شخصیت شناسی سفر؛ کدام مقاصد و چه نوع سفری مناسب شماست؟

2

آیا برای سفر در تعطیلات بعدی برنامه‌ریزی می‌کنید؟ هر کسی در سفر خود به دنبال چیزی متفاوت است، از ماجراجویی‌های پرهیجان و سرگرم‌کننده گرفته تا مشاهده آثار تاریخی و فرهنگی. تیپ شخصیتی شما در لذت‌بردن از سفر نقش مهمی دارد و شخصیت‌شناسی سفر به شما اطمینان می‌دهد که مقصدی عالی را برای سفر انتخاب می‌کنید. در این مقاله، درباره شخصیت‌شناسی سفر و انواع شخصیت‌ها در سفر می‌خوانید. با ما همراه باشید.

شخصیت‌شناسی سفر یعنی چه؟

اولین بخش از تصمیم‌گیری درباره جایی که می‌خواهید به آن سفر کنید، تعیین شخصیت سفر شماست. شخصیت سفر شما با پاسخ‌دادن به این ۳ سؤال مشخص می‌شود:

رونیکس
  • خود را چگونه مسافری می‌دانید؟
  • چقدر برای برنامه‌ریزی سفر شور و اشتیاق دارید؟
  • روش شما برای برنامه‌ریزی سفر چیست؟

شخصیت هریک از ما در سفر با دیگران تفاوت دارد و این نکته در تعیین مقصد سفر و داشتن تجربه‌ای لذت‌بخش از مسافرت اهمیت دارد.

انواع شخصیت‌ها در سفر

۱. گردشگران برون‌گرا

گردشگر برون‌گرای خوشحال

اگر فردی برون‌گرا هستید، احتمالا جزو طرف‌داران پروپاقرص سفر و هیجان محسوب می‌شوید. شما مشتاقید که بهترین جاذبه‌های جهان را کشف کنید و به هر نقطه‌ای از دنیا که سفر کنید، در آنجا دنبال ماجراجویی‌های جدیدید.

گردشگران برون‌گرا اغلب به سفرهای انفرادی علاقه دارند. آنها از استقلال در تصمیم‌گیری برای انتخاب مقصد سفر و فعالیت‌های آن لذت می‌برند. به‌علاوه این افراد بیشتر اجتماعی هستند و می‌توانند با مردم محلی راحت‌تر ارتباط برقرار کنند.

این تیپ شخصیتی مقاصدی را دوست دارد که برای او تجربیات و فرصت‌های مختلف را به ارمغان می‌آورند، از کشف غذاهای جدید گرفته تا شناخت تاریخ و گردش در طبیعت. برخی از مقاصد خارجی که برون‌گراها احتمالا عاشق آنها خواهند شد، عبارت‌اند از:

  • ملبورن در استرالیا؛
  • سیبیو در رومانی؛
  • مکزیکو سیتی در مکزیک.

این شهرها احتمالا اولین جاهایی نیستند که برای سفر به ذهن می‌رسند. همین ویژگی هم باعث شده تا چنین شهرهایی برای برون‌گراها بهترین مقصد سفر باشند. آنها می‌توانند در این مقاصد گردشگری، نقاط کمتر شناخته‌شده را کشف کنند و تجربیات جدیدی داشته باشند.

۲. مسافران درون‌گرا

اگر فردی درون‌گرا محسوب می‌شوید، بهتر است به مقاصد گردشگری آرام‌تر و ساده‌تر سفر کنید. در صورتی که جزو آن دسته از افراد درون‌گرا هستید که به تنهایی علاقه دارند، به دنبال مکان‌هایی باشید که برای سفرهای انفرادی مناسب‌اند. البته درون‌گراها به سفرهای گروهی هم علاقه نشان می‌دهند. این افراد اغلب ترجیح می‌دهند همراه با یک گروه یا چند نفر از نزدیکان خود سفر کنند.

شهرها و مناطق شلوغ یا بیش از حد شلوغ برای سفر درون‌گراها مناسب نیستند. آنها اغلب به لذت‌بردن از تنهایی یا مشغول‌شدن به فعالیت‌های بی‌سروصدا علاقه دارند. بنابراین می‌توانند از شهرها خارج شوند و به مناطق روستایی آرام و ساکت سفر کنند.

اگر می‌خواهید راهی روستاهای خلوت‌تر ایران شوید، بهتر است روستاهایی مانند ابیانه را فراموش کنید. برای سفرهای خارجی هم این مقاصد گردشگری را پیشنهاد می‌کنیم:

این مناطق گردشگری به‌ آرام‌تربودن از پایتخت‌ها شهرت دارند. در این مکان‌ها می‌توانید جاذبه‌های فراوانی را ببینید و کارهای بسیاری انجام بدهید. بااین‌حال در گوشه و کنار این مناطق کافه‌های عالی و مکان‌های آرام بسیاری هم پیدا می‌کنید که در آنها می‌توانید راحت باشید و بدون هیچ مزاحمتی استراحت کنید.

۳. ماجراجویان مستقل و خودجوش

سفر ماجراجویان مستقل و خودجوش

برای مسافران خودجوشی که همیشه در حال حرکت‌اند، انتخاب فقط یک مقصد سفر احتمالا دشوار و چالش‌برانگیز است. آنها به مقاصد سفری نیاز دارند که مثل خودشان توقف‌ناپذیر باشند. مقصد این افراد جایی است که در آن تفریح هرگز پایان نمی‌یابد و به‌اندازه یک تماس تلفنی یا ملاقات تصادفی با یک دوست با ماجراجویی فاصله دارند.

اگر شما جزو این دسته‌اید، باید برای سفر به دنبال شهرها و مناطقی باشید که احساس خودانگیختگی و خودباوری شما را ارضا می‌کنند. بهترین مقاصد سفر برای تیپ شخصیتی شما جاهایی هستند که در آنها حتی اگر ساعت ۳ صبح یا ۳ بعدازظهر از خواب شوید هم سرگرمی‌های بسیاری داشته باشید.

شهرهایی که ماجراجویان مستقل و خودجوش عاشق آنها خواهند شد، عبارت‌اند از:

  • استانبول در ترکیه؛
  • بانکوک در تایلند؛
  • نیویورک در آمریکا.

این مقاصد گردشگری همگی شهرهایی برای ماجراجویی ۲۴ساعته‌اند. در این شهرها احتمالا کسانی را ملاقات کنید که مثل شما فکر می‌کنند. بنابراین اوقات بسیار خوبی خواهید داشت. بهترین راه برای سفر به این شهرها هم این است که بدون برنامه سفر را شروع کنید و ببینید چه چیزی در انتظار شماست!

۴. گردشگران عاشق تاریخ و فرهنگ

گردشگر عاشق تاریخ و فرهنگ در سن پترزبورگ

اگر فکر می‌کنید که سفرکردن به‌معنای تماشای مکان‌های فرهنگی مانند موزه‌ها، بازدید از اماکن تاریخی و چشیدن طعم غذاهای محلی است، احتمالا شخصیتی خلاق و کنجکاو دارید. افراد خلاق قدرت تخیل زیادی دارند و از صحبت‌کردن و فکرکردن درباره نظریات جدید لذت می‌برند.

برای انتخاب مقصد سفر چنین افرادی باید تجربیات گذشته آنها را در نظر گرفت. اگر اولین بار است که راهی سفرهای خارج از کشور می‌شوید، یک پایتخت اروپایی با قدمتی دیرینه بهترین گزینه برای شماست. در صورتی که بیشتر مقاصد گردشگری معروف جهان را دیده‌اید، زمان آن فرا رسیده که به دوردست‌ها سفر کنید. برخی از مقاصد گردشگری که برای عاشقان تاریخ و فرهنگ جالب خواهند بود عبارت‌اند از:

  • پاریس در فرانسه؛
  • سن پترزبورگ در روسیه؛
  • مسقط در عمان.

در گوشه و کنار جهان مکان‌های باورنکردنی بسیاری وجود دارند که برایتان تجربیات فرهنگی باورنکردنی را رقم می‌زنند. کافی است آنها را کشف کنید. مقاصدی مانند اصفهان و شیراز در ایران و شهرهای خارجی‌ای که معرفی کردیم، برای سفر به گذشته و درک بهتر زندگی نویسندگان، فیلسوفان و هنرمندانی که در این مکان‌ها زندگی می‌کرده‌اند، فوق‌العاده‌اند.

۵. عاشقان نظم و برنامه‌ریزی

آیا شما جزو آن دسته از افرادید که برنامه‌ریزی‌کردن را دوست دارند؟ برای هر کاری حتی فعالیت‌های کم‌اهمیت هم برنامه‌ریزی می‌کنید و دقیقا می‌دانید که در هر ساعت از روز به چه کاری مشغولید؟ اگر پاسختان به این سؤالات مثبت است، احتمالا شما فردی منظم و دقیق هستید.

بهترین مقاصد سفر برای این تیپ شخصیتی مکان‌هایی هستند که در آنها می‌توان به فعالیت‌های بسیاری مشغول شد. افراد منظم و بابرنامه معمولا دوست دارند جاذبه‌های برتر شهرها را ببینند و مطمئن باشید که تک‌تک این جاذبه‌ها را خواهند دید!

برخی از مقاصد گردشگری که برای این دسته از گردشگران مناسب‌اند، عبارت‌اند از:

  • رم در ایتالیا؛
  • واشنگتن در آمریکا؛
  • کندی در سریلانکا.

افراد منظم و دقیق می‌توانند طوری برنامه‌ریزی کنند که همه جاذبه‌های این شهرها را ببینند.

۶. مسافران همیشه عصبی

اگر در تست نئو جزو روان‌رنجور‌ها محسوب می‌شوید، احتمالا هنگام سفر برای کسب آرامش با مشکل مواجه خواهید شد. در صورتی که اغلب مضطربید یا متوجه شده‌اید که به‌راحتی دچار استرس می‌شوید، بهتر است به مقاصد آشناتر و ساده‌تر سفر کنید.

مقاصد محبوب گردشگری برای مسافران عصبی بهترین گزینه‌ها هستند. بهتر است این افراد به کشورهایی سفر کنند که مردم آنها به زبان فارسی صحبت می‌کنند. علاوه‌بر این، مسافران همیشه عصبی می‌توانند در تورهای گردشگری شرکت کنند. سفرهای گروهی همراه با تورهای گردشگری یا آژانس‌های مسافرتی به روان‌رنجورها کمک می‌کند تا بیشتر استراحت کنند چون شخص دیگری مسئول برنامه‌ریزی سفر می‌شود.

به چنین افرادی تماشای جاهای دیدنی تاجیکستان یا افغانستان را پیشنهاد می‌دهیم، چون زبان مردم این کشورها بسیار شبیه زبان ماست. در ازبکستان هم می‌توانید مردمی محلی را پیدا کنید که به زبان تاجیکی صحبت می‌کنند. مناطق گردشگری این کشورها جزو مقاصد محبوب گردشگری هستند. اگر در مواجهه با مکان‌های جدید عصبی می‌شوید، شاید این کشورها مقاصد گردشگری ایدئالی برای شما باشند.

۷. ماجراجویان عاشق آدرنالین

ماجراجویان عاشق آدرنالین

فرد عاشق هیجان و آدرنالین را می‌توانید به‌‌راحتی تشخیص دهید. این افراد معمولا در آزمون‌های شخصیت‌شناسی امتیاز برون‌گرایی بیشتری کسب می‌کنند که جای تعجب هم ندارد! اگر جزو این دسته از افرادید، هر نوع ماجراجویی‌ای را که شامل فعالیت و هیجان بسیار باشد دوست خواهید داشت. از پاراگلایدر سواری گرفته تا بانجی جامپینگ و کایاک‌سواری در آبهای خروشان، شما برای هر ورزش هیجان‌انگیزی آماده‌اید.

در صورتی که فعالیت‌های هیجان‌انگیز را دوست دارید، پیشنهاد ما به شما این مقاصد گردشگری است:

  • کیپ تاون در آفریقای جنوبی؛
  • صوفیه در بلغارستان؛
  • کویینز تاون در نیوزیلند.

برای برنامه‌ریزی سفر به این مناطق این نکته را در نظر بگیرید که به‌جای رزرو هتل، به مهمان‌خانه‌ها و اماکن کمپینگ در نزدیکی رویدادهایی بروید که همیشه در این مناطق برگزار می‌شوند. فراموش نکنید که هدف از سفر به این شهرها و مناطق این است که صبح زود از خواب بیدار شوید و به گردش مشغول شوید، درنتیجه نیازی به رزرو هتل‌های مجلل و پنج‌ستاره نیست.

۸. مسافران عاشق

اگر رؤیای تماشای غروب خورشید در ساحلی آرام را در سر می‌پرورانید یا به ماه عسلی رؤیایی فکر می‌کنید، شما یکی از مسافران عاشقید. سفر ممکن است راهی شگفت‌انگیز برای ارتباط با شریک زندگی یا حتی ملاقات با شخصی جدید باشد.

مقاصد سفر خارجی که به مسافران عاشق پیشنهاد می‌دهیم، عبارت‌اند از:

  • جزیره سانتورینی در یونان؛
  • ونیز در ایتالیا؛
  • پاریس در فرانسه.

۹. کسانی که برای اولین بار به خارج سفر می‌کنند

آیا اولین بار است که برای سپری‌کردن تعطیلات راهی خارج از کشور می‌شوید؟ کمی نگران پرواز به خارج از کشورید؟ فکر می‌کنید که هرآنچه را باید درباره این سفر بدانید نمی‌دانید؟ این نگرانی‌ها برای کسانی که اولین بار است به سفرهای خارجی می‌روند، طبیعی‌اند. نگران نباشید؛ می‌توانید به مقاصد گردشگری بسیاری سفر کنید که سفر به آنها برای شما شوک فرهنگی کمتری دارد.

برخی از مقاصد گردشگری که در آنها در چشم‌برهم‌زدنی به گردشگری حرفه‌ای تبدیل خواهید شد عبارت‌اند از:

  • لندن در انگلیس؛
  • رم در ایتالیا؛
  • پاریس در فرانسه.

کلام آخر

جهان پر از آدم‌هایی است که هرکدام شخصیت و دیدگاه خاص خود را دارند. شخصیت هریک از ما مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصی، تجربیات اجتماعی و فرهنگی و آموخته‌های ما از جهان اطراف است و خود را در رفتارمان نشان می‌دهد. در حقیقت فعالیت‌هایی که به آنها علاقه داریم، نمایانگر شخصیت ما هستند. سفر هم نوعی فعالیت است که درنهایت بخشی از ما و شخصیت ما را منعکس می‌کند.

شخصیت افراد را می‌توان بر اساس علاقه‌مندی آنها به مقاصد گردشگری تشخیص داد؛ کافی است بگویید عاشق سفر به مناطق روستایی آرام هستید یا کشف طبیعت بکر و ناشناخته را ترجیح می‌دهید. روش انتخاب مقصد سفر و جاهایی که به دیدن آنها علاقه‌ دارید ممکن است رازهای ناگفته‌ای از شخصیت شما را آشکار کنند.


در ادامه بخوانید: روی زمین به فضا سفر کنید؛ ۱۹ مکان زمینی که شبیه سیارات دیگر هستند

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع psychologs truity airtreks
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. نیل می‌گوید

    درود برشما مقاله خوب بود اما تیتر مسافران همیشه عصبی یکم که نه خیلی بار منفی داشت . مسافران حساس یا همون مسافران رنجور بهتر نیست آیا

    1. آمنه صرامی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده.
      ممنون از پیشنهادتون اما از اونجایی که اشاره به مسافر حساس ممکنه با حساسیت‌هایی مثل تمیزی وسواسی اقامتگاه یا چنین چیزهایی اشتباه گرفته بشه، از این لفظ استفاده نشد.
      مسافر همیشه عصبی کسیه که همیشه اضطراب داره و عصبیه.