیجه کمک به تشخیص بیماری می‌شود. اگر قصد انجام این تست را دارید، هیچ نگران نباشید و سعی کنید پاسخ‌های درست به سؤالات آن بدهید.

آیا تابه‌حال تست MMPI داده‌اید؟ لطفا تجربه خود را با ما و سایر مخاطبان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: اختلال خلقی؛ انواع، نشانه‌ها، روش درمان

منبع: verywellmind

برای از بین بردن احساس افسردگی چه کاری انجام دهیم؟

در افسردگی غم به لایه‌های عمیق زندگی نفوذ کرده و اختلالاتی در احساسات و رفتار شما به‌وجود می‌آورد. اگر احساس افسردگی دارید، حتما با کمک یک روانشناس متخصص مشکل را ریشه‌یابی کنید و برای حل آن راهکار بگیرید.برای ارتباط با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

به کمک زبان بدن، ناگفته‌ها را بگویید و بشنوید

۸،۰۰۰ تومان


ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.