جاهای دیدنی اصفهان؛ ۱۵ جاذبه دیدنی نصف جهان

10

ایران ما دیدنی است. آن‌قدر دیدنی و زیبا که اگر قرار باشد برای گردشگری خارجی از جاهای دیدنی ایران بگوییم، انتخاب کمی سخت می‌شود. مثلا برای گردشگرانی که عاشق دیدن آثار باستانی قدیمی و هنر معماری شگفت‌انگیز اسلامی هستند، اصفهان با داشتن زیباترین مساجد، میدان‌ها و پل‌های تاریخی بهترین انتخاب است. اصفهان، بی‌شک یکی از زیباترین نقاط ایران و حتی جهان است. در این مقاله شما را با جاهای دیدنی اصفهان نصف جهان آشنا خواهیم کرد.

۱. میدان نقش جهان را خوب بگردید

میدان نقش جهان یا امام، یکی از مصادیق شگفت‌انگیز هنر معماری در عصر صفوی و یکی از دیدنی های اصفهان است. سالانه، گردشگران خارجی بسیاری برای دیدن و کشف نقاط مختلف این اثر تاریخی زیبا به اصفهان می‌روند. میدان نقش جهان در یونسکو به ثبت جهانی هم رسیده است. هر گوشه از نقش جهان، شاهکاری را به‌نمایش می‌گذارد: مسجد شیخ لطف‌الله، عالی‌قاپو، مسجد شاه و سَردر قیصریه که به بازار بزرگ اصفهان باز می‌شود.

رونیکس

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است که باید هر بخش آن را با دقت بازدید کرد و قدمت آن را شناخت. برای خروج از میدان نقش جهان، اصلا عجله نکنید. تازه بعد از اینکه بازدیدتان از آثار تاریخی آن تمام می‌شود، وقت آن می‌رسد که روی چمن‌های اطراف بنشینید و از حضور مردمی که برای پیک‌نیک آمده‌اند لذت ببرید. صدای بازی بچه‌ها، خنده و شادی خانواده‌ها و کالسکه‌هایی که گردشگران را دور میدان می‌چرخانند، فوق‌العاده شادی‌بخش و جذاب است.

۲. از بازار بزرگ اصفهان خرید کنید

جاهای دیدنی اصفهان - بازار

از سردر قیصریه واقع در میدان نقش جهان هم می‌توانید وارد بازار بزرگ اصفهان بشوید. غرق شدن در هزارتوی زیبای این بازار هم خیلی لذت‌بخش است. زیر طاق و گنبدهای بازار، پر است از حجره‌های فرش، ادویه‌فروشی‌ها، مغازه‌های لباس‌فروشی و… . این بازار دیدنی در قرن ۱۱ بنا شده و به مسجد جامع این شهر منتهی می‌شود.

۳. با گشت‌وگذار در مسجد جامع، به قلب تاریخ بروید

جاهای دیدنی - اصفهان

با قدم زدن در مسجد جامع، احساس می‌کنید در میان صفحات کتابی تاریخی قدم می‌زنید. واقعا هم همین‌طور است. مسجد جامع از قرن ۸ تا ۲۰ میلادی، شاهد تغییرات تدریجی گوناگونی بوده است. مسجد جامع اصفهان در طول تاریخ و با روی کار آمدن سلسله‌های مختلف تغییراتی کرده است. به همین خاطر در هر نقطه از آن می‌توان شاهد سبکی متفاوت بود. مسجد جامع اصفهان ۴ ایوان دارد و بی‌اغراق، یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که نباید تماشای آن را از دست داد. در واقع، مسجد جامع، معجونی است از هنر معماری ایرانی زیر یک سقف.

۴. مقبره‌ی علامه مجلسی را هم ببینید

جاهای دیدنی - مقبره علامه مجلسی

در قسمت شمال غربی مسجد جامع، مقبره‌ی علامه مجلسی واقع شده است. علامه مجلسی که فقیهی شیعه در دوران صوفی بوده در اثر معروف خود بحار‌الانوار، مجموعه‌ای از احادیث حضرت محمد (ص)‌ را در ۱۱۰ جلد جمع‌آوری کرده است. فضای مقبره بسیار جالب توجه است؛ برخی در گوشه‌ای می‌نشینند و دعا می‌خوانند و برخی هم به طواف ضریح مشغولند.

۵. چهل ستون را ببینید و در فضای سلطنتی آن قدم بزنید

جاهای دیدنی اصفهان - چهل ستون

چهل ستون یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است. کاخ چهل‌ ستون در غرب میدان نقش جهان قرار دارد. این مکان دیدنی که از کاخ‌های سلطنتی دوره‌ی صفوی است در سال‌های دهه ۱۶۰۰ میلادی تأسیس شده. شاه‌عباس دوم، آن را تکمیل کرده و به‌عنوان مکانی برای پذیرایی از مهمانان ویژه‌ی خود از آن بهره می‌برده است. این بنای دیدنی ۲۰ ستون دارد که با انعکاس تصویرشان در حوض بلند مقابل عمارت به چهل ستون بدل می‌شوند.

۶. سی و سه پل را فراموش نکنید

جاهای دیدنی اصفهان - سی و سه پل

از سمت جنوب چهل ستون، خیابان چهارباغ را پایین بروید تا چشم‌تان به جمال سی‌وسه پل روشن بشود. این بنای زیبا روی روخانه زاینده‌رود ساخته شده است. البته، این روزها، زاینده‌رود به‌دلیل خشک‌سالی و استخراج آب، آن‌قدرها هم زاینده نیست، اما هنوز هم زیبایی‌های سابقش را دارد.

سی‌وسه پل، ۳۳ طاق دارد که می‌توانید زیر آنها بنشینید و در صورت پرآب بودن، پاها را در زاینده‌رود فرو کنید.

۷. شنیدن آوازها روی پل خواجو را از دست ندهید

جاهای دیدنی اصفهان - پل خواجو

در شرق سی‌وسه پل و روی رودخانه زاینده رود، اثری دیگر از دوران شاه عباس دوم دیده می‌شود که نامش پل خواجو است. در میانه پل، بنایی مخصوص به استراحت شاه بنا شده بوده است. مثل سی‌وسه پل، پل خواجو هم دو طبقه است.

روی پل خواجو همیشه اصفهانی‌های باصفایی هم هستند که یا زیر آواز می‌زنند یا با خواندن اشعار زیبای فارسی، حال‌و‌هوایی دوست‌داشتنی ایجاد می‌کنند.

۸. در رستوران‌های سنتی غذا بخورید

جاهای دیدنی اصفهان - رستوران

با غذا خوردن در رستوران‌های سنتی اصفهان، خاطره و تجربه بی‌نظیری برای خود خلق کنید. جنب مسجد شیخ لطف‌الله می‌توانید سری به رستوران سنتی نقش جهان بزنید و در محیط زیبایش با آن کاشی‌ها و پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ و سقف آینه‌کاری‌شده دلی از عزا دربیاورید.

رستوران شهرزاد، رستوران‌های مجتمع ترنج، کافه‌رستوران هوگر در خانه‌ای قدیمی، خانه‌ی تاریخی ملک‌سلطان جارچی‌باشی و هتل عباسی هم از جاهای دیدنی اصفهان هستند. اما یادتان باشد که قیمت‌ها در این رستوران‌ها کمی بیش از حدِ معمول است و افزایش قیمت‌ها، پیش از آنکه به‌خاطر خود غذاها باشد، به‌خاطر جو و فضای این مکان‌هاست.

۹. غذاهای سنتی میل کنید

جاهای دیدنی اصفهان - غذا

گردشگران خارجی در ایران همیشه به‌دنبال امتحان کردن طعم قورمه‌سبزی و قیمه‌ی معروف هستند، اما چیزی که برای هر گردشگر ایرانی و خارجی واجب است، خوردن غذاهای سنتی اصفهانی مانند بریانی است. بریانی خوب بیشتر در منازل کدبانوهای اصفهانی طبخ می‌شود، اما رستوران‌های معتبری هم در اصفهان وجود دارند که بریانی اصیل و خوشمزه به مشتریان تحویل می‌دهند. خوردن بریانی که از گوشت گوسفند درست می‌شود به‌همراه نان سنگک، یکی از دوست‌داشتنی‌ترین بخش‌های سفر به اصفهان است.


حتما بخوانید: خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

۱۰. کافه‌های اصفهانی هم دیدنی هستند

جاهای دیدنی اصفهان - کافه‌ها

کافه‌ها و سفره‌خانه‌های اصفهانی هم با طراحی‌های ستنی و زیبای خود، جای خوبی برای نشستن و خوردن چای تازه‌دم هستند. کافه‌های اصفهان در نزدیکی کلیسای وانک یا سایر محله‌ها، با کیک‌های خوشمزه و فضای دلنشین‌شان، نه‌تنها محبوب ایرانی‌ها هستند که حتی گردشگران خارجی را هم به خود علاقه‌مند کرده‌اند. در سفر به اصفهان به چای‌خانه‌های سنتی هم سری بزنید.

۱۱. تماشای غروب از آتشگاه اصفهان را به‌ خاطر بسپارید

جاهای دیدنی اصفهان - آتشگاه

در غرب مرکز شهر اصفهان، آتشگاه واقع شده است. آتشگاه اصفهان که یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان است، اثری متعلق به زرتشتیان اصفهان بوده و هنوز هم ساختار دایره‌ای خود را حفظ کرده و می‌توان به دیوارهای خشتی آن تکیه داد و غروب زیبای آفتاب را تماشا کرد. در سمت غربی آتشگاه، قله‌ی کوهی قرار دارد که مشاهده‌ی غروب را دیدنی‌تر هم می‌کند. آتشگاه هم بنایی مهم از نظر معماری و تاریخ است و هم محلی زیبا برای تماشای خورشید.

۱۲. محله‌ی جلفا را هم دریابید

جاهای دیدنی اصفهان - جلفا

در کنار رودخانه‌ زاینده رود، در سمت میدان نقش جهان، محله‌ی زیبای جلفا قرار دارد. محله‌ی جلفا، محله‌ای ارمنی‌نشین است و در سال ۱۶۰۶ میلادی تحت نظارت شاه‌عباس ساخته شده و نشان‌دهنده‌ی تنوع فرهنگ و دین و… در ایران است. کلیساها، کافه‌ها و خانه‌های قدیمی جلفا هم بی‌تردید ازجمله جاهای دیدنی اصفهان هستند.

۱۳. کلیسای وانک و شکوه آن دیدنی است

جاهای دیدنی اصفهان - وانک

کلیسای وانک در مرکز محله‌ی جلفاست. نقاشی‌های دیواری این کلیسا، داستان‌های انجیل را روایت می‌کند. شاید نمای بیرونی آن چندان جلب توجه نمی‌کند، اما درون آن واقعا خیره‌کننده و متفاوت است. تصاویر و طرح‌های این کلیسا، آن‌قدر زیباست که باید از همه‌ی آنها عکسی گرفت و در قابی زیبا، آن را ثبت کرد.

۱۴. بالا رفتن از کوه صُفه هم فکر خوبی است

جاهای دیدنی اصفهان - کوه صفه

فرقی نمی‌کند شب یا روز؛ بالا رفتن از کوه صفه که ۵۹۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار دارد، یکی از بهترین کارهایی است که علاقه‌مندان به کوه و کوهنوردی می‌توانند در اصفهان انجام بدهند. رسیدن به بالای کوه حدودا ۲ ساعت طول می‌کشد و مسیر برای فتح قله، هموار است.

پایین کوه هم پارکی تفریحی وجود دارد که اگر خیلی اهل ورزش و کوه نباشید، امکان قدم زدن و پیک‌نیک در آن وجود دارد.

۱۵. شبانه از کویر ورزنه دیدار کنید

جاهای دیدنی اصفهان - کویر

ایران، کویر زیبا کم ندارد اما اگر به اصفهان می‌روید با ۲ ساعت رانندگی از مرکز شهر می‌توانید به کویر ورزنه بروید و در شب، شاهد آسمان زیبای آن باشید. در کویر ورزنه، پارکینگی وجود دارد که امکان چادر زدن برای گردشگران را هم فراهم می‌کند. بازدید از دیدنی‌های تاریخی و دریاچه‌ی نمک نیز با رفتن به ورزنه مقدور است.

همان‌طور که دیدید، جاهای دیدنی اصفهان کم نیست. به این فهرست، موزه‌ی موسیقی، عمارت تاریخی انگورستان ملک، مقبره‌ی صائب، منار جنبان، پارک جنگلی ناژوان، باغ پرندگان، برج کبوترخانه و… را هم اضافه کنید.


در ادامه بخوانید: زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند
اگر می‌خواهید فهرستی بلندبالا از جاهای دیدنی اصفهان بخوانید یا دوست دارید با دومین میدان بزرگ دنیا یعنی میدان نقش جهان آشنا شوید، سری هم به سایت نابرو بزنید.
منبع tripzilla.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 10 دیدگاه)
  1. علی می‌گوید

    کوه آتشگاه و منارجنبان سال 1362 از خمینی شهر جدا و به اصفهان ملحق شد. از آن زمان بود که متاسفانه نام کوه آتشگاه هرستان یا آتشگاه مهربین به نام آتشگاه اصفهان تغییر یافت. نام قبلی خمینی شهر مهربین یا ماربین بوده است

  2. kootavali می‌گوید

    از سمت غرب اصفهان وارد این شهر تاریخی شدیم راستشو بخواهید خیلی تعریف این شهر را شنیده بودم خلاصه پس از اسکان تو هتل آسمان و خوردن غذا توی رستوران گردانش نوبت گشت و گذار شد روز اول را با اماکن تاریخی منارجنبان و سی و سه پل به شب رسوندیم و از میهماندار هتل آسمان سراغ شهر بازی اصفهان رو گرفتیم که به ما پیشنهاد شهر رویاها در شرق اصفهان رو دادند البته من یکم ترسو بودم ولی پس از اینکه رسیدیم شهر رویاها دلمو زدم به دریا و سوار ترن معلق شدم…جاتون خالی از اون بالا کل شهر اصفهان پیدا بود از سینمای شهر واژگون هم خوشم اومد فضای واقعا جذابی داشت و همچنین بازیهای با حال.

    روز دوم را به میدان شاه عباس رفتیم که میگفتند اینجا اول میدان چوگان بوده و چه با شکوه و جذاب برای نهار با تپ سی رفتیم سمت زاینده رود و پارک ناژوان از راننده سراغ یه تفریح جذابو گرفتم گفت حتما از تله سیژ ناژوان دیدن کنید…جاتون خالی اون بالا روی درختان و با منظره جذاب زاینده رود…تجربه یه حس جدید بودش واسمون.معلق بین زمین و آسمان.

    روز سوم شد و روز آخر سفرمون

    هوا یه کم ابری بود و بارون ریزی توی اصفهان شروع به باریدن کرد قبلا از پدرم تعریف کوه صفه اصفهان رو شنیده بودم گفتیم دل و بزنیم به دریا و رفتیم به سمت کوه صفه …وارد پارک کوهستانی و جنگلی صفه شدیم واقعا حس شمال ایران رو داشت هوای نیمه بارانی ..از یه هموطن سراغ مرکز تفریحی رو گرفتیم گفت میتونید برید شهربازی یا تله کابین صفه منم که دلو زده بودم به دریا گفتم میریم تله کابین که از اونجا بشه برسیم بالای کوه صفه و اصفهان زیبا رو ببینیم

    خلاصه رسیدیم بام اصفهان جاتون خالی یه قهوه داغ خوردیم شب هم رفتیم بولینگ صفه و برگشتیم هتل.

    این خلاصه ای بود از سفرمون به اصفهان

  3. رها می‌گوید

    افتخار میکنم که یک اصفهانی هستم

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      اصفهان واقعا دیدنی هست رها جان. خوش به حالتون که در این شهر زندگی می‌کنید

      1. علی اکبر رحیمی می‌گوید

        لطفا بیایید من هم یکن اصفهانی هستم جای زیبایی است

        1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

          سلامت باشید. اصفهان واقعا دیدنیه