۱۸ سؤالی که در اولین قرار عاشقانه باید از طرف‌تان بپرسید

10

هنگامی که شخصی را مطابق با معیارهای شخصی خودتان سبک و سنگین می‌کنید، نوبت به ملاقات حضوری، گفت‌وگو و آشنایی بیشتر نیز می‌رسد. اولین قرار ملاقات معمولا یکی از موقعیت‌های استرس‌زا در زندگی است. این ملاقات می‌تواند نقطه‌ی شروعی برای رابطه‌ای جدی یا دلیلی برای انصراف از ادامه‌ی راه باشد. ماجراهای قرار اول قابل‌پیش‌بینی نیستند، معمولا این جریان ملاقات است که مسیر صحبت‌ها و سؤال و جواب‌ها را تعیین می‌کند، اما بهتر است که خودتان را از قبل آماده کنید. مشاوارن توصیه می‌کنند که قبل از ملاقات، لیستی از سؤال‌های قابل‌طرح در قرار اول تهیه کنید.

لیست سؤال‌هایی که در ادامه‌ خواهید خواند، حاوی بهترین سؤالاتی است که می‌توانید در اولین قرار عاشقانه‌ی خود، از طرف مقابل‌تان بپرسید.

رونیکس

۱. مهم‌ترین افراد زندگی شما چه کسانی هستند؟

به پاسخی که شخص مقابل به این سؤال می‌دهد خوب دقت کنید. به‌طور معمول اکثر افراد در مقابل این سؤال بلافاصله پاسخ می‌دهند «پدر و مادرم» یا «هم‌اتاقی دوران دانشجویی» یا «فرزندانم». پاسخ این سؤال به شناخت بیشتر طرف مقابل کمک می‌کند؛ از طرف دیگر با این سؤال شما متوجه می‌شوید که او در برقراری ارتباط صمیمی با دیگران تا چه حد مهارت دارد.

۲. چه چیزهایی شما را خوشحال می‌کنند و می‌خندانند؟

در بیشتر مطالعات انجام‌شده درمورد ازدواج، شوخ‌طبع بودن شریک زندگی، معیاری است که اکثر افراد به آن توجه دارند. پیر یا جوان، مرد یا زن، همه‌ی افراد دوست دارند که همسرشان قدرت دلپذیر کردن زندگی را داشته باشد. اطلاع از چیزهایی که همسرتان را شاد می‌کند و به خنده می‌اندازد، درواقع شیوه‌ی نگاه او به زندگی و شخصیت او را به شما نشان می‌دهد.

۳. اهل کجا هستید؟

خانه-۱۸ سوالی که باید در اولین قرار عاشقانه از طرف مقابل بپرسید

ممکن است که افراد در پاسخ به این سؤال، محل سکونت فعلی و قبلی‌شان را به شما بگویند. اما تعریف «وطن» و «اهل کجا بودن» با «محل سکونت» و «کجا زندگی کردن» تفاوت دارد. وطن، یعنی جایی که فرد در آنجا متولد شده است، جایی که خانواده‌ی فرد در آن زندگی می‌کنند و بیشتر اتقاقات و ماجراهای تأثیرگذار در شخصیت فرد، در آنجا رخ داده است. با این سؤال متوجه خواهید شد که طرف شما به کدام شهر و منطقه تعلق دارد.

۴. آیا قبل از اقدام به کاری جزئیات را مورد بررسی قرار می‌دهید یا به حرف دل‌تان گوش می‌دهید؟

شاید این سؤال کمی عجیب باشد، اما با این سؤال ساده تفاوت‌ها و شباهت‌ها برای شما روشن خواهند شد. برخی افراد قبل از تماشای فیلم، کلی درباره‌‌ی آن تحقیق می‌کنند و نقدها و نظرات مربوط به آن را مطالعه می‌کنند، این درحالی است که گروه دیگر، اتومبیلی را که به‌تازگی وارد بازار شده است، بدون پرس‌و‌جو می‌خرند. بعد از گرفتن پاسخ این سؤال و دانستن اینکه شخص مقابل از کدام دسته است، می‌توانید اعتراف کنید که برای انتخاب محل دیدارتان چقدر پرس‌وجو کرده‌اید!

۵. آیا رؤیایی در سر دارید؟

همه‌ی ما در مراحل مختلف زندگی، رؤیاهایی در سر داریم که برای تبدیل آنها به واقعیت تلاش می‌کنیم. ممکن است که ارتقاء شغلی، سفر به دور دنیا یا هنرپیشگی، رؤیای شما برای آینده باشند. حتما دوست دارید که بدانید آیا رؤیاهای طرف مقابل با رؤیاهای شما همخوانی دارند یا خیر. به پاسخ او به این سؤال دقت کنید تا بدانید که رؤیاهایتان مکمل هم و سازگار هستند یا خیر.

۶. تعطیلات خود را چگونه سپری می‌کنید؟

کارهایی که فرد در اوقات بیکاری انجام می‌دهد، چیزهای بسیاری را درمورد شخصیت او به ما می‌گوید. اگر فردی در اوقات بیکاری کار می‌کند به احتمال زیاد به شغلش اعتیاد دارد. اگر برای تیم فوتبال بچه‌ها مربیگری می‌کند، یعنی به ورزش علاقه دارد، کودکان را دوست دارد و از کمک به دیگران لذت می‌برد. اگر با تلویزیون و بازی ویدئویی سرگرم می‌شود احتمالا با یک تنبل مبل‌نشین طرف هستید. این سؤال مهم است، چرا که اگر رابطه‌تان جدی شود و با هم ازدواج کنید، اوقات بیکاری مشترکی خواهید داشت.

۷. در چه محیطی بزرگ شده‌اید و خانواده‌ی شما چطور افرادی هستند؟

کارل مینینگرِ (Karl Menninger) روان‌شناس، معتققد است که یکی از معیارهای مهم در سلامت روحی یک فرد بزرگسال، این است که وی دوران کودکی شاد و بدون تنشی را پشت سر گذاشته باشد. البته این بدان معنا نیست که شما دور فردی که کودکی سختی داشته است خط قرمز بکشید. اما باید مطمئن شوید که فرد تلاش می‌کند تا الگوهای ناسالم و اثرات مخرب دوران کودکی را، در صورت وجود، اصلاح کند.

۸. برای چه کاری اشتیاق فراوان دارید؟

این سؤالی مهم درباره‌ی هویت شخص است. اگر در پاسخ این سؤال بشنوید که ‌«به کار خاصی علاقه ندارم»، باید چراغ هشداری در ذهن شما روشن شود که طرف مقابل‌تان شور و اشتیاقی ندارد. اما جواب‌هایی از قبیل «مسافرت»، «کوهنوردی با بچه‌ها» یا «عبادت»، می‌توانند دیدگاهی کلی درمورد ارزش‌های طرف مقابل به شما بدهند. در ادامه‌ی این سؤال از او بپرسید که چرا به این کارها و فعالیت‌ها علاقه دارد.

۹. جالب‌ترین شغلی که داشته‌اید، چه شغلی است؟

مهم نیست که موقعیت شغلی او چیست، در هر صورت و به احتمال زیاد، او یک تجربه‌ی شغلی جذاب یا حتی غیرمعمول برای تعریف کردن خواهد داشت. شما هم درباره‌ی تجربه‌های شغلی عجیب و جذاب خود با او صحبت کنید. با این سؤال مهارت خاطره‌گویی او را هم محک می‌زنید.

۱۰. آیا جایی هست که به آن علاقه داشته باشید و مدام به آنجا بروید؟

همه‌ی ما مکان‌هایی داریم که با بودن در آنها احساس آرامش می‌کنیم، کافی‌شاپ‌، پارک، کوه یا جنگل. پاسخ این سؤال به شما کمک می‌کند تا هرچه بیشتر سلایق و علاقه‌مندی‌های طرف مقابل‌تان را بشناسید.

۱۱. نوشیدنی موردعلاقه‌ و همیشگی شما چیست؟

این سؤال را بعد از احوال‌پرسی و معرفی اولیه بپرسید. هرچند که پاسخ این سؤال چندان طولانی نیست، اما شخصیت طرف مقابل را به شما معرفی می‌کند. آیا او همیشه یک نوع نوشیدنی سفارش می‌دهد؟ آیا او به قهوه و کافئین اعتیاد دارد؟ شما می‌توانید با صحبت بیشتر درمورد این موضوع، کمی جو را صمیمی‌تر کنید.

۱۲. بهترین غذایی که خورده‌اید، چه بوده است؟

غذا-۱۸ سوالی که باید در اولین قرار عاشقانه از طرف مقابل بپرسید

به جای پرسیدن سؤال کلیشه‌ایِ «غذای موردعلاقه‌ی شما چیست؟»، بپرسید «بهترین غذایی که خورده‌اید، چه بوده؟». طرف مقابل در پاسخ به این سؤال، به گفتن نام یک غذا اکتفا نمی‌کند و خاطره‌ای جالب درباره‌ی سفر یا غذا برای شما تعریف خواهد کرد.

۱۳. دوست دارید در دنیای کدام‌ یک از فیلم‌هایی که تماشا کرده‌اید زندگی کنید؟

بد نیست که کمی خودمانی‌تر و راحت‌تر باشید، از او بپرسید که دوست داشت الان در کدام دنیای خیالی بود.

۱۴. دوست دارید قبل از مرگ چه کارهایی را انجام داده باشید؟

با این سؤال فرصتی مناسب برای طرف مقابل ایجاد می‌کنید تا بتواند درمورد رؤیاها و علاقه‌مندی‌های خود با شما صحبت کند. او در پاسخ می‌تواند از مکان‌هایی که دوست دارد به آنها سفر کند، اهداف شغلی، فعالیت‌های هیجان‌انگیزِ موردعلاقه‌اش و همچنین اهداف شخصی خود با شما صحبت کند. شاید هم پاسخ‌های خنده‌داری مثل «بالاخره یک روز خوردن حلزون را امتحان خواهم کرد!» بشنوید.

۱۵. برای تهیه‌ی قورمه‌سبزی خوب چه چیزهایی لازم دارید؟

این مورد هم جنبه‌‌ی شوخی دارد و هم به شما کمک می‌کند تا با سلایق غذایی و میزان علاقه‌ی او به آشپزی آشنا شوید. همچنین با ادامه‌ی بحث متوجه خواهید شد که ذائقه‌ی غذایی شما دونفر تا چه حد به هم شبیه است.

۱۶. ارزشمندترین دارایی شما چیست؟

این سؤال، ارزش‌ها، اولویت‌ها و علاقه‌مندی‌های شخص را برای شما آشکار می‌کند. ممکن است که یک عکس، یک اتومبیل قدیمی یا یک شیٔ یادگاری را به عنوان ارزشمندترین دارایی خود بداند. شاید او قادر نباشد که بلافاصله به این سؤال پاسخ دهد، بهتر است که زیاد روی گرفتن پاسخ این سؤال پافشاری نکنید و اجازه دهید تا او در ادامه‌ی دیدارتان در این مورد با شما صحبت کند.

۱۷. جذاب‌ترین شخصیتی که می‌شناسید کیست؟

با این سؤال، افرادی را که در زندگی او حضور دارند بیشتر می‌شناسید. دانستن این موضوع که چه معیارهایی در نظر او به معنی جذاب بودن است؟ یا او با افراد مهم زندگی خود چه تعاملی دارد؟ و اینکه فرد مقابل چه چیزهایی را در شخصیت یک نفر تحسین می‌کند، قدم مهمی در شناخت شما از او به حساب می‌آید.

۱۸. سخت‌ترین کاری که تا به حال انجام داده‌اید چه بوده است؟ وحشتناک‌ترین کاری که انجام داده‌اید چه بوده است؟

این سؤال را بپرسید تا متوجه شوید که او چه مشکلات و موانعی را در زندگی به عنوان «سخت‌ترین» می‌بیند و چگونه از پس مشکلات و بحران‌ها برمی‌آید. حتی اگر پاسخ او از نظر شما خنده‌دار بود، باز هم قدرت او را در مواجهه با سختی‌ها تحسین کنید.

بعد از مطالعه‌ی سؤالات بالا، چند دستورالعمل کلی را برای ملاقات اول در نظر بگیرید:

بیشتر شنونده باشید، یا دست کم متکلم‌وحده نباشید

برخی افراد تصور می‌کنند که داشتن فن بیان قوی و زیاد صحبت کردن به معنای مهارت بالا در برقراری ارتباط با دیگران است. اما فن بیان تنها یک بخش از مهارت برقراری ارتباط است که به‌تنهایی کافی و مهم نیست. بهترین ارتباط، ارتباطی است که در آن هر دو طرف درگیر ارتباط شوند. ارتباط کلامی مثل بازی تنیس است که در آن هر دوطرف باید به توپ ضربه بزنند و توپ را به زمین طرف مقابل بفرستند. پس بهتر است که علاوه‌بر گوینده‌ی خوب، شنونده‌ی خوبی هم باشید و به طرف مقابل‌تان فرصت صحبت بدهید.

آرام جلو بروید و برای شناخت طرف مقابل عجله نکنید

شناختن یک فرد جدید مثل پوست کندن پیاز است، یعنی باید لایه لایه و مرحله به مرحله جلو بروید. آرام به پیش بروید و برای شناخت فرد عجله نکنید. از پرسیدن سؤال‌های خیلی شخصی و احساسی، به‌ویژه در قرارهای اول پرهیز کنید، چرا که درغیراین‌صورت طرف مقابل احساس ناراحتی خواهد کرد. اگر رابطه‌تان جدی شود، فرصت زیادی برای صحبت درمورد مسائل شخصی‌تر خواهید داشت.

احساس‌تان را تحت کنترل بگیرید و در ابراز احساسات زیاده‌روی نکنید

درحالی که برخی در ابراز احساسات خود ضعیف هستند، عده‌ی دیگر به اصطلاح از آن طرف بام می‌افتند. این افراد قرار اول را فرصتی برای تخلیه‌ی عاطفی و احساسی می‌دانند. ابراز یک‌باره‌ی حجم زیادی از احساسات، به‌خصوص در جلسات اول آشنایی ذهنیت نامناسبی را درباره‌ی شما برای طرف مقابل ایجاد می‌کند. در واقعیت، ابراز احساسات افراطی نشانه‌ی مشکلات روحی است.


در ادامه بخوانید: بهترین سن ازدواج بنا بر تحقیقات چه سنی است؟
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع eharmony
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 10 دیدگاه)
  1. آرش می‌گوید

    اینکه شد بازجویی !! پس فک کنم باید این ۱۸ تا رو بنویسم روی یه کاغذ برم دونه دونه ازش بازجویی کنم و بعد که پرسیدم تیک بزنم . خخخخ

    1. هلی می‌گوید

      ابلفضل

  2. حمید می‌گوید

    فیلم سینماییه مگه 🤣
    خیلی موضوعات بهتری هست که صحبت کرد

  3. ویلی می‌گوید

    عزیز اینارو باید آروم آروم پرسید ، نه اینکه تو قرار اول