خواص پونه؛ ۸ خاصیت چای پونه برای سلامتی

5

پونه گیاهی علفی از خانواده‌ی نعنائیان است که در جاهای مرطوب می‌روید و خواص زیادی برای سلامتی دارد. چای پونه به‌خاطر خاصیتش در ایجاد آرامش، تسکین دردهای روده و بهبود گوارش معروف شده است. اگر می‌خواهید با خواص پونه بیشتر آشنا شوید، با ادامه‌ی این مطلب همراه شوید.

۱. کمک به درمان بیماری‌های گوارشی

مصرف خوراکی پونه به درمان بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند. همچنین پونه با دفع گازهای انباشته‌شده در روده به بهبود نفخ شکم کمک می‌کند.

رونیکس

۲. بهبود گوارش و افزایش تولید صفرا

خواص پونه - چای پونه به بهبود مشکلات گوارشی کمک می کند.

چای پونه به گوارش کمک می‌کند و به لطف خاصیت ضدانقباضی‌اش، یکی از درمان‌های عالی برای تسکین و کاهش دردهای معده به‌شمار می‌رود. یکی دیگر از خواص پونه خاصیت صفراآوری آن است و با تحریک کبد، تولید صفرا را افزایش می‌دهد. بنابراین مصرف معتدل پونه برای کسانی‌که می‌خواهند تعادل اسید و باز را حفظ کنند و از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنند، مفید است.


حتما بخوانید: خواص انواع دمنوش های گیاهی برای سلامتی

۳. خلط‍‌آوری و کمک به درمان سرماخوردگی و برونشیت

پونه به‌خاطر داشتن مقدار زیادی منتول خاصیت خلط‌آوری دارد و برای کسانی‌که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، مفید است. پونه به تخلیه‌ی ترشحات انباشته‌شده در ریه‌ها کمک می‌کند. بنابراین برای درمان برونشیت و نیز درمان سرماخوردگی گزینه‌ای مناسب به‌شمار می‌رود.

۴. تب‌بُر

پونه تب‌بُر است و به درمان آنفولانزا و سرماخوردگی کمک ‌می‌کند. همچنین پونه تعریق را افزایش می‌دهد و به کاهش تب کمک می‌کند.

۵. آرام‌بخش و مُسکن طبیعی

پونه آرام‌بخش و مُسکن خوبی است. چای پونه به ایجاد آرامش، کاهش عصبانیت و بهبود مشکلات خواب کمک می‌کند. در موارد شدیدتر که فرد دچار تشنج و هیستری می‌شود، روغن ضروری پونه به آرامش اعصاب و مغز و در نتیجه درمان تشنج و توقف حملات کمک می‌کند.


حتما بخوانید: ۱۲ خوراکی که به داشتن خواب راحت کمک می‌کنند

۶. کاهش دردهای عضلانی

خواص پونه - پونه به کاهش دردهای عضلانی کمک می کند.

پونه به بی‌حسی اعصاب کمک می‌کند. بنابراین به بهبود دردهای عضلانی و نیز بهبود روماتیسم و ورم مفاصل کمک می‌کند. پونه برای کسانی‌که میزان اسید اوریک بالایی دارند، نیز گزینه‌ای مناسب است. پونه با کاهش اسید اوریک به جلوگیری از بیماری‌هایی که ذکر کردیم، کمک می‌کند.


حتما بخوانید: چطور اسپاسم عضلانی را درمان کنیم

۷. مبارزه با عفونت‌ها

یکی دیگر از خواص پونه مبارزه با عفونت‌هاست. بنابراین مصرف آن برای بهبود عفونت‌های مجرای ادراری، کلیه و رحم توصیه می‌شود. مصرف مقادیر اندک روغن پونه به نابودی میکروب‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند.

استعمال خارجی پونه با خاصیت التیام‌بخشی و ضدعفونی‌کنندگی‌اش به تمیز‌کردن زخم‌ها، پیشگیری از عفونت‌ها و بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند.


حتما بخوانید: خواص نعناع و فواید شگفت‌انگیزش برای سلامتی

۸. تنظیم چرخه‌های قاعدگی

پونه با تنظیم چرخه‌های قاعدگی کمک می‌کند تا این چرخه‌ها به‌موقع ایجاد شوند. این ویژگی پونه به لطف تحریک هورمون‌های استروژن و پروژسترون اتفاق می‌افتد.

توجه: در مصرف روغن پونه باید بسیار محتاط باشید. زیرا این ماده می‌تواند برای انسان سمی و حتی کشنده باشد. روغن پونه باید در مقادیر بسیار اندک مصرف شود.

 

راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع onehowto
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 5 دیدگاه)
  1. علی می‌گوید

    بسیار عالی و مفید

  2. علی می‌گوید

    دشمن کورونا

  3. علی می‌گوید

    دشمن دیابت

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      ممنون علی جان.