مادربزرگم سلام رساند و گفت متأسف است؛ رمانی که شما را به دنیای کودکان می‌برد

1

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان لاتین: My Grandmother Asked Me to Tell You She’s Sorry
  • عنوان فارسی: مادربزرگم سلام رساند و گفت متأسف است
  • نویسنده: فردریک بکمن
  • تاریخ انتشار : ۲۰۱۵

درباره‌ی کتاب

السا دختری تقریبا ۸ ساله است و تنها و بهترین دوستش مادربزرگش است. السا بیشتر از سنش می‌فهمد و مادربزرگش هم اهمیت چندانی به قوانین اجتماعی نمی‌دهد و همین باعث شده که دیگران به چشم افرادی دردسرساز به آنها نگاه کنند و السا در مدرسه هم گرفتار مشکلاتی باشد. اما السا به همراه مادربزرگش هر شب به سرزمینی به اسم «تقریبا بیداری» قدم می‌گذارد و آنجاست که نگران هیچ‌کدام از تفاوت‌هایش با دیگران نیست. وقتی مادربزرگ از دنیا می‌رود، السا واقعا عصبانی است که مادربزرگ او را تنها گذاشته اما باید به‌دنبال نقشه‌ی گنجی برود که مادربزرگ برای او به جا گذاشته است. در واقع در پیچ و خم این ماجراست که السا با همسایه‌ها و خانواده‌ی خود بیشتر آشنا می‌شود.

با پیشرفت داستان السا در واقع از دنیای خیالی جدا شده و نگاهی به انسان‌های واقعی و مشکلات و دردهایشان می‌اندازد. همین باعث‌ می‌شود خواننده در طول داستان شاهد رشد و بلوغ السای باهوش و کنجکاو باشد و هرچه بیشتر او را دوست بدارد.

درست مانند کتاب‌ دیگر بکمن (مردی به نام اوه)، السا که کودک بسیار باهوشی است، با دل و جرئتی که دارد جای خود را به‌راحتی در قلب خواننده باز می‌کند. داستان تکان‌دهنده‌ی بکمن در مورد رابطه‌ی زیبای مادربزرگ و نوه گواهی است بر ارتباط بی‌انتهای خانواده. این داستان شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و قدرت التیام بخشیدن به دردهای شما را دارد.

رونیکس

آیا این کتاب برای شماست؟

خواننده‌ی این کتاب از همان ابتدا به دنیای یک کودک تقریبا ۸ ساله قدم می‌گذارد. دنیایی که در آن نگرانی‌ها و آرزو‌های کودکانه‌ی السا به زیبایی هرچه تمام به تصویر کشیده‌شده‌اند. در واقع خواننده می‌تواند السا را نماینده‌ای برای تمام کودکان هوشیار و کتاب‌خوان اطراف خود بداند و با طرزفکر و سلیقه‌ی آنها بیشتر آشنا شود. السا با لحن کودکانه‌ی خود صراحتا بیان می‌کند چه چیزی خوشحال یا غمگین یا عصبانی‌اش می‌کند. و خواننده‌ی کتاب راهی ندارد جز اینکه از خود بپرسد آیا کودک من هم همین احساسات را دارد؟

«مادربزرگم سلام رساند و گفت متأسف است» یکی از کتاب‌های ضروری برای پدر‌ و مادر‌هایی است که می‌خواهند به دنیای کودک‌شان وارد شوند. پدر و مادرها همچنین می‌توانند این کتاب را قبل از خواب برای کودک خود بخوانند و در کنار هم لحظات لذت‌بخشی را تجربه کنند.

در حاشیه

  • بعد از انتشار، این کتاب پرفروش‌ترین کتاب در کشور‌های اسکاندیناوی بود و همچنین در سال‌ ۲۰۱۵ نامزد دریافت بهترین کتاب وبسایت Goodreads شد.
  • فردریک بکمن کتاب پرفروش و موفق دیگری به نام «مردی به نام اوه» را نوشته است و دو کتاب دیگرش با نام‌های «مادربزرگم سلام رساند و گفت متأسف است» و «بریت-ماری آنجا بود» پرفروش‌ترین کتاب‌های سوئد هستند.
  • کتاب‌های فردریک بکمن در میان پرفروش‌ترین‌های نیویورک هم قرار دارند و به ۳۵ زبان ترجمه شده‌اند.
  • بکمن در استکهلم سوئد زندگی می‌کند و دو فرزند دارد. نام آخرین کتاب او «برتاون» است.

در ادامه بخوانید: کتاب به بچه ها گفتن از بچه ها شنیدن؛ کتابی برای مادرانی که کودکانی لجباز دارند
تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. مریم ناصری می‌گوید

    چقدر این کتاب فوق‌العادس.. دیروز داشتم فکر می‌کردم یه کتاب عالی خوندم ولی یادم نیست اسمش چی بود، حتی به چند نفر هم معرفی کردم واسه هدیه دادن و همه دوستش داشتن و همچنان اسمش یادم نبود! امروز اتفاقی پیداش کردم!‌