ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم، نحوه انجام و عوارض احتمالی آن

چه کسانی گزینه‌ خوبی برای انجام این عمل هستند؟

0

درازنشست انجام می‌دهید و همچنان تلاش‌هایتان برای داشتن شکمی صاف، بی‌نتیجه است؟ چربی‌های زیاد و شکمی شُل داشتن اصلا تجربه‌ی خوشایندی نیست. به‌ویژه وقتی، هیچ رژیم و ورزشی نیز پاسخ‌گوی این مشکل نیست. در چنین شرایطی می‌توانید به سراغ راه‌حل دیگری بروید: ابدومینوپلاستی. به‌کمکِ این روش می‌توانید شکم‌تان را صاف کنید.

ابدومینوپلاستی روشی است که با خارج کردن چربی و پوست اضافه‌ی شکم و سفت کردن دیواره‌ی ماهیچه‌های شکمی، شما را به خواسته‌تان یعنی داشتن شکمی کوچک و صاف می‌رساند. این عمل، نوعی جراحی جدی است؛ پس برای انجام آن باید اطلاعات کافی کسب کنید، شرایط خود را بسنجید و بی‌گدار به آب نزنید. ابدومینوپلاستی روشی است برای کسانی که تمام راه‌های دیگر را امتحان کرده‌اند و در هیچ‌یک موفقیتی نداشته‌اند. در واقع، آخرین راه‌حل است و نباید به‌عنوان روشی جهت کاهش وزن به کار برود.

رونیکس

چه کسانی گزینه‌ی خوبی برای انجام این عمل هستند؟

تمام مردان و زنانی که شرایط سلامت عمومی خوبی دارند، قادر به استفاده از این روش هستند. یادتان باشد که این روش با لیپوساکشن فرق دارد. لیپوساکشن نوعی جراحی زیبایی برای برداشتن چربی‌‌های اضافی است، اما در خلال جراحی ابدومینوپلاستی شاید پزشک به استفاده از لیپوساکشن نیز بیندیشد.

ابدومینوپلاستی - گزینه مناسب

زنانی که چندین بار زایمان کرده‌اند، با انجام این جراحی می‌توانند عضلات خود را سفت کنند و پوست کِش‌آمده‌ی اضافی را ازبین ببرند. زنان و مردانی که سابقا اضافه‌وزن داشته و پس از کاهش وزن خود، پوستی شل و عضلات بی‌حالت دارند نیز می‌توانند این عمل جراحی را انجام دهند.

این عمل برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر خانم هستید و قصد دارید باردار شوید، بهتر است دست نگه دارید و پس از زایمان به سراغ چنین عملی بروید. زیرا در حین عمل، ماهیچه‌های عمودی منقبض و سفت می‌شوند. بارداری‌های آینده می‌توانند این عضلات را جدا کنند.

اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید نیز باید دقت زیادی به‌خرج بدهید. ابدومینوپلاستی می‌تواند زخم‌هایی دائمی و عمیق به‌جا بگذارد. پس اگر از چنین عوارضی خوش‌تان نمی‌آید بهتر است درباره‌ی انجام این عمل تجدیدنظر کنید. پزشک قبل از اینکه شما را جراحی کند، همه این موارد را به اطلاع‌تان می‌رساند.

ابدومینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

ابدومینوپلاستی - شیوه انجام عمل

بسته‌به نتایجی که از عمل انتظار دارید، ابدومینوپلاستی می‌تواند از ۱ تا ۵ ساعت طول بکشد. پیچیدگی و شرایط هر بیمار نیز در بستری شدن او در بیمارستان نقش دارد. بنابه شرایط مختلف ممکن است فرد در بیمارستان بستری شود یا خیر.

در این عمل نیاز به بیهوشی عمومی وجود دارد که باعث می‌شود در طول جراحی بیمار هوشیار نباشد. بعد از عمل بهتر است، همراهی در کنار شما باشد و رسیدگی‌های لازم را انجام دهد. ضمن اینکه اگر تنها هستید، باید به‌دنبال کسی باشید که شب اول بعد از جراحی مراقب‌تان باشد.

دو گزینه برای ابدومینوپلاستی پیش روی شما است. پزشک معالج، شما را در جریان گزینه‌های مختلف قرار می‌دهد و با هم به نتیجه‌ای مناسب می‌رسید: جراحی کامل و جراحی بخشی یا مینی‌ابدومینوپلاستی.

جراحی کامل:

در این نوع از جراحی، از ناحیه‌ی لگن خاصره برشی ایجاد می‌شود. این روش برای کسانی است که مشکل جدی دارند. این برش در ناحیه شرمگاه ایجاد می‌شود. پس از ایجاد برش، پوست، بافت و عضلات دست‌کاری و اصلاح می‌شود تا از حالت شُل و نازیبایی که درآمده، خارج شود. با انجام این جراحی ممکن است موقعیت مکانی ناف کمی تغییر کند، زیرا باید از بافت‌های اطرافش آزاد بشود و با تخلیه‌ی آنها، موضع ناف تغییر می‌کند. ممکن است از لوله‌های تخلیه نیز زیر پوست استفاده شود و با صلاحدید پزشک بعد از چند روز لوله‌ها برداشته شوند.

جراحی بخشی یا مینی‌ابدومینوپلاستی:

این نوع از جراحی مناسب کسانی است که در نواحی زیر ناف، چربی دارند و به برش‌های کمتری برای انجام عمل نیاز دارند. در این نوع جراحی، جایگاه ناف تغییری پیدا نمی‌کند و پوست از ناحیه‌ی بین ناف و خط برش به دو بخش تقسیم می‌شود. مینی‌ابدومینوپلاستی با آندوسکوپ نیز صورت می‌گیرد. آندوسکوپ، دوربینی کوچک روی سر یک میله است. این عمل کلا ۲ ساعت بیشتر طول نمی‌کشد و بنابه وضعیت و پیچیدگی مشکل هر بیمار این مدت زمان می‌تواند متفاوت باشد.

برای جراحی چگونه باید آماده شد؟

ابدومینوپلاستی - آمادگی برای جراحی

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، باید حتما موضوع را با پزشک درمیان بگذارید تا دستورات لازم را برای قبل و بعد از عمل در اختیارتان بگذارد. به این موضوع در هنگام مشاوره قبل از عمل رسیدگی می‌شود. قبل از عمل باید منزل خود را برای بازگشت آماده کنید. این آمادگی شامل موارد زیر است:

  • بسته‌های یخ متعدد فراهم کنید؛
  • لباس‌هایی راحت و گشاد آماده کنید؛
  • وازلین برای استفاده در محل برش و زخم در منزل داشته باشید؛
  • صندلی حمام و دوش با شیرتلفنی داشته باشید؛
  • تلفن را در دسترس خود بگذارید.

در کل، سعی کنید با توجه به شناختی که از خود دارید، وسایل و اسباب رفاه و آرامشِ بعد از عمل را برای خود مهیا کنید.

عوارض جانبی و اثرات ابدومینوپلاستی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، بعد از عمل باید انتظار درد و تورم داشته باشید. زخم‌های بعد از عمل ممکن است به‌مدت چند هفته یا ماه با شما همراه باشند. پزشک نیز برای کاهش دردها برای‌تان مسکن تجویز می‌کند. بعد از عمل احتمال تجربه‌ی کبودی، بی‌حسی و خستگی عمومی به‌طور هم‌زمان وجود دارد.

مانند هر جراحی دیگری، این جراحی نیز عوارض جانبی دارد، زیرا با بخش بسیار مهمی از بدن جراحی شده است. عوارض جانبی به‌ندرت رخ می‌دهند اما در موارد نادری، خون‌ریزی زیر پوست، عفونت و لختگی خون دیده می‌شود. خون لخته‌شده نیز ممکن است به‌سمت شُش‌ها رفته و در تنفس مشکل ایجاد کند. اگر گردش خون ضعیف داشته باشید، مشکل لختگی خون را تجربه کرده باشید یا به بیماری‌های قلب، شش ،کبد یا دیابت مبتلا باشید، احتمال دارد عوارض بیشتری را پس از عمل تجربه کنید.

در برخی از موارد نیز بهبود زخم و پوست پس از جراحی به‌کندی صورت می‌گیرد. در این وضعیت، به عملی مجدد نیاز خواهد بود. همان‌طور که قبلا نیز گفته شد، زخم‌های ابدومینوپلاستی به‌آرامی بهبود می‌یابند و بعضا ممکن است جای آنها برای همیشه روی تن باقی بماند. برخی از انواع کرِم‌ها و پمادها برای ازبین رفتن جای زخم، مفید واقع می‌شوند.

مراقبت‌های بعد از جراحی چگونه است؟

ابدومینوپلاستی - مراقبت بعد از جراحی

فرقی نمی‌کند که جراحی بخشی انجام داده باشید یا کلی. در هر حال بعد از عمل، بخیه و باندپیچی را خواهید داشت. به توصیه‌های پزشک برای مراقبت‌های بعد از جراحی کاملا دقت کنید. باندی که استفاده می‌شود، باید بافتی محکم و حالت ارتجاعی داشته باشد. ضمنا باید از پزشک درباره‌ی شیوه‌ی درست نشستن و برخاستن، اطلاعات بگیرید تا بعد از عمل به زخم‌هایتان فشاری وارد نشود.

اگر فردی هستید که فعالیت‌های بدنی زیادی دارد، حداقل به‌مدت ۶ هفته باید از انجام ورزش‌های سنگین و فعالیت‌های زیاد پرهیز کنید. پزشک درباره‌ی مراقبت‌های این‌چنینی برای‌تان توضیح خواهد داد. شاید لازم باشد به‌مدت ۱ ماه از کار دوری کنید تا بهبودی میسر گردد. البته تعیین این مدت تا حدود زیادی با مشورت پزشک به وضعیت جسمانی شما بستگی دارد.

بازگشت به زندگی پس از عمل چگونه است؟

بیشتر افراد پس از جراحی از ظاهر جدید خود به‌شدت راضی هستند. البته ظاهر جدید تا حدودی برای فرد غریبه است. این عمل ازنظر روحی و جسمی، زحمات زیادی برای‌تان به‌همراه داشته است. پس رعایت نکات رژیمی برای حفظ نتیجه بسیار مهم است.

هزینه‌ی جراحی ابدومینوپلاستی را بیمه پرداخت می‌کند؟

معمولا جراحی‌های این‌چنینی و زیبایی مشمول بیمه‌های مختلف نمی‌شوند، اما اگر این عمل در راستای مشکلات دیگری مانند فتق یا عمل ماهیچه‌های شل‌شده درونی صورت بگیرد، ممکن است بخشی از هزینه‌های آن ازسوی بیمه پرداخت بشود. بررسی بیمه برای پرداخت هزینه و دریافت نامه‌ی پزشک برای ارائه به بیمه‌گذار باید قبل از جراحی صورت بگیرد.


در ادامه بخوانید: کوچک کردن شکم در ۲۴ ساعت با از بین بردن نفخ شکم
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع medicinenet
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.