چیدمان اتاق خواب کوچک؛ ۴ ترفند برای استفاده بیشتر از فضای اتاق خواب

0

در طراحی دکوراسیون اتاق خواب کوچک خود مشکل دارید؟ شاید با خودتان فکر کنید که چون اتاق خواب‌تان کوچک است، پس دیگر نمی‌توانید چیدمانی زیبا و چشم‌نواز داشته باشید. اما سخت در اشتباه‌اید! حتی اگر مشکل کمبود جا دارید، فقط با اندکی هوشمندی می‌توانید هم وسایل‌تان را خوب جا دهید و هم فضای کافی برای رفت‌وآمد در اتاق داشته باشید. پس اگر به‌دنبال ایده‌هایی خلاقانه برای طراحی چیدمان اتاق خواب کوچک می‌گردید، در این مقاله ما ۵ روش چیدمان مبلمان و وسایل در اتاق خواب کوچک و همچنین ۴ ترفند جذاب برای زیباترشدن چیدمان اتاق خواب کوچک و استفاده بیشتر از فضای آن را ارائه خواهیم کرد.

۱. ایجاد تقارن

می‌توانید تختخواب‌ را در میانه‌ی عرض اتاق زیر پنجره بگذارید. همچنین پاتختی‌ها را در دو سو با اندکی فاصله از دیوار جا دهید. ضمنا می‌توانید در قسمت دیوار روبه‌روی پنجره یک کمد لباسِ باز قرار دهید. کمد لباس باز چون در ندارد، برای قراردادن اسباب در قسمت دیوار کناری مشکلی نخواهید داشت. بنابراین اگر دوست داشتید، می‌توانید یک دراور جمع‌وجور هم همان‌جا قرار دهید.

رونیکس

چیدمان اتاق خواب کوچک - ایجاد تقارن

در اتاق خواب‌هایی که چیدمان متقارن دارند، به‌راحتی می‌توان در دو سوی تختخواب حرکت کرد. این راحتی به‌ویژه هنگام عوض‌کردن روتشکی و مرتب‌کردن روتختی خیلی به‌چشم خواهد آمد. جالب‌تر اینکه اتاق خواب‌های دارای چیدمان متقارن حتی اگر کوچک باشند، به‌خاطر تقارن چیدمان کمی جادارتر به‌نظر می‌رسند.

برای اینکه تختخواب و پاتختی‌ها در یک ردیف کنار هم جا بگیرند، بهتر است از پاتختی‌های خیلی پهن استفاده نکنید. درست است که پاتختی‌های پهن جادارترند؛ اما پاتختی‌های باریک و بلند هم می‌توانند به‌اندازه‌ی کافی جادار باشند و درعین‌حال فضای کمتری اشغال کنند.

۲. حذف یکی از پاتختی‌ها

چیدمان اتاق خواب کوچک - حذف یکی از پاتختی‌ها

در طراحی چیدمان اتاق خواب کوچک بالا، می‌بینید که تختخواب از هر دو سو دارای فضای آزاد است؛ ولی به‌اندازه‌ی طراحی قبلی متقارن نیست. اگر یکی از پاتختی‌ها را حذف کنید، بهتر است پاتختی و دراوری که در دو سوی تختخواب قرار می‌دهید، از نظر شکل با هم جور باشند تا حس تقارن بیشتری ایجاد شود. با چنین چیدمانی، در قسمت کمد لباس نیز برای بازکردن درِ کمد فضای کافی در اختیار خواهید داشت.

۳. حذف هر دو پاتختی

چیدمان اتاق خواب کوچک - حذف هر دو پاتختی

گاهی دیوارِ سمتی که می‌خواهید برای قراردادن تختخواب استفاده کنید، آن‌قدر کوچک است که فقط خود تخت جا می‌گیرد. در این صورت، دیگر فضایی برای پاتختی‌ها باقی نمی‌ماند. در چنین حالتی می‌توانید برای جبران نبود پاتختی، یک طاقچه در بالای سر تخت کار بگذارید. اگر زیر این طاقچه لامپ هم داشته باشد که دیگر عالی است. دراور و کمد لباس را هم می‌توانید در گوشه‌های اتاق جا دهید.

۴. اتاق لباس بزرگ با اتاق خواب کوچک

چیدمان اتاق خواب کوچک - اتاق لباس بزرگ اما اتاق خواب کوچک

گاهی اوقات اتاق خواب‌هایی که اتاق لباس هم دارند، اتاق لباس‌شان بزرگ اما فضای داخلی خود اتاق کوچک است. اگر اتاق خواب شما هم چنین حالتی دارد، می‌توانید تختخواب را در گوشه‌ی زیر پنجره قرار دهید. در این حالت، از لبه‌ی زیر پنجره به‌عنوان پاتختی استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، احتمالا فضای کافی برای جادادن دراور، باز خواهد شد. بهره‌گیری از لامپ دیوارکوب در کنار تخت هم ایده‌ی جالبی در نبود پاتختی است.

۵. فشرده اما جادار

چیدمان اتاق خواب کوچک - فشرده اما جادار

شاید در برخی طراحی‌های چیدمان دیده باشید که در قسمت بالای سر تخت، آویز ریلی لباس تعبیه می‌کنند. اما کمتر کسی هست که دلش بخواهد با کلی لباس بالای سرش بخوابد! اگر اتاق خواب‌تان آن‌قدر کوچک است که برای آویختن لباس‌ها دچار مشکل هستید، می‌توانید مطابق طرح پیشنهادی بالا عمل کنید.

چنان‌که می‌بینید، خود تختخواب به‌تنهایی سه طرف دیوار را اشغال کرده است. اما می‌توانید در سمت دیوارِ باقی‌مانده علاوه‌ بر دراور، آویز لباس هم داشته باشید. حتما می‌پرسید چطوری؟ آویز لباس را در ارتفاع بالاتر نصب کنید؛ طوری که لباس‌ها بالای دراور آویزان شوند. تنها مشکلش این است که با این کار دیگر نمی‌توانید از صفحه‌ی روی دراور استفاده کنید. اما وقتی فضا خیلی کوچک باشد، گاهی چاره‌ای جز این نیست!

و اما چند ترفند برای چیدمان اتاق خواب کوچک

۱. استفاده‌ی خلاقانه از فضاهای خالی

چیدمان اتاق خواب کوچک - استفاده‌ی خلاقانه از فضاهای خالی

در چیدمان اتاق خواب کوچک برای بهره‌گیری بهینه از فضا باید خلاقیت به خرج دهید. برای نمونه، بهره‌گیری از فضای زیر و اطراف تخت (مطابق تصویر بالا) یا استفاده از آویز لباس در ارتفاع بالا به‌جای کمد لباس، ترفندهایی هستند که کارایی اتاق‌ خواب کوچک را افزایش می‌دهند.

۲. استفاده‌ی بهینه از دیوارها

چیدمان اتاق خواب کوچک - استفاده‌ی بهینه از دیوارها

فضای خالی دیوارها را دست‌کم نگیرید. مثلا تلویزیون را به‌جای اینکه روی میز تلویزیون قرار دهید، روی دیوار نصب کنید. یا می‌توانید به‌جای پاتختی طاقچه داشته باشید. به‌جای آباژورهای حجیم هم در کنار تختخواب، لامپ‌های دیوارکوب نصب کنید.

۳. کم کردن روتختی‌ها

چیدمان اتاق خواب کوچک - کم‌کردن روتختی‌ها

در اتاق خواب‌های کوچک، تختخواب معمولا حداقل از دو طرف به دیوار می‌چسبد یا فاصله‌ی خیلی کمی با دیوار دارد. پیش‌تر هم گفتیم که در چنین حالتی، عوض‌کردن ملافه‌ها و مرتب‌کردن روتختی کار سخت و وقت‌گیری است. اما برای زیباترشدن چیدمان اتاق خواب کوچک، از تعداد لایه‌هایی که روی تختخواب می‌اندازید، کم کنید. بهتر است فقط یک روتشکی و ملافه بیندازید. قطعا اگر روانداز و پتو و سایر متعلقات را هم بیندازید باید وقت بیشتری صرف کنید و چون به دو طرف تخت به‌آسانی دسترسی ندارید، حتما حرص‌تان درخواهد آمد! ولی با همین روتشکی و ملافه‌ی ساده هم می‌توانید اتاق خواب جالبی داشته باشید؛ درست مانند تصویر بالا.

۴. بازی با رنگ‌ها

چیدمان اتاق خواب کوچک - بازی با رنگ‌ها

اتاق‌ خواب‌های کوچک لزوما بی‌روح و کسل‌کننده نیستند. فقط با افزودن کمی رنگ و بافت به‌کمک روبالشی‌ها یا روتختی و نیز نورپردازیِ مناسب می‌توانید در فضاهای کوچک احساس گرمی و راحتی ایجاد کنید.


در ادامه بخوانید: ایده‌‌هایی نو برای طراحی دکوراسیون اتاق نوجوانان
چطور در فضای آنلاین جذاب و حرفه‌ای بنویسیم؟
راهکارهایی برای اینکه جذاب، حرفه‌ای و تاثیرگذار بنویسیم.

منبع apartmenttherapy.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.