چطور با همسرمان درباره سکس صحبت کنیم؟

0

به‌رغم نقش پررنگ رابطه جنسی سالم در زندگی زناشویی موفق و صمیمی، صحبت درباره سکس کماکان برای بسیاری از زوج‌ها سخت و خجالت‌آور است. اگر حرف‌زدن درباره میل جنسی، نیازهای جنسی، پوزیشن‌های موردعلاقه و هر مسئله دیگر مرتبط با سکس با همسرتان برایتان دشوار است، حتما این مقاله را بخوانید و تا آخرین خط همراه ما باشید تا بگوییم چطور درباره این مسائل با شریک زندگی‌تان صحبت کنید.

بهترین زمان برای صحبت درباره سکس

اکثر آدم‌ها برای حرف‌زدن درباره سکس به‌دنبال بهترین فرصت و موقعیت‌اند. روزها، ماه‌ها و حتی سال‌ها صبر می‌کنند تا فرصتی برای بیان نیاز خود پیدا کنند و گاهی این دست‌دست‌کردن آن‌قدر ادامه‌دار می‌شود که بعد از مدتی دیگر انگیزه‌ای برای صحبت درباره رابطه جنسی و نیازهای بی‌پاسخ خود برای فرد نمی‌ماند. البته هیچ‌وقت برای صحبت درباره مسائل جنسی دیر نیست، حتی اگر سال‌ها از زندگی مشترکتان می‌گذرد! اگر این ناگفته‌ها ذره‌ای آزارتان می‌دهد، وقت بگذارید و در آرامش درباره علایق، نیازها و انتظارات خود حرف بزنید.

رونیکس

چرا با همسرمان درباره سکس صحبت کنیم؟

برخی افراد هنگام حرف‌زدن درباره زندگی خصوصی و جنسی خود احساس خجالت، ناامنی و ناراحتی می‌کنند. حتی این صحبت‌ها برای عده‌ای دیگر با ترس از طردشدن، قضاوت و اضطراب همراه است، اما آسودگی خیال زن و مرد در زندگی زناشویی و صمیمیت عاطفی آنها مستقیما تحت‌تأثیر همین صحبت‌هاست.

۱. خیال هر دو طرف را آسوده می‌کند

حرف‌های نزده‌ که روی قلب و ذهن شما تلنبار می‌شوند، بر سلامت جسم و سلامت روان هر دوی شما اثر منفی می‌گذارند. بنابراین خیلی واضح درباره مسائل مربوط به رابطه جنسی حرف بزنید تا ناگفته‌ای گوشه ذهنتان باقی نماند. حتی می‌توانید درباره بیماری‌های مقاربتی، سابقه روابط جنسی و موارد این‌چنینی با هم صحبت کنید. هرچه این مسائل شفاف‌تر شوند، امنیت و آسودگی خاطرتان بیشتر خواهد بود.

۲. موجب تقویت صمیمیت عاطفی می‌شود

گفت‌و‌گو درباره رابطه جنسی شما را به درک عمیق‌تر و راحتی بیشتر با همسرتان سوق می‌دهد. هرچه صمیمیت عاطفی میان زن و مرد بیشتر باشد، اعتماد متقابل نیز میان آنها افزایش می‌یابد.

۳. فرصتی برای بیان خواسته‌ها ایجاد می‌کند

گفت‌وگوی جنسی میان زوج‌ها فرصتی برای بیان خواسته‌ها، انتظارات و نیازهای جنسی آنهاست. این یعنی حتی اگر تصور اشتباهی درباره علایق و انتظارات همسرتان در رختخواب دارید، بعد از گفت‌و‌گو شبهه‌ای باقی نمی‌ماند.

۴. مرزبندی می‌کند

زن و مرد با صحبت‌کردن درباره رابطه جنسی می‌توانند مرزهای عاطفی و فیزیکی رابطه زناشویی را طبق انتظارات خود شکل دهند. این‌طوری بعدها به‌خاطر درک نادرست از نیازهای جنسی یکدیگر صدمه نمی‌بینند و صدمه نمی‌زنند.

درباره چه مسائلی صحبت کنیم؟

برای صحبت درباره سکس منتظر اتفاق عجیب‌غریبی نباشید. حتی کوچک‌ترین مسئله‌ای که ذهنتان را درگیر می‌کند نیز ارزش بیان‌کردن را دارد مانند تغییرات بزرگ و کوچک در میل جنسی، فانتزی‌های جنسی جدید و نیاز به صمیمیت بیشتر.

۱. تغییرات میل جنسی

میل جنسی آدم‌ها ثابت نیست؛ کم و زیاد می‌شود و تغییر می‌کند. بنابراین اگر می‌بینید این کشش در شما یا همسرتان کم‌رنگ‌تر از قبل شده، مهم است درباره‌اش صحبت کنید. بیماری‌های مختلف، ناامنی‌های ذهنی، استرس و اختلالات جنسی همگی از عوامل اثرگذار بر میل جنسی هستند و اثر چشمگیری بر کیفیت رابطه زناشویی می‌گذارند.

۲. میل به تغییر یا امتحان‌کردن ایده‌های تازه

یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های رابطه جنسی کشف علاقه‌مندی‌هاست. از بیان فکرهای عجیب‌غریبتان نترسید. خیلی وقت‌ها اجرای بعضی از همین ایده‌های عجیب دستی به روی روابط جنسی کسل‌کننده و مرده‌ می‌کشد و جان دوباره به صمیمیت رابطه می‌بخشد. مشتاقانه درباره فانتزی‌های جنسی همسرتان بپرسید و آنها را با حوصله اجرا کنید. البته گفت‌وگو درباره فانتزی‌های جنسی به این معنی نیست که باید بی‌چون‌و‌چرا خواسته‌های شریک زندگی خود را برآورده کنید، حتی اگر موجب ناراحتی شما می‌شوند! بااین‌حال درمیان‌گذاشتن عمیق‌ترین افکارتان با شریک زندگی، بدون قضاوت و شرمندگی، ارتباط زناشویی را در داخل و خارج از اتاق‌خواب عمیق‌تر می‌کند.

۳. نبود صمیمیت جنسی

صحبت درباره نبود صمیمیت جنسی نباید انتقادگونه و با ناراحتی باشد. این‌طور به آن نگاه کنید که بقای رابطه‌تان به گفت‌و‌گو درباره آن بستگی دارد، به گفتن و شنیدن درباره میزان صمیمیت زن و مرد، دوست‌داشتن و دوست‌داشته‌شدن و رنگ‌و‌بوی محبت در رابطه جنسی. بی‌مهری در سکس و نادیده‌گرفتن آن ممکن است به‌سرعت زمینه مشکلات بزرگ‌تر را فراهم کند.

۴. امنیت رابطه جنسی

زن و مرد حق دارند برای رابطه جنسی خود حدومرز بگذارند و درباره مرزهای خود آزادانه حرف بزنند. کوچک‌ترین نگرانی بابت امن‌نبودن سکس نباید ناگفته بماند. به نگرانی‌های یکدیگر اهمیت بدهید و اگر می‌بینید همسرتان توان بیان نگرانی‌هایش را ندارد، سؤال بپرسید تا از نگرانی‌هایش سر دربیاورید.

۵. زمان‌های نامناسب برای سکس

شریک زندگی شما مجاز است که گاهی به رابطه جنسی بی‌میل باشد یا دست‌کم شوقی به انجامش نداشته باشد. می‌توانید با گفت‌و‌گو درباره این مواقع با هم به توافق برسید، مثلا بعد از مشاجره‌ یا وقتی سرما خورده است و احوال خوشی ندارد. مطمئن باشید با حرف‌زدن و بیان این بی‌میلی به رابطه جنسی لطف بزرگی به خودتان و همسرتان می‌کنید.

نکات مهم صحبت درباره سکس با همسر

زن و شوهر در حال صحبت‌کردن

از آنجا که سکس موضوعی حساس است و حرف‌زدن درباره آن، شامل طرح نیازها و انتقادها، برای بسیاری از افراد پذیرفتنی نیست، مهم است بدانید چطور و با چه تکنیک‌هایی زبان به بیان انتظارات خود باز کنید. در این بخش چند راهکار خوب پیش رویتان گذاشته‌ایم.

۱. با زبان قدردانی انتقاد کنید

احساس قدردانی برای همه آدم‌ها خوشایند است. از این واقعیت استفاده کنید و انتقاد خود را با زبان قدردانی انتقال دهید. مثلا به‌جای آنکه رک بگویید فلان کار را بیشتر انجام بده، بگویید «نمی‌دانی چقدر از انجام فلان کار لذت می‌برم و احساس قدردانی می‌کنم». این انتقاد به زبان تشکر حتما به مذاق همسرتان خوش‌تر می‌آید و مؤثرتر است.

۲. انتقادهایتان را بنویسید

راه دیگر برای برقراری ارتباط مؤثر و بیان نیازهای خود این است که آنها را یادداشت کنید. اگر قدرت بیان خوبی برای مکالمه ندارید و در عوض خوب می‌نویسید، یک کاغذ و خودکار بردارید و انتظارات خود را واضح و شفاف روی آن بنویسید. از آنجا که لحن بیان در نوشته مشخص نیست، تا آنجا که می‌توانید انتقاد یا درخواست خود را واضح بنویسید.

۳. از نه گفتن خجالت نکشید

بی‌رودربایستی به خواسته‌های جنسی غیرمنطقی همسرتان نه بگویید و به لذت و رضایت خود در رابطه اهمیت بدهید. رابطه جنسی زن و شوهر باید عاری از فشار، احساس گناه و اجبار باشد تا هر دو از آن لذت ببرند. واضح و مستقیم خواسته خود را بیان کنید و اگر به‌خاطر خستگی یا هر عامل دیگری آمادگی سکس ندارید، از نه گفتن خجالت نکشید.

۴. همدل و همدرد باشید

حتی اگر شما و همسرتان خصوصیات و علایق جنسی متفاوتی دارید، باید بتوانید درباره این تفاوت‌ها همدلانه صحبت کنید. مهم‌ترین نکته بازبودن ذهن هریک از شما به افکار و نیازهای یکدیگر است. با یکدیگر ارتباط برقرار کنید، نگرانی‌ها و خواسته‌های یکدیگر را درک کنید و با مهربانی به آنها پاسخ دهید. از یاد نبرید که شما در مسیر زندگی همراه و هم‌سفر یکدیگرید.

۵. بهترین زمان را انتخاب کنید

صحبت‌کردن درباره رابطه جنسی را به زمانی موکول کنید که هر دو حس‌و‌حال خوبی دارید و برای حرف‌زدن بی‌حوصله نیستید. این مکالمه اگر مقداری بوی بحث بگیرد، زمینه ناامنی را در رابطه زناشویی فراهم می‌کند. در عوض اگر زمانی انجام شود که دو طرف از نظر روحی و جسمی به هم احساس نزدیکی دارند، احتمال آنکه به نتایج مطلوب ختم شود، بیشتر است.

۶. موقعیت مکانی خوبی انتخاب کنید

گفت‌وگو درباره مسائل جنسی را بیرون از چهاردیواری اتاق‌خواب انجام دهید. برای صحبت درباره مسائل حساس، انتخاب یک مکان خنثی مثل اتاق‌خواب مهمان به حفظ آرامش دو طرف کمک می‌کند. این مکان ترجیحا شلوغ و پرسروصدا نباشد تا راحت‌تر بتوانید روی حرف‌های همسرتان تمرکز کنید.

۷. به این گفت‌و‌گو عادت کنید

حرف‌زدن درباره سکس مکالمه‌ای یک‌باره نیست. این بحث باید بخشی همیشگی از روابط زناشویی باشد، چراکه نیازها و خواسته‌های هر دو طرف به‌مرور زمان تغییر می‌کند.

بازکردن سر صحبت درباره سکس

۱. آرام شروع کنید

لحنی که مکالمه را با آن آغاز می‌کنید، جهت مکالمه را تعیین می‌کند. شروعی نرم و آرام داشته باشید. انتقاد تند نه‌تنها کارساز نیست، بلکه فرد مقابل را وارد حالت تدافعی می‌کند. از سرزنش بپرهیزید و روی بیان حرف‌هایی تمرکز کنید که گفتنشان رضایت از زندگی جنسی را افزایش بدهد.

۲. صمیمی بمانید

محبت و صمیمیت به‌اندازه جنبه جنسی مقاربت اهمیت دارند. تک‌تک جملاتی که در طول مکالمه بیان می‌کنید باید در راستای حفظ صمیمیت و محبت رابطه باشند.

۳. به حاشیه نروید

رک‌و‌پوست‌کنده درباره انتظارات، ترس‌ها، خواسته‌ها و نگرانی‌های خود حرف بزنید و درونی‌ترین افکار و احساسات خود را بی‌واهمه بیان کنید، اما متمرکز بمانید و مکالمه را به حاشیه نبرید.

کلام آخر

حرف‌زدن درباره رابطه جنسی هرچقدر هم سخت و نگران‌کننده و اضطراب‌آور، برای حفظ سلامت زندگی زناشویی ضروری است. آدم‌ها انتظارات، تمایلات و تخیلات جنسی متفاوتی دارند و مجازند که درباره آنها آزادانه با همسر خود صحبت کنند. نتایج این گفت‌و‌گو صمیمیت بیشتر، ارتباط قوی‌تر و زندگی جنسی سالم‌تر برای آنهاست.

حرف‌زدن درباره مسائل جنسی چقدر به رابطه جنسی شما کمک کرده است؟ درباره چه چیزهایی بیشتر صحبت می‌کنید؟ مشتاق شنیدن نظرات‌تان هستیم.


در ادامه بخوانید: فواید سکس در زندگی زناشویی برای جسم و روان
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع marriage choosingtherapy verywellmind
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.