خواص ماسک قهوه برای پوست و مو و طرز تهیه ۷ نوع ماسک

0

حتی اگر اهل قهوه‌خوردن نباشید، بعید است که از بوی قهوه خوش‌تان نیاید. می‌دانیم که مصرف قهوه به‌صورت نوشیدنی موجب افزایش انرژی می‌شود، اما آیا می‌دانید که این دانه‌های خوش‌عطر علاوه‌بر نوشیدنی در تهیه‌ی ماسک‌های زیبایی پوست و مو نیز کاربرد دارند؟ بله، انواع ماسک قهوه به‌دلیل خواص آنتی اکسیدانی در شادابی پوست و مو مؤثرند.

بدن انسان دائما درحال مبارزه با گونه‌ای از مولکول‌های واکنشی موسوم به «رادیکال‌های آزاد» است. این مولکول‌ها که از الکترون‌های جفت‌نشده تشکیل شده‌اند، می‌توانند به ساختارهای حیاتی سلول‌ها مانند پروتئین و دی‌اِن‌اِی آسیب بزنند. اینجاست که آنتی‌اکسیدان‌ها به‌کمک می‌آیند و با اهدای الکترون به رادیکال‌های آزاد از اثرات مخرب این مولکول‌ها جلوگیری می‌کنند. مطالعات نشان داده است که فرایند خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد توسط آنتی‌اکسیدان‌ها به تأخیر روند پیری و پیشگیری از سرطان و سایر بیماری‌هایی که تاحدودی بر اثر استرس اکسیداتیو ایجاد می‌شوند، کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها از خواص زیستی دیگری نیز برخوردارند و درمجموع ازجمله عوامل کلیدی سلامت عمومی بدن محسوب می‌شوند.

رونیکس

قهوه خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد. قهوه دارای مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان‌های چندگانه مانند اسیدهای هیدروسینامیک و پُلی‌فِنول‌هاست. اسیدهای هیدروسینامیک در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از استرس اکسیداتیو بسیار مؤثرند. با مصرف قهوه به‌صورت نوشیدنی و حتی استفاده از ماسک قهوه می‌توانید از عمده‌ی این خواص آنتی‌اکسیدانی بهره‌مند شوید. فقط اگر اهل قهوه‌خوردن هستید، دقت داشته باشید که از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز تجاوز نکنید، چراکه ممکن است بدن‌تان کم‌آب شود و از خواص موردانتظار محروم بمانید.

اما اگر به‌دنبال استفاده از قهوه به‌صورت ماسک پوست و مو هستید، درادامه با ما همراه باشید تا با ۷ فایده‌ی ماسک قهوه و طرز تهیه‌ی انواع آن بیشتر آشنا شوید.


حتما بخوانید: چرا باید قبل از ورزش قهوه بنوشیم

۱. افزایش نرمی و لطافت پوست‌های خشک

ماسک قهوه - تفاله‌ی قهوه

تفاله‌ی قهوه از بافت مناسبی جهت استفاده به‌عنوان لایه‌بردار برخوردار است و همچنین به‌دلیل دارابودن کافِئیک اسید موجب افزایش کلاژن‌سازی می‌شود. کلاژن پروتئینی ضروری در حفظ استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست است. تاوقتی جوان هستیم، پوست‌مان لطیف و کشیده به‌نظر می‌رسد، زیرا سلول‌های پوستی در جوانی قادرند که خودشان را بازسازی کنند. اما روند کلاژن‌سازی با افزایش سن کند می‌شود و کلاژن‌های موجود نیز بر اثر مراقبت‌های ناکافی و صدمات نور خورشید آسیب می‌بینند. درنتیجه ظاهر پوست سالخورده و فرسوده می‌شود.

برخی مردم تصور می‌کنند که ماسک‌ لایه‌بردار باید زبر باشد تا روی پوست اثر کند، درحالی‌که این‌طور نیست. لایه‌بردارهایی که از مواد دانه‌زبر تشکیل می‌شوند، پوست را می‌خراشند. پس به‌منظور تهیه‌ی ماسک لایه‌بردار از تفاله‌ی قهوه بهتر است که دانه‌های قهوه را آسیاب کنید.

اگر پوست خشک و زمختی دارید، کافی است تفاله‌ی قهوه را روی پوست‌تان بمالید تا با رفع سلول‌های مرده از پوستی باطراوت‌ برخوردار شوید. اما اگر لایه‌بردار چندترکیبی مدنظرتان است، می‌توانید از مخلوط ۱ پیمانه تفاله‌ی قهوه‌ (تفاله‌ی گرم)، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر و نصف قاشق چای‌خوری نمک دریا استفاده کنید. این ماسک را به‌ویژه روی نقاط خیلی خشک پوست‌‌تان مانند پاها و آرنج که معمولا خشک‌ترند بمالید و پس از حدود ۲ دقیقه بشویید. بهتر است قبل از آب‌کشی بیشتر تفاله‌ها را تا حد امکان از روی پوست‌تان پاک کنید تا هنگام شست‌وشو کثیف‌کاری نشود.


حتما بخوانید: ماسک صورت برای پوست چرب؛ طرز تهیه‌ ۹ ماسک خانگی

۲. رفع خستگی و خشکی پاها

قهوه ماده‌ی مناسبی جهت لایه برداری پوست پاهاست و علاوه‌بر ازبین‌بردن سلول‌های مرده‌ی پوست به رفع خستگی پاها نیز در پایان روز کمک می‌کند. فقط کافی است پاهایتان را در محلول قهوه بخیسانید.

جهت تهیه‌ی این محلول آرامش‌بخش به ۲ونیم پیمانه قهوه‌ی دم‌کرده‌ نیاز دارید که باید تا دمای دلخواه خنک شود. ترجیحا از قهوه‌ی ارگانیک استفاده کنید تا پوست‌تان در معرض مواد سمی قرار نگیرد. همچنین می‌توانید در یک ظرف بزرگ مقداری آب گرم بریزید (مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که روی پاها را کاملا بپوشاند) و با نصف پیمانه نمک دریایی دانه‌درشت (نمک دریایی دانه‌درشت دارای اثر لایه‌برداری است و به‌همین دلیل نوع دانه‌ریز توصیه نمی‌شود)، چند قاشق چای‌خوری قهوه‌ی آسیاب‌شده‌ی دانه‌درشت به‌اضافه‌ی چند قطره عصاره‌ی خالص وانیل (به‌دلیل خاصیت آرامش‌بخشی) مخلوط کنید. پاهاتان را حدود نیم‌ساعت در این محلول قرار بدهید و هر زمان که احساس کردید آب درحال سردشدن است، مقداری آب گرم اضافه کنید تا به دمای دلخواه‌تان برسد. در آخر هم پاهایتان را با حوله‌ی نرم خشک کنید و مرطوب‌کننده بزنید.


در ادامه بخوانید: مضرات قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار برای سلامتی

۳. کاهش پف و تیرگی زیر چشم

ماسک قهوه - کاهش پف و تیرگی زیر چشم

پف و تیرگی زیر چشم موجب می‌شود که بیشتر از سن واقعی‌تان به‌نظر برسید. عوامل مختلفی از حساسیت های فصلی و خواب ناکافی گرفته تا نوسانات هورمونی و عوامل ژنتیکی روی حالت پوست دور چشم تأثیر می‌گذارند. کانسیلِرها می‌توانند پف و تیرگی زیر چشم را بپوشانند، اما راه‌حل مناسبی نیستند و اغلب‌شان به‌دلیل حجم بالای مواد شیمیایی به پوست آسیب می‌زنند. همین مواد تحریک‌کننده‌ حتی گاهی خودشان موجب تشدید پف زیر چشم می‌شوند و وضعیت را از اولش حادتر می‌کنند.

اما جالب است بدانید که به‌جای استفاده از کانسیلرها می‌توانید از قهوه استفاده کنید. کافئین موجود در قهوه نه‌تنها موجب هشیاری و بیداری می‌شود، بلکه در برطرف کردن تیرگی زیر چشم و پف آن نیز مؤثر است. وقتی کافئین روی پوست قرار می‌گیرد، به‌دلیل خواص ضدالتهابی موجب کاهش پف زیر چشم می‌شود. کافئین درواقع با انقباض عروق خونیِ زیر سطح پوست به کاهش حالت پف‌کردگی زیر چشم کمک می‌کند و همچنین در متعادل‌سازی رنگ پوست مؤثر است.

برای اینکه روزتان را با صورتی استراحت‌کرده و شاداب‌ آغاز کنید، کافی است نصف قاشق چای‌خوری قهوه‌ی آسیاب‌شده، ۱ سرانگشت پودر فلفل سیاه، نصف قاشق چای‌خوری روغن نارگیل و چند قطره آب را باهم ترکیب کنید و یک ماسک قهوه بسازید. حتی می‌توانید محتویات نام‌برده را کف دست‌تان با انگشت مخلوط کنید. آب و روغن موجود در این ماسک قهوه موجب تسهیل آزادسازی روغن داخلی قهوه و فلفل می‌شود و همچنین به پخش‌شدن آسان و یکدست ماسک روی پوست کمک می‌کند. مقدار مساوی از ماسک را زیر پلک‌های پایین‌‌تان بمالید. اما مواظب باشید که چیزی از ماسک داخل چشم‌تان نرود، زیرا موجب ایجاد سوزش خواهد شد. این ماسک قهوه باید ۵ تا ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که شروع به خشک‌شدن کند، روی پوست‌تان بماند و سپس می‌توانید با یک تکه پنبه‌ی مرطوب زیر پلک‌تان را پاک کنید.

۴. تقویت رنگ مو

یکی از روش های رنگ کردن موها با مواد طبیعی، استفاده از قهوه است. اگر موهای قهوه‌ای تیره دارید، با استفاده از قهوه‌ می‌توانید رنگ موهایتان را تقویت کنید. اسیدیته‌ی قهوه موجب لطافت کوتیکول مو و نیز افزایش درخشندگی موها می‌شود. حتی از رنگ‌گذاشتن موها نیز ساده‌تر است! کافی است ۱ یا ۲ قاشق چای‌خوری قهوه‌ی آسیاب‌شده را با شامپوی نرم‌کننده‌تان مخلوط کنید و حداقل ۵ دقیقه روی موهای‌تان استراحت بدهید.

۵. تیره‌کردن موها

ماسک قهوه - رنگ مو

حتی اگر مو قهوه‌ای نیستید، می‌توانید از قهوه جهت تیره‌کردن موهایتان استفاده کنید. پس اگر از رنگ‌های شیمیایی بیزارید یا در دوران بارداری به‌سر می‌برید، قهوه انتخابِ به‌مراتب مناسب‌تری است. همچنین کسانی که به‌دنبال رنگ موی خیلی ماندگار نیستند و فقط دل‌شان می‌خواهد که مدت کوتاهی خودشان را با موهای تیره‌تر ببینند، می‌توانند از قهوه استفاده کنند.

اول اینکه موهای سرتان باید کاملا تمیز باشد. پس ابتدا سرتان را با شامپو بشویید. سپس به حداقل ۲ پیمانه قهوه‌ی دم‌کرده نیاز دارید که ترجیحا باید ارگانیک و از نوع قوی‌ باشد. قهوه را پس از دم کردن تا حد دمای اتاق یا بیشتر خنک کنید و در یک ظرف بزرگ بریزید. ظرف را داخل سینک دست‌شویی بگذارید و با خم کردن سرتان سعی کنید که موهایتان را داخلش بخیسانید. طبیعتا قسمت‌هایی از مو مانند پشت سر، خیس نمی‌شوند و باید از کاسه کمک بگیرید. با کاسه از محلول داخل ظرف بردارید و روی قسمت‌هایی که خیس نخورده‌اند بریزید.

این فرایند را ۱۰ تا ۱۵ بار تکرار کنید تا قهوه به همه‌جای مو برسد. بعدش باید موهایتان را بچلانید و باقی‌مانده‌ی قهوه را ۲۰ دقیقه تا چند ساعت روی موهایتان نگه دارید. می‌توانید موهایتان را بالای سرتان گوجه‌ای ببندید تا چکه نکند. پس از اینکه قهوه مدت کافی روی موهای‌تان استراحت کرد، سرتان را زیر دوش بشویید. این روش را می‌توانید چندبار تکرار کنید تا به رنگ دلخواه‌تان برسید.


حتما بخوانید: راز زیبایی موهای زنان هندی چیست؟

۶. بهبود ظاهر سلولیت

سلولیت به تجمع ناهمگون چربی در بافت زیرین پوست گفته می‌شود که ظاهر پوست را ناصاف و توده‌ای می‌کند. برخی مردم معتقدند که اثر قهوه روی ظاهر سلولیت موقتی است. اما حتی اگر این اثر موقتی باشد، باز هم امتحان‌کردن یک ماسک قهوه بی‌فایده نیست. کافئین قهوه به‌دلیل تقویت گردش خون و کاهش احتباس مایعات موجب بهبود فرورفتگی‌های سطحی پوست می‌شود. همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی قهوه به دفع سموم از پوست و درنتیجه کاهش سلولیت کمک می‌کند.

۴/۱ پیمانه قهوه‌ی آسیاب‌شده‌ی ارگانیک را با ۳ قاشق غذاخوری آب داغ مخلوط کنید و اجازه بدهید که ۱۰ دقیقه خیس‌ بخورد تا قهوه با جذب آب به‌شکل مخلوطی خمیرمانند دربیاید. سپس به این مخلوط ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر (خالص‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوع روغن زیتون) اضافه کنید. روغن زیتون موجب می‌شود که خاکه‌های قهوه بهتر به‌هم بچسبند و بر خاصیت مرطو‌ب‌کنندگی این ماسک اضافه شود. پیش از گذاشتن ماسک، ابتدا باید بدن‌تان را به‌ویژه در نقاط سلولیتی با آب گرم بشویید. سپس ماسک قهوه را روی پوست‌تان بمالید و چند دقیقه با دست‌تان به‌حالت دایره‌ای ماساژ بدهید. در آخر هم محل ماسک را مجددا با آب گرم بشویید و پس از اینکه با حوله‌ی نرم خشک کردید، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

۷. جلوگیری از مسدودشدن منافذ پوست

ماسک قهوه - لایه‌بردار صورت

لایه‌بردار قهوه به‌دلیل جلوگیری از مسدودشدن منافذ پوست به افزایش شفافیت و درخشندگی پوست کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که اسیدیته‌ی قهوه موجب تقویت سد محافظتی پوست و درنتیجه حفظ سلامت پوست می‌شود. جهت تهیه‌ی لایه‌بردار صورت قهوه می‌توانید مقداری تفاله‌ی قهوه را با آب گرم تصفیه‌شده مخلوط کنید (خاکه‌های قهوه ته‌نشین خواهند شد). مقداری نمک اپسوم هم اضافه کنید و آرام مخلوط کنید. سپس صورت‌تان را با این آب بشویید و تفاله‌ها را هم روی پوست‌تان مالش بدهید و مجددا صورت‌تان را با باقی‌مانده‌ی مایع داخل ظرف، آب‌ بکشید.

اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع naturallivingideas
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.