میکرودرم، عوارض، چگونگی انجام و مراقبت های بعد از عمل آن

6

اجازه بدهید در همین آغاز کلام، وضعیت را مشخص کنیم: میکرودرم، راهکاری برای لایه‌برداری سطح خشک پوست و سلول‌های مرده‌ی آن است. با میکرودرم می‌توانید پوست صاف و زیباتری داشته باشید. در این روش از دستگاه میکرودرم کریستالی استفاده می‌شود. در برخی روش‌ها نیز از ساکشن برای ایجاد حالت خلأ روی پوست استفاده می‌شود و سلول‌های مرده از پوست شُل و جدا می‌شوند. بنابه گفته‌ی متخصصان، این روش بیشتر برای افرادی مناسب است که روی پوست خود خطوط باریک یا رنگ‌دانه‌های ناهموار یا منافذ پوستی مسدود دارند. درم‌ابریشن و میکرودرم روش‌هایی برای لایه برداری پوست، درمان چروک، درمان لک، از بین بردن جای زخم و… هستند.

میکرودرم را بیشتر بشناسیم

همان‌طور که عنوان شد در برخی از افراد روش میکرودرم بهتر اثر می‌کند. به‌عنوان مثال برای افرادی که ملاسما (melasma) یا لک صورت دارند و کسانی‌که رتینوئیدهایی مانند رتین-آ (Retin-A) مصرف می‌کنند این روش بهتر جواب می‌دهد.

رونیکس

 میکرودرم چیست

افراد مبتلا به لک صورت یا ملاسما دچار نوعی رنگ‌ریزه روی پوست هستند که به‌علت تجمیع هورمون‌ها، اشعه‌ی فرابنفش و تورم ایجاد‌شده، پوست را به‌شدت تحریک‌پذیر کرده است. این دست از افراد با مراقبت پوستی مناسب در برابر آفتاب، مراقبت‌های موضعی و البته میکرودرم به‌خوبی درمان می‌شوند.

امکان استفاده از دستگاه‌های میکرودرم در منزل و به شکل خانگی نیز وجود دارد اما تفاوت در این‌جاست که دستگاه‌هایی که در مطب استفاده می‌شوند، موتورهای بزرگ‌تر و قوی‌تری دارند و به همین دلیل می‌توانند به لایه‌های عمیق‌تری از پوست برای لایه‌برداری نفوذ کنند. هزینه‌ی درمان با میکرودرم کمی گران است اما پیگیری این راهکار بسیار بهتر از انجام آن در مراکز اسپاست.

در مطب‌ها و زیرنظر پزشک، تجهیزات لازم و اقدامات دقیقا مانند جراحی‌ها و عمل‌ها در اتاق عمل بهداشتی و استرلیزه پیگیری می‌شود. در نتیجه بهتر است تا درمان را با متخصصان پیش ببرید. تعداد دفعاتی که برای انجام میکرودرم باید به متخصص مراجعه کنید، بستگی زیادی به نوع پوست‌ و البته اوضاع مالی شما دارد.

اگر درمان را نزد پزشک پیگیری کنید، معمولا بین دفعات عمل، ۱ تا ۲ ماه فاصله وجود دارد. اما اگر این درمان با دستگاه‌های خانگی در منزل انجام بشود، تعداد دفعات آن باید به شکل روزانه یا حداقل هفتگی برنامه‌ریزی بشود.

میکرودرم درد دارد؟

درد میکرودرم

میکرودرم درد ندارد. چند ساعت بعد از انجام آن پوست قرمز و حساس می‌شود که این حالت دائمی نیست. بعد از درمان باید حتما از کرم ضدآفتاب مناسب استفاده بشود و مصرف مرطوب‌کننده نیز لازم است.

در برخی از افراد واکنش به میکرودرم به شکل تورم در محل خراش‌های پوستی ظاهر می‌شود. این افراد احتمالا بعد از عمل با خطوطی محو یا حالت خفیفی از لک روبه‌رو خواهند شد.

البته نباید میکرودرم را با لیزر یا سایر روش‌های شیمیایی عمیق لایه‌برداری یکسان دانست. درهرحال، میکرودرم نیز روشی است که پوستی صاف و یک‌دست ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا رنگ‌ریزه‌های پوست یک‌دست‌تر به‌نظر رسیده و چروک‌های نه چندان عمیق و… نیز از بین بروند.

البته باید گفت که چروک‌های خیلی عمیق یا لک‌های تیره یا سایر مشکلات عمیق پوستی مانند قرمزی شدید و… با میکرودرم درمان نمی‌شوند.

قبل از انجام میکرودرم

عوارض میکرودرم

قبل از اقدام به انجام این درمان حتما با متخصص پوست مشورت کنید. سعی کنید در جلسه‌ی مشاوره، از خطرات و مزایای این کار مطلع بشوید و دقیقا به پزشک بگویید که با انجام این درمان انتظار چه نتیجه‌ای را دارید. درباره‌ی بی‌حسی نیز مشورت کنید. اقدامات لازم برای قبل و بعد از درمان را یاد بگیرید و اگر می‌توانید عکسی از قبل و بعد عمل از پوست‌تان تهیه کنید تا در انتها مقایسه برای‌تان مقدور باشد.

عملکرد میکرودرم چگونه است؟

این عمل در مطب پزشک انجام می‌شود. در صورت لزوم به فرد دارویی برای آرامش بیشتر در حین عمل داده می‌شود. در طی فرایند درمان، پاکسازی پوست به‌طور کامل انجام می‌شود و نواحی تحت عمل بی‌حسی موضعی می‌شوند.

در طول عمل میکرودرم‌ابریشن (microdermabrasion)، کریستال‌هایی کوچک روی پوست اسپری می‌شوند و به‌آرامی از پوست لایه‌برداری می‌کند. این فرایند درمانی ملایم صورت می‌گیرد و در نتیجه برای انجام آن نیازی به بیهوشی نیست. این درمان به نرمی و روشن شدن پوست کمک می‌کند و باعث جوان‌سازی آن می‌شود.

بعد از عمل چه رخ می‌دهد؟

بعد از عمل میکرودرم

بعد از عمل تا مدت کوتاهی پوست حساس و تحریک‌پذیر می‌شود. اگر احساس ناراحتی داشته باشید باید به پزشک مراجعه و با نظارت او از داروهایی برای بعد از عمل استفاده کنید. عوارض بعد از عمل در مدت ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد. پوست جدید ابتدا صورتی است و بعد از مدتی حالت طبیعی پیدا می‌کند.

صورتی‌بودن پوست بعد از ۶ تا ۸ هفته بهبود می‌یابد و بعد از درمان کامل پوست، امکان آرایش‌کردن وجود دارد. بیشتر افراد بعد از گذشت ۷ تا ۱۴ روز از عمل، حالت عادی و طبیعی پیدا می‌کنند. برای مدتی باید از قرارگرفتن در معرض نور خورشید نیز پرهیز بشود و در صورت خروج از منزل باید از کرم ضدآفتابی با اس‌پی.‌اف ۳۰ یا بیشتر استفاده بشود و کلاه‌های محافظ در برابر آفتاب نیز فراموش نشوند.

بعد از میکرودرم‌ابریِشن هم پوست صورتی و تحریک‌پذیر می‌شود و احساس خشکی در آن وجود دارد. این خشکی مشابه آفتاب سوختگی پوست یا خشکی پوست ناشی از قرار‌گرفتن در معرض باد است. این حالت تا ۲۴ ساعت ادامه دارد. باید حتما از مرطوب‌کننده استفاده شود. استفاده از لوازم آرایش به‌ویژه برخی مواد خاص، حداقل تا ۲۴ ساعت نباید استفاده شود.

عوارض میکرودرم

عوارض جانبی میکرودرم

عوارض جانبی به این شرح است:

  • تغییرات نامساعد در رنگ پوست (موقت یا دائمی)؛
  • شکل‌گیری زخم؛
  • تورم و التهاب؛
  • عفونت؛
  • تیرگی پوست (معمولا موقتی است اما ممکن است دائمی باشد)، این مشکل ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب بعد از درمان است.

میکرودرم‌ابریشن چه عوارضی دارد؟

  • تحریک و ناراحتی چشم به‌خاطر کریستال‌هایی که در حین عمل استفاده شده است.

مراقبت های بعد از میکرودرم

بعد از عمل باید با پزشک دوباره ملاقات کنید. از برخی مواد مانند الکل نیز به‌هیچ‌وجه نباید استفاده شود. این پرهیز حداقل باید ۴۸ ساعت رعایت بشود. تا یک هفته بعد از عمل نباید از آسپرین و مواد دارویی حاوی آن و خانواده ایبوپروفن استفاده بشود. استعمال سیگار نیز ممنوع است.

قبل از عمل نیز حتما این سؤالات را مطرح کنید:

  • چه کسی عمل را انجام می‌دهد؟
  • نتایج مورد انتظار چگونه است؟
  • برای دست‌یابی به نتیجه‌ی مورد نظر چند بار باید عمل انجام بشود؟
  • عوارض جانبی بالقوه چگونه است؟
  • احتمال خطرناک شدن عوارض جانبی چگونه است؟
  • نتایج این درمان برای سایر بیماران چگونه بوده است؟ عکسی از آنها موجود است؟
  • هزینه‌‌ی درمان به چه ترتیب است؟

در جلسات مشاوره قبل از درمان، متخصص پوست شما را معاینه خواهد کرد. این معاینه به پزشک کمک می‌کند تا پیش‌بینی‌های لازم برای درمان و نتایج درمان را برآورد کند. شاید در همان جلسات مشخص شود که سایر روش‌ها و راهکارهای آرایشی برای شما بهتر هستند.

در‌صورتی‌که این نوع درمان برای‌تان مناسب باشد، پزشک تشخیص خواهد داد و درمان آغاز می‌شود.

قبل از انجام عمل باید تمام داروهایی که مصرف می‌کنید و وضعیت پزشکی و درمانی فعلی‌تان را برای پزشک شرح بدهید. به‌ویژه این موارد:

  • وجود تبخال یا ایجاد و سابقه‌ی تبخال در بدن‌تان؛
  • آسیب‌پذیری سریع پوست‌تان؛
  • استفاده از داروی ایزوترتینوئین برای درمان آکنه شدید.

وقتی پزشک درباره‌ی موارد بالا از شما سؤال می‌کند، تمام داروهای مصرفی خود را حتی موارد بدون نسخه و وضعیت جسمی‌تان برای او شرح بدهید. تمام مواد معدنی، گیاهی و ویتامین‌هایی را که مصرف می‌کنید به اطلاع پزشک برسانید. حتی درباره‌ی درمان‌های خانگی گیاهی نیز او را در جریان بگذارید.


در ادامه بخوانید: درمان افتادگی پوست صورت با استفاده از چند ماسک خانگی معجزه‌آسا
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. شاهین می‌گوید

    برایم جدید بود

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      سپاس از نظر شما

  2. لیلی می‌گوید

    سلام.خواهش میکنم سوال منو جواب بدین
    من ۲ روز پیش میکرودرم روی صورتم انجام دادم
    حالا دور دهنم ب شدت تبخال زده
    کلا سابقه تبخال رو همیشه داشتم..‌
    حالا چکار کنم؟

  3. ترنم می‌گوید

    خیلی عالی و ممنون از اطلاعاتی که به ما دادید یعنی ووقتی که از میکرودرم استفاده کنیم تا ده روز پوست مون قرمزه لطفا بهم بگید من میخوام یکی بهم بخرم اما کاملا مطمعا نیستم لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم لطفا