بهترین روش شستن سبزی و میوه‌ها با استفاده از سرکه

4

بسیاری از کدبانوهای خانه‌دار با نکاتی همچون از بین بردن بوی بد یخچال یا فواید جوش شیرین در آسان کردن کارهای منزل و … آشنا هستند. اما ممکن است درباره‌ی مسائلی همچون شستن سبزی و میوه با سرکه اطلاعات چندانی نداشته باشند. می‌دانیم که میوه‌ها و سبزیجات را باید قبل از مصرف با آب تمیز بشوییم، اما پژوهشگران دانشگاه مینه‌سوتا توصیه می‌کنند که شستن میوه‌ها و سبزیجات با محلول آب و سرکه به میکروب‌زدایی بهتر کمک می‌کند.

براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ در نشریه‌ی علمی «مراقبت از موادغذایی» منتشر شد، شستن سیب با محلول آب و سرکه در مقایسه با آب خالی موجب نابودی شمار بیشتری از باکتری‌های سالمونِلای موجود روی پوسته‌ی خارجی سیب می‌شود. جَک بیشاپ، ویراستار مجله‌ی آشپزی کوکس ایلاسترِیتِد، طی انجام آزمایشی مشابه دریافت که سرکه می‌تواند ۹۸ درصد باکتری‌های سطحی میوه‌ها و سبزیجات تازه را از بین ببرد. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه‌ی شستن سبزی و انواع میوه‌ها با سرکه را یاد بگیرید.

رونیکس

وسایل مورد نیاز

  • ۱ پیمانه سرکه‌ی تقطیری سفید؛
  • بطری اسپری‌دار؛
  • کاسه یا لگن بزرگ.

حتما بخوانید: خواص سرکه سیب و ۵۵ کاربرد عجیب ولی واقعی آن

راهنمای شستن سبزی و میوه‌هایی دارای سطح صاف

مرحله‌ی ۱

شستن سبزی - مرحله‌ی ۱

در یک بطری اسپری‌دار، ۱ پیمانه سرکه‌ی تقطیری سفید به‌اضافه‌ی ۳ پیمانه آب بریزید. در بطری را سفت ببندید و حسابی تکان بدهید تا آب و سرکه خوب باهم مخلوط شوند.

مرحله‌ی ۲

شستن سبزی - مرحله‌ی ۲

این محلول را می‌توانید روی میوه‌ها و سبزیجات دارای سطح صاف مانند سیب و گوجه اسپری کنید. عمل اسپری‌کردن را چندین‌بار (۵ تا ۶ بار) انجام بدهید تا تمام سطح از محلول آب و سرکه پوشیده شود و سپس پوست محصول را با دست‌تان خوب بمالید تا محلول میکروب‌زدا به همه‌ی نقاط برسد.

مرحله‌ی ۳

شستن سبزی - مرحله‌ی ۳

میوه‌ها و سبزیجات اسپری‌شده را زیر شیر آب سرد بشویید تا طعم باقی‌مانده‌ی سرکه از بین برود. باید تمام سطح را با دست‌تان خوب بمالید تا هیچ اثری از سرکه باقی نماند. در آخر هم آب اضافی میوه‌ها و سبزیجات شسته‌شده را بچکانید و قبل از مصرف با حوله‌ی تمیز خشک‌شان کنید.


حتما بخوانید: ۲۷ نکته علمی در مورد سلامتی

راهنمای شستن سبزی های برگ‌دار و نامسطح

مرحله‌ی ۱

شستن سبزی - مرحله‌ی ۱

در یک کاسه‌ی بزرگ، ۱ پیمانه سرکه‌ی تقطیری سفید به‌اضافه‌ی ۳ پیمانه آب بریزید و با قاشق یا چیزی مشابه آرام هم‌بزنید تا آب و سرکه خوب باهم مخلوط شوند.

مرحله‌ی ۲

شستن سبزی - مرحله‌ی ۲

سبزیجات برگ‌دار مانند کاهو و اسفناج را پس از برگ‌برگ‌کردن در محلول آب و سرکه بخیسانید و سپس زیر شیر آب سرد بشویید. آب سبزیجات را خوب بگیرید و لای یک پارچه‌ی تمیز خشک‌شان کنید.

مرحله‌ی ۳

شستن سبزی - مرحله‌ی ۳

سبزیجاتی که دارای سطح ناصاف و پردرز و شکاف هستند، مانند گل‌کلم و بروکلی، حداقل ۲ دقیقه در محلول آب و سرکه بخیسانید و سپس زیر شیر آب سرد بشویید. در آخر هم آب اضافی‌شان را بگیرید و قبل از مصرف خشک‌شان کنید.

همین حالا یک غذای سالم با ۵۰٪ تخفیف سفارش دهید

نکات

  • اگر بطری بزرگی با حجم ۴ پیمانه ندارید یا اگر میوه‌ها و سبزیجات‌تان به اندازه‌ای است که ۴ پیمانه محلول آب و سرکه برای شستن‌شان کفایت نمی‌کند، فقط کافی است هر مقدار محلولی که درست می‌کنید (کمتر یا بیشتر از ۴ پیمانه)، به نسبت ۱ به ۳ باشد، یعنی ۱ قسمت سرکه و ۳ قسمت آب.
  • شستن میوه‌ها و سبزیجاتی مانند کدو و هندوانه که پوست‌شان خورده نمی‌شود، باز هم بسیار مفید است، زیرا باکتری‌های موجود روی پوسته‌ی بیرونی این محصولات ممکن است هنگام برش‌زدن به گوشته‌ی داخلی‌شان نفوذ کنند.
  • میوه‌ها و سبزیجات تازه را فقط اندکی پیش از مصرف بشویید، زیرا نگهداری میوه‌ها و سبزیجات شسته‌شده باعث می‌شود که زودتر پوسیده شوند.

در ادامه بخوانید: از بین بردن بوی سیر با ۱۷ راهکار واقعا اثربخش
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع livestrong
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. اميرحسين می‌گوید

    سلام وقت بخير براي ضدعفوني كردن توت فرنگي اين روزها ك كروناهست خوبه؟

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام امیرحسین عزیز
      برای کسب اطلاعات در مورد ضدعفونی کننده، لطفا به مطلب زیر مراجعه بفرمایید:
      https://www.chetor.com/190492-%d8%b6%d8%af%d8%b9%d9%81%d9%88%d9%86%db%8c-%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%b3%e2%80%8c%d9%87%d8%a7/

  2. ناهید می‌گوید

    سلام. الان که ویروس کرونا اومده، وقتی میوه از بیرون میخریم باید قبل از اینکه بزاریم تو یخچال بشوریم و ضد عفونی کنیم؟

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام ناهید عزیز
      به نظر میرسه کار درست همینه.