ماساژ تایلندی چیست؛ ۸ فایده آن برای کاهش اضطراب و دردهای بدن

2

اگر قصد دارید دردهای ناشی از ورزش یا آرتروز خود را درمان کنید یا درصدد هستید که بدن خشک‌تان کمی منعطف شود، یا حتی دوست دارد ماساژ متفاوتی را غیر از ماساژ همیشگی‌تان تجربه کنید، باید بدانید که در این شرایط بهترین چیزی که لازم دارید، ماساژ تایلندی است. در این مقاله شما را با ۸ فایده ماساژ تایلندی برای کاهش اضطراب و دردهای بدن و نکات مهم در مورد ماساژ تایلندی آشنا خواهیم کرد.

قدمت ماساژ تایلندی به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. هدف از این سیستم درمانی باستانی، بازگرداندن انرژی و جوان سازی فرد است. ماساژدهنده جریان انرژی در بدن را تحریک می‌کند و تمام نقاط مسدودشده در بدن را از میان برمی‌دارد تا بدین ترتیب، تنش و اضطراب فرد برطرف شود. در ماساژ تایلندی برخلاف ماساژهای دیگر مجبور به درآوردن لباس‌هایتان نیستید و به‌جای میز ماساژ، به یک زیرانداز ساده که روی کف اتاق قرار گیرد، نیاز دارید.

رونیکس

در این ماساژ، به‌جای انجام دادن حرکات نرم و ماساژ آرامش‌بخش، که ویژگی ماساژهای محبوب‌ رایج است، از کشش و تکنیک‌های تکان دادن استفاده شده و تنش موجود در بدن را از بین می‌برد. همچنین این نوع ماساژ انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت بدن را افزایش می‌دهد. گاهی‌اوقات به ماساژ تایلندی، یوگای آدم تنبل هم گفته می‌شود.

در ماساژ تایلندی، ماساژدهنده برای انجام تعدادی از حرکات کششی شبیه یوگا، از دست‌ها، زانوها و پاهای خود استفاده می‌کند و او درعین‌حال روش‌های فشار عمیق عضلات، تحرک مفاصل و طب فشاری هم به‌کار می‌برد. ماساژ بخش‌های مختلف بدن، اثرات آرامش‌بخشی روی بدن می‌گذارد. به‌طور مثال، کشش در ستون فقرات، جریان انرژی در آن قسمت را تحریک می‌کند و کمردرد را تسکین می‌دهد. ماساژ صورت و سر، نقاط طب فشاری هستند که می‌توانند مشکلات خاصی را در دیگر نقاط بدن درمان کنند.

درد در ماساژ تایلندی

اعمال فشار به نقاطی در بدن که شامل الیاف ماهیچه‌ای به هم چسبیده‌اند (معروف به گره‌های عضلانی)، می‌تواند دردناک باشد. اما بین این نوع درد و درد ناشی از کشش‌های بیش‌ازحد یا نامناسب، تفاوت وجود دارد. با وجود اینکه ماساژ تایلندی می‌تواند کمی دردناک باشد، اما اگر این کار را فردی حرفه‌ای انجام دهد، ماساژگیرنده دردی را حس نمی‌کند. زیرا یک فرد متخصص به‌خوبی می‌داند که حرکات و فشارها را چگونه انجام دهد تا موجب درد در بدن ماساژگیرنده نشود.

مشکلات احتمالی

ماساژدهنده‌ای که مجوز این کار را دارد، قبل از انجام ماساژ، باید سابقه پزشکی‌ فرد ماساژگیرنده را بداند. ماساژ تایلندی ممکن است برای افرادی که به بیرون‌زدگی دیسک، پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی مبتلا هستند یا به‌تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند، خطرناک باشد. بنابراین اگر می‌خواهید این نوع ماساژ را امتحان کنید، باید پیش از انجام آن، در مورد سابقه پزشکی‌تان با ماساژدهنده صحبت کنید تا خود را در معرض خطر بیشتر قرار ندهید. زنان باردار هم پیش از انجام ماساژ تایلندی باید با پزشک خود مشورت کنند. افراد زیر ۱۸ سال هم نباید این نوع ماساژ را انجام دهند.

این ماساژ نباید روی نقاط کبود یا متورم پوست، زخم‌های بهبودنیافته، جوش‌‌ها و غده‌های پوستی یا استخوان‌های شکسته‌ای که به‌تازگی درمان شده‌اند، انجام شود.

آماده شدن برای ماساژ تایلندی

برای انجام ماساژ تایلندی، بهتر است لباسی گشاد و راحت به‌تن داشته باشید. مدت زمان معمول ماساژ تایلندی ۶۰ دقیقه تا ۲ ساعت است. به موارد زیر هنگام دریافت ماساژ تایلندی توجه کنید:

  • پیش از ماساژ غذای سنگین نخورید.
  • اگر برای اولین بار است که به کلینیک یا اسپای انجام ماساژ تایلندی می‌روید، حداقل ۱۰ دقیقه زودتر در آنجا حاضر باشید تا فرم‌های ضروری را تکمیل و لباس‌تان را عوض کنید.
  • هنگام ماساژ، هر لحظه که احساس ناراحتی کردید، حتما به ماساژدهنده بگویید.

فواید ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی، فواید

تمام ماساژها می‌توانند تنش و اضطراب‌های موجود در بدن فرد را رفع کنند. ماساژ دادن با تقویت گردش جریان خون و افزایش انرژی می‌تواند سیستم عصبی فرد را آرام و حال عمومی او را بهبود بخشد. ماساژ تایلندی در کنار تمام فوایدش، می‌تواند مقدار انعطاف‌پذیری فرد را افزایش بدهد و بسیاری از مشکلات جسمی او را برطرف سازد. از فواید ماساژ تایلندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کاهش کمردرد

کمردرد مزمن می‌تواند مانند کابوسی در زندگی فرد مبتلا باشد. اما ماساژ تایلندی در کاهش این درد مؤثر است. بنابر بررسی‌ها، کمردرد بیمارانی که تجربه ماساژ تایلندی داشتند، به‌مراتب سریع‌تر از بیمارانی بهبود یافت که تحت درمان تحرک مفاصل قرار گرفته بودند. اگرچه هر دو روش درمانی می‌توانند از دردهای کمر بکاهند، ماساژ تایلندی در این خصوص مؤثرتر عمل می‌کند.

۲. بهبود دامنه حرکات

ماساژ تایلندی برای کشش بدن، بیشتر روی حالات و حرکات یوگا متمرکز است. انجام حرکات کششی با ماساژ و فشار روی نقاط فشاری خاصی انجام می‌شود. تحقیقات نشان داده است که ماساژ تایلندی مانند ماساژ سوئدی، می‌تواند دامنه حرکات دست‌وپاها و دیگر بخش‌های بدن را افزایش دهد. مقدار چرخش و انعطاف‌پذیری شانه و مچ پای داوطلبان آزمایش پس از انجام ماساژ تایلندی، به‌طور چشمگیری بهبود یافته بود.

۳. بهبود حال روحی و درمان اضطراب

ماساژها، نسبت به داروهای مصرفی، درمانی عالی برای اختلالات خلقی و روحی به حساب می‌آیند. ماساژ می‌تواند افسردگی و اضطراب فرد را کاهش دهد. محققان دریافته‌‌اند که ماساژ تایلندی می‌تواند با بهبود پارامترهای روانشناختی، مانند خلق‌وخو، اضطراب، تنش و حتی گیجی و سردرگمی، حال روحی فرد را خوب کند. البته ماساژ سوئدی نسبت به ماساژ تایلندی، شناخته‌شده‌تر است، اما ماساژ تایلندی برای درمان تمام این مشکلات روحی و روانی، بسیار مؤثر عمل می‌کند.

۴. کاهش اضطراب

وجود آنزیم آلفا-آمیلاز بزاقی در دهان انسان، علامت اضطراب اوست. هر وقت فردی به اضطراب روانشناختی شدیدی مبتلا شود، مقدار این آنزیم در دهان او بالا می‌رود. ماساژ تایلندی تا حد زیادی می‌تواند از مقدار این آنزیم در بدن بکاهد و از مقدار اضطراب فرد کم کند. همچنین این ماساژ عمیق می‌تواند از مقدار هورمون کورتیزول «هورمون استرس» در بدن کاسته و فرد را در حالت آرامش قرار دهد.

۵. درمان میگرن و سردردهای مزمن تنشی

در یک بررسی، افراد مبتلا به سردردهای میگرنی و مزمن تنشی را با ماساژ تایلندی سنتی درمان کردند. این نوع ماساژ توانست از شدت سردرد آنها بکاهد. در واقع ماساژ تایلندی در برابر درمان دارونماهای فراصوت، بهتر اثر کرد. همچنین این ماساژ می‌تواند آستانهٔ تحمل درد را افزایش دهد. به عبارت دیگر، تحمل در برابر فشار در ماهیچه‌های خلفی گردن و کمر افزایش می‌یابد که این نشان‌دهنده بهبود حساسیت موجود در این نواحی است.

۶. درمان آرتروز

به‌دلیل اثرات مؤثر ماساژ تایلندی روی دستگاه عضلانی-اسکلتی، این ماساژ می‌تواند بیماری آرتروز را که باعث درد در مفاصل دست‌ها، زانوها، کمر و گردن می‌شد، بهبود بخشد. بنابه گفته محققان، ماساژ سنتی تایلندی،‌ بیماری مبتلایان به آرتروز زانو را درمان کرد. این محققان در مورد تعدادی از افراد مبتلا به آرتروز ۵۰ تا ۵۸ ساله، ماساژ تایلندی و برخی دیگر درمان فیزیکی استاندارد را به‌کار بردند. در درمان فیزیکی استاندارد، معمولا ورزش‌های تقویت‌کننده و ماساژ سوئدی استفاده می‌شود. افرادی که تحت درمان ماساژ تایلندی قرار گرفته بودند، آزمایش‌ ۶ دقیقه پیاده‌روی را بهتر از دیگران انجام دادند و این نشان از بهبودی بیماری‌شان می‌داد. البته اثرات کاهش درد در هر دو نوع درمان، یکسان بود.

۷. توانبخشی پس از سکته مغزی

ماساژ تایلندی، درمان سکته

سکته‌های مغزی معمولا ناتوان‌کننده هستند و فرد مبتلا، گرفتار نقص‌های فیزیکی مانند مشکلات حرکتی و همچنین درد، افسردگی و مشکلات احساسی می‌شود. مراقب‌های این بیماران مانند پرستاران متوجه شده‌اند که بیماران‌شان پس از دریافت ماساژ تایلندی، از نظر خواب، خلق‌وخو و درد بهتر شده‌اند و به‌دلیل کاهش گرفتگی‌های عضلانی، توانسته‌اند بهتر راه بروند. در یک بررسی، محققان بیماران مبتلا به سکته مغزی را به‌مدت ۳ ماه تحت درمان ماساژ تایلندی قرار دادند که علائم بهبودی از همان ماه اول در آنها مشاهده شد. همچنین آنها توانستند بهتر از گذشته، فعالیت‌های روزانه‌شان را انجام دهند و کمتر از درد، مشکلات روحی و الگوی بد خواب‌شان شکایت کردند.

۸. بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

ماساژ درمانی بدون استفاده از روغن و به‌صورت خشک انجام می‌شود. اما اگر از اسانس و روغن‌های معطر استفاده شود، فواید بیشتری به بدن می‌رساند. به‌طور مثال، روغن اسطوخدوس، آرامش‌بخش است و از اضطراب و تنش فرد می‌کاهد. در بررسی و آزمایشی که ماساژ تایلندی به‌همراه روغن زنجبیل و روغن نارگیل انجام شده بود، عملکرد سیستم ایمنی بیماران مبتلا به سرطان کلون که تحت درمان‌های شیمیایی بودند، بهتر شد. درواقع تعداد لنفوسیت‌ (نوعی گلبول سفید خون) در بدن آنها، فقط پس از سه‌بار ماساژ در یک هفته، ۱۱ درصد افزایش داشت.

کلام آخر

ازآنجایی‌که این نوع ماساژ می‌تواند روی دستگاه گردش خون و عصبی بدن اثر بگذارد و اندام‌های داخلی بدن را هم تحت‌تأثیر قرار دهد، باید حتما از یک متخصص حرفه‌ای ماساژ تایلندی، ماساژ بگیرید. او باید درک خوبی از آناتومی بدن انسان داشته باشد و بداند که چگونه با استفاده از ماساژ، عصب‌ها و ماهیچه‌های بدن را تحریک کند. یادتان باشد که اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، قبل از انجام این ماساژ حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع curejoy.com verywellhealth.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. Zeynab H a می‌گوید

    سلام وقت بخیر از چه رفرنس هایی استفاده کردید؟

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      وقت شما هم به‌خیر.
      منابع بعد از مقاله (بعد از قسمت هشدار) درج شده‌ان.