اولین روز شغل جدید؛ ۱۲ توصیه برای یک شروع حرفه‌ای

0

اولین‌ها همیشه هیجان‌انگیزند؛ مثل اولین روز شغل جدید، اولین دیدار با بهترین دوست یا رانندگی برای اولین بار. اولین‌ها ناشناخته‌اند و حس تازگی دارند. در اولین روز شغل جدید احتمالا هیجان‌زده‌اید و می‌خواهید بهترین باشید؛ در هر دقیقه به هزار چیز فکر می‌کنید، اتفاقاتی را که ممکن است رخ دهند تصور می‌کنید و بابت ملاقات با همکاران جدید اضطراب دارید. در این مقاله، ۱۲ توصیه برای شروع خوب کار جدید ارائه می‌دهیم. با رعایت این نکات می‌توانید احساسات و هیجان‌هایتان را مهار کنید و مثل حرفه‌ای‌ها مشغول به کار شوید.

۱. درباره محل کار جدیدتان اطلاعات کافی به دست آورید

این روزها همه شرکت‌ها اطلاعاتی درباره فعالیت‌ها و برنامه‌هایشان در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند. اگر قبل از اولین روز شغل جدید سایت و شبکه‌های اجتماعی شرکت را بررسی کنید، تا حدودی با محیط کارتان آشنا می‌شوید و دیگر نیازی نیست همه‌چیز را از همکارانتان بپرسید.

رونیکس

بعض از شرکت‌ها نام و تصویر اعضای سازمان و بخشی از چارت سازمانی را در سایت یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. با بررسی این بخش می‌توانید اعضای تیم‌های مختلف شرکت را بشناسید و بررسی کنید که با چه افرادی همکار خواهید بود؛ نام و چهره همکارانتان را به خاطر بسپارید تا وقتی در اولین روز کاری آنها را دیدید، راحت‌تر ارتباط برقرار کنید.

۲. تصمیم بگیرید که خودتان را چطور معرفی کنید

بدیهی است که هنگام ورود به سازمان جدید، با افراد جدیدی آشنا می‌شوید و همه آنها می‌خواهند بدانند شما چه کسی هستید. معرفی اولیه شما فرصتی برای شروع رابطه دوستانه با همکارانتان است، بنابراین پیش از حضور در محیط جدید، برای معرفی خودتان در چند جمله کوتاه تمرین کنید و تصمیم بگیرید که چه رفتاری خواهید داشت. مثلا بعد از معرفی، با همکاران جدید دست می‌دهید یا نه؟

در معرفی خود به همکاران جدید، به این موارد اشاره کنید:

  • نامتان چیست.
  • جایگاه شغلی جدیدتان چیست و در کدام تیم‌ها مشغول به کار می‌شوید.
  • قبلا کجا کار می‌کردید و چه منصبی داشتید.
برای معرفی نیازی نیست درباره مسائل خصوصی مانند علاقه‌مندی‌ها، سرگرمی‌ها یا آدرس محل زندگی‌تان صحبت کنید.

۳. لباس مناسب انتخاب کنید

لباس مناسب برای اولین روز شغل جدید

در اولین روز شغل جدید، همکاران با کنجکاوی بیشتری به شما توجه می‌کنند؛ به همین دلیل ظاهرتان بیشتر از هر روز دیگری اهمیت دارد. لباسی که انتخاب می‌کنید، باید متناسب با جایگاه شغلی جدید شما باشد؛ مثلا اگر قرار است مدیر باشید، باید لباس رسمی بپوشید، اما اگر به‌عنوان کارآموز وارد تیم می‌شوید، لباس‌های نیمه‌رسمی و روزمره کفایت می‌کند.

چند نکته مهم برای انتخاب لباس در اولین روز کاری عبارت‌اند از:

  • کفشتان را تمیز کنید.
  • لباس‌های اتوکشیده و آراسته بپوشید.
  • از پوشیدن لباس‌هایی که بیش از حد جلب توجه می‌کنند، خودداری کنید.
  • زیاد از اکسسوری‌ها استفاده نکنید.
  • رنگ‌های خنثی یا سرد بهترین انتخاب برای استایل اولین روز شغل جدیدند.

اگر نمی‌دانید باید چه لباسی را انتخاب کنید، روز مصاحبه کاری را به یاد آورید. افرادی که در آن روز ملاقات کردید، چه لباس‌هایی بر تن داشتند؟ آیا لباسی که خودتان پوشیده بودید، مناسب بود یا باعث شد معذب شوید؟ با پاسخ به این دو سؤال متوجه می‌شوید چه استایلی برای روز اول کارتان مناسب‌تر است.

۴. به‌موقع در محل کار حاضر شوید

به موقع رسیدن همیشه اهمیت دارد، اما اهمیت آن در اولین روز شغل جدید چند برابر است. از روزهای قبل بهترین مسیر رسیدن به محل کارتان را مشخص کنید و بسنجید که برای آماده‌شدن و طی‌کردن مسافت خانه تا محل کار چقدر زمان نیاز دارید.

بهتر است ۵ تا ۱۰ دقیقه زودتر از زمان مقرر به محل کارتان برسید تا نشان دهید خوش‌قول و منظمید. وقتی به‌موقع نمی‌رسید، دیگران تصور می‌کنند بدقولید؛ همچنین وقتی برای رسیدن عجله می‌کنید، احتمالا با سر و وضعی آشفته، چهره‌ای برافروخته و نفس‌نفس‌زنان به محل کار می‌رسید. این ظاهر برای شروع کار جدید مطلوب نیست!

۵. با دیگران ارتباط برقرار کنید

در شرکت‌های کوچک احتمالا به‌راحتی می‌توانید با همه همکاران آشنا شوید، اما در شرکت‌های بزرگ نیازی نیست با همه آشنا باشید و شناخت تیم همکارانتان کافی است. اگر هنگام ورود به بیشتر از ۵ یا ۶ نفر معرفی شدید، فقط یک بار به همگی سلام کنید، اما اگر تعداد افرادی که به آنها معرفی شدید محدود بود، می‌توانید به تک‌تک آنها سلام کنید و دست بدهید.

نکاتی که هنگام برقراری ارتباط اولیه باید به آنها توجه کنید، عبارت‌اند از:

  • لبخندزدن را فراموش نکنید.
  • به همه افراد حاضر در محیط به یک اندازه توجه کنید تا دوستی خود را به آنها نشان دهید.
  • احوالپرسی و آشنایی را طولانی نکنید؛ به یاد داشته باشید که همکاران می‌خواهند زودتر سراغ کارشان برگردند.
  • آشنایی بیشتر با همکاران را به زمان ناهار و استراحت موکول کنید.
  • بعد از معرفی خودتان، اجازه بدهید دیگران هم خودشان را معرفی کنند، به آنها گوش دهید و ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • بین صحبت درباره خودتان و سؤال‌کردن از همکاران جدید تعادل برقرار کنید. گفت‌وگوی دوطرفه ارتباط‌سازی را ساده‌تر می‌کند.
در اولین روز کاری، احتمالا یک یا چند نفر از همکاران از شما دعوت می‌کنند با آنها ناهار بخورید تا تنها نباشید. این دعوت را بپذیرید و با آنها همراه شوید.

۶. میز کارتان را بچینید

بعد از آشنایی با همکاران، احتمالا میز کارتان به شما نشان داده می‌شود. وسایلتان را روی میز بچینید، محیط را بررسی کنید و اگر سؤالی درباره قوانین و فرایندهای شرکت دارید، از همکاران خود بپرسید. مثلا در اولین روز کاری احتمالا باید درباره محل غذاخوری یا ساعت ناهار از همکاران خود سؤال کنید.

۷. فعال باشید

مدتی طول می‌کشد تا با شرایط محیط کار جدید و وظایفتان آشنا شوید، اما این بدان معنا نیست که از همان روز اول دست روی دست بگذارید و منتظر بمانید تا دیگران به شما بگویند چه کاری باید انجام دهید. شما می‌دانید در سازمان چه جایگاهی دارید و در کل باید چه وظایفی را انجام دهید، پس از همان ابتدا مشغول به کار شوید و خودکار باشید. به همکارانتان کمک کنید و اگر در انجام وظایفتان سؤالی دارید، از آنها بپرسید.

بهتر است در روزهای اول کار، از ارائه انتقاد و پیشنهاد خودداری کنید زیرا این کار تصویر ذهنی همکارانتان از شما را منفی می‌کند. آنها تصور می‌کنند شما در کارشان دخالت می‌کنید یا قصد کنترلشان را دارید.

۸. به‌اندازه سؤال بپرسید

وقتی تازه‌واردید، همکاران شما می‌دانند که باید به سؤالات‌تان پاسخ بدهند و به شما برای آشنایی با محیط جدید کمک کنند، اما این بدان معنا نیست که درباره هرچیز کوچکی سؤال بپرسید. سعی کنید برای بعضی از مسائل خودتان راهکاری پیدا کنید و در صورت نیاز از همکارانتان بپرسید که کارتان را درست انجام داده‌اید یا خیر.
به یاد داشته باشید که سؤال‌نپرسیدن و بیش از اندازه سؤال‌پرسیدن به یک اندازه مشکل ایجاد می‌کنند. اگر هیچ سؤالی نپرسید، همکارانتان تصور می‌کنند وظایفتان را طبق قوانین و فرایندهای تعیین‌شده سازمان انجام نمی‌دهید. اگر بیش از اندازه سؤال بپرسید، دیگران تصور می‌کنند بر کارتان تسلط کافی ندارید و برای انجام وظایفتان به دیگران متکی هستید.

۹. به همه‌چیز توجه کنید

در اولین روز کاری به همه‌چیز توجه کنید

در اولین روزهای شغل جدید باید سراپا چشم و گوش باشید و به جزئیات توجه کنید. مثلا بررسی کنید همکارانتان چه زمانی ناهار می‌خورند یا کدام افراد با هم صمیمی‌ترند. همچنین بررسی کنید هرکسی در تیم چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد و کارهایی مثل تمیزکردن آشپزخانه یا میزها را چه کسی انجام می‌دهد. به مکالماتشان گوش دهید و بررسی کنید که درباره مافوق یا دیگر همکاران چطور صحبت می‌کنند. با توجه‌کردن به این موارد متوجه می‌شوید چطور باید برخورد کنید و چه خط قرمزهایی باید برای خود در نظر بگیرید. با توجه به این موارد، برقراری ارتباط با همکاران تازه برایتان ساده‌تر می‌شود.

۱۰. خودتان باشید

هیچ‌وقت نیازی نیست برای تحت‌تأثیر قراردادن دیگران خودتان را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که کارفرما شما را استخدام کرده است و تصور می‌کند برای جایگاه مدنظر مناسبید. پس خودتان باشید و به هیچ‌چیز تظاهر نکنید. تظاهرکردن شما را مضطرب می‌کند و طبیعی رفتارکردن به شما آرامش و اعتمادبه‌نفس می‌دهد.

۱۱. از زبان بدن استفاده کنید

بخش مهمی از برقراری ارتباط در اولین روز شغل جدید، به زبان بدن شما برمی‌گردد. با زبان بدنتان به دیگران نشان دهید در دسترس هستید و از صحبت‌کردن و برقراری ارتباط با آنها استقبال می‌کنید. همچنین وقتی کسی با شما صحبت می‌کند، با زبان بدن می‌توانید اشتیاقتان به شنیدن صحبت‌هایش را نشان دهید.

با این تکنیک‌ها با زبان بدن به دیگران نشان می‌دهید که پذیرای ارتباط با آنها هستید:

  • لبخند بزنید.
  • ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • سرتان را بالا بگیرید.
  • دست‌به‌سینه نایستید و دست‌هایتان را در جیبتان نکنید.
  • صاف بایستید.
  • آرامش داشته باشید و کارهایتان را بدون عجله انجام دهید.
  • هنگام صحبت با دیگران، سر یا صورت‌تان را لمس نکنید و نخارانید. (این کارها نشانه اضطراب و عصبی‌بودن هستند.)
  • وقتی دست می‌دهید، دست دیگران را به‌اندازه کافی بفشارید و تا زمانی که آنها دست‌تان را رها نکرده‌اند، دست خود را عقب نکشید.
  • شمرده‌شمرده و واضح صحبت کنید.

۱۲. در پایان اولین روز کاری، خداحافظی کنید و بازخورد مثبت بدهید

بعد از پایان اولین روز کاری احتمالا مافوق شما یا همکارانتان نظرتان را می‌پرسند. بازخورد مثبت بدهید و از آنها بابت اینکه در طول روز به سؤالات‌تان جواب داده‌اند و به شما کمک کرده‌اند، تشکر کنید. درباره مواردی که دوست داشتید صحبت کنید و بگویید که انتظار دارید در روزهای آینده چه تجربه‌های جذابی داشته باشید. در روز اول از انتقاد بپرهیزید و حتی اگر ضعفی دیدید، آن را ابراز نکنید. پیش از خروج از محل کار نیز با مافوق و همکاران نزدیک خود خداحافظی کنید.

کلام آخر

در این مقاله، ۱۲ توصیه ساده ارائه دادیم که توجه به آنها به شما کمک می‌کند اولین روز شغل جدیدتان را به بهترین شکل سپری کنید. به یاد داشته باشید که قرار نیست معجزه‌ای رخ دهد یا اتفاق خارق‌العاده‌ای بیفتد؛ فقط قرار است با افراد جدیدی آشنا شوید و در محیطی جدید کار کنی. پس آرامش داشته باشید و زندگی کاری جدیدتان را بپذیرید. اگر بیش از اندازه مضطربید، از تکنیک‌های مدیریت استرس و تنفس عمیق استفاده کنید.

اگر تجربه‌ای درباره روز اول کاری خود دارید یا می‌توانید نکات دیگری به محتوای مقاله اضافه کنید، در بخش دیدگاه‌ها برای ما و سایر همراهان چطور بنویسید.


در ادامه بخوانید: در اولین روزهای کاری چگونه رفتار کنیم تا موفق شویم؟
چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.
چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


منبع dekra-arbeit indeed
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.