۲۰ خصوصیت یک فروشنده حرفه‌ ای

0

تنها راه نجات در این اقتصاد، حرفه‌ای عمل کردن است. به گفته‌ی گرانت کاردون (Grant Cardone)، متخصص فروش و نویسنده‌ی کتاب «بفروشید یا فروخته شوید: چگونه راه خود در کسب‌و‌کار و زندگی را پیدا کنید»، «تنها همین کار پول‌ساز است. اگر نمی‌خواهید در فروش حرفه‌ای باشید، شغل دیگری انتخاب کنید، چون عدم موفق برایتان بسیار دشوار خواهد بود. فروشندگان حرفه‌ای، موتور هر اقتصادی در جهان هستند.»

چگونه می‌توان حرفه‌ای شد؟ چطور می‌توانید یک معامله را زودتر از بقیه جوش دهید؟ «کاردون» به تازگی ۲۰ خصوصیت فروشنده حرفه ای را بیان کرده است که آنها را از سایر افراد متمایز می‌کند. در ادامه با این ویژگی‌ها آشنا می‌شویم.


حتما بخوانید: ۴۷ توصیه درباره تدوین استراتژی فروش از زبان حرفه‌ای‌ها

۱. فقط به فروش فکر نمی‌کنند بلکه می‌خواهند یک کسب‌وکار راه بیندازند. فروشندگان حرفه‌ای فقط به دنبال این نیستند که چیزی بفروشند، بلکه می‌خواهند یک کسب‌وکار راه‌ بیندازند. زمانی که شما به چیزی فراتر از یک فروشِ صِرف فکر می‌کنید، توجه دیگران را بسیار راحت‌تر جلب می‌کنید. آنها به آنچه می‌خواهید بگویید علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند، زیرا آنچه می‌گویید فراتر از یک فروش ساده است.

رونیکس

۲. کسب‌وکار خود را هر بار بر یک مشتری متمرکز می‌کنند و همیشه از طریق آخرین مشتری به مشتری‌های دیگر می‌رسند. هیچ‌گاه فروشی انجام ندهید که پس از آن مشتری را فراموش کنید. آخرین فروشی که انجام می‌دهید باید دروازه‌ای برای روابط و مشتریان جدید باشد. در این زمینه جلب رضایت مشتری اهمیت ویژه‌ای دارد.

۳. بیشتر از صحبت کردن، گوش می‌دهند تا با درک نیازهای مشتری، راهکاری برایش پیدا کنند. فروشندگان حرفه‌ای همیشه از مشتریان خود می‌پرسند، چرا می‌خواهند کاری انجام شود. با گوش کردن بیشتر شما می‌توانید خواسته‌های آنها بهتر درک کنید.

۴. همیشه بیشتر از آنچه قول داده‌اند، عمل می‌کنند و تعهد می‌دهند. یک جمله‌ی قدیمی معروف در فروش می‌گوید «کم تعهد دهید و بیش از حد تحویل دهید»، اما «کاردون» توصیه می‌کند باید «بیش از حد تعهد دهید و بیش از حد نیز تحویل دهید».

فروشنده حرفه ای همیشه به تعهدتان خود پایبند است.

۵. زمان خود را روی چیزهایی (افرادی) صرف می‌کنند که اثر مثبت بر درآمدشان دارد و از صرف زمان روی چیزهایی (افرادی) می‌پرهیزند که برای‌شان هیچ بازگشتی ندارد. فروشندگان حرفه‌ای می‌دانند چگونه زمان خود را روی چیزی بگذارند که برای‌شان سودمند است. زمان خود را با فعالیتی هدر ندهید که هیچ منفعتی برایتان ندارد یا در حال حاضر و حتی آینده نیز برایتان سودآور نخواهد بود.

۶. همیشه به دنبال راه‌های جدید، بهتر و سریع‌تر برای افزایش فروش هستند. به زمان اهمیت دهید. فروشندگان حرفه‌ای دائما به پیشرفت کارشان توجه می‌کنند و به دنبال راه‌های سریع‌تر برای به سرانجام رساندن معاملات هستند.

۷. علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در روابط اجتماعی هستند، چون می‌دانند فاصله‌ی بین تماس و قرارداد با «رابطه» پر می‌شود. مشارکت‌تان را در انجمن‌هایی که در آنها عضو هستید بیشتر و در آنها سرمایه‌گذاری کنید و به‌عنوان هزینه به آن نگاه نکنید، چرا که به توسعه‌ی این روابط نیاز دارید.

۸. در مورد فروش تعصب دارند. ذهن فروشندگان حرفه‌ای شدیدا درگیر مشتریان و رشد کسب‌وکارشان است.

۹. برای کسب نتیجه به اقتصاد بازار اتکا نمی‌کنند، بلکه به فعالیت‌های خودشان وابسته هستند. اگر حرفه‌ای هستید، در هر اقتصادی موفق خواهید شد، چون اقتصاد خودتان را خلق می‌کنید. شما خودتان مسیر را مشخص می‌کنید و باعث تحقق هر چیز، صرفنظر از محیط و شرایط می‌شوید.

۱۰. اطراف‌شان مملو از افراد موفق است و زمان کمی برای کسانی می‌گذارند که فرصت‌ساز نیستند. این افراد گاهی ظاهرا بی‌علاقه به دیگران به نظر می‌رسند، اما واقعیت این است که آنها به بازدهی پایین علاقه‌ای ندارند. فروشندگان حرفه‌ای نمی‌خواهند وقت خود را با کسانی هدر دهند که هیچ کاری انجام نمی‌دهند.

۱۱. هیچ چیز را به اندازه‌ی کافی خوب نمی‌دانند. این افراد نیازی به دیگران ندارند تا آنها را مدیریت کنند و خودشان مشوق خود هستند.

خصوصیات فروشنده حرفه ای

۱۲. ناکامی در تلاش برای فروش را شکست نمی‌بینند، بلکه آن را نوعی سرمایه‌گذاری در این فرآیند می‌دانند. اگر نتوانستید یک معامله را به انجام برسانید، فکر نکنید تلاش‌تان شکست خورده است. باید بدانید بعضی تلاش‌ها به نتیجه می‌رسند و بعضی نتیجه‌ای ندارند، اما همه‌ی آنها سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار هستند.

۱۳. هرگز دست از مشتریانی برنمی‌دارند که چیزی از آنها نخریده‌اند، چون می‌دانند بالاخره آنها هم روزی خرید خواهند کرد. به یاد داشته باشید شما کسب‌وکارتان را توسعه می‌دهید، پس اگر تجربه‌ی تلاش ناکامی داشتید، آن را به عنوان فرصتی برای آینده ببینید.

۱۴. آنها ساعت‌ها را بر حسب دقیقه و هفته‌ها را برحسب روز می‌شمارند. فروشندگان حرفه‌ای با زمان مثل شعبده‌بازها رفتار می‌کنند. آنها زمان را مدیریت نمی‌کنند،‌ آن را خلق و برای خود کارآمد می‌کنند.

۱۵. مشکلات را همچون فرصت می‌بینند. زمانی که به مشکلی برمی‌خورید، آن را به‌عنوان یک فرصت ببییند. اگر هیچ مشکلی نداشته باشید، یعنی هیچ ارزشی ندارید.

۱۶. آنها برای آموزش، پیشرفت و انگیزه‌های شخصی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، چون می‌دانند این موارد ابزار فروش حرفه‌ای هستند. شما باید به سرمایه‌گذاری در کار خود ادامه دهید، مثل بازیکن فوتبالی که همیشه تمرین می‌کند.

۱۷. آنها برای شغل، کسب‌وکار و مشتریان‌ خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. دوباره باید تأکید کرد، همه چیز یک سرمایه‌گذاری است. روی امکانات و تسهیلات سرمایه‌گذاری کنید و بدانید که همه‌ی اینها مانند آب دادن به یک گیاه است. اگر مراقبت شغل، کسب‌وکار و مشتریان‌ خود باشید، پول هم به دنبالش خواهد آمد.

۱۸. خود را مقید به رعایت استانداردهایی می‌کنند که حتی بالاتر از انتظارات مدیرانشان است. هیچ مدیری ظرفیت واقعی شما را نمی‌داند. فقط خودتان از آن خبر دارید، پس استانداردهایی بالاتر از آنچه دیگران در شما می‌بینند،‌ برای خودتان تعیین کنید.

۱۹. نیازی به پاسخگویی به افراد دیگر ندارند. آنها افرادی مسئولیت‌پذیر با حس رهبری، انگیزه و هدف هستند.

۲۰. دائما در حال فکر کردن، برنامه‌ریزی و آماده شدن برای تداوم روابط‌ با مشتریان‌ خود هستند و همیشه انرژی دارند. هیچ وقت نباید دکمه‌ی «خاموش» داشته باشید.

برگرفته از: businessinsider

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.