استرالیا یا کانادا ؛ کدام کشور برای مهاجرت ایرانیان مناسب‌تر است؟

7

بسیاری از ایرانیانی که به مهاجرت فکر می‌کنند، پس از بررسی‌ و تحقیق برای یافتن بهترین کشور برای مهاجرت، اغلب به دو گزینه‌‌ی آشنا می‌رسند و انتخاب در این مرحله برای‌شان سخت می‌شود. اگر شما هم در انتخاب مقصد مهاجرتتان بین این دو کشور تردید دارید، این مطلب را برای شما نوشته‌ایم. با ما همراه باشید، اطلاعات دقیقی برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم.

اولین قدم برای یک مقایسه جامع و کاربردی برای شما که قصد مهاجرت دارید، بررسی شرایط زندگی در شهرهای استرالیا و کاناداست. در ادامه با بررسی المان‌های مهم برای داشتن یک زندگی راحت، شهرهای استرالیا و کانادا مقایسه کردیم:

امنیت عمومی و اقتصادی

هر دو کشور امنیت بالایی دارند و گوناگونی نژادی و فرهنگی در هردوی آنها بالاست. در بعد اقتصادی کانادا تا اندازه‌ی زیادی به آمریکا وابسته است و تغییرات اقتصادی ایالات متحده تأثیر چشمگیری بر اقتصاد کانادا دارد. در مقابل استرالیا بیشتر به کشورهای آسیایی و چین وابسته است بنابراین در بحران‌های اقتصادی مقاومت بیشتری نشان می‌دهد و این نکته بسیار مهمی است.

رونیکس

در سال ۲۰۱۷ نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) کانادا، ۲/۹ درصد و در استرالیا ۲/۳ درصد گزارش شده است اما نکته‌ی مهم روند این تغییرات است که بسیاری از مهاجران بخصوص مهاجرانی که قصد سرمایه گذاری دارند به آن توجه نمی‌کنند. طبق گزارش Trading Economics‌ نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) در دو کشور از سال ۲۰۱۷ تا چهارماهه اول سال ۲۰۱۸ به شرح زیر است:

مقایسه درصد نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در استرالیا و کانادا

در جدول بالا نرخ ۱۲ ماهه‌ی رشد GDP در سال ۲۰۱۷ را مشاهده می‌کنید اما نکته‌ی مهم اینجاست که میزان رشد در کانادا از ربع سوم سال ۲۰۱۷ منفی بوده و همچنان در حال سقوط است.

به گزارش گاردین، صادرات کالاهای معدنی نرخ تولید ناخالص داخلی (GDP) استرالیا را در سال ۲۰۱۸ تا حدود ۳/۱ درصد افزایش خواهد داد.

درآمد

حداقل میزان درآمد به ازای هر ساعت در استرالیا ۱۸/۹۳ دلار استرالیاست که این مقدار برای کشور کانادا ۱۲/۰۹ (معادل ۱۲/۶۲ دلار استرالیا) دلار کاناداست؛ به این معنا که حداقل درآمد به ازای هر ساعت کار در استرالیا حدود ۵۰ درصد از کانادا بیشتر است. البته با توجه به شغل و میزان مهارت شما در آن شغل قطعا دریافتی شما بسیار بیشترخواهد بود و این تنها حداقلی است که از طرف مقامات رسمی آن کشور تأیید شده است.

وضعیت کاریابی

طبق آمارهای پایگاه استاتیستا نرخ بیکاری در کانادا، ۶/۱۸ درصد است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ تا ۶/۳۹ درصد افزایش پیدا کند؛ اما این نرخ در استرالیا ۵/۳ درصد است که طبق مطالعات انجام گرفته پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ به زیر ۵ درصد برسد که نشان‌دهنده‌ی وضعیت خوب اشتغال در این کشور است. از نظر دستمزد نیز همان‌طور که قبلا اشاره کردیم حداقل دریافتی در استرالیا حدود ۵۰ درصد بیش از کاناداست و به‌طور کلی می‌شود گفت از بابت کار و درآمد در استرالیا خیال‌تان راحت‌تر است.

پس از مهاجرت به استرالیا یا کانادا و زمانی که مستقر شدید، اگر پیش از ورود به کشور شغلی نیافته‌اید، اکنون باید برای خودتان شغلی دست‌وپا کنید. به‌عنوان ایرانی بهتر است در جامعه‌ی ایرانی‌ها به‌دنبال کار باشید. افراد بسیاری از طریق معرفی دوستان و آشنایان کار پیدا می‌کنند. در کنار این‌ها سایت‌ها و مؤسسات کاریابی را فراموش نکنید. پیدا کردن یک شغل مناسب تا اندازه‌ی زیادی بستگی به مهارت و شغل موردنظر، محل زندگی و میزان تقاضا در صنعت مربوطه دارد. در هر دوی این کشورها، تقاضای نیروی کار در حوزه‌ی خدمات بالاست و این یعنی نیازی نیست حتما دکتر، مهندس یا پژوهشگر باشید، یک حرفه خوب مثل آرایشگری یا قنادی هم یک اتفاق خوب برایتان خواهد ساخت!

هزینه‌های زندگی

مقایسه هزینه های زندگی در استرالیا و کانادا

۱. اجاره‌بها

مهم‌ترین چیزی که پس از ورود به کشور نیاز دارید، جایی برای زندگی است. فرقی نمی‌کند سیدنی باشد یا تورنتو، به‌هرحال اجاره‌ی خانه ارزان نیست. بسیاری ترجیح می‌دهند برای نزدیک بودن به محل کارشان، در مرکز شهر زندگی کنند. اما اجاره‌بهای خانه در این مناطق بالاست. بهتر است کمی از مرکز شهر فاصله بگیرید و در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. همچنین زندگی با دوستان یا پیدا‌کردن هم‌خانه، به‌شکلی چشمگیر هزینه‌ی مسکن‌تان را کاهش می‌دهد. بر اساس داده‌های پایگاه داده‌ی جهانی «نامبئو» (numbeo) در سال ۲۰۱۸ اجاره‌بها در سیدنی ۲۳/۵ درصد گران‌تر از تورنتوست که البته درآمد بالاتر در استرالیا تا حد خوبی این گرانی را پوشش خواهد داد.

۲. حمل‌ونقل

در تورنتوی کانادا، خطوط مختلف حمل‌ونقل ازجمله مترو و اتوبوس همگی به هم مرتبط هستند و فرقی نمی‌کند چه مسیری را طی می‌کنید و چند بار خط عوض می‌کنید، قیمت بلیط تک‌‌سفره ثابت است. بهتر است خانه‌تان نزدیک ایستگاه مترو باشد تا مجبور نشوید در هوای اغلب سرد تورنتو منتظر اتوبوس شوید.

سیدنی استرالیا مترو ندارد! حمل‌ونقل عمومی شامل اتوبوس و قطار شهری، و هزینه‌ی آن بسته به مسافت و تعداد ایستگاه‌هایی است که طی می‌کنید. مطابق داده‌های «نامبئو» هزینه‌ی حمل‌ونقل عمومی و هزینه‌ی سوخت برای وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی به‌طور کلی در تورنتو ۱۵درصد ارزان‌تر است.

۳. ملزومات زندگی

از اجاره‌بها و حمل‌ونقل که بگذریم به ملزومات زندگی هر روز مثل خوراک، پوشاک، تفریحات و … می‌رسیم. طبق داده‌های موجود قیمت غذا در این دو کشور تفاوت چندانی ندارد اما قیمت پوشاک در استرالیا حداقل ۲۲ درصد گران‌تر است.

توجه داشته باشید که در کانادا به دلیل سردی هوا به پوشاک و سوخت بیشتری برای گرمایش نیاز پیدا خوهید کرد و این هزینه‌ها صرفا به‌ازای مقایسه‌ی یک نوع لباس یا یک لیتر سوخت در هر دو کشور محاسبه شده‌اند.

گردش و تفریح

کانادا مکان‌های دیدنی بسیاری دارد اما اکثر اوقات سرمای هوا منصرف‌تان می‌کند و احتمالا شما ترجیح می‌دهید در خانه گرم و نرم‌تان بمانید. اگر اهل تفریح و گشت‌وگذار هستید و همچنان سؤال «استرالیا یا کانادا» را در ذهن دارید، به‌نظر می‌رسد کانادا گزینه‌ی مناسبی برای شما نیست. واقعیت این است که استرالیا مکان‌ها‌ و طبیعت دیدنی و جذابی دارد. در بیشتر ماه‌های سال می‌توانید به دیدن ساحل‌های زیبا و حیات‌وحش شگفت‌انگیز آن بروید؛ اتفاقی که برای اغلب ما بسیار هیجان‌انگیز است!

فرایند مهاجرت

فرآیند مهاجرت به استرالیا و کانادا

یکی از عوامل مهم در انتخاب کشور مقصد سازوکار نظام مهاجرتی است. اخذ ویزای سرمایه گذاری استرالیا و کانادا از سریع‌ترین راه‌های مهاجرت به این دو کشور است اما از آنجایی که ممکن است متقاضیان مهاجرت از این سرمایه برخوردار نباشند، می‌توانند سراغ گزینه‌ی پرطرفدار مهاجرت کاری بروند.

اخذ ویزای کار استرالیا و ویزای کار کانادا از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت به این دو کشور است. متقاضیانی که سابقه‌ و مهارت قابل‌قبول در زمینه‌های شغلی گوناگون داشته باشند می‌توانند برای دریافت اقامت موقت یا دائم اقدام کنند. همچنین لازم به ذکر است برخی از ویزاهای اقامت موقت، قابلیت تبدیل به ویزای اقامت دائم را خواهند داشت. برای مهاجرت به استرالیا یا کانادا از طریق کار، اعتبار متقاضیان بر اساس امتیازدهی سنجیده می‌شود.

برمبنای طرح Skilled Worker کانادا، شما برای اخذ ویزای کار، باید یک سال سابقه‌ی کار تمام‌وقت در یکی از مشاغل موجود در طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا داشته باشید. در طرح Skilled Independent استرالیا، شخص برای اخذ ویزای استرالیا باید ثابت کند شایستگی کارکردن در یکی از مشاغل موردپذیرش طرح را دارد. فرد برای پیگیری تأیید صلاحیت شغلی‌اش باید با مرجع رسمی ارزیابی در ارتباط باشد. بهتر است قبل از هر چیز در مورد مشاغل مورد نیاز هر دو کشور تحقیق کنید و از مشاوره‌ی یک وکیل مهاجرت استرالیا نیز کمک بگیرید.

برای اینکه واجد شرایط مهاجرت به کانادا باشید، باید از ۱۰۰ امتیاز دست‌کم ۶۷ امتیاز کسب کنید. این عدد برای مهاجرت به استرالیا حداقل ۶۰ از ۱۳۵ است. اما این تنها آغاز راه است؛ کسب کمینه‌ی امتیاز به‌معنی پذیرش قطعی درخواست شما نیست.

در هر دو طرح باید از طریق اینترنت درخواست خود را ثبت کنید. پس از ثبت درخواست در طرح ویزای کاری کانادا وارد مرحله‌ی دوم امتیازدهی می‌شوید که با امتیازدهی مرحله‌ی قبل برای تعیین واجدشرایط بودن متفاوت است. پروفایل شما برای ۱۲ ماه معتبر است. اگر طی این مدت درخواست‌تان پذیرفته نشود، باید دوباره درخواست را به‌روز کنید. پس از حدود ۲ هفته، دولت کانادا از متقاضیانی که بیشترین امتیاز را دارند درخواست می‌کند تقاضای رسمی خود را برای اقامت دائم تأیید کنند. پس از ثبت درخواست، به متقاضی و همه‌ی اعضای خانواده که در فرم درخواست ذکر شده‌اند، اقامت دائم داده می‌شود.

نظام ارزیابی مهاجرت استرالیا برخلاف کانادا، امتیازدهی دومرحله‌ای ندارد و از همان امتیازدهی اولیه برای تعیین اعتبار استفاده می‌کند. برای کسانی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند درخواستی برای ثبت تقاضای اقامت استرالیا ارسال می‌شود. درصورت برابری امتیاز اولویت با کسی است که زودتر درخواست اولیه را ثبت کرده است. این پروفایل تا ۲ سال اعتبار دارد. لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا هرسال تغییر می‌کند و برای هریک از مشاغلِ اعلام‌شده سقفی درنظر گرفته می‌شود. چنانچه سقف مشاغل پر شود، پذیرش درخواست متقاضی به سال بعد موکول می‌شود. پس از دریافت دعوت‌نامه‌ی اداره‌ی مهاجرت، متقاضی باید در فرصت اعلام شده درخواست خود را ثبت تا اقامت دائم استرالیا را برای خود و اعضای خانوده‌اش دریافت کند.

با تمام این تفاسیر اولویت‌های شخصی، شرایط خانوادگی، میزان و نوع مهارت‌های شغلی و توانایی‌های افراد متقاضیِ مهاجرت به استرالیا یا کانادا در انتخاب آنها تأثیرگذار است. اینکه در نهایت چه تصمیمی می‌گیرید بسیار مهم است. برای انتخاب مناسب‌تر، بهتر است با کارشناسان و متخصصان صحبت کنید.

تماس با وکیل مهاجرتی

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 7 دیدگاه)
  1. علی رضا انصاری می‌گوید

    سلام وقت بخیر .درباره مهاجرت به آمریکا هم میشه مطلب بگذارید من چندسالی میشه با یک نفر از اونجا از طریق فیسبوک دوستم چند بار بهم گفته بیا آمریکا میشه رهنمای کنین چطور اقدام کنم ممنون

  2. آذر می‌گوید

    من چندتا دفتر مهاجرتی سر زدم برای ارزیابی شرایطم. ۳ تا از معروف ترین دفاتر مهاجرتی که هزاران جا تبلیغشون رو دیده بودم رفتم ولی هیچ کدوم اون جور که از بیرون نشون میدادن نبودن. با کارمندهای اونجا جلسه مشاوره تنظیم میشد نه شخص وکیل مهاجرتی (البته بعدا فهمیدم که هیچ کدوم وکیل رسمی نیستن و صرفا کارگزار یا مشاور مهاجرتی بودن و اصلا پروانه وکالت ندارن). خب برای من که می خوام یه هزینه ای بدم به یه وکیل مهمه که با خود وکیل صحبت کنم نه کارمند. اتفاقی یکی از دوستان مهاجرت پلاس رو معرفی کرد و گفت آقای دانیال شبرخ تنها وکیل رسمی مهاجرت استرالیا تو ایران هستن. رفتم سایت اداره مهاجرت استرالیا و دیدم ایشون تنها وکیلی (lawyer) هستن که اونجا معرفی شدن. با تجربه ای که در مورد بقیه دفاتر مهاجرتی داشتم با دید بد رفتم پیش ایشون ولی کاملا نظرم تو برخورد اول عوض شد. برخورد بسیار مناسب پرسنل اونجا (از لابی من گرفته تا خود پرسنل دفتر) باعث شد احساس خوبی بهم دست بده. بعد ۵ دقیقه پر کردن فرم، بلافاصله آقای شبرخ از اتاقشون اومدن خوش‌ آمد گفتن و از اینکه توی یه جلسه ای بودن و قرار بود تا ۱۰ دقیقه دیگه طول بکشه عذرخواهی کردن. خب حقیقتش همچین رفتار جنتلمن گونه هیچ جا ندیده بودم و خیلی تحت تاثیرقرار گرفتم. خلاصه شو بگم، تو جلسه همه موارد رو با جزئیات برام توضیح دادن و در طول جلسه با صبر و حوصله به سوالام پاسخ دادن. بعد از جلسه هم به تمام مواردی که گفته بودن عمل کردن و الان هم به تازگی ویزای اقامت دائم با ساب کلاس ۱۸۹ رو گرفتم. گفتم تا یادم نرفته بیام همه این اتفاقات رو بنویسم شاید یکی ازش استفاده کنه.

    1. شایان می‌گوید

      داری قصه زندگی میگی ؟ حرفایی که گفتی و جوابایی که شنیدید چیا بودن اینارو بگید وگرنه تبلیغ زیاد هست تو سایتا

    2. عرناز می‌گوید

      اولا که برخورد لابی من و غیره مهم نیست
      مهم اینه که اون به اصطلاح وکیل چقدر تجربه کاری داره
      دوما که منم رفتم اونجا و گول همین مسخره بازیا رو خوردم اما اطلاعات ناقص منو برای همیشه از مهاجرت به استرالیا دور کرد

    3. عرفان می‌گوید

      خخخخخخخخخ
      عجب فیلمی هستید شماها
      پاس بده یکی دیگه هم میزنه تو گل که تونم خودتونید

    4. رضا می‌گوید

      سلام میشه ادرس اون وکیل و اینکه چطوری باهاش میشه از نزدیک ملاقات کرد.حتمان میتونه ی کار برام اون طرف دنیا پیدا کنه و اینکه بعد ی مدت کار کردن بتونم اقامت دائم بگیرم.
      واینکه حاضرم حتی بخاطر کار اون طرف دنیا کارگری کنم ولی درامد خوبی داشته باشم تا این که بتونم از لحاظ رفاهی داخل رفاه باشم.
      از طرف یک لیسانسه شیمی ویا بهتر بگم یک جوان بی کار.با مدرک مهندسی شیمی.

      1. وحید می‌گوید

        چرا اینقد راحت دروغ میگید سایت MARA استرالیا برید حداقل 50 وکیل رسمی ایرانی وجود داره و اسم دانیال شبرخ خیلی وقته از اونجا حذف شده