۱۰ ویژگی رفتاری افرادی که با دیگران همدلی می‌کنند

9

افرادی که از قدرت همدلی با دیگران برخوردارند، می‌توانند احساسات دیگران را احساس و آنها را به خود جذب کنند. این افراد نسبت به اطرافیان خود حساسند و ممکن است که لحظات سختی را برای کنترل احساسات خود بگذرانند. ممکن است که این افراد در مواجهه با احساسات استرس‌زای دیگران دچار وحشت‌زدگی، افسردگی، خستگی مزمن، بی‌اشتهایی و مشکلات دیگر شوند. اما آنها می‌توانند یاد بگیرند که بیش از حد تحت تأثیر احساسات دیگران قرار نگیرند. در این مقاله ۱۰ ویژگی رفتاری افراد همدل را گردآوری کرده‌ایم. حال ببینید که شما کدام‌یک از ویژگی‌های زیر را دارا هستید؟


حتما بخوانید: ۶ دلیل علمی که نشان می‌دهد مهربان بودن برای سلامتی مفید است

۱. همدلان بسیار حساسند

همدلان ذات بخشنده و روح آزادی دارند و شنونده‌های خوبی هستند. این افراد قلب مهربانی دارند و هر زمان که به آنها نیاز داشته باشید، در دسترس هستند. اما این افراد خود نیز از لحاظ عاطفی حساس و آسیب‌پذیرند و معمولا با جملاتی همچون «خیلی حساسی» یا «باید کمی قوی‌تر باشی» مواجه می‌شوند.

۲. همدلان احساسات دیگران را به خود جذب می‌کنند

همدلان خود را با احساسات خوب یا بد طرف مقابل وفق می‌دهند. این افراد می‌توانند هر چیزی را حس کنند و حتی گاهی اوقات بیش از حد ممکن این کار را می‌کنند. عصبانیت یا نگرانی طرف مقابل آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این امر می‌تواند برای‌شان لحظات سختی را رقم بزند. اگر پیرامون این افراد، سرشار از عشق و دوستی باشد،‌ این احساسات بر روی آنها تأثیر می‌گذارد و به آنها انرژی می‌بخشد.

رونیکس

۳. بیشتر همدلان درون‌گرا هستند

معمولا همدلان تمایل چندانی به حضور در جمعیت یا مهمانی‌های شلوغ ندارند. این افراد روابط تک به تک یا حضور در گروه‌های کوچک را ترجیح می‌دهند. حتی اگر این افراد کاملا برون‌گرا باشند، باز هم ترجیح می‌دهند که زمان حضورشان را در میان جمعیت یا مهمانی‌ها، محدود کنند.

۴. همدلان شدیدا وابسته به شناخت شهودی هستند

این افراد جهان را بر اساس شناخت شهودی تجربه می‌کنند. برای آنها، تقویت شناخت شهودی و گوش دادن به ندای قلب‌شان در مورد افراد امری بسیار مهم است. این کار به آنها کمک می‌کند تا ارتباطات مثبت را پیدا و از خون‌آشامان انرژی دوری کنند.


حتما بخوانید: چگونه مهربان باشیم؟

۵. همدلان به زمان‌هایی برای تنهایی نیاز دارند

همدلان به زمانهایی برای تنهایی نیاز دارند

این افراد بیشتر اوقات برای دیگران در دسترس و آماده‌ی پاسخگویی هستند. این موضوع باعث می‌شود تا انرژی زیادی از دست بدهند و هر از گاهی نیاز به زمانی برای تنهایی و بازیابی انرژی از دست رفته‌شان داشته باشند. برای مثال، این افراد ترجیح می‌دهند تا با خودروی شخصی خود به هر جایی بروند. این گونه هر زمانی که خواستند، می‌توانند آن مکان را ترک کنند و تنها باشند.

۶. ممکن است روابط صمیمی برای همدلان سخت باشد

همنشینی و همراهی زیاد ممکن است برای کسانی که قدرت همدلی بالایی دارند، سخت باشد. همین امر ممکن است مانع صمیمیت‌ آنها در روابط‌شان شود. آنها در اعماق وجودشان می‌ترسند که غرق رابطه با دوستان‌شان شوند و هویت خود را از دست بدهند. آنها برای داشتن رابطه‌ای آسان، باید از توانایی بازتعریف مفاهیم سنتی رابطه برخوردار باشند.

۷. همدلان هدف خون‌آشامان انرژی هستند

حساسیت بالای همدلان باعث می‌شود تا آنها تبدیل به طعمه‌های آسانی، برای خون‌آشامان انرژی باشند. این خون‌آشامان با احساسات منفی خود همچون ترس و عصبانیت، می‌توانند انرژی و آرامش خاطر همدلان را از بین ببرند؛ به خصوص خطرناک‌ترین آنها یعنی خودشیفته‌ ها، که دچار کمبود همدلی و فقط به فکر خودشان هستند. این گروه می‌توانند احساس بی‌ارزشی و بی‌اهمیت بودن را در همدلان ایجاد کنند. از انواع دیگر خون‌آشامان انرژی می‌توان به قربانی، وراج، پادشاه غم و غیره، اشاره نمود.


حتما بخوانید: همدلی چیست و چه نشانه‌هایی دارد

۸. همدلان می‌توانند به کمک طبیعت روح‌شان را تازه کنند

همدلان می‌ توانند به کمک طبیعت روح‌ شان را تازه کنند

کارها و دغدغه‌های روزمره ممکن است برای یک همدل سنگین باشد. حضور در طبیعت به همدلان کمک می‌کند تا انرژی از دست رفته‌شان را جبران کنند. طبیعت می‌تواند بار سنگینی را که بر دوش همدلان قرار دارد، سبک کند. پناه بردن به جنگل، دریا و هر جایی که فضای سبزی داشته باشد، به آنها کمک می‌کند تا با انرژی به زندگی روزمره‌شان بازگردند.

۹. همدلان احساسات بسیار حساسی دارند

سروصدا، بوهای ناخوشایند یا حرف زدنِ بیش از اندازه، می‌تواند اعصاب همدلان را برهم بریزد.

۱۰. همدلان قلب بزرگی دارند و بعضی اوقات بیش از حد می‌بخشند

همدلان قلب بزرگی دارند و تلاش می‌کنند تا زخم‌های دیگران را تسکین دهند. از بی‌خانمان‌ها و کودکانی که آسیب دیده‌اند گرفته تا دوستانی که احساس نگرانی می‌کنند. احساس همدلی برای کسانی که به کمک نیاز دارند، طبیعی است. اما همدلان هرگز متوقف نمی‌شوند. این میل آنها برای کمک و همدلی ممکن است آنها را به طور ناگهانی در گرداب غصه و اندوهی فرو ببرد که رهایی از آن کار آسانی نباشد و این در حالی است که تا پیش از آن احساس خوبی داشتند.

همدلان باید به روش‌های مختلفی سلامتی خود را حفظ کنند. آنها باید برای کمک و همدلی با دیگران محدودیت‌هایی قائل شوند. زمانی را به مدیتیشن اختصاص دهند و بیشتر از دیگران به دامان طبیعت پناه ببرند. همدلی یک موهبت است، ولی همدلان باید مراقب خودشان باشند. آنها باید نیازهای خود را بشناسند و به آنها پاسخ دهند.

برگرفته از: psychologytoday

گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 9 دیدگاه)
  1. Amirhossein می‌گوید

    بسیار مقاله جالبی بود و متناسب با خصوصیات خودم بود ای کاش که حجمش بیشتر بود دوست نداشتم که مقاله تموم بشه

  2. مرجان می‌گوید

    بسيار عالى خيلى ممنون از شما

  3. ناشناس می‌گوید

    خیلی خوب وجذاب بو یعنی منم هم دلم آخه خودم هم همین علائم رودارم؟