بلاگر چیست؛ تفاوت آن با ولاگر، واینر و اینفلوئنسر

0

اگر در فضای مجازی فعالیت دارید، به‌احتمال زیاد اصطلاحاتی نظیر بلاگر به گوشتان خورده‌اند. بسیاری از ما معنای درست بلاگر را نمی‌دانیم. مثلا خیلی‌ها هرکسی را که در اینستاگرام فعالیت می‌کند و زندگی روزمره خود را به نمایش می‌گذارد،‌ بلاگر در نظر می‌گیرند. این تفکر اشتباه نیست، اما معنی اصلی بلاگر چیز دیگری است. در این مقاله ابتدا توضیح می‌دهیم بلاگر چیست و شما را با دیگر فعالان فضای مجازی همچون واینرها، ولاگرها، اینفلوئنسرها و فرق بین آنها آشنا می‌کنیم. درنهایت با پرسش چند سؤال شما را راهنمایی می‌کنیم که بررسی کنید آیا می‌توانید بلاگر شوید یا خیر.

بلاگر چیست؟

در گذشته استفاده از وبلاگ‌ها بسیار رایج بود و نویسنده هرآنچه را در ذهن داشت، می‌توانست در وبلاگ خود به اشتراک بگذارد. بلاگ یا همان وبلاگ مجله‌ای آنلاین یا وب‌سایتی است که می‌توانید در آن محتوای خود را نشر دهید. برخلاف باور عموم، بلاگر کسی است که وبلاگی را ایجاد کرده است و در آن محتوای خود را منتشر می‌کند. این محتوا ممکن است متن، عکس، ویدئو یا فرمت‌های دیگری داشته باشد. بلاگر در ایران بیشتر وبلاگ‌نویس در نظر گرفته می‌شود و اگر از بیشتر افراد بپرسید شغل بلاگر چیست، احتمالا به بلاگرهای اینستاگرام اشاره خواهند کرد.

رونیکس

حال ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که بلاگر اینستا چیست؟ در سال‌های اخیر، افرادی که سبک زندگی و موارد مربوط به آن را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند، نوعی بلاگر به شمار می‌آیند. صدف بیوتی، نواب ابراهیمی و نگین عابدزاده از بلاگرهای معروف ایرانی هستند که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. درآمد بلاگر های ایرانی دقیقا مشخص نیست و به عوامل مختلفی همچون تبلیغاتی که می‌کنند، بستگی دارد.

ولاگر چیست؟

احتمالا ویدئوهای نقد محصولات مختلف، آموزش‌های متنوع و البته ویدئوهایی درباره زندگی روزمره افراد را در پلتفرم‌های مختلف دیده‌اید. همه این ویدئوها ولاگ یا بلاگ ویدئویی محسوب می‌شوند و به کسی که آنها را تولید می‌کند، ولاگر می‌گویند. معروف‌ترین پلتفرم‌ها برای انتشار ولاگ یوتیوب، فیس‌بوک، اینستاگرام و تیک‌تاک هستند که به ولاگر فرصت ارتباط مستقیم با دنبال‌کنندگانش را می‌دهند. معمولا مخاطبان با محتوای ویدئویی ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند و ولاگ‌ها بیشتر از محتوای متنی روی مخاطبان اثر می‌گذارند. دو نمونه از معروف‌ترین ولاگرهای ایرانی صدف بیوتی (در یوتیوب) و مهدی شجاری هستند.

واینر چیست؟

بسیاری از افراد ساعت‌ها در اینستاگرام به تماشای ویدئوهای خنده‌دار مشغول می‌شوند و شاید شما هم از این دسته باشید. این ویدئوها بیشتر اتفاقات روزمره را در قالب شوخی نمایش می‌دهند و مخاطبان بسیاری جذب می‌کنند. کسانی که این ویدئوهای طنز را می‌سازند، واینر نام دارند. حال عبارت «واینر» از کجا می‌آید؟ واین (Vine) شبکه‌ای مجازی زیر نظر توییتر بود که مخاطبان در آن ویدئوهای خنده‌دار ۶ثانیه‌ای منتشر می‌کردند. با گذشت زمان کسانی که ویدئوهای خنده‌دار در شبکه‌های مجازی تولید می‌کردند، به‌نام واینر معروف شدند.

با اینکه شبکه مجازی واین سال‌هاست بسته شده، همچنان عبارت واینر به کار می‌رود. حسن ریوندی، سرنا امینی و محمدامین کرم‌پور از پرمخاطب‌ترین واینر های ایرانی هستند. حسن ریوندی که پیش از فعالیتش در اینستاگرام او را به‌عنوان استندآپ کمدین و مجری می‌شناختیم، امروزه به‌عنوان محبوب‌ترین واینر ایرانی شناخته می‌شود.

اینفلوئنسر چیست؟

هر بلاگر یا ولاگری می‌تواند اینفلوئنسر نیز باشد. در واقع اینفلوئنسر به کسی می‌گویند که در زمینه کاری خود حرفه‌ای است و می‌تواند روی نظر مخاطبانش اثر بگذارد. اینفلوئنسرها ارتباط عمیق‌تری با مخاطب خود دارند و مخاطبانشان نظر آنها را قبول دارند. مثلا صدف بیوتی که پیش از این از او نام بردیم، در زمینه آرایش و زیبایی فعالیت می‌کند و اینفلوئنسر محسوب می‌شود. او با معرفی محصولات در این زمینه، می‌تواند روی نظر دنبال‌کنندگانش اثر بگذارد و آنها را به خرید محصولات مذکور ترغیب کند.

چگونه بلاگر شویم؟

پیش از هرگونه اقدامی، باید از خود چند سؤال بپرسید. با پاسخ‌دادن به این سؤال‌ها، تا حدی نحوه کار دست‌تان می‌آید و می‌توانید فعالیت خود به‌عنوان بلاگر را شروع کنید. در ادامه سؤال‌هایی را می‌بینید که شما را قدمی به بلاگرشدن نزدیک می‌کنند:

  • آیا توانایی تولید محتوا دارید؟ اگر پاسخ شما منفی است، قادر نخواهید بود استعداد و فعالیت‌تان را در اینستاگرام به‌گونه‌ای منتشر کنید که تأثیرگذار باشد.
  • آیا می‌توانید جلوی دوربین بروید؟‌ خیلی از افراد برای اینکه نمی‌توانند جلوی دوربین بروند، سراغ بلاگر یا واینرشدن نمی‌روند.
  • زمینه فعالیت شما چیست؟ امروزه بلاگرها در هر زمینه‌ای فعالیت می‌کنند، اما بهتر است سراغ زمینه‌ای بروید که مخاطبان بیشتری دارد.
  • اگر قصد دارید واینر شوید، حس شوخ‌طبعی خوبی دارید؟‌ پیش از این توضیح دادیم واینر کیست و چه می‌کند. در واقع هر واینری باید توانایی خنداندن و عوض‌کردن حال مخاطب را داشته باشد وگرنه محبوبیت چندانی نخواهد داشت.
  • آیا بودجه‌ای برای بلاگرشدن در نظر گرفته‌اید؟ گاهی برای بیشتر شناخته‌شدن باید صفحه خود را تبلیغ کنید که این کار هزینه‌بر است.

فرق بلاگر با ولاگر و اینفلوئنسر و واینر

فرق بلاگر و ولاگر تنها در نوع محتوای آنهاست. بلاگرها بیشتر سراغ محتوای متنی و عکس یا حتی ویدئو می‌روند، اما ولاگرها فقط محتوای ویدئویی تولید می‌کنند. بلاگرها می‌توانند از هر پلتفرمی همچون وبلاگ شخصی، وردپرس، اینستاگرام، یوتیوب و دیگر شبکه‌های مجازی استفاده کنند، اما ولاگرها حتما باید سراغ پلتفرم‌های ویدئومحور نظیر یوتیوب بروند.

پیش از این گفتیم هر بلاگری می‌تواند اینفلوئنسر نیز باشد. فرق بلاگر و اینفلوئنسر بیشتر در نحوه فعالیت و هدف آنهاست. بلاگرها معمولا محتوایی گیرا منتشر می‌کنند که ممکن است نقد یک محصول نیز باشد و هدفشان بیشتر به‌اشتراک‌گذاشتن علاقه‌مندی‌هایشان است. از طرفی اینفلوئنسرها این نقد را به‌گونه‌ای انجام می‌دهند که مخاطبان را ترغیب به خرید کنند و دنبال‌کنندگان خود را افزایش دهند.

احتمالا حالا که با مفهوم بلاگر و واینر آشنا شده‌اید، بتوانید فرق آنها را حدس بزنید. فرق واینر و بلاگر در نوع و موضوع محتوای آنهاست. بلاگرها بیشتر از ترکیب متن و عکس استفاده می‌کنند، اما محتوای واینرها معمولا ویدئویی است. همچنین تمرکز واینرها روی تولید محتوایی طنز است که مخاطب را بخنداند.

شما بگویید

امروزه بخش زیادی از زمان افراد در فضای مجازی، به‌خصوص اینستاگرام، می‌گذرد. ممکن است برای شما هم سؤال شده باشد که بلاگر چیست و چطور باید در این زمینه فعالیت کرد. در این مقاله سعی کردیم به این سؤال پاسخ دهیم و درمورد فرق بلاگرها با دیگر فعالان فضای مجازی همچون ولاگرها و واینرها و اینفلوئنسرها صحبت کنیم.

آیا شما هم می‌خواهید بلاگر شوید؟ بلاگر یا واینر موردعلاقه شما کیست؟


در ادامه بخوانید: بهترین یوتیوبر های ایرانی و میزان درآمد آنها
در این مجموعه ارزشمند، تمام نیازمندی‌های شما برای شروع و رشد کسب‌وکار فراهم شده است.
این مجموعه حاصل تجربیات اساتید هاروارد است که هر یک،‌ از کارآفرینان و مشاوران بزرگ در دنیا هستند.

منبع findyourinfluencer withinstagram wix
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.