۶ دلیل علمی که نشان می‌دهد مهربان بودن برای سلامتی مفید است

8

همه‌ی ما این اصل طلایی را شنیده‌ایم که می‌گوید: «با مردم طوری رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند.» هر چند این یک مَثَل است که از کودکی به ما آموخته‌اند اما جالب است بدانید تأثیر رفتار ما با دیگران در زندگی‌ واقعی از نظر علمی اثبات شده است. تحقیقات علمی نشان ‌می‌دهند که ما در دوران کودکی به لحاظ سرشتی ذاتا مهربان هستیم و در بزرگ‌سالی نیز با تمرین و تکرار می‌توانیم این ویژگی را حفظ و تقویت کنیم؛ زیرا گاهی اوقات تأثیرات محیطی و فشارهای زندگی باعث می‌شود این ویژگی ذاتی ارزشمند را از دست بدهیم.

جالب است بدانید مهربانی و محبت علاوه بر تأثیری که بر روابط ما با اطرافیان‌مان دارد و به ما کمک می‌کند که رابطه‌ی خود را با خانواده، دوستان و حتی غریبه‌ها بهبود بدهیم، می‌تواند بر سلامت جسم ما نیز مؤثر باشد.

با ما همراه باشید؛ در این مقاله به ۶ دلیل علمی می‌پردازیم که نشان می‌دهند مهربانی و کمک کردن به دیگران به حفظ سلامتی کمک می‌کند.

رونیکس


حتما بخوانید: چگونه مهربان باشیم؟

مهربانی باعث آزاد شدن هورمون‌هایی می‌شود که حس خوبی به‌وجود می‌آورند

تا به حال توجه کرده‌اید وقتی کاری برای کسی انجام می‌دهید خودتان هم حس خوبی دارید؟ این حس خوب اتفاقی نیست و به مراکز لذت در مغز شما برمی‌گردد. محبت کردن به دیگران باعث افزایش سروتونین می‌شود. سروتونین انتقال‌دهنده‌ی عصبی‌ای است که باعث ایجاد احساس رضایت و خوب بودن می‌شود. نوع‌دوستی و کمک به دیگران، مثل ورزش کردن باعث آزاد شدن اندورفین‌ها می‌شود که با نگرش مثبت و حس رضایت همراه است.

پس برای کمک به کسی که احتیاج به کمک دارد داوطلب شوید یا فردی را به یک فنجان چای یا برای ناهار دعوت کنید؛ ممکن است این همان حس خوبی باشد که الان به آن نیاز دارید.

مهربانی نگرانی‌هایتان را برطرف می‌کند

با محبت به دیگران می توانید از نگرانی هایتان بکاهید

اضطراب و نگرانی چه از نوع ملایم و چه از نوع حمله‌های عصبی سخت در انسان شایع است. روش‌های مختلفی مثل مدیتیشن، ورزش، مصرف دارو یا درمان‌های طبیعی برای درمان اضطراب وجود دارد، اما به نظر می‌رسد راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه خلاص شدن از شر نگرانی‌ها، محبت کردن به دیگران است.

بر اساس تحقیقی که در دانشگاه بریتیش کلمبیا درباره‌ی خوشحالی انجام گرفت مشخص شد که نگرانی‌های اجتماعی با کاهش «تأثیر مثبت» (PA) در ارتباط هستند. منظور از تأثیر مثبت، تجربه‌ی حالت‌هایی مثل لذت، علاقه یا هیجان است که تأثیر زیادی بر سلامت روانی و عملکرد انطباقی دارد.

محققان دانشگاه کلمبیا به این نتیجه رسیدند که در طول چهار هفته زمان آزمایش، تأثیر مثبت در افرادی که رفتارهای محبت‌آمیز داشتند به‌طور قابل توجهی افزایش یافت.

پس دفعه‌ی بعد که حس کردید نگرانی دارد به سراغ‌تان می‌آید به دنبال فرصتی برای کمک به دیگران باشید. این کار می‌تواند لبخند زدن به دیگران، تماس با یکی از دوستان، داوطلب شدن برای انجام یک کار خوب یا صرف مقداری از وقت‌تان برای کمک به یک سازمان باشد. به یاد داشته باشید حتی یک حرکت کوچک می‌تواند تأثیر بزرگی داشته باشد.


حتما بخوانید: کدام عادت‌ها استرس دنیای مدرن را از بین می‌برند؟

مهربانی برای قلب‌تان خوب است

حتما شنیده‌اید که مهربانی و محبت کردن به دیگران دل را نرم می‌کند، اما جالب است بدانید که مهربان بودن در واقع بر تعادل شیمیایی قلب شما تأثیر مثبت دارد. مهربانی باعث ترشح هورمون اکسی‌توسین می‌شود. به گفته‌ی دکتر دیوید همیلتون، اکسی‌توسین باعث آزاد شدن ماده‌ای شیمیایی به نام نیتریک اکسید در رگ‌های خونی می‌شود. این ماده با گشاد کردن رگ‌های خونی، فشار خون را کاهش می‌دهد. از آنجا که اکسی توسین با کاهش فشار خون به سلامت قلب کمک می‌کند به آن لقب هورمون محافظ قلب داده‌اند.

مهربانی هم از لحاظ فیزیکی و هم از نظر احساسی برای قلب شما خوب است. شاید به همین دلیل است که می‌گویند آدم‌های مهربان قلب بزرگی دارند!

مهربانی عمر شما را طولانی می‌کند

شاید دارید سرتان را به نشانه‌ی غیر قابل باور بودن این مورد تکان می‌دهید، اما برای اثبات این مورد هم دلایل علمی وجود دارد!

به گزارش وب‌سایت Health اگر شبکه‌ی دوستان و خانواده‌ی شما به اندازه‌ی کافی گسترده و محکم نباشد، به شدت در معرض خطر حمله‌ی قلبی هستید. وقتی با دیگران مهربان باشید، روابط‌ و دوستی‌هایتان قوی و پرمعنا می‌شود. پس سعی کنید دوستان جدید پیدا کنید و به دوستان قدیمی‌تان بیشتر محبت کنید.


حتما بخوانید: علم هم می‌گوید اگر دلتان جوان باشد بیشتر عمر می‌کنید

مهربانی استرس را کاهش می‌دهد

پاشیدن بذر مهربانی از فشار زندگی روزانه می کاهد

همه‌ی ما در زندگی پرمشغله‌ی خود همیشه به دنبال راهی برای یافتن آرامش و کم کردن فشار و استرس‌های روزانه هستیم. ممکن است چاره‌ی کار ساده‌تر از آنچه فکر می‌کنیم باشد.

کمک به دیگران باعث می‌‌شود از لاک‌ خود بیرون بیایید و کمی از عوامل استرس‌زای زندگی‌ فاصله بگیرید. همچنین مهربان بودن و محبت کردن به دیگران شما را برای مقابله با موقعیت‌های پراسترس آماده‌تر می‌کند.

«رفتارهای وابسته‌کننده» رفتارهایی هستند که رابطه‌ی شما را با دیگران می‌سازند. بر اساس تحقیقی در مورد تأثیر رفتارهای اجتماعی محبت‌آمیز بر استرس، رفتارهای وابسته‌کننده احتمالا عنصر مهمی در مقابله با استرس است و همین عامل نشان می‌دهد که نقش داشتن در رفتارهای اجتماعی محبت‌آمیز (رفتارهایی که هدف از آنها کمک به دیگران است) روش مؤثری برای کاهش اثر استرس بر عملکرد احساسی است.


حتما بخوانید: چگونه استرس را از بین ببریم؟

مهربانی از بیمار شدن شما جلوگیری می‌کند

التهاب در بدن با عوامل مختلفی از جمله دیابت، سرطان، درد‌های مزمن، چاقی و میگرن در ارتباط است. بر اساس تحقیقی که بر روی بزرگ‌سالان ۵۷ تا ۸۵ سال انجام گرفت، داوطلب شدن برای کمک به دیگران و انجام کارهای خیرخواهانه بیشترین ارتباط را با کاهش سطح التهاب نشان داد. از تأثیرات دیگر اکسی‌توسین، کاهش التهاب است و حتی رفتارهای محبت‌آمیز ساده هم باعث آزاد شدن اکسی‌توسین می‌شوند.

شاید مهربانی همان راز زندگی شاد و سالم باشد. اما شما به حرف اکتفا نکنید! محبت کردن را امتحان کنید. لازم نیست حتما کارهای بزرگ انجام بدهید؛ به دیگران لبخند بزنید، برای کمک به آنها داوطلب شوید، به خیریه کمک کنید و … . هر کار خوبی را که به ذهن‌تان می‌رسد، انجام دهید و ببینید چگونه بر جسم و روح شما تأثیر می‌گذارد.

برگرفته از: quietrev

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 8 دیدگاه)
  1. imandeveloperweb می‌گوید

    عالی ، مختصر و مفید !

  2. ناشناس می‌گوید

    من تمام بیماریم از مهربون بودنمه 🙄

  3. لیلا می‌گوید

    حواستون باشه که
    خوبی چو از حد بگذرد نادان خیال بدکند

    واینکه
    محبت برپلنگ تیزدندان ستمکاری بود برگوسفندان