رابطه بنفیت چیست؛ هرآنچه باید بدانید

2

اگر اصطلاح رابطه بنفیت را در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی شنیده یا مخفف FWB را دیده باشید، احتمالا از خودتان پرسیده‌اید که رابطه بنفیت چیست. رابطه بنفیت رابطه‌ای است که در آن افرادی که با یکدیگر دوست هستند یا رابطه‌ای دوستانه دارند، توافق می‌کنند که از نظر فیزیکی یا جنسی صمیمی باشند بدون اینکه تعهد یا انتظارات معمول در روابط رمانتیک سنتی را داشته باشند. در ادامه توضیح می‌دهیم که رابطه بنفیت یا فرندز ویت بنفیت چیست و چه ویژگی‌ها و شرایطی دارد.

رابطه بنفیت چیست؟

رابطه بنفیت (Friends With Benefits) رابطه‌ای است که در آن دو نفر از نظر فیزیکی با یکدیگر صمیمی هستند، ولی به یکدیگر تعهدی ندارند. افرادی که در رابطه بنفیت هستند، از وقت‌گذراندن با هم لذت می‌برند ولی رابطه آنها رمانتیک نیست و محدودیت و چهارچوبی ندارد.

رونیکس

در رابطه بنفیت دوستان با رهایی از انتظارات اجتماعی و عاطفی (که در تعهدات عاشقانه وجود دارند) وارد رابطه‌ای جنسی می‌شوند. روابط بنفیت یکسان نیستند و به این بستگی دارند که دو طرف از رابطه چه می‌خواهند. در بعضی از روابط افراد می‌خواهند که با هم وقت بگذرانند و فقط به‌دنبال تجربیات جنسی نیستند. بعضی از روابط بنفیت نیز روابطی خصوصی‌اند که در آنها درباره زمان، مکان و چگونگی رابطه جنسی و فرد شروع‌کننده رابطه قوانین و انتظارات مشخصی وجود دارد.

ویژگی‌های اصلی رابطه بنفیت عبارت‌اند از:

  • دوستی: رابطه بنفیت معمولا با دوستی آغاز می‌شود.
  • صمیمیت فیزیکی (Physical intimacy): این رابطه ممکن است شامل رابطه جنسی و سایر اشکال صمیمیت فیزیکی مانند بوسیدن و درآغوش‌گرفتن باشد.
  • معاشرت‌های گاه‌به‌گاه: این رابطه ممکن است شامل معاشرت‌های گاه‌به‌گاه مانند تماشای فیلم با یکدیگر، پختن شام برای یکدیگر، شب خانه یکدیگر ماندن و وقت‌گذراندن با دوستان یکدیگر باشد.
  • نداشتن انتظار: هیچ تعهد یا انتظاری وجود ندارد که رابطه دو طرف به رابطه‌ای رمانتیک تبدیل شود.
  • غیرانحصاری‌بودن: دو طرف آزادند که در صورت تمایل با افراد دیگری نیز رابطه داشته باشند.
  • موقتی‌بودن: معمولا این روابط عمر کوتاهی دارند و پس از مدتی به رابطه‌ای جدی تبدیل می‌شوند، به دوستی عادی بازمی‌گردند یا به پایان می‌رسند.

هیچ قانون یا دستورالعملی برای این روابط وجود ندارد و روابط بنفیت به ترجیحات دو طرف بستگی دارند.

آیا ممکن است رابطه بنفیت منجر به رابطه‌ای جدی شود؟

گاهی رابطه بنفیت منجر به رابطه رمانتیک جدی می‌شود، ولی همیشه این‌طور نیست. در پژوهشی در سال ۲۰۱۳ با بیش از ۳۰۸ شرکت‌کننده که در رابطه بنفیت بودند، روابط بیشتر آنها به روابط متعهدانه‌تر منجر نشد و بیشتر شرکت‌کنندگان به روابط دوستانه عادی بازگشتند.

اگر به کسی که با او در رابطه بنفیت هستید احساسات عاشقانه‌ای پیدا کرده‌اید، باید به او بگویید که چه احساسی دارید. وقتی احساسات خود را با او در میان بگذارید، می‌توانید تلاش کنید که نیازهای یکدیگر را برآورده کنید یا به رابطه خود پایان بدهید تا بتوانید کسی را بیابید که بتواند به شما کمک کند به اهدافتان در رابطه برسید. اگر احساسات عمیق‌تری به طرف مقابل دارید و از کیفیت رابطه خود با او راضی نیستید، ماندن در این رابطه فکر خوبی نیست. رابطه بنفیت ممکن است به شما احساس امیدی کاذب به کسی بدهد که خواسته‌هایی متفاوت با شما دارد و شما را از رسیدن به فردی که خواسته‌های مشترکی با شما دارد بازدارد.

چه کسانی سراغ رابطه بنفیت می‌روند؟

پیش از واردشدن به رابطه بنفیت ابتدا باید بدانید که از نظر شخصی، جنسی، رابطه‌ای و روانی به چه چیزی نیاز دارید. اگر این شرایط را ندارید، بهتر است سراغ چنین رابطه‌ای نروید. افراد گوناگون معمولا به دلایل زیر به‌دنبال رابطه بنفیت هستند:

  • خواهان صمیمیت بدون تعهدید: این رابطه برای افرادی مفید است که زمان، انرژی یا تمایلی برای رابطه متعهدانه را ندارند ولی خواهان ارتباط فیزیکی هستند.
  • پیچیدگی‌های رابطه را نمی‌خواهید: مزایای رابطه را بدون جنبه‌های چالش‌برانگیز آن مانند سازش، آسیب‌پذیری، فداکاری و تلاش برای برآورده‌کردن نیازها و انتظارات یکدیگر می‌خواهید.
  • از همراهی با دوست خود لذت می‌برید ولی این رابطه را درازمدت نمی‌بینید: دوستی برای شما جذاب است و دوست دارید با او وقت بگذرانید، ولی خود را در رابطه‌ای انحصاری و متعهدانه با او نمی‌بینید.

رابطه بنفیت برای شما مناسب نیست اگر:

  • از نظر عاطفی وابسته می‌شوید و با داشتن رابطه‌ای غیررسمی مشکل دارید.
  • انتظاراتی دارید و اگر این انتظارات برآورده نشوند، از نظر احساسی آسیب می‌بینید.
  • احساس خوبی به روابط غیرتک‌همسری ندارید و به افراد دیگر در زندگی شریک زندگی خود حسادت می‌کنید.
  • عاشق طرف مقابلید و امیدوارید که این رابطه به رابطه‌ای عاشقانه تبدیل شود.
  • به عدم قطعیت حس خوبی ندارید و می‌خواهید بدانید که وضعیت در آینده چه خواهد بود.

چه کسانی رابطه بنفیت را ترجیح می‌دهند؟

افرادی که دیدگاهی سنتی به روابط دارند، رابطه بنفیت را غیراخلاقی یا سطحی می‌دانند. اما نداشتن محدودیت‌ها و چهارچوب‌هایی مانند تعهد عاطفی، سرمایه‌گذاری عاطفی (emotional investment) یا تعهدات رسمی و غیررسمی روابط سنتی ممکن است به‌دلایل مختلفی برای بعضی از افراد جذاب باشد. افرادی که ممکن است رابطه بنفیت را ترجیح دهند عبارت‌اند از:

  • کسانی که روابط غیرتک‌همسری را ترجیح می‌دهند یا می‌خواهند از روابط سنتی خارج شوند.
  • کسانی که به تلاش‌های عاطفی علاقه‌ای ندارند یا تعهد زمانی یک رابطه سنتی را ندارند.
  • کسانی که در روابط گذشته خود تجربیاتی منفی داشته‌اند و آمادگی درگیرشدن در رابطه عاطفی دیگری را ندارند. این افراد می‌توانند بدون قربانی‌کردن احساس امنیت خود از فواید فیزیکی رابطه بنفیت بهره‌مند شوند.
  • کسانی که رمانتیک نیستند یا به جذابیت رمانتیک علاقه‌ای ندارند.
  • کسانی که هم‌اکنون نیز فقط برای برآورده‌کردن نیازهای جنسی خود در رابطه‌ای رمانتیک هستند.

نکاتی که در رابطه بنفیت باید در نظر بگیرید

در رابطه بنفیت شفافیت و اعتماد اهمیت زیادی دارد. طرفین در رابطه بنفیت باید نکات و توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشند.

۱. تعیین قوانین و مرزها

تعیین انتظارات و مرزهای تجربیات، به‌ویژه در موارد جنسی و عاطفی، برای ایجاد امنیت در رابطه بنفیت ضروری است. توافق بر سر قوانین و تعیین مرزها ایجاد اعتماد و ثبات در رابطه را راحت‌تر می‌کند. بنابراین باید برای موارد زیر حدود و قوانینی تعیین کنید:

  • تعداد دفعات ملاقات؛
  • فعالیت‌های مجاز و غیرمجاز؛
  • آیا با افراد دیگری نیز ارتباط خواهید داشت یا نه؛
  • روش‌های جلوگیری از بارداری؛
  • درباره رابطه خود چه چیزهایی را می‌توانید یا نمی‌توانید به دیگران بگویید.

رابطه بنفیت مؤثر رابطه‌ای است که انتظارات دو طرف را برآورده کند. این نوع روابط تنها زمانی موفقیت‌آمیزند که هر دو طرف با شرایط رابطه موافق باشند. درباره اینکه کدام رفتارهای جنسی پذیرفته‌شده و کدام رفتارها ممنوع‌اند گفت‌وگویی بی‌پرده و صریح داشته باشید. رضایت متقابل نباید بی‌اهمیت در نظر گرفته شود، هرچقدر هم که این رابطه غیررسمی باشد.

۲. توافق درباره مدت رابطه

توافق درباره مدت‌زمان رابطه بنفیت مانع از ایجاد لحظات ناراحت‌کننده یا ناخوشایند در آینده می‌شود. درباره مدت‌زمان این رابطه چه برای مدتی معین و چه تا زمانی که یکی از طرفین وارد رابطه‌ای بلندمدت و جدی شود، به تصمیمی مشترک برسید. بحث درباره چهارچوب زمانی باید شامل گفت‌وگو درباره شرایطی که در آن رابطه بنفیت از رابطه‌ای غیرجدی فراتر می‌رود نیز باشد. همچنین باید درباره چگونگی انجام‌شدن این گفت‌وگوها نیز صحبت کنید.

۳. حفظ ارتباطات باز

رابطه بنفیت چیست - گفتگو و صحبت کردن درمورد مسائل مختلف در رابطه برای داشتن رابطه بنفیت سالم و موفق

روابط بنفیت نیازمند صحبت‌کردن درباره رابطه جنسی با طرف مقابل‌اند، زیرا در این روابط باید مسائل زیادی مانند قوانین، شرایط، تک‌همسری‌بودن، ارتباطات، تعداد دفعات رابطه جنسی و شروع یا امتناع از رابطه روشن شوند. در روابط بنفیت نیز باید مانند هر شکل دیگری از رابطه معنادار و امن اختلافات و تعارضات را برطرف کنید. توانایی ابراز و بیان ترجیحات، نیازها، خواسته‌ها و عادات جنسی همگی در چهارچوب داشتن ارتباطات باز با یکدیگرند.

۴. صداقت

با طرف مقابل و همچنین خودتان درباره آنچه می‌خواهید و احساسی که دارید صادق باشید.

۵. احترام‌گذاشتن به طرف مقابل و مرزهای یکدیگر

دو طرف باید به مرزها و حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارند. آنها باید از نقض‌کردن قوانین رابطه اجتناب کنند و با یکدیگر با ملاحظه، مهربانی و احترام متقابل رفتار کنند.

۶. تمرکزکردن بر زمان حال

دو طرف باید به یاد داشته باشند که این رابطه جدی نیست و قرار نیست به رابطه‌ای عاشقانه و متعهدانه ختم شود. آنها باید از فکرکردن به گذشته یا پیش‌بینی‌کردن آینده خودداری کنند.

مشکلات رابطه بنفیت چیست؟

رابطه بنفیت برای دوستانی که یکی از آنها خواهان ارتباط بیشتری است و رابطه بنفیت را راهی برای جلب‌نظر طرف مقابل یا متقاعدکردن او به واردشدن به رابطه‌ای سنتی‌تر می‌داند، مشکل‌ساز خواهد بود. برخلاف آنچه در کمدی‌های رمانتیک به تصویر کشیده می‌شود، این تلاش‌ها بیشتر به دل‌شکستگی منجر می‌شود تا ایجاد رابطه‌ای معنادار.

روابط بنفیت بر این اساس ایجاد می‌شوند که تجربه‌ها محدود به شرایطی غیرجدی یا خصوصی باشند. ولی ازآنجاکه روابط جنسی وابستگی‌های عاطفی را تقویت می‌کنند، ممکن است افراد ناآگاهانه شرایطی را ایجاد کنند که منجر به ناامیدی و دل‌شکستگی آنها شود و رابطه جنسی میل آنها به ارتباط عاطفی عمیق‌تر را تشدید کند. گرچه بعضی از روابط بنفیت به روابطی عمیق‌تر تبدیل می‌شوند، این نوع ارتباط اساسا بر مرزها و مقرراتی مبتنی است که برای یک هدف طراحی شده‌اند: تجربیات جنسی غیررسمی. اگر فردی با این انتظار وارد رابطه بنفیت شود که رابطه او با گذشت زمان به رابطه‌ای جدی‌تر تبدیل شود، ممکن است که این ارتباط غیرجدی مانع از این شود که به‌دنبال رابطه‌ای متعهدانه و بلندمدت باشد و او را از رسیدن به همسر و شریک زندگی همیشگی خود بازدارد.

نحوه پایان‌دادن به رابطه بنفیت

وقتی نگرانی‌های خود درباره رابطه را مطرح می‌کنید، ممکن است که طرف مقابل واکنش‌هایی نشان دهد و حتی درخواست کند که رابطه را تحت شرایط جدید اصلاح کنید یا دوباره از سر بگیرید. اگر با این کار موافقید، آن را انجام دهید. ولی اگر می‌خواهید رابطه را پایان دهید، سر حرف خود بمانید. اگر انتظارات شما با طرف مقابل متفاوت است یا چیز بیشتری از رابطه‌تان می‌خواهید، احتمالا زمان آن رسیده است که در رابطه خود تجدیدنظر کنید. صریح و مهربان بودن راه خوبی برای پیش‌بردن گفت‌وگوی جدایی است. از توضیحات طولانی درباره آنچه رخ می‌دهد اجتناب کنید، مگر اینکه احساس کنید باید مشکلات یا کمبودهای موجود در رابطه را توضیح دهید.

نکات و ملاحظات پایانی

آگاهی از اینه که رابطه بنفیت چیست و درک و پذیرش کامل معنای این رابطه برای هردو طرف چنین رابطه‌ای مهم است. فراموش نکنید که دست‌کم یکی از طرفین نمی‌تواند حمایت عاطفی و توجهی را که معمولا در روابط جدی و متعهدانه وجود دارد به دیگری ارائه دهد. مدیریت رابطه‌ای انعطاف‌پذیر مستلزم گفت‌وگوهایی مفصل و با جزئیات و پایبندی دو طرف به توافق‌ها برای حفظ امنیت عاطفی و روانی در رابطه است. برای حفظ صلح و آرامش و اجتناب از ناامیدی از همان ابتدا انتظارات خود را مشخص کنید و درِ گفت‌وگو را باز نگه دارید تا مطمئن شوید که هر دو با هم تفاهم دارید و در آینده آسیب نبینید.


در ادامه بخوانید: رابطه موقعیتی چیست؟ نشانه‌ها و پیامدهای رابطه بدون تعهد
منبع brides verywellmind choosingtherapy
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. سامان می‌گوید

    این دری وری ها و ترویج بی اخلاقی ها چیه منتشر میکنید اخه خجالت هم خوبه

    1. فاطمه زنگنه می‌گوید

      این مقاله برای ترویج یا تبلیغ رابطه بنفیت منتشر نشده و هدف ما صرفا آشنایی کاربران با این نوع رابطه و پاسخ‌دادن به سؤالات احتمالی آنهاست. در مقاله هم گفته شده که بهتره از این نوع روابط اجتناب کنیم چون مانع از رسیدن ما به همسر و شریک زندگی همیشگی میشه.