هزینه زندگی در استرالیا که هر مهاجر ایرانی باید بداند

0

استرالیا برای مهاجران ایرانی مقصدی محبوب است. ثبات بالای اقتصادی، امکانات رفاهی مناسب و ارائه خدمات متنوع به مهاجران، این کشور را به یکی از بهترین مقاصد مهاجرت تبدیل کرده‌ است. با توجه به سیاست‌های دولت در زمینه‌ی جذب سرمایه و نیروهای متخصص در اشتغال، این کشور هرساله مهاجران بسیاری می‌پذیرد که درمیان آنها تعداد زیادی از ایرانیان به چشم می‌خورند. اگر قصد مهاجرت به استرالیا را دارید یا در مرحله انتخاب یک مقصد برای مهاجرتید؛ دانستن هزینه‌های زندگی در استرالیا حتما کمکتان می‌کند بهتر انتخاب کنید. با ما همراه باشید تا هزینه زندگی در استرالیا را بررسی کنیم.

هزینه‌های زندگی در استرالیا

استرالیا هم‌اکنون در جایگاه دوازدهمین کشور گران دنیا قرار دارد و سیدنی چهل‌ودومین شهر گران دنیاست. براساس برآورد کارشناسان، یک فرد بالغ با زندگی متوسط و هزینه‌های متوسط در استرالیا، بدون احتساب تفریحات و هزینه‌های ثانویه مانند غذا خوردن در رستوران یا خرید پوشاک، حدودا ۲۸۳۵ دلار در ماه خرج می‌کند. اگر همسر دارید، مجموع هزینه‌ها‌ی شما در ماه به ۴۱۱۸ دلار می‌رسد و اگر یک خانواده‌ی ۴ نفره هستید، باید ماهیانه رقمی در حدود ۵۷۳۸ دلار را برای گذراندن زندگی خود در نظر بگیرید.

رونیکس

وب‌سایت‌های مختلفی در زمینه‌ی وضعیت مخارج زندگی در استرالیا وجود دارند که می‌توانند طبق خواسته‌های شما، به‌طور دقیق، هزینه‌ی زندگی در استرالیا را متناسب با نیاز‌های شما در شهر مورد نظرتان محاسبه کنند. معمولا این سایت‌ها، با توجه به میزان درآمد شما، اطلاعات بسیار مفیدی از وضعیت احتمالی زندگی‌تان در شهرهای استرالیا، در اختیار شما خواهند گذاشت. وبسایت numbeo این قابلیت را دارد که با ارز مورد نظر شما، هزینه زندگی در استرالیا را به طور دقیق برای شما محاسبه کند و دورنمای مفیدی از وضعیت احتمالی زندگی در استرالیا متناسب با شرایط‌تان به شما ارائه دهد.

در ادامه به‌طورجداگانه، متوسط هزینه‌های زندگی در استرالیا را بررسی می‌کنیم. این بررسی شامل هزینه‌های ضروری و آن‌دسته از هزینه‌هایی هستند که هرنفر در طول سال، حداقل یکی، دوبار با آنها مواجه می‌شود.

‌هزینه‌های ضروری زندگی در استرالیا

هزینه زندگی در استرالیا

۱. هزینه مسکن

اولین مسئله‌ای که هر فردی در بدو ورود به این کشور در نظر می‌گیرد، مسئله‌ی اقامت است. نرخ مسکن در استرالیا بسیار متغیر است. هزینه‌ی اجاره‌ی خانه در این کشور از ۳۰۰ دلار در هفته در هوبارت شروع می‌شود و تا ۸۰۰ دلار در هفته در سیدنی می‌رسد. این نرخ با توجه به میزان نزدیکی محل اقامت مورد نظر به شهر، متراژ، آپارتمان یا ویلایی بودن مکان مورد نظرتان، تغییر می‌کند. در مجموع اگر قصد اجاره خانه در استرالیا را دارید، باید به‌طور متوسط بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار در هفته در نظر بگیرید. در این میان سیدنی گران‌ترین نرخ اجاره و هوبارت ارزان‌ترین نرخ را به خود اختصاص می‌دهد. برای هزینه‌های آب، برق و گاز هم به طور میانگین، ۳۰۰ دلار در هفته خواهید پرداخت و برای اینترنت نامحدود با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه هم ماهیانه ۵۰ دلار هزینه خواهید کرد.

اگر قصد دارید از طریق ویزای تحصیلی استرالیا در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید، برای هر هفته اقامت در هاستل یا مهمانپذیر، ۹۰ تا ۱۵۰ دلار در نظر داشته‌ باشید. البته می‌توانید به‌طور مشترک با چند دانشجو خانه اجاره کنید که در این صورت، ۸۵تا ۲۸۵ دلار در هفته هزینه خواهید کرد. خوابگاه‌های دانشجویی هم ۹۰ تا ۲۸۰ دلار در هفته از شما اجاره خواهند گرفت و نرخ مدارس شبانه‌روزی از ۱۱ هزار تا ۲۲ هزار دلار در سال متغیر است.

۲. هزینه مواد غذایی

برای خرید خواروبار و مواد غذایی در استرالیا، باید مبلغی در حدود ۸۰ الی ۳۰۰ دلار در هفته در نظر بگیرید. به طور معمول یک قرص نان ۳/۵ دلار، یک شانه‌ی۱۲ تایی تخم مرغ ۵ دلار، یک بطری دو لیتری شیر، ۲ دلار و یک عدد بیسکوییت ۲ دلار در این کشور قیمت دارد. برای خرید مواد گوشتی مانند گوشت گوسفند و گاو باید به طور میانگین ۲۰ دلار بپردازید و هر کیلو گوشت مرغ هم ۷ دلار قیمت دارد. قیمت هر کیلو فیله‌ی ماهی هم معمولا بین ۳۰ تا ۳۵ دلار است.

۳. هزینه بهداشت و درمان

هزینه‌ی بهداشت و درمان در استرالیا، بسته به نوع اقامت شما، به‌شدت متغیر است. اگر در این کشور اقامت دائم داشته باشید، هیچ هزینه‌ای برای بهداشت و درمان پرداخت نخواهید کرد؛ چرا که مشمول طرح Medicare و PBS می‌شوید و تمام هزینه‌های بهداشت و درمانی شما به‌عنوان شهروند استرالیا از مالیات پرداختی شما کسر خواهد شد. اگر در این کشور به صورت موقت اقامت دارید، هزینه‌ی بهداشت و درمان شما، بسیار بالا خواهد بود. معمولا در این وضعیت به شما پیشنهاد می‌شود از طرح‌های خصوصی بیمه‌های سلامت استفاده کنید.

۴. هزینه پوشاک در استرالیا

مبلغی که باید برای پوشاک در استرالیا هزینه کنید، فرق چندانی با سایر کشورها ندارد. شما باید به‌طور متوسط برای یک پلیور ۹۹ دلار بپردازید و قیمت یک شلوار جین در استرالیا ۱۱۹ دلار است. جوراب زنانه و مردانه هم به‌طور میانگین ۱۴ دلار قیمت دارد.

۵. هزینه‌ حمل و نقل در استرالیا

هزینه حمل‌ونقل در استرالیا بسته به انتخاب نوع رفت‌وآمد شما؛ متغیر است. شما برای یک تاکسی ابتدا ۳/۸۰ دلار می‌پردازید و به‌ازای هر کیلومتر، ۱/۸۸ دلار به مبلغ اولیه اضافه خواهد شد. کرایه‌ی تاکسی از فرودگاه به شهر هم ۶ دلار است. هم‌چنین برای رفت‌وآمد با مترو یا اتوبوس به‌طور متوسط باید ۳/۹۰ دلار پرداخت کنید.

اگر قصد خرید خودروی شخصی دارید، برای یک خودروی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی، حدودا باید ۳۴ هزار دلار هزینه کنید که در کنار این هزینه باید سالیانه ۷۰۰ دلار برای رجیستری و مالیات پرداخت کنید.

هزینه‌های غیرضروری در استرالیا

هزینه زندگی در استرالیا

نگران نباشید! اگر بتوانید شغل مناسبی در استرالیا پیدا کنید، با وجود همه‌ی هزینه‌های ضروری زندگی‌تان، جایی برای تفریح و خرج‌های غیرضروری هم باقی خواهد ماند! پس بد نیست از هزینه‌های تفریح و سرگرمی در استرالیا هم باخبر باشید.

شما به‌طور معمول برای صرف یک وعده غذای دونفره در رستوران، باید ۷۰ دلار بپردازید. البته این رقم در مقایسه با متوسط ۸۰ دلاری صرف غذا در لندن و نیویورک، رقم چندان بالایی به نظر نمی‌رسد. یک وعده غذا در مک دونالد ۱۰ دلار قیمت دارد و به طور معمول برای هر فنجان قهوه، ۷/۵ دلار پرداخته‌ می‌شود.

اگر بخواهید به تماشای تئاتر بروید، باید برای هرنفر ۱۹ دلار بپردازید. هزینه‌ی اجاره‌ی یک ساعت زمین تنیس در آخر هفته برابر با ۴۰ دلار است و باید برای عضویت یک ساله در باشگاه فیتنس، ۱۰۰۰ دلار کنار بگذارید. آلبوم یک خواننده‌ی معروف در استرالیا ۲۴ دلار قیمت دارد و بلیت سینما ۲۱ دلار است. اگر هم بخواهید به کنسرت یک خواننده‌ی معروف بروید باید۳۲۳ دلار پرداخت کنید.

وضعیت کلی هزینه‌های زندگی در استرالیا

درحال حاضر سیدنی، ملبورن، پرت، کانبرا، بریزبین و آدلاید به ترتیب گرانترین شهرهای استرالیا هستند. در مجموع متوسط هزینه‌های زندگی در این شهرها از باقی شهرهای استرالیا بالاتر است.

همچنین اگر قصد مهاجرت به استرالیا دارید و مدیریت هزینه‌های زندگی برایتان اولویت دارد، شهرهای هوبارت، گلدکاست، نیوکاسل، وُلونگونگ و کایرن جزو ارزان‌ترین شهرهای استرالیا از نظر قیمت و مخارج زندگی هستند.

و اما در مجموع، اگر بخواهیم دقیق‌تر به مقایسه شهرهای این کشور بپردازیم، گرانترین و ارزانترین شهرهای استرالیا به این ترتیب رده‌بندی می‌شوند:

  • در مجموع هزینه‌های زندگی، گرانترین شهر سیدنی و ارزانترین شهر گلدکاست است.
  • بالاترین نرخ اجاره‌ خانه در شهر سیدنی و ارزانترین آنها هم در شهر کایرن شناسایی شده‌است.
  • بر اساس هزینه‌ی خواروبار و موادغذایی، سیدنی دارای گرانترین فروشگاه‌های مواد غذایی است و می‌توانید ارزان‌ترین مواد غذایی را در فروشگاه‌های شهر گلدکاست پیدا کنید.
  • اگر به رستوران و غذا خوردن بیرون از خانه علاقه دارید، رستوران‌های شهر داروین صرفه‌ی اقتصادی چندانی برای شما نخواهند داشت؛ در این میان، گلدکاست، رکورد مناسب‌ترین قیمت‌های رستورانی را میان شهرهای استرالیا به خود اختصاص داده‌ است.
  • اما در مجموع با توجه به میزان هزینه‌ها و تناسب آن با کیفیت زندگی، رتبه‌ی بهترین شهر به کانبرا اختصاص دارد و هوبارت آخرین انتخابی است که باید به آن فکر کنید.

چرا استرالیا را انتخاب کنیم؟

هزینه زندگی در استرالیا

این کشور با داشتن درآمد سرانه ۷۸,۸۳۲ دلار در سال، از نظر سطح زندگی و قدرت خرید، در رتبه‌ی یازدهم جهان قرار گرفته‌است. همچنین استرالیا در رتبه‌بندی شادترین کشورهای جهان، در رده‌ی دهم قرار دارد. رونق بالای اقتصادی و وضعیت مطلوب بازار کار در کنار شاخص‌های خوب رفاه اجتماعی، مانند امید به زندگی، باعث دست‌یابی به این جایگاه شده‌ است. آب‌وهوای مناسب و مطلوب، طبیعت خارق‌العاده و وجود گونه‌های شگفت‌انگیز جانوری نیز از عواملی است که استرالیا را به کشوری محبوب تبدیل کرده‌است و همه ساله تعداد زیادی از مهاجران را به اخذ اقامت استرالیا تشویق می‌کند.

نرخ بیکاری در استرالیا بین ۵ تا ۶ درصد برآورد شده‌است که رقم پایینی به حساب می‌آید. از طرفی، وضعیت درآمدها در استرالیا بسیار مطلوب و مناسب است. به‌طور معمول، هر نفر در استرالیا، با کسر مالیات، سالیانه ۷۸ هزار و ۸۳۲ دلار در سال درآمد دارد و حداقل دستمزد کارگران در این کشور حدودا ساعتی ۱۸/۲۹ دلار است. دولت استرالیا از کسانی که دستمزدهای پایین‌تر از حد میانگین داشته باشند هم حمایت می‌کند. این حمایت‌ها شامل معافیت‌های مالیاتی است. متوسط دستمزد مشاغل مختلف بسته به میزان تخصص و مدرک دانشگاهی و همچنین تجربه و مهارت متغیر است. برای آشنایی بیشتر با دستمزد برخی از مشاغل که مهاجران بسیاری هم در آنها مشغول به کار هستند به آمار زیر توجه کنید:

به طور معمول در استرالیا، درآمد یک مهندس برق ۱۱۹هزار دلار در سال است. مهندس الکترونیک ۱۲۳هزار دلار در سال درآمد دارد که به نسبت کشور ما رقم بسیار بالایی است. اما در میان شاخه‌های مهندسی، مهندس مکانیک با درآمد متوسط ۱۴۸هزار دلار درسال، بالاترین سطح درآمدی را به خود اختصاص داده‌است.

افراد شاغل در مشاغل مدیریتی با مدرک کارشناسی، ۱۸۲,۶۷۵ دلار در سال درآمد دارند و شاغلین همین رده‌ی شغلی با مدرک کارشناسی ارشد، حدود ۱۰۰ هزار دلار بالاتر از کارشناس در سال درآمد خواهند داشت. یعنی رقمی در حدود ۲۷۵,۹۰۴ دلار در سال.

یک حسابدار هم در استرالیا، به طور معمول ۷۷,۳۹۸ دلار در سال درآمد دارد.

پزشکان و دندان‌پزشکان بسته به نوع تخصص و میزان تحصیلات و مهارت حرفه‌ای‌شان، بین ۱۶۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار در سال درآمد خواهند داشت و درآمد وکلا ۱۱۰ هزار دلار در سال است. مشاغل مربوط به حوزه‌ی نفت و گاز که دولت استرالیا علاقه‌ی زیادی به جذب نیرو در آن نشان می‌دهد، ۱۳۵ هزار دلار در سال درآمد دارند؛ اما بالاترین نرخ درآمدی مربوط به مدیران و کارکنان معدن است که رقم ۱۷۴ هزار تا ۲۱۰ هزار دلار در سال را به خود اختصاص داده‌ است.

سخن آخر

درآمد سرانه‌ی بالا و دستمزدهای مناسب، باعث شده‌اند تا هزینه‌ها و قیمت‌های بالای زندگی در این کشور، چندان به چشم نیایند. اما اگر قصد دارید برای اخذ ویزای استرالیا و مهاجرت به این کشور اقدام کنید، باید از هزینه‌ها به‌عنوان بخش مهمی از زندگی، باخبر باشید تا بتوانید با مدیریت درست مالی، اقامت دلچسب‌تری در استرالیا داشته‌ باشید.

در مجموع می‌توان گفت استرالیا، نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته‌ی جهان، انتخاب مناسبی برای زندگی است، چرا که علاوه بر سطح بالای رفاه، وضعیت درآمدی نسبت به وضعیت هزینه‌ها بسیار مناسب است و این مسئله باعث شده‌ تا نه‌تنها معیشت ساکنان این جزیره‌ی بزرگ و پهناور، تحت‌الشعاع قرار نگیرد؛ بلکه سطح زندگی آنها را در رده‌بندی‌ها، بالاتر از متوسط جهانی قرار بدهد.

اگر قصد دارید از طریق تخصص و مهارت‌تان به استرالیا مهاجرت کنید باید از طریق ویزای کار استرالیا اقدام کنید. در این میان بد نیست قبل از هر چیز نگاهی به لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا داشته باشید. اگر هم قصد دارید از طریق ثبت شرکت در استرالیا یا ویزای سرمایه گذاری استرالیا اقدام کنید، می‌توانید از کارشناسان و وکلای خبره‌ی مهاجرت پلاس کمک بگیرید. آنها نه‌تنها در فرایند اخذ ویزا بلکه در همه مسائل حقوقی پس از ورود شما به استرالیا همراه‌تان خواهند بود.

کافی است روی لینک زیر کلیک کنید تا با دکتر دانیال شبرخ، تنها وکیل رسمی و پایه یک استرالیا در ایران بیشتر آشنا شوید.

وکیل مهاجرت استرالیا

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.