نویز کنسلینگ میکروفون و هدفون؛ شایعه یا واقعیت؟

0

ما به هیچ عنوان تکنولوژیی به نام نویز کنسلینگ یا حذف نویز صدا که این روزها در زمان خرید اینترنتی میکروفون های استودیویی و میکروفون های یقه ای در بین مردم رایج شده و کاربران از فروشگاه های اینترنتی تجهیزات صدابرداری و استودیویی می پرسند نداریم.

یا حداقل به آن معنایی که شما فکر می کنید و در بین کاربران جا افتاده است نداریم.

یعنی تکنولوژی وجود ندارد که بتواند صداهای پس زمینه و مزاحم را در زمان ضبط و صدابرداری با میکروفون های یقه ای و استودیویی حذف کند.

رونیکس

بلکه پدیده نویز کنسلینگ یک فن آوری ساخته شده برای هدفون هاست و بیشتر مختص هدفون هایی است که برای مصارف روزمره طراحی می شوند مثل موزیک شنیدن در باشگاه یا در سفر و کوچه خیابان؛ حتی نویزکنسلینگ برای هدفون های استودیویی و حرفه ای سطح بالا هم وجود ندارد و برای هدفون های میکس و مسترینگ این آبشن کاملا” بی معناست. چراکه ما اصلا” در استودیوها صداهای مزاحم بیرونی نداریم که بخواهیم آنها را مدیریت و حذف کنیم.

پیشتر سایت فروش تجهیزات صدا و فروش هدفون صدابازار به این موارد اشاره کرده است و حالا قصد داریم در اینجا به طور کامل به پدیده نویز کنسلینگ در هدفون ها و نویز ریداکشن در میکروفون های یقه ای بپردازیم تا دیگر شما در زمان خرید اینترنتی میکروفون و یا هدفون سردرگم نباشید و هر آنچه را که لازم و شایسته است در خصوص اصطلاح نویزکنسلینگ و نویز ریداکشن بدانید.

نویز کنسلینگ میکروفون یا نویز ریداکشن میکروفون” کدام درست است؟

خودتان کلاهتان را قاضی کنید که اگر کمپانی ها و تولید کنندگان میکروفون های استودیویی و یقه ای می توانستند به تکنولوژی نویزکنسلینگ در ساخت میکروفون ها برسند و یا به تعبیر دیگر می توانستند صداهایی را که نمی خواستند با آن حذف کنند دیگر چه نیازی بود که ما میلیون ها میلیون تومان پول خرج کنیم و با هزینه های سرسام آور استودیوهای صدابرداری بسازیم ؟

بلکه تنها با خرید اینترنتی یک چنین میکروفونی می توانستیم همه جوره صدابرداری کنیم و بدون داشتن دد روم یا همان اتاق آکوستیک صدا را تمیز و بدون نویز ضبط می کردیم .

ضمن اینکه بسیاری از شبکه های تلویزیونی و رادیویی و شرکت های فیلمسازی حاضر بودند مبالغ هنگفتی سرمایه گذاری کنند تا به این فن آوری پیچیده دست پیدا کنند. چونکه دیگر با داشتن میکروفون های نویزکنسلینک دار نه نیازی به ساخت استودیوهای پر هزینه بود و نه نیازی به تربیت صدابرداران حرفه ای! و فقط با داشتن یکی از آنها می شد همه کارهای صدابرداری را انجام داد.

اگر سری به این صفحه سایت علمی journals.sagepub.com بزنید خواهید دید که در سال 2004 تمام محدودیت های آنالوگ کاهش نویز صدا در میکروفون با دقت در یک آزمایش دقیق علمی مورد بررسی و موشکافی قرار گرفته است و به واسطه ماهیت اصلی مکانیکی صوت عملاً راهکار آنالوگ و دقیقی را در این مقاله در حال توسعه پیدا نخواهید کرد .

پس این فقط می تواند یک رویای شیرین باشد که شاید روزی ما بتوانیم میکروفونی بسازیم که آن میکروفون هیچ صدای اضافه یی دیگری را ضبط نکند و دقیقا” همان صدایی را که ما می خواهیم و به آن دستور می دهیم ضبط کند. ولی تا امروز این امر میسر نشده حال در آینده ببینیم که آیا هوش مصنوعی کمکی به ما خواهد کرد یا نه!

میکروفون های نویز ریداکشن با حذف نویز صدا در اصل برای چه کسانی تولید شده اند

تلاش های تحسین برانگیزی در این زمینه انجام شده است چه به صورت نرم افزاری و چه به صورت سخت افزاری که نوع سخت افزاری آن به نام نویز ریداکشن در برخی از میکروفون های معمولی و آن هم نه میکروفون های حرفه ای و استودیویی به کار گرفته شده می شود. و کمپانی های سازنده میکروفون های یقه ای از این فن آوری نویز ریداکشن که به تعبیری می شود کاهش دهنده نویز محیط آن را نامید. در ساخت برخی از میکروفون هایشان استفاده می کنند.

 

میکروفون هایی که نویز ریداکشن دارند بیشتر میکروفون های نسل جدید بلاگری هستند. کاربران این تیپ میکروفون ها اصولا” بلاگرهایی هستند که در محیط های خارج از خانه و محل های شلوغی مثل کوچه و خیابان، کافه، رستوران، آرایشگاه و یا باشگاه تولید محتوا می کنند و زیاد هم فرصت ادیت کردن صدا و ویدیوهایشان را ندارند و می خواهند بلافاصله که کار تمام شد پستشان را بارگذاری کنند تا مخاطبانشان هرچه سریعتر نتیجه کار آنها را ببینند.

تا حدود خیلی زیادی این آبشن نویز ریداکشن یا کاهش دهنده صداهای مزاحم که بیشتر در زمان خرید اینترنتی میکروفون های یقه ای بی سیم به چشم می خورد می تواند به بلاگرها کمک کند. حتی اگر به قیمت از دست دادن برخی از فرکانس های صدا باشد!

ولی این موضوع برای یک بلاگر حرفه ای و یا یک یوتیوبر پرمخاطب اصلا” نباید موضوع مهمی باشد و به آن توجهی کنند چونکه کاربرانشان هیچگاه چنین نقصی را در پست هایشان نه می بینند و نه می شنوند.

به این دلیل که اساسا” بلندگوهای گوشی های موبایل و یا هندفری ها چنان دقتی ندارند که بتوانند جزییات و ریزه کاری های صدا را پخش کنند. بلکه برعکس این گوشی ها و تبلت ها صداهایی را هم که در استودیوهای فوق حرفه ای ضبط و مستر شده اند ویران می کنند و بعد به گوش ما می رسانند. تقریبا 99 درصد کاربران این افراد نیز با همین گوشی های موبایل و یا تبلت ها پست های آنان را می بینند و می شنوند.

پس هیچ جای نگرانی نیست و شما بلاگرها و یوتیوبرهای عزیز می توانید میکروفون های یقه ای بی سیم و دارای نویز ریداکشن بویا و کامیکا را به صورت اینترنتی به صدا بازار یا هر فروشگاه اینترنتی آنلاین فروش تجهیزات صدابرداری دیگر سفارش دهید و از کار با آنها لذت ببرید.

نویز کنسلینگ پسیو و نویز کنسلینگ اکتیو در هدفون ها

نویز کنسلینگ پسیو بیشتر به طراحی ظاهری و مواد به کار رفته در زمان ساخت هدفون ها ربط دارد تا چیز دیگری؛ یعنی سازنده با محاسبات دقیق مهندسی و شناخت متریال باید بتواند هدفونی تولید کند که بدون نیاز به هیچ آبشنِ اضافی و تنها با فرم بدنه و سطح ظاهری هدفون، بتواند تا جاییکه ممکن صداهای ناخواسته را دفع کند و از ورود صداهای مزاحم بیرونی برای کسی که از هدفون استفاده می کند جلوگیری کند.

ممکن است توضیحات من در این بخش کمی پیچیده باشد ، با من همراه باشید تا کامل برایتان موضوع نویز ریداکشن در هدفون را باز کنم .

به عنوان مثال جنس مواد به کار رفته در بالشتک ها که روی گوش قرار می گیرند و ابعاد و شکل کاسه دیافراگم ها که لاله گوش را در بر می گیرند خیلی می توانند در این امر موثر باشد.

برای نویزکنسلینگ اکتیو در هدفون ها از تراشه ای استفاده می شود که می تواند سر و صدا و هیاهیو بیرونی را شبیه سازی کند و با دفاز کردن صدای شبیه سازی شده و اجرای آن همه هیاهوی بیرونی را مطابق با قوانین فیزیک خنثی کند. به همین راحتی!

جالب است بدانید که این فناوری اصلاً یک فناوری جدید نیست و اگر سری به این صفحه سایت بزرگ تکنولوژی IEEE بزنید ، خواهید دید که این فناوری حذف نویز صدا در هدفون چیزی است که از سال 1999 با کیفیتی مطلوب در دسترس بوده است ، اما هنوز در فرمت تجاری قرار نگرفته بوده است .

دلیل گران بودن این هدفون ها هم در همین است چونکه سیستم و ابزاری که بخواهد خیلی دقیق و بدون نقص این مهم را انجام دهد هزینه تمام شده بالایی برای سازنده اش دارد.

البته باید توجه کنید که این دفاز کردن صدا اگر از تکنولوژی مناسبی بهره نبرده باشد صدای نامطلوبی ایجاد می کند که موجب از دست رفتن برخی فرکانس های مهم می شود .

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.