یوتیوبری چیست؛ راهنمای گام‌به‌گام یوتیوبر شدن

0

شبکه یوتیوب یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین شبکه‌های اجتماعی در دنیاست. سالانه میلیاردها ویدئو در این شبکه بارگذاری می‌شوند و به همین تعداد نیز تماشاکننده وجود دارد. برخی یوتیوبرها درآمدهایی کلان از کانال خود کسب می‌کنند و یوتیوبری به شغل اصلی آنها تبدیل شده است. برای اینکه یوتیوبر شوید به چه چیزی نیاز دارید؟ چه مهارت‌هایی باید کسب کنید و چه کارهایی باید انجام دهید؟ در این مقاله می‌خواهیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم. اگر قصد دارید کانال یوتیوب بسازید یا به‌تازگی آن را راه‌اندازی کرده‌اید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

یوتیوبر کیست؟

یوتیوبر کسی است که با پست‌گذاشتن در شبکه یوتیوب درآمد کسب می‌کند. برخی از یوتیوبرها شغل دیگری هم دارند، اما برخی با توجه به بالا بودن میزان درآمد از یوتیوب آن را به شغل تمام‌وقت خود تبدیل کرده‌اند. برخی از یوتیوبرها نام خود را به‌عنوان نام صفحه‌شان انتخاب می‌کنند و بعضی دیگر از نام‌های مرتبط با حوزه فعالیتشان استفاده می‌کنند.

رونیکس

یوتیوبرها برای موفق‌شدن در کار خود به مهارت‌های خاصی مانند تدوین ویدئو، داستان‌سرایی، انتقادپذیری و مهارت‌های ارتباطی با مخاطبان نیاز دارند. در صورتی که یوتیوبر در کار خود موفق شود، می‌تواند با شرکت‌ها و برندهای مختلف ارتباط برقرار کند و از راه تبلیغات نیز کسب درآمد کند.

منابع درآمدی یوتیوبر

یوتیوبرها از ۳ راه می‌توانند کسب درآمد کنند که در ادامه، هریک را توضیح داده‌ایم.

۱. تبلیغات خود یوتیوب

اگر تعداد دنبال‌کنندگان و بینندگان آنها به حد مشخصی برسد، خود یوتیوب به آنها پول پرداخت می‌کند. این حد مشخص، نرخی است که «بازدید به‌ازای هر هزار نفر» (RPM) نامیده می‌شود. یوتیوب بر اساس الگوریتم‌های خود، میزان تماشای هر ویدئو (بر مبنای دقیقه) و تعداد تماشاگران را برآورد می‌کند. اگر میزان هرکدام به حد نصاب مشخصی (هزار نفر دنبال‌کننده یا ۴هزار ساعت تماشای ویدئوها) برسد، یوتیوب با اضافه‌کردن تبلیغ به هر ویدئو، به شما مبلغی را پرداخت می‌کند. هرچند این پرداختی بسته به مدت‌زمان ویدئو، نوع تبلیغ و کشوری که در آن حضور دارید، متفاوت خواهد بود. در کل این مبلغ در ابتدای کار ناچیز است و به‌تدریج با شناسایی ایده های پولساز یوتیوب و رشد تعداد مخاطبان بیشتر می‌شود.

۲. حامی مالی

وقتی کانال شما تعداد زیادی دنبال‌کننده داشته باشد، می‌توانید با تولیدکنندگان یا خدمات‌دهندگان مختلف قرارداد ببندید و محتوایی تولید کنید که آنها از تولیدش حمایت می‌کنند. بسته به نوع حمایت و میزان تبلیغی که ارائه می‌کنید، حامی مالی مبلغی را به شما پرداخت می‌کند. مثلا می‌توان یک آگهی را وسط ویدئو جای داد. روش‌های خلاقانه‌تر نیز شامل بلاگری محصولات یا خدمات است که درآمد بیشتری نصیب شما می‌کند.

۳. فروش محصولات و تبلیغ خدمات خودتان

مثلا می‌توانید برای کسب‌وکارتان از طریق ساخت ویدئو تبلیغ کنید. این شبیه همان صفحاتی در اینستاگرام است که محصولات خود را می‌فروشند با این تفاوت که برای ساخت ویدئوهایی که محصول شما را معرفی کنند، باید از تکنیک‌های ساخت ویدئو در یوتیوب استفاده کنید.

چطور یوتیوبر شویم؟

پسر نوجوانی در حال صحبت جلوی دوربین و یوتیوبری

۱. موضوع و مخاطب هدف خود را مشخص کنید

قبل از شروع به کار کانال یوتیوب، برای شناسایی ایده های پولساز یوتیوب باید حوزه‌هایی را که می‌خواهید در آن محتوا تولید کنید انتخاب کنید. بهتر است بر موضوعی خاص تمرکز و حیطه فعالیت خود را محدود کنید. الگورتیم‌های یوتیوب بر اساس موضوع و هشتگ‌هایی که برای محتوای ویدئوی خود انتخاب می‌کنید، آن را به مخاطبان پیشنهاد می‌دهند. اگر هربار درباره موضوعاتی پراکنده و بی‌ربط کلیپ بسازید، احتمال یافتن دنبال‌کننده کمتر می‌شود.

هدفی که از راه‌انداختن کانال یوتیوب دارید، رویکردتان را مشخص می‌کند. مثلا خیلی‌ها نه برای کسب درآمد بلکه برای هدف‌های دیگر مانند آموزش، دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی یا حتی سرگرمی ویدئو تولید می‌کنند. اگر هدفتان کسب درآمد است، باید از همان ابتدای راه برنامه‌ریزی بلندمدت کنید.

۲. کانال خود را بسازید

پس از تعیین چشم‌انداز و هدف‌ها، باید کانال خود را بسازید. ساخت کانال در یوتیوب رایگان و ساده است. پس از ثبت‌نام در سایت یوتیوب، گزینه ساخت کانال را بزنید و موارد خواسته‌شده را کامل کنید. برای کانال خود باید یک عکس، یک بنر و یک تیزر بارگذاری کنید. در انتخاب یا طراحی آنها سلیقه به خرج بدهید و بر اساس رویکرد گفته‌شده در گام اول عمل کنید. اگر برنامه شما تبدیل‌شدن به یک برند است، از حالا باید نام و طرحی مخصوص خودتان طراحی کنید.

۳. برای محتوا برنامه‌ریزی و یک نقشه راه طراحی کنید

حال که کانال یوتیوب خود را راه‌اندازی کرده‌اید، باید مستمر محتوا تولید کنید. پست‌کردن ویدئو هر زمان که وقت آزاد داشتید، روش مناسبی نیست. اگر هدف شما درآمدزایی و رشد صفحه است، باید در زمان‌هایی مشخص ویدئو را بارگذاری کنید؛ مثلا هر هفته یک بار یا هر ماه یک بار. این برنامه منظم به دنبال‌کنندگان شما یاد می‌دهد که چه زمان‌هایی انتظار تماشای ویدئوهای شما را داشته باشد و درنتیجه تعداد بازدیدها بیشتر می‌شود.

اگر مطمئن نیستید که درباره چه موضوعی می‌خواهید ویدئو بسازید، می‌توانید از منابع مختلف برای ایده‌یابی استفاده کنید مثلا:

  • به بخش ترندهای یوتیوب سر بزنید و ببینید مخاطبان چه چیزهایی را بیشتر تماشا کرده‌اند؛
  • پادکست‌ها را به ویدئو تبدیل کنید؛
  • شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌های حوزه فعالیت خود را بررسی کنید تا ببینید مخاطبان درباره چه چیزی صحبت می‌کنند؛
  • کانال‌های رقیب و مشابه حوزه کاری خود را بررسی و نقاط ضعف و قوت و چیزهایی را که آنها از قلم انداخته‌اند یادداشت کنید؛
  • با استفاده از تکنیک بارش مغزی موضوعات و مسائلی را پیدا کنید که می‌توانید درباره آنها ویدئو بسازید.

شما می‌توانید پیش از راه‌اندازی یوتیوب، یک نقشه راه طراحی کنید و در آن سیر موضوعاتی را مشخص کنید که می‌خواهید درباره آنها ویدئو بسازید. فرض کنید موضوع شما تاریخ ایران باشد. در این صورت، می‌توانید از تاریخ باستان آغاز کنید و مرحله به مرحله پیش بروید. حال فرض کنیم شما مکانیک خودرو هستید، در این حالت می‌توانید از قطعات و بخش‌های مختلف خودرو چندین ویدئوی دنباله‌دار بسازید.

۴. تجهیزات و وسایل یوتیوبر شدن را فراهم کنید

ساخت ویدئو و تدوین آن به ابزارهایی مانند دوربین، میکروفون و نرم‌افزارهای تدوین نیاز دارد که همه آنها در بازار عرضه شده‌اند. نسخه‌های رایانه‌ای یا موبایلی نرم‌افزارها نیز در دسترس‌اند. نکته مهم یادگیری نحوه کار با آنهاست و جالب آنکه در خود یوتیوب ویدئوهای زیادی برای آموزش کار با این تجهیزات و نرم‌افزارها وجود دارد.

اگر بودجه شما محدود است، نیازی به تهیه دوربین جداگانه یا حتی میکروفون نیست. خود تلفن همراهتان هم می‌تواند ابزار ویدئوسازی باشد. وقتی صفحه‌تان رشد کرد، می‌توانید کم‌کم تجهیزات یوتیوبری تخصصی و بهتر بخرید.

۵. ویدئوی باکیفیت بسازید

در حال حاضر در یوتیوب انواع کیفیت‌ها برای بارگذاری و پخش ویدئو وجود دارد. بیشتر مخاطبان نیز جذب ویدئوهای باکیفیت می‌شوند. پس کارکردن با برنامه‌های تدوین را بیاموزید. بعید است ویدئوی اول شما بهترین کارتان باشد؛ تدوین ویدئو مهارتی است که به‌مرور و با آزمون و خطا خواهید آموخت.

۶. به سئوی ویدئو توجه کنید

ساخت ویدئو و بارگذاری آن پایان کار نیست. یوتیوب مانند شبکه‌های اجتماعی، بر اساس الگورتیم‌ها عمل می‌کند. توضیحی که زیر پست می‌نویسید و هشتگ‌هایی که به کار می‌برید، نقشی تعیین‌کننده در دیده‌شدن بیشتر کلیپ شما دارند. اضافه‌کردن کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات، استفاده از هشتگ‌های مناسب و پربازدید و تعیین درست دسته ویدئو از جمله روش‌های بهینه‌کردن آن هستند. اینکه مخاطبان در جست‌وجوهای خود ویدئوی شما را انتخاب کنند، بیشتر از هرچیزی به این دو عامل وابسته است:

  • عنوان ویدئو که ممکن است توجه مخاطب را جلب کند؛
  • کاور ویدئو که اولین تصویر قبل از نمایش آن است.

این دو اگر به‌درستی و با زیرکی انتخاب شوند، باعث بیشتر دیده‌شدن محتوا می‌شوند. در همین زمینه نیز ویدئوهایی آموزشی هستند که می‌توانید در یوتیوب تماشایشان کنید.

۷. با مخاطبان خود تعامل کنید

الگورتیم‌های یوتیوب بر میزان تعامل و بازگشت مخاطبان به صفحه‌تان نیز توجه می‌کنند. وقتی در بخش نظرات پاسخ مخاطبان را می‌دهید، آنها می‌فهمند که با فردی پاسخگو طرف‌اند و احتمال اینکه دوباره به صفحه شما سربزنند بیشتر می‌شود. با تکنیک‌هایی مانند طرح پرسش در ویدئو، دعوت به تماشای ویدئوهای مرتبط و دعوت به دنبال‌کردن صفحه برای تماشای محتوایی آینده، می‌توان آنها را به ارائه نظرات بیشتر و بازگشت به صفحه ترغیب کرد. با این کار حتی ممکن است به کسب ایده برای یوتیوب برسید.

۸. از ظرفیت سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

استفاده از سئو و تکیه بر الگوریتم‌های یوتیوب رویکردی زمان‌بر است. اگر در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کنندگان زیادی دارید، آنها را دعوت به دنبال‌کردن صفحه خود در یوتیوب کنید. هربار که محتوای جدیدی تولید می‌کنید، آنها را به تماشای آن دعوت کنید. برای ترغیب آنها می‌توانید بخشی جذاب و کوتاه از ویدئو را در آن شبکه بازنشر و برای تماشای باقی آن، مخاطبان را به صفحه یوتیوب خود دعوت کنید.

۹. از بخش تحلیل داده یوتیوب بهره ببرید

یوتیوب هم مانند سایر شبکه‌های اجتماعی بخشی با عنوان تحلیل داده‌ها دارد که اطلاعات مهم و مفیدی در اختیار صاحب صفحه قرار می‌دهد. مثلا در این بخش می‌توانید آمار بازدید و تماشای هر محتوا، میزان کلیک روی هر محتوا، میانگین تماشای هرکدام از ویدئوها و سایر داده‌های مفید را مشاهده کنید. این داده‌ها که پیوسته به‌روز می‌شوند، به شما امکان می‌دهند تا بفهمید چه بخشی موفق بوده است و کدام کارها را باید به گونه‌ای دیگر انجام دهید. با بررسی نمودارهای موضوعات، می‌توانید بفهمید که مخاطبان اخیرا به کدام موضوع توجه و از کدام موضوع گذر کرده‌اند. بر این اساس می‌توانید موضوع محتوای بعدی خود در حوزه کاری خود را شناسایی و درباره آن محتوا تولید کنید.

یوتیوبر شدن در ایران

در کشور ما نیز امکان یوتیوبر شدن وجود دارد، اما مشکلاتی هم هست. قوانین یوتیوبری در ایران شفاف نیست چون یوتیوب در ایران فیلتر است. این مسئله جذب مخاطب را دشوار می‌کند. از سوی دیگر اگر صفحه شما به درآمدزایی برسد و یوتیوب بخواهد مبلغی را به شما پرداخت کند، با توجه به تحریم‌های بانکی، دریافت آن ممکن نخواهد بود مگر از طریق کارت‌های بین‌المللی. اما امکان کسب درآمد با جذب اسپانسر ایرانی و تبلیغ در خود محتوای ویدئو وجود دارد.

توصیه پایانی

یافتن دنبال‌کنندگان پرشمار و درنتیجه کسب درآمد از یوتیوب اتفاقی یک‌شبه نیست. نمی‌تواند ره صدساله را یک‌شبه رفت. بنابراین صبر و استمرار شاید مهم‌ترین مهارت برای موفقیت فعالان در یوتیوب باشد. پس باید صبور باشید و حتی سال‌ها در یک صفحه فعالیت کنید تا به موقعیت مدنظرتان برسید.

پرسش‌های رایج

۱. آیا کسب درآمد از یوتیوب امکان‌پذیر است؟

بله. کسب درآمد از یوتیوب از طریق رسیدن به حد مشخصی از دنبال‌کننده و نرخ تماشا، همچنین حامی مالی و تبلیغ در ویدئوها امکان‌پذیر است.

۲. آیا ثبت‌نام در یوتیوب هزینه دارد؟

خیر، ساخت کانال در یوتیوب رایگان است. کافی است پس از ثبت‌نام اولیه، گزینه ساخت کانال را بزنید.

۳. چه تعداد دنبال‌کننده و مدت‌زمان تماشا نیاز دارم تا از یوتیوب درآمد کسب کنم؟

برای آنکه به حدی برسید که یوتیوب تبلیغ به ویدئو اضافه و به شما پول پرداخت کند، باید هزار دنبال‌کننده و ۴هزار ساعت تماشا داشته باشید. البته یوتیوب تا زمانی که درآمد شما به ۱۰۰ دلار نرسد، پول را پرداخت نخواهد کرد. مثلا اگر صفحه شما به‌ازای هر هزار بازدید، ۴ دلار درآمد کسب می‌کند، شما به ۲۵هزار بازدید نیاز خواهید داشت تا به ۱۰۰ دلار برسید.

۴. برای یوتیوبر شدن به چه چیزی نیاز دارم؟

برای یوتیوبر شدن داشتن یک تلفن همراه هوشمند کافی است. اما اگر برنامه‌های بلند‌مدت دارید، به‌تدریج و با افزایش مخاطبان باید به فکر تهیه دوربین و میکروفون حرفه‌ای هم باشید. علاوه‌بر اینها، کارکردن با یکی از نرم‌افزارهای ویرایش ویدئو نیز لازم است.

۵. آیا تبلیغ روی ویدئو باعث کسب درآمد من می‌شود؟

خیر. متأسفانه یوتیوب زمانی به‌ازای تبلیغش به شما پول می‌دهد که مخاطب دست‌کم ۳۰ ثانیه از تبلیغ را تماشا کرده باشد. برخی تبلیغات را نمی‌توان پیش از گذشت ۳۰ ثانیه رد کرد، اما بیشتر تبلیغات ردکردنی هستند. تبلیغاتی که کنار یا زیر ویدئوی شما ظاهر می‌شوند و فقط شامل یک لینک هستند، تنها در صورتی که مخاطب روی آنها کلیک کند، درآمدزا خواهند بود.

تجربه شما چیست؟

اگر یوتیوبر هستید یا کار خود را تازه در یوتیوب شروع کرده‌اید، تجربیات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: آشنایی با ترفندهای اینستاگرام؛ نکاتی که شاید تا به حال نمی‌دانستید
شبکه‌سازی هوشمندانه و تأثیرگذار در محیط کار را از اساتید هاروارد بیاموزید و مسیر شغلی خود را هموار کنید.
منبع nealschaffer cyberlink descript
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.