۱۱ پیشنهاد برای شروع بهتر سال نو

0

سال جدید فراتر از تغییرات ظاهری است. آیا به تجربیاتمان در این سال، پیروزی‌ها و شکست‌ها و نگرش و رفتارهای خود هم توجهی می‌کنیم؟ آیا می‌خواهیم سال جدید را نیز با همان منِ قدیمی طی کنیم؟ سال جدید فصل نوشدن است و وقت آن که در درون نیز تغییر کنیم. در ادامه چند پیشنهاد برای شروعی نو در سال جدید داریم. امیدواریم سال پربرکتی در پیش داشته باشید.

۱. خود را از گذشته رها کنید

گذشته ما با انواع تجربه‌ها و رویدادهای تلخ و شیرین گره خورده است. سال جدید فرصتی برای بازبینی تجربیات سال گذشته و تجدید نظر در برخی از کارها، نگرش‌ها و رفتارهاست. سال جدید فرصتی عالی است که برخی عادت‌ها و رفتارهای گذشته را اصلاح کنیم. این تغییر ممکن است ابعاد مختلفی داشته باشد؛ از اصلاح باورهای اشتباه گرفته تا فراموش‌کردن شکست‌ها و حذف عادت‌های نامناسب.

رونیکس

۲. بر زمان حال تمرکز کنید

به اکنون و زمان حال توجه کنید، امروز چه چیزی می‌طلبید و چه آرزویی دارید؟ چه چیزی امروز بیشترین اهمیت را در زندگی شما دارد؟ به چه کاری بیشتر از همه عشق می‌ورزید؟ چه چیزی انگیزه و اشتیاق شما را بیدار می‌کند؟ پاسخ به این پرسش‌ها هرچه باشد، همان مهم‌ترین چیز در زمان حال می‌شود.

۳. عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید

تلفن همراه، ایمیل‌ها و یادآورهای مختلف و هر چیزی که عامل سردرد و حواس‌پرتی است، همه را کنار بگذارید. حتی اگر شده برای نیم تا یک ساعت از دنیای مجازی فارغ شوید. در همین زمان به فعالیت‌هایی دیگر به‌خصوص کارهای موردعلاقه خود مشغول شوید. بعد از اینکه تمام شد، دوباره فرصت هست که به دل‌مشغولی‌های دیگر برسید.

۴. خوشبختی و خوشحالی را در زمان حال دریابید

خوشحالی و خوشبختی چیزهایی نیستند که با دستیابی به فلان هدف یا خرید بهمان کالا به دست آیند. خوشبختی یک مقصد نیست که بخواهید به آن برسید. همین حالا هم می‌توانید احساس خوشحالی کنید، البته اگر یاد بگیرید که آن را در چیزهای کوچک زندگی ببینید. مثلا وقتی مشغول به کاری هستید که به آن عشق می‌ورزید، خوشحال و خوشبختید. بودن در کنار عزیزان و دوستان همدل نیز جلوه‌هایی از این خوشبختی به شمار می‌روند.

۵. عادت به شکرگزاری را در خود تقویت کنید

چه از دید روان‌شناختی و چه از دید فیزیولوژیک، شکرگزاری برای سلامت جسم و روان ما مفید است. دکتر رابرت اِمونز، استاد دانشگاه کالیفرنیا، با همکارش تحقیقی مفصل درباره آثار شکرگزاری انجام داده است. نتایج این تحقیقات حاکی از این‌ هستند که قدردانی‌کردن نه‌تنها استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد، بلکه باعث کاهش فشار خون نیز می‌شود! این تنها بخشی از فواید قدردانی است.

۶. خود را به فعالیت بدنی بیشتر متعهد کنید

شاید سال گذشته در انجام ورزش روزانه یا هفتگی اهمال کرده‌اید. شاید سرتان شلوغ بوده و فرصت پیاده‌روی نداشته‌اید. هرچقدر هم که سرتان شلوغ باشد، نباید ورزش‌کردن را فراموش کنید. قرار نیست ورزشکار حرفه‌ای شوید، اما می‌توانید در هفته دست‌کم چندهزار قدمی پیاده‌روی کنید یا هر ورزش دیگری را که دوست دارید انجام دهید. آنچه مهم است، ایجاد یک برنامه منظم و پایبندماندن به آن است. فرصت سال نو و روزهای تعطیلات می‌تواند برای ایجاد این برنامه جدید مناسب باشد.

۷. حتما به‌قدر کافی بخوابید

آیا شما هم از آن افرادی هستید که خواب را قربانی برنامه‌های کاری و تفریحی خود می‌کنند؟ باید به شما هشدار بدهیم که خواب ناکافی نه‌تنها احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، امراض قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود نتوانید درست فکر کنید. پس در سال جدید تصیم بگیرید که کمی بیشتر بخوابید!

۸. برای تقویت روابط اجتماعی خود برنامه‌ریزی کنید

در سال جدید به فکر ایجاد روابط جدید با آدم‌های سالم و مناسب و حذف روابط سمی باشید. تحقیقات بسیاری حاکی از این بوده‌اند که روابط اجتماعی مناسب باعث افزایش طول عمر و زندگی شادتر می‌شوند. بنابراین اگر از نعمت دوستان خوب بهره‌مندید، هوای‌ آنها را در سال جدید داشته باشید. اگر هم کسی دور و برتان نیست، از فرصت سال جدید برای پیداکردن دوستان جدید یا سرزدن به آشنایان و دوستان قدیمی استفاده کنید.

۹. به دیگران کمک کنید

سال جدید فرصتی دوباره برای انجام کارهای خیر و کمک به دیگران است. ما انسان‌ها در زندگی اجتماعی به کمک و همکاری یکدیگر نیازمندیم. چه بسا برخی از ما درگیر بیماری، گرفتاری و مشکلاتی هم باشیم. اگر کاری از دست ما برمی‌آید، دریغ نکنیم. حتی اگر نمی‌توانیم به لحاظ مالی گره‌گشا باشیم، می‌توانیم به شکل‌های دیگر چنین کنیم. به‌قول شاعر: «ابرو گشاده باش، چو دستت گشاده نیست.» حتی با بررسی جهانی ۲میلیارد نفر مشخص شده است که اکثر آنها کمک‌کردن به دیگران و بخشندگی را عاملی مهم در احساس خوشبختی خود می‌دانند.

۱۰. یادگیری همیشگی را به عادت خود تبدیل کنید

آیا زبانی خارجی هست که همیشه دوست داشته‌اید یادش بگیرید؟ آیا سازی هست که علاقه داشته‌اید آن را بنوازید اما فرصت نکرده‌اید در کلاس‌هایش شرکت کنید؟ همه ما کارها و علایقی داریم که شاید به‌خاطر گرفتاری‌ها و تعهدات کاری زمانی برای آنها نداشته‌ایم. سال جدید فرصتی برای یادگیری یک مهارت یا یک فن یا دنبال‌کردن یک سرگرمی جدید را به ما می‌دهد البته به شرط اینکه اراده لازم و تعهد کافی برای وقت‌گذاشتن را در خود ایجاد کنیم. در تحقیقی جالب با ۲۲۱ نفر شرکت‌کننده ۶۰ تا ۹۰ساله، آنهایی که فعالیت‌های ذهنی و شناختی مانند یادگیری یک مهارت جدید داشتند، از گروه دیگر که صرفا به موسیقی گوش می‌دادند، حافظه‌ای قوی‌تر و ذهنی پویاتر داشتند. خلاصه مغز ما نیز مانند بدن ما به فعالیت نیاز دارد تا سرحال و قوی بماند. پس از آن غافل نشویم.

۱۱. چکاپ‌های دوره‌ای را فراموش نکنید

بسیاری از ما شاید در طول سال به هزارویک دلیل از مراجعه به پزشک و دندان‌پزشک برای بررسی دوره‌ای وضع سلامت جسم خود غفلت کرده باشیم. سال جدید به ما فرصتی دوباره می‌دهد تا چکاپ‌های دوره‌ای را انجام دهیم. فراموش نکنیم بسیاری از بیماری‌ها اگر به‌موقع شناسایی شوند، قابل‌درمان‌اند. پس قبل از دیرشدن، حواسمان به خودمان باشد.

شما پیشنهاد بدهید

چه پیشنهاد دیگری برای شروعی بهتر در سال نو دارید؟ نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: برای سال جدید چه اهدافی تعیین کنیم و چگونه به آنها برسیم؟

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛
تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.

۸،۰۰۰ تومان

منبع abbott zenhabits
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.