عقد مضاربه چیست؟
عقد مضاربه چیست؟ عقد مضاربه از منظر قانون عملیاتی بدون ربا چگونه است؟ ارکان عقد مضاربه کدام است؟ نحوهی تقسیم سود بین طرفین عقد مضاربه چگونه است؟
در این مقاله به بررسی و تشریح ارکان و انعقاد عقد مضاربه میپردازیم و قانون عملیات بدون ربا را بیان میکنیم.
مضاربه از عقود معینی است که در فقه امامیه، قانون مدنی و قانون عملیات بانکی بدون ربا مورد بحث قرار گرفته است. فقهای امامیه احکام و شرایط این عقد را به دقت مورد بررسی قرار دادهاند. حقوقدانان نیز به پیروی از فقهای بزرگ، عقد مذکور را در مباحث حقوقی و قانون مدنی مطرح کردهاند که بسیاری از قواعد و احکام مربوط به آن را از فقه امامیه اتخاذ نمودهاند. در فقه و حقوق، عقد مضاربه در کنار دو عقد مزارعه و مساقات مورد مطالعه قرار گرفته است. عقود مذکور اگرچه در زمرهی عقود معوض قرار دارند اما چون در جوهر و ذات همهی آنها نوعی تعاون، همکاری و اتحاد وجود دارد و مشارکت وصف مشترک آنهاست، از سایر عقود متمایزند. باید گفت که تفاوت بین مضاربه، مزارعه و مساقات این است که مضاربه مشارکت کار و سرمایه برای تجارت است در حالی که این مشارکت در مزارعه فعالیتهای کشاورزی و در مساقات باغداری است. از طرف دیگر بحث از قراردادهای یاد شده بهویژه عقد مضاربه اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا از دیدگاه اقتصادی، عقود نامبرده مبین نقش کار و سرمایه در قلمرو فعالیتهای اقتصادی است.
مفهوم و اصطلاحات مضاربه
در مفهوم اصطلاحی، مضاربه عقدی است که بهموجب آن یک نفر مالی را در اختیار دیگری قرار میدهد تا با آن تجارت کند و در سود حاصل هر دو باهم شریک باشند و مفاد مادهی ۵۴۶ قانون مدنی در حال معرفی عقد مضاربه است. بهعبارت دیگر مضاربه عقدی است که بهموجب آن یکی از متعاملین سرمایه میدهد با قید اینکه طرف دیگر با آن تجارت کند و در سود آن شریک باشند. صاحب سرمایه، مالک و عامل، مضارب نامیده میشود. مشابه این مفهوم را قانونگذار در مادهی ۳۶ قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب ۱۳۶۲ بیان داشته است: مضاربه قراردادی است که بهموجب آن یکی از طرفین (مالک) عهدهدار تأمین سرمایه (نقدی) میشود با قید اینکه طرف دیگر (عامل) با آن تجارت کرده و در سود حاصله شریک باشند. با مقایسه این دو تعریف مشاهده میشود که در اساس هیچ تفاوتی باهم ندارند جز اینکه در مادهی ۳۶ قانون عملیات بانکی بدون ربا به نوع سرمایه که باید وجه نقد باشد تصریح شده است در حالی که در مادهی ۵۴۶ قانون مدنی به آن اشاره نشده است ولی این امر نباید موجب اشتباه شود که ذکر سرمایه در مادهی ۵۴۶ قانون مذکور بلافاصله بعد از ماده مقرر بیان شده که (سرمایه باید وجه نقد باشد.) تفاوت دیگر در قانون مدنی مضاربه را به عنوان «عقد» تعبیر کرده ولی درمادهی ۳۶ قانون عملیات بانکی بدون ربا از آن به «قرارداد» یاد شده است ولی با توجه به اینکه از نظر عرف، تفاوتی بین عقد و قرارداد وجود ندارد و در میان عرف معمولا این دو به جای هم بهکار میروند، لذا قانونگذار هم براساس تفاهم عرفی در قانون اخیر از واژهی قرارداد استفاده کرده است.
ویژگیهای عقد مضاربه
برای ایجاد عقد مضاربه رعایت شرایط عمومی در رابطه با صحت عقود ضروری است. این شرایط اختصاص به عقد خاصی ندارد و همهی عقود و قراردادها را در برمیگیرد.
قانون مدنی ایران در مادهی ۱۹۰ شرایط عمومی صحت عقود را چنین بیان داشته است:
- قصد و رضای طرفین؛
- اهلیت طرفین؛
- موضوع معین که مورد معامله باشد؛
- مشروعیت جهت معامله.
هرکدام از شرایط مذکور دارای ضمانت اجرای خاص خود هستند. بدین معنی که قانونگذار با این شرایط، یکسان برخورد نکرده است. بنابراین اگر عقدی با قصد طرفین ولی بدون رضایت آنها منعقد شود، آن عقد غیرنافذ است. همچنین اگر نامشروع بودن هدف معامله در عقد تصریح گردد، موجب بطلان عقد میشود.
قصد و رضای طرفین
قانونگذار در مادهی ۱۹۰ قانون مدنی قائل به تفکیک قصد و رضا شده است. رضا عبارت است از شوق درونی و تمنا و تمایل انسان به انجام عمل حقوقی، اما هرگاه این تمایل و خواست به مرحلهی ایجاد و انشا برسد قصد نامیده میشود. به همین دلیل هم مادهی ۱۹۱ قانون مدنی قصد انشا را شرط تحقق عقد دانسته است.
اهلیت طرفین
اهلیت عبارت است از توانایی قانونی شخص برای دارا شدن یا اجرای حق. توانایی قانونی برای دارا شدن حق را «اهلیت تمتع» یا اهلیت دارا شدن حق یا «تملک» مینامند و توانایی قانونی برای اجرای حق را «اهلیت استیفاء» یا «اهلیت تصرف» گویند. قانون مدنی در مواد ۹۵۶ و ۹۵۷ به اهلیت تمتع اشاره کرده است.
موضوع معین که مورد معامله باشد
بر اساس مادهی ۱۹۰ قانون مدنی یکی دیگر از شرایط اساسی صحت معامله این است که موضوع معامله، معین باشد. منظور از معین بودن این است که مورد معامله نباید مردد دو یا چند چیز باشد، به عبارت دیگر در فقه و حقوق «معین» در مقابل «مردد» استعمال میشود.
در مواد ۲۱۴ تا ۲۱۶ قانون مدنی شرایط دیگری را نیز در رابطه با معامله ذکر کرده که موضوع معامله باید مال باشد تا قابل تسلیم باشد و مال باید مالیت داشته و منفعت عقلایی و مشروع داشته باشد و نباید مبهم باشد مگر در موارد خاصه. در اینجا سؤالی قابل طرح است که مورد معامله در عقد مضاربه چیست؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت که از آنجا که عقد مضاربه، عقدی عهدی است لذا مورد معامله در آن عبارت است از تعهدات طرفین عقد یعنی تعهد مالک به دادن سرمایه و تعهد عامل به انجام عمل و تجارت. این امر با مواد قانون مدنی در مورد تعریف و ویژگیهای مورد معامله مطابقت دارد چرا که تعهد به دادن مال از طرف مالک یا صاحب سرمایه انجام میگیرد و تعهد به انجام عمل یا تجارت از طرف عامل صورت میپذیرد.
مشروعیت جهت عقد مضاربه
جهت چهارمین شرط از شرایط اساسی صحت معامله بر اساس مادهی ۱۹۰ قانون مدنی است و در فقه به معنای غرض و داعی (انگیزه) بهکار رفته است. در حقوق، اصطلاح جهت عبارت است از هدف هر شخصی در وقوع عمل حقوقی که این هدف بر حسب اشخاص مختلف نیز متفاوت است. به عنوان مثال شخصی زمینی را میفروشد به منظور حاجت به پول آن و دیگری به منظور خرید خانهای با پول و سومی به منظور خرید زمین بهتری. در قانون مدنی بهوسیلهی این هدف میتوان مشروع یا نامشروع بودن یک عمل حقوقی را معین نمود. در فقه امامیه اگر هدف کسی از فروش انگور و خرما و سایر محصولاتی که از آن مسکرات تهیه میشود، درست کردن شراب باشد، معاملهی او حرام است. اگر جهت در معامله تصریح شده باشد، باید مشروع باشد و الا معامله باطل است. بنابراین اگر دو نفر عقد مضاربهای را میان خود منعقد کنند و در عقد تصریح نمایند یا اینکه پیش از انعقاد عقد توافق نمایند که سرمایهی مضاربه جهت خرید و فروش مشروبات الکلی بهکار گرفته شود، چنین عقدی محکوم به بطلان خواهد بود.
قواعد خاص حاکم بر عقد مضاربه
الف. ماهیت عقد مضاربه
مضاربه عقد است نه ایقاع، به دلیل اینکه برای تشکیل مضاربه ارادهی دو شخص لازم است و با وجود یک اراده مضاربه منعقد نمیشود و عقد در اصطلاح فقهی و حقوقی به عملی اطلاق میشود که برای ایجاد آن، ارادهی حداقل دو نفر لازم باشد. در مقابل برای تحقق ایقاع، ارادهی یک نفر بهتنهایی کافی است مانند طلاق.
الف.۱. مضاربه عقد مشارکتی است
مضاربه جزو عقود مشارکتی است نه معاوضی. عقود مشارکتی، عقودی هستند که طرفین قرارداد به جای مقابل هم قرار گرفتن، در کنار هم قرار میگیرند و برای رسیدن به هدفی مشترک متحد میشوند و در واقع بنای آنان، بر مشارکت و همکاری است که هدف از ایجاد آن سودجویی است ولی سودی احتمالی و نامعلوم که در آینده بهدست میآید و حاصل کار و سرمایهی طرفین عقد است.
الف.۲. مضاربه عقد عهدی است
یکی دیگر از اوصاف و ویژگیهای عقد مضاربه، عهدی بودن است یعنی اثر اصلی و مستقیم عقد مضاربه، ایجاد تعهد است که تعهد مزبور یک تعهد دو طرفه و متقابل است. بدین معنی که بهموجب مضاربه، مالک متعهد میشود که سرمایهی تعیین شده را در اختیار مالک قرار بدهد و مضارب نیز متقابلا متعهد میشود که با سرمایهای که مالک در اختیار او قرار میدهد، تجارت مورد نظر را انجام دهد تا در صورت حصول سود باهم شریک شوند و هرکدام به نسبت سهم خود آن را مالک گردد. البته نباید مضاربه را به اعتبار مالک شدن طرفین در سود حاصله، عقدی تملیکی دانست زیرا اولا: تملیک و مالکیت امری احتمالی است و نسبت به مالی که ایجاد نشده است تصور رابطهی مالکیت امکانپذیر نیست. ثانیا: تملیک بر فرض تحقق، اثر مستقیم مضاربه نیست بلکه اثر فرعی مضاربه یا اثر غیرمستقیم آن است. زیرا همانطور که گفته شد اثر مستقیم مضاربه، ایجاد تعهد برای مالک و مضارب است که در صورت تحقق این اثر و انجام تعهد از سوی هریک از آنان ممکن است سودی حاصل شود تا هرکدام به نسبت سهم خود از سود را مالک گردند.
الف.۳. مضاربه عقدی احتمالی است
یکی از ویژگیهای عقد مضاربه احتمالی بودن آن است، منظور از احتمالی بودن مضاربه این است که دسترسی طرفین عقد به عوض آنچه که در مضاربه قرار میدهند احتمالی است. زیرا عوضی که در واقع سود حاصله از فعالیتهای تجاری است، ممکن است هرگز به دست نیاید و در نتیجه بهرغم زحمتی که مضارب متحمل میشود و مالک نیز سرمایهی خود را در اختیار وی قرار میدهد، سود قابل تقسیمی وجود نداشته باشد که بتواند به دو صورت تحقق یابد.
الف.۴. مضاربه عقد مستمر است
عقود را از حیث اثری که عامل زمان در تعیین و اجرای تعهدات ناشی از آن دارد، به مستمر و فوری تقسیم کردهاند. در عقود فوری یا آنی، اثر عقد در لحظهای که طرفین انتخاب کردهاند، ایجاد میشود مانند عقد بیع (خرید و فروش اموال) که به محض وقوع آن خریدار مالک مبیع (مال) و فروشنده مالک ثمن (مبلغ مورد معامله) میشود ولی در عقود مستمر موضوع معامله و آثار آن به گونهای است که باید در طول زمان انجام شود مانند عقد اجاره و بیمه. با توجه به تعریف فوق عقد مضاربه نیز در زمرهی عقود مستمر قرار میگیرد زیرا انجام تجارت مورد نظر، مستلزم زمان است.
ب. مقتضای عقد مضاربه
مقتضای عقد به مقتضای ذات و مقتضای اطلاق تقسیم میشود. منظور از مقتضای عقد اثری است که از عقد ناشی میشود. مقتضای ذات عقد عبارت است از اثری که مستقیم و بالذات از عقد ناشی میشود مثل تملیک عین (مال) درعقد بیع (خرید و فروش مال) و تملیک منفعت در عقد اجاره. اما آنچه که بهطور تبعی و غیرمستقیم از عقد ناشی میشود مقتضای اطلاق عقد است. عدهای از فقهای امامیه جایز بودن را مقتضای ذات عقد مضاربه میدانند و شرط مخالف با آن مانند شرط لزوم یا شرط عدم عزل عامل از سوی مالک را باطل میدانند.
ج. ارکان عقد مضاربه
در مورد طرفین عقد مضاربه قابل ذکر است که مضاربه همچنانکه ممکن است بین یک مضارب و یک مالک منعقد شود، گاهی اوقات ممکن است بین یک مضارب و چند مالک نسبت به سرمایههای متعدد و جداگانه یا یک سرمایه که همگی در آن شریک باشند، واقع شود و همچنین ممکن است مالک چند مضارب اختیار نماید و با آنان عقد مضاربه منعقد سازد که معاملات تجاری را با توافق یکدیگر انجام دهند یا یکی خریداری نماید و دیگری متصدی فروش گردد یا آنکه یکی معامله بهخصوصی را انجام دهد و دیگری معاملات نوع دیگر، که ممکن است سهم آنان مساوی یا متفاوت قرار داده شود علاوه بر شرایط اساسی صحت قراردادها به شرح مواد ۱۹۰ قانون مدنی که وجود آنها در عقد مضاربه لازم و ضروری است همانطور که در مبحث قبلی بیان شد مضاربه مبتنی بر سه رکن اساسی دیگری است که از آنها به عنوان سرمایه، عمل و سود نام برده میشود که به ترتیب به بررسی آنها می پردازیم:
ج.۱. سرمایه
سرمایه عبارت است از مالی که مالک بهموجب عقد مضاربه برای انجام معاملههای تجاری در اختیار مضارب یا عامل قرار میدهد. سرمایه در عقد مضاربه دو شرط دارد:
- سرمایه باید وجه نقد باشد
بهموجب مادهی ۵۴۷ قانون مدنی، سرمایه باید وجه نقد باشد قانونگذار «وجه نقد» را در مادهی مزبور معنی نکرده است و حقوقدانان در بیان اینکه مراد از آن چیست اختلاف نظر داشتهاند. برخی از حقوقدانان، معنای وسیعی برای وجه نقد در نظر گرفته و آن را اعم از پول رایج کشور و ارز دانستهاند. بنابراین مطابق دیدگاه دوم سرمایه در عقد مضاربه میتواند دلار، مارک، یورو یا هر پول رایج دیگر باشد. علت مشمولیت این دسته، حکم عرف است، به این معنی که به پولهای خارجی نیز در عرف وجه نقد گفته میشود. همچنین سرمایه در عقد مضاربه نمیتواند طلب (دین) یا منفعت باشد مگر اینکه همانند مورد فوق مالک به مضارب وکالت میدهد که ابتدا طلب او را وصول نماید و سپس به وکالت از طرف او و به اصالت از خود نسبت به وجه مزبور عقد مضاربهای منعقد نمایند و در این مورد فرقی ندارد که مدیون خود مضارب باشد یا شخص ثالث. بنابراین طلبکار نمیتواند به مدیون خود بگوید که طلبش را که در ذمه اوست بهعنوان سرمایهی مضاربه در نظر بگیرد و با آن تجارت کند.
- سرمایه باید معلوم و معین باشد
برخلاف شرط اول یعنی وجه نقد تصریح شده در قانون مدنی در مورد معلوم و معین بودن سرمایه، تصریحی در قانون مزبور وجود ندارد. زیرا سرمایه یکی از ارکان مضاربه محسوب میشود و بدون آن مضاربه امکانپذیر نیست و رابطهی مستقیمی با سود حاصله دارد و همچنین به دلیل اینکه بعد از خاتمهی مضاربه که عامل باید سرمایه را به مالک رد نماید، مشکلی ایجاد نشود در ابتدای امر باید مقدار آن معلوم و معین باشد. به نظر یکی از حقوقدانان اگرچه عقد مبتنی بر سرمایه حاصل از آن است بنابراین درصورتی که سرمایه مجهول باشد نمیتوان ادعا کرد که موضوع معامله معین و معلوم است هرچند که نسبت سهم عامل از نوع سود تجارت نیز معین شده باشد.
ج.۲. عمل عامل
یکی دیگر از ارکان مضاربه عبارت از کار عامل است یعنی بعد از آنکه مالک سرمایه را در اختیار عامل قرار داد وی باید با آن به تجارت بپردازد تا چنانکه سودی حاصل گردد که با مالک در آن شریک شوند بهموجب مادهی ۵۴۶ قانون مدنی عامل باید سرمایه را در امر تجارت بهکار گیرد. بنابراین به نظر میرسد که اگر مالی به دیگری بدهد تا او آن را در یکی از معاملات تجاری مذکور در مادهی ۲ قانون تجارت بهکار گیرد تا در سود حاصل با هم شریک باشند، میتوان چنین توافق و عقدی را مضاربه تلقی کرد و مشمول احکام و مقررات قانونی راجع به عقد مضاربه قرار داد و این تفسیر از مادهی ۵۴۶ قانون مدنی نه با اراده قانونگذار مغایرتی خواهد داشت و نه با احکام شرعی.
انواع مضاربه با توجه به عمل عامل
- مضاربهی مطلق و مقید؛ مضاربهی مطلق، مضاربهای است که درآن تجارت خاصی شرط نشده باشد که در این صورت عامل هر قسم تجارتی را صلاح بداند میتواند انجام بدهد ولی در طرز تجارت باید متعارف را رعایت کند (ماده ۵۵۳ قانون مدنی). مضاربهی مقید، مضاربهای است که در آن تجارت خاصی شرط شده باشد که در این صورت عامل نمیتواند با سرمایهای که مالک در اختیار او قرار داده، فعالیت تجاری غیر از مواردی که در قرارداد شرط شده را انجام دهد. مثلا اگر در قرارداد شرط شود که مضارب سرمایه را فقط در تجارت فرش مورد استفاده قرار دهد، مضارب نمیتواند آن را در تجارت دیگری غیر از تجارت فرش بهکار گیرد.
- مضاربه با قید مدت و بدون آن؛ با توجه به اینکه مضارب در عقد مضاربه ملزم به انجام تعهد معاملات تجاری است، مدت زمانی که مضارب اختیار چنین عملی را پیدا میکند، قابل توجه است. بنابراین عقد مضاربه از حیث مدت میتواند به دو قسم تقسیم شود: یا در مضاربه برای تجارت مدت معین شده یا مدت معین نشده است. چنانچه مادهی ۵۲۲ قانون مدنی به این مورد اشاره نموده که از دیدگاه قانونگذار، تعیین مدت در عقد مضاربه برخلاف نظر برخی از فقیهان امامیه شرط صحت مضاربه نیست و تعیین مدت در عقد مضاربه موجب لزوم مضاربه نمیشود. یعنی همانطور که عقد مضاربه بدون تعیین مدت عقدی جایز است با تعیین مدت نیز به جواز خود باقی است و در نتیجه هریک از طرفین هر وقت بخواهد میتواند آن را فسخ کند و تعیین مدت مانع از فسخ مضاربه نیست. بنابراین تنها اثری که برای تعیین مدت در مضاربه میتوان در نظر گرفت این است که با انقضای مدت، مضاربه خود به خود منتفی گردیده و از بین میرود و در نتیجه عامل بعد از انقضای مدت حق تصرف در سرمایه را نداشته و نمیتواند به تجارت خود ادامه بدهد در حالی که اگر مضاربه مدت معین نشده باشد، مضاربه به قوت و اعتبار خود باقی خواهد بود مگر اینکه یکی از اسباب انحلال قهری مانند فوت، جنون، سفه و … رخ بدهد یا با ارادهی یکی از طرفین عقد، فسخ گردد.
ج.۳. سود
رکن سوم از ارکان مضاربه، سود حاصل از تجارت است که در واقع هدف نهایی طرفین عقد مضاربه نیز همین امر یعنی تحصیل سود است. در مورد سود مباحث متعددی قابل طرح است ازجمله ویژگیهای سود، زمان تملک سود، تقسیم سود و شرط سود به نفع شخص ثالث و همچنین دارای ویژگیهای خاص دیگری است که هریک از آنها از اهمیت خاصی برخوردارند. مثل احتمالی بودن سود و تملک سود بهوسیلهی تقسیم.
تمایز سود و ربا
تعریف سود مضاربه: سود مضاربه عبارت است از منفعتی که در اثر خرید اشیا و فروش آنها به قصد تجارت حاصل میشود. بنابراین تعریف سود مضاربه بایستی حتما ناشی از یک عمل تجارتی باشد و قصد منفعتجویی در عمل داشته باشد.
تعریف ربا: ربا عبارت است از مبلغی که در قرض یا معامله دو کالای همجنس با یکدیگر گرفته میشود و بر دو گونه است:
- ربای قرضی: به این صورت است که مثلا شخصی صد هزار تومان به دیگری بدهد و مثلا دو ماه بعد صد و ده هزار تومان بگیرد.
- ربای معاملی: در مبادلهی دو جنس مشابه پیش میآید. به عنوان مثال کسی پنجاه کیلوگرم گندم را به دیگری میدهد و پس از مدتی پنجاه و پنج کیلوگرم از او میگیرد.
ربای قرضی و معاملی هیچ تفاوتی باهم ندارند و از نظر اسلام هر دو عملی حرامند. لازم به ذکر است که پیش از ظهور اسلام ربای قرضی بین اعراب بسیار رایج بوده است. با توجه به مطالب فوق، تفاوت سود مضاربه و ربا مشخص میشود.
تفاوت سود مضاربه با سود ربا
سود مضاربه منفعتی است که در اثر فعالیت و کوشش تجاری حاصل میشود، اما ربا محصول کوشش و فعالیت نیست، همچنین ربا مقدار ثابت و معینی است که در قرض یا معامله تعیین میشود، در حالی که سود مضاربه، غیر معین و احتمالی است و به تلاش شخص بستگی دارد. از سوی دیگر معامله ربوی هیچ خطر یا ضرر و زیانی متوجه شخص رباخوار نیست در حالی که تاجر ممکن است به جای سود متحمل ضرر و زیان گردد. آنچه در اسلام مورد نکوهش قرار گرفته و حرام دانسته شده رباست نه سود و قانون عملیات بانکی نیز بر اساس همین نگرش قانون عملیات بانکی بدون ربا ناشی شده است.
- سود مضاربهی بانکی
در مضاربهی بانکی همانند مضاربهی مشمول قانون مدنی مقدار سهم طرفین از سود باید در قرارداد ذکر شود و این مقدار باید مطابق مادهی ۵۴۸ قانون مدنی جزء مشاعی از کل منافع باشد. بهموجب مادهی ۱۳ دستورالعمل اجرایی مضاربه، حداکثر و حداقل سهم سود بانک و عامل توسط شورای پول و اعتبار تعیین خواهد شد. به این ترتیب شورای پول و اعتبار مشخص خواهد کرد که در مضاربه سهم بانک و عامل چه نسبتی از کل سود حاصله است. البته تعیین مبلغی به عنوان سهم بانک از سود که امروزه در بانکها جریان دارد، بر خلاف موازین فقهی و قانون مدنی است و موجب بطلان قرارداد مضاربه میشود، اما در عمل بانکها درصدی از سرمایه را به عنوان سهم بانک از سود تعیین میکنند. مثلا از یک وام دویست هزار تومانی فرضا به مدت ۲۴ درصد سود دریافت کنند بدون احراز این امر که آیا واقعا مضاربه دارای سود است یا نه؟ ممکن است زمانی به سرمایه وارد شود که در این خصوص مادهی ۵۵۸ قانون تجارت خسارات را برمالک تحمیل کرده است و شرط ضمان عامل نسبت به سرمایه را باطل و مبطل مضاربه دانسته است ولی شرط تملک مالی از اموال مضارب را بهطور مجانی به مالک پذیرفته است.
تهیه شده در: chetor.com
عالی واقعا خیلی خوب ساده و کامله مقاله های سایتتون
معلومات عالی و آموزنده بود، سعادت دارین نصیب تان باد.
سلام خسته نباشید
لطفا بگین که سود بانکی که بانک ها به سپرده گذار های ارائه می کنند حرام هست یا خیر؟
لطفا مسائل رو نپیچونید، من نوعی نمی تونم به حکم قطعی برسم و این وظیفه فقها هست که بیان بگن که حرام هست یا خیر؟!
الان که در سایت ها می گردم همه واگذار می کنند به خودمون و در جواب می گن که اگر طبق معاملات شرعی هست ایرادی نداره، در حالی که نمیان صریح اعلام کنن .
دیگه بررسی 4 تا قوانین بانکی توسط فقها اینقد سخته؟ لطفا اگر که شما مطلع هستین بگین که این سود های بانکی حرام هست یا خیر؟ لطفا صریح اعلام کنید و دوباره به ما واگذار نکنید.
ممنون