لیفتینگ صورت؛ بهترین روش های لیفتینگ صورت، کرم‌ها و روش‌های خانگی

3

روش‌های تهاجمی جوانسازی پوست صورت مثل بوتاکس، لیزردرمانی و لیفتینگ صورت متقاضیان زیادی دارد. در گذشته‌، عمل جراحی کشیدن پوست یا لیفتینگ صورت، تنها راهکار مؤثر برای از بین بردن چین و چروک صورت بود که مخاطراتی هم به‌همراه داشت و البته سبب جوان‌سازی پوست‌ نمی‌شد. اما امروز با پیشرفت فناوی تجهیزات‌ پزشکی، شاهد دستگاه‌های جدیدی مثل ترماژ و روش رادیوفرکانسی هستیم که کمتر تهاجمی است و برای بیمار مشکل‌ساز نیست.

بااین‌حال، بسیاری از پزشکان متخصص پوست و مو توصیه می‌کنند که به‌جای استفاده از کرم‌های ضدپیری و سرم‌ها و محصولات شیمیایی و روش‌های تهاجمی که این روزها تبلیغ می‌شود، روش‌های دیگری را جایگزین کنند. تغییر سبک زندگی، استفاده از روش‌های گیاهی و سبز و ارزان مثل ورزش صورت، تأثیرات بلندمدت کم‌هزینه‌ای را دارد. ورزش چانه و ورزش گونه و پیشانی، ۳ روش متداول است که خانم‌ها می‌توانند برای سفت شدن پوست ناحیه صورت‌شان انجام دهند.

رونیکس

در این مقاله، شما را با توصیه‌ها و نکات مهمی درباره این عمل آشنا می‌کنیم. همچنین شما را با انواع روش‌های لیفتینگ مثل لیفتینگ با نخ، لیفتینگ با طب سوزنی و طب سنتی، لیفتینگ هایفو، لیفتینگ با انواع کرم‌ها مثل لانکوم، لیراک، تالگو، لدورا و… آشنا می‌کنیم.

داستان عمل کشیدن پوست

داستان لیفتینگ مثل لیپوماتیک و طرح لبخند دندان و خیلی موضوعاتی که به زیبایی ارتباط دارد، در کانون توجه عاشقان مد به‌خصوص آقایان و بانوان جوان و میانسالان قرار گرفته و شبکه‌های اجتماعی نیز در معرفی روش‌های فناورانه و تبلیغ تکنیک‌های موجود بازار به مشتریان تأثیر زیادی دارند.

عمل کشیدن پوست صورت برای رفع چین و چروک‌ها به‌مدت ۵ تا ۱۰ سال کاربرد دارد و اصلا تأثیر دائمی و مادام‌العمر نخواهد داشت. کشش پوست صورت، تابعی‌ای از متغیرات گوناگون است که نمی‌توان با اتکا به ۱ یا چند مورد، برای سفت شدن و جلوگیری از شل‌شدگی آن ضمانت داد. این عمل بهتر است برای افراد ۳۵ سال به بالا انجام شود تا با کشیدن پوست صورت و بافت زیر آن، چروک‌های پوستی تا حدی ترمیم شود.

نکته‌ای که متقاضیان لیفتینگ باید به آن توجه کنند، این است که این عمل lifting زیبایی با عمل بلفاروپلاستی که کشیدگی پوست پلک یا لیفینگ ابرو و پیشانی است، می‌تواند همزمان در چند مرحله انجام شود. البته سن بیمار و جنس پوست و میزان کشیدگی آن در عمل، از عوامل تأثیرگذار است. عضلات زیر پوست و میزان انقباض آن نیز در انتخاب نوع عمل توسط متخصص پوست، نقش حیاتی دارد. به‌همین‌خاطر، معاینه غیراینترنتی و حضوری و پرهیز از درمان‌های خودسرانه به افراد توصیه می‌شود.

پوست شما در زمان کودکی، قابلیت ارتجاعی زیادی دارد و چون زیر پوست، رشته‌هایی از کلاژن وجود دارد، صاف و یک‌دست دیده می‌شود. هر چقدر سن شما افزایش پیدا می‌کند، از میزان قابلیت ارتجاعی پوست کاسته شده و درصد آب زیر پوست نیز به مقدار چشمگیری کم می‌شود. حال اگر شما به آب‌رسانی به پوست توجه نکنید و نسبت به میزان فعالیت روزانه، آب کمی بنوشید، هم درصد آب زیر پوست و هم قابلیت ارتجاعی آن کاهش می‌یابد و شاهد شل‌شدگی پوست هستیم.

آب‌رسانی ضعیف به پوست سبب می‌شود تا ظاهر پوست خسته به‌نظر برسد و بافت اطراف چشم و فک پایین هم شل شود. اگر شما زیاد در مجاورت نور آفتاب باشید و از کرم‌های ضدآفتاب که SPF متناسب با جنس پوست شما دارند، استفاده نکنید، التهاب پوست صورت شما افزایش می‌یابد و از شادابی آن می‌کاهد. استرس روزانه، کاهش ناگهانی وزن، مصرف کم مایعات، استفاده از دخانیات و الکل نیز از عوامل کاهش‌دهنده شادابی و جوانی پوست است و تأثیر لیفتینگ را کاهش می‌دهد.

نحوه عمل جراحی لیفتینگ صورت

در اعمال لیفیتنگ پوست صورت معمولا از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود که میزان و نحوه آن به تشخیص پزشک معالج بستگی دارد. گاهی بیهوشی عمومی هم در دستور کار قرار می‌گیرد. این عمل معمولا چند ساعت طول می‌کشد. پزشک متخصص سعی می‌کند تا در چروک‌های طبیعی پوست برش‌هایی ایجاد کند تا پس از عمل، جای ترمیم به چشم نیاید.

توصیه می‌شود قبل از عمل لیفتینگ حمام کنید و زمان مراجعه به پزشک برای این عمل، هیچ آرایشی نداشته باشید. همچنین یک هفته قبل و بعد از عمل، از داروهای رقیق‌کننده خون مثل آسپرین استفاده نکنید. پس از این عمل باید تا ۴۸ ساعت بانداژها حفظ شود و اگر با کبودی و ورم مواجه و متوجه تغییر رنگ پوست‌تان شدید، نگران نباشید. باید مدت زمانی که پزشک به شما گفته، سپری شود.

۷۲ ساعت پس از جراحی، شاهد تورم صورت‌تان هستید که حداکثر تا ۱۰ روز برطرف خواهد شد. اگر ظرف این مدت همچنان شاهد تیرگی و درد هستید، به پزشک مراجعه و از درمان‌های خودسرانه اینترنتی پرهیز کنید. معمولا بخیه‌ها، دو هفته پس از عمل کشیده می‌شود. دو هفته بعد از عمل هم می‌توان فعالیت‌های روزانه را انجام داد.

افرادی که لیفتینگ انجام می‌دهند، بهتر است تا ۲ ماه از ورز‌ش‌های سنگین خودداری کنند. نباید پوست آن‌ها خسته شود و مرتب در مجاورت آب داغ باشد. هر کاری که فشار خون شما را افزایش می‌دهد، باید کنترل شود. موقع استراحت نیز، سر را بالاتر از گردن قرار دهید تا کبودی‌ها کاهش یابد.

معمولا کمپرس آب سرد روی محل عمل لیفتینگ، سبب کاهش تورم و خون‌ریزی می‌شود. حتی اگر تا چند هفته احساس کشیدگی پوست صورت داشته باشید، این مشکل برطرف خواهد شد. مثلا برخی بیماران از کم‌حسی یا بی‌حسی لاله گوش خود شکایت دارند که این مسئله نیز رفع می‌شود.

برخی از پزشکان پس از عمل لیفتینگ، به مصرف آنتی بیوتیک توصیه و به‌موازات آن، مصرف دخانیات و الکل را منع می‌کنند. دوری از تماس مستقیم با نور آفتاب و استفاده از کرم‌ها (هم قبل از عمل و هم بعد از عمل) نیز باید موردتوجه متقاضیان لیفتینگ باشد. بعد از عمل، بهتر است کمتر از قبل آدامس مصرف کنید تا سبب کاهش میزان انقباض عضلات صورت و خستگی آن شوید.

نتایج لیفتینگ صورت

نتایج لیفیتنگ افراد با یکدیگر متفاوت است. شما نباید انتظار همان نتایج لیفتینگ افراد مختلف را از عمل لیفتینگ خودتان داشته باشید. چراکه تفاوت‌های فردی افراد سبب می‌شود تا این عمل مثل سایر عمل‌ها، نتیجه یکسانی نداشته باشد. سن، جنس، ژنتیک، سبک زندگی و خیلی مسائل سبب می‌شود تا نتایج لیفتینگ در افراد مختلف و در نقاط مختلف کشور متفاوت باشد.

نکات مهمی در مورد لیفتینگ:

  • لیفیتنگ نتیجه دائمی ندارد.
  • لیفتینگ تضمینی صورت اعتبار ندارد.
  • لیفتینگ مثل هر عملی باید توسط پزشک مجرب و متخصص انجام شود.
  • نتایج لیفتینگ با افزایش سن و اثرات جاذبه تغییر می‌کند و نیازمندِ تجدید است.

خون‌ریزی، چروک و از کار افتادن موقتی اعصابی که سبب حرکات صورت می‌شود، بخشی از معضلاتی است که بیماران پس از عمل با آن روبه‌رو می‌شوند. آسیب‌دیدگی‌ عصب ماهیچه‌های صورت نیز در برخی از بیماران گزارش می‌شود که گاهی سبب از کار افتادن بخشی از ناحیه صورت می‌شود که البته نادر است. چون خون‌رسانی به فولیکول‌های مو کاهش می‌یابد و در محل برش نیز معمولا آسیب می‌بینند، شاهد ریزش موقتی مو در این نقاط هستیم که بعد از مدتی به حالت قبلی بازمی‌گردد و از این نظر، مشکلی احساس نخواهد شد.

کوتاه درباره جراحی پلک

ایجاد چروک‌های ظریف در اطراف پلک و شل شدگی پوست و عضلات پلک‌ها و هم‌چنین تجمع جربی اضافه در زیر پوست پلک سبب می‌شود تا جراحی پلک به منظور زیبایی، اجتناب ناپذیر شود. جراحی پلک، عملی زیبایی بوده و با بی حسی همراه است. جراحی پلک فوقانی و پایینی بعضا به صورت همزمان قابل انجام است که معمولا ۱۸۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

بعد از عمل جراحی زیبایی پلک، جای عمل پانسمان نمی‌شود و تنها با نوار چسب باریک، قسمت بخیه‌خورده پوشانده خواهد شد. این چسب نیز ظرف ۲۴ ساعت برداشته و بخیه‌ها هم یک هفته بعد، کشیده می‌شوند. از روز هفتم تا چهاردهم هم باید از پماد مخصوص استفاده شود. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها فقط با تشخیص و تجویز پزشک توصیه می‌شود. معمولا بیماران تا ۱۰ روز بعد از عمل از کبودی و تورم شکایت دارند. در زمان جراحی پلک، برش‌ها در محل چروک طبیعی پوست است (مثلا برش پلک پایینی با فاصله ۳ میلی‌متری از مژه‌های پلک پایین رخ می‌دهد) که شش هفت بعد این اثر به‌کلی محو می‌شود.

لیفتینگ صورت با نخ‌های کششی

لیفت صورت با نخ این فرصت را به شما می‌دهد که بدون صرف هزینه و انجام جراحی‌های سنگین و بدون هر نوع بیهوشی و حتی بستری شدن موقت در بیمارستان، برای کشیدگی پوست صورت اقدام کنید. لیفت با نخ از طریق بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این لیفت ظرف یک ساعت انجام شده و فرد در کمترین زمانِ ممکن بهبود می‌یابد. ترمیم بافت‌های نرم ظرف ۱۴ روز انجام می‌شود و معمولا نشانه‌ای از انجام این روش روی صورت آقایان و بانوان دیده نمی‌شود. البته جنس پوست و همچنین مهارت پزشک معالج هم در تأثیرگذاری عمل مهم است.

این روش در ۵ مرحله انجام می‌شود:

  • وارد کردن نخ
  • استقرار نخ
  • مهار نخ
  • تعلیق نخ
  • تثبیت نخ

همه این مراحل از طریق برشی سطحی در منطقه TEMPORAL سر که بین موهای جلوِ گوش است، آغاز می‌شود و نخی از جنس POLY PROPILYN که متریال سازگار با جنس پوست انسان دارد، در فرایند عمل استفاده خواهد شد. از این نخ می‌توان برای تصحیح چین نازولبیال و خطوط یان و بیضی شکل صورت هم استفاده کرد. این عمل در یک جلسه انجام می‌شود معمولا اثرات جانبی ندارد.

لیفت سیلوئت هم روشی در عمل لیفیتنگ با نخ است که از نخ‌های سیلوئت استفاده می‌شود. این عمل، عمل تهاجمی حداقلی است و برای برگرداندن بافت‌ شل‌شده قسمت میانی صورت کاربرد دارد. این نخ‌ها، قابلیت ارتجاعی خوبی روی پوست صورت ایجاد می‌کند و این به‌دلیل مخروط‌های قابل جذب در این نوع نخ است.

در روش لیفت با نخ سیلوئت نیز نیازی به بیهوشی و بستری شدن نیست و پزشکان از نخ‌هایی استفاده می‌کنند که تأییدیه FDA آمریکا را دارد. نتایج این عمل، حدود ۳ تا ۵ ساله است و اصلا دائمی نیست.

نکته مهم: تکنیک سیلوئت با نخ اصلا روش جایگزین جراحی لیفتینگ پوست صورت نیست و راهکاری مؤثر برای به‌تعویق انداختن جراحی سنتیِ کشیدن صورت برای چند سال خواهد بود. این روش (سیلوئت) برای لیفت و بالا کشیدن ابرو مناسب است و هیچ تأثیری روی حالت خود چشم ندارد.

لیفتینگ پوست صورت به روش RF FRACTIONAL

برای درمانی بدون عارضه در عمل لیفیتینگ پوست صورت می‌توان از روش لیزر استفاده کرد که به دسته‌های سه‌گانه تقسیم می شود:

  • لیفیتینگ پوست صورت با لیزر تهاجمی
  • لیفیتینگ پوست صورت با لیزر غیرتهاجمی
  • لیفتینگ پوست صورت با روش لیزر فراکشنال

لیفتینگ پوست صورت به روش لیزر فرکشنال برای افرادی مناسب است که چین‌وچروک کم تا متوسط داشته و خواستار کاهش خطوط عمیق مثل خطوط خنده، اطراف لب و چروک اطراف چشم باشند. چین و چروک پوست شما با این روش بین ۲ تا ۴ میلی‌متر کاهش یافته و پوست به‌مدت ۳ تا ۵ سال سفت خواهد شد. روش جدید در RF فرکشنال، بدون عارضه است و از روش انرژی رادیو فرکانسی استفاده می‌شود. در این روش، سوزن‌های ظریف به عمق پوست هدایت می‌شوند و حرارت را مستقیم به محل استقرار کلاژن ‌ها منتقل می‌کنند.

لیفتینگ صورت با مزوتراپی بیولوژیک

روش لیفتینگ پوست صورت مزوتراپی با روش RF FRACTIONAL تفاوت دارد. روش مزوتراپی بیولوژیک است که PRP نام دارد و با دستگاهی به نام مزوگان برای رفع مشکلات پوستی انجام می‌گیرد. از این روش، برای تسریع روند بهبودی و ارتقا کیفی نتایج درمان لیفیتینگ می‌توان بهره برد. این روش نیز به کلاژن‌سازی پوست کمک می‌کند.

روش های خانگی و ارزان لیفتینگ صورت

روش‌های ارزان و خانگی لیفتینگ صورت، از جمله اقدامات مؤثر غیرتهاجمی برای جوان‌سازی پوست و رفع چین‌وچروک پوست است که آقایان و بانوان از بیست سالگی به بعد باید آن را انجام بدهند. اگر به‌دنبال روش‌های ارزان هستید، از انواع ماسک‌ صورت، به‌خصوص انواع گیاهی و میوه‌ای که ترکیبی از ماست و روغن زیتون نیز در آن به‌کار می‌رود، استفاده کنید و سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید.

قابلیت ارتجاعی پوست صورت شما با افزایش سن به هر حال کاهش می‌یابد و هر عمل جراحی تهاجمی یا غیرتهاجمی هم نمی‌تواند تضمین دائمی حفظ شادابی پوست شما باشد. استفاده از مواد طبیعی که عوارضی ندارند، بهترین روش برای داشتن پوستی سالم و شفاف است.

ماسک تخم‌مرغ

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برخی از مواد غذایی مثل انار، تغذیه‌رسان پوست هستند و باعث تأخیر در جمع‌شدگی پوست می‌شوند. تخم‌مرغ هم حاوی آنتی اکسیدان‌ است و ارزش غذایی عالی و کاملی برای پوست‌ومو و بدن دارد. سفیده تخم‌مرغ برای درست کردن یک ماسک صورت ارزان کفایت می‌کند. چراکه سبب سفت شدن پوست صورت می‌شود. فراموش نکنید که سفیده تخم‌مرغ شامل کلسیم و منیزیم و آهن است.

زرده تخم‌‌مرغ سرشار از پروتئین است که برای سفت شدن پوست صورت، لیفیتینگی غیرشیمیایی ارزان محسوب می‌شود و از چین‌و‌چروک پوست شما جلوگیری می‌کند. زرده تخم‌مرغ انواع ویتامین‌ها مثل A-E-D را دارد و معجونی از کلسیم و منیزیم است که برای کاهش عمق چروک‌های پوستی مفید خواهد بود.

روغن آرگان

خیلی‌ها شاهد معجزه روغن آرگان نبوده‌اند! روغن آرگان اگرچه کمی گران است، اما استفاده از آن برای شادابی پوست‌ومو بسیار توصیه شده و اثربخشی عالی دارد. از قدیمی‌ترین روش‌های درمانی مراقبت از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد است. آرگان معجون عالی از ویتامین E بوده و انواع اسیدها مثل اولئیک و لینولئیک را دارد. اگر به‌دنبال پوستی نرم، صاف، شفاف و بدون چروک در بلندمدت هستید، با روغن ارگان آشتی کنید!

به این نکته هم توجه داشته باشید که نوع اصل و باکیفیت روغن آرگان، قابلیت جذب سریع و آسان دارد و باعث مسدود شدن منافذ پوست شما نخواهد شد.

لیفتینگ صورت جوانه گندم

استفاده از گندم هم برای پوست و هم برای مو و هم برای سلامتی افراد در همه سنین مفید و توصیه‌شده است. گیاهک گندم معجونی عالی از انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان است که با استفاده از آن می‌توان پوستی سفت و مرطوب داشت. ماسک گیاهک گندم و ماست و کمی روغن زیتون و آب‌لیموی تازه، ماسکی گیاهی برای لیفتینگ صورت است که باید سه روز در هفته از آن استفاده شود.

ماسک ویتامین C

ماسک‌هایی که حاوی ویتامین C هستند، نقش مؤثری در کلاژن‌سازی پوست دارند و به اپیدرم این امکان را می‌دهد تا پوست را احیا و سفت کند. بنابراین، یکی از روش‌های گیاهی در لیفیتنگ صورت، استفاده از ماسک‌های گیاهی و میوه‌ای حاوی این ویتامین است که علاوه‌بر کاهش چین‌وچروک‌های صورت، مانع ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود. همچنین قابلیت جذب محصولاتی را که برای بالا کشیدن پوست صورت و سفت شدن از آن‌ها استفاده می‌کنیم، افزایش می‌دهد. بنابراین، در رژیم غذایی و روش‌های مراقبت از پوست خود، با نارنگی و پرتقال و آب‌لیمو تازه آشتی کنید؛ به‌خصوص در نیمه دوم سال.

ماسک سیب

سیب همان پنی‌سیلین طبیعی است. بسیاری از سلبریتی‌های موسیقی و سینما و ورزشکاران ایران و جهان به خوردن یک عدد سیب پس از برخاستن از خواب و پیش از صرف صبحانه عادت دارند. مصرف سیب هم برای پاک‌سازی روده و معدهو هم برای جوان‌سازی پوست و رفع چین‌و چروک‌ها روشی عالی است.

روش آندوسکوپی پیشانی و ابروها

یکی از روش‌های متداول برای زیبایی پوست و رفع چین‌وچروک، روش لیفتینگ آندوسکوپی پیشانی و ابروهاست. ذکر این نکته ضروری است که متخصصان پوست، به دائمی‌نبودن چنین روش‌هایی اشاره دارند، چرا که پوست به‌مرور زمان و بر اساس شرایط آب‌وهوایی و متغیرهایی که روی سبک زندگی ما تأثیر مستقیم و غیرمستقیم دارند، تغییر شکل می‌دهد.

روش‌هایی که برای جوان‌سازی اطراف چشم انجام می‌شود (نظیر بالا کشیدن ابرو و پیشانی) که بعضا با جراحی تهاجمی پلک هم همراه می‌شود، تکنیک و متد خاص خود را دارد و کاملا باید زیر نظر متخصص انجام شود. انجام این کارها توسط پزشک عمومی تخلف است؛ چراکه هر نوع جراحی در بخش بالایی و میانی صورت، مثل پیشانی و پلک‌ها و ابرو، و حتی گونه، تأثیر مستقیمی روی ناحیه چشم دارد و اقدامات غیراستاندارد، سبب آسیب‌های جدی به بینایی و اعصاب آن خواهد شد.

قبل از جراحی‌های زیبایی که در اطراف ناحیه چشم انجام می‌شود، بهتر است چشم‌پزشک فرد را معاینه کند. روش لیفتینگ آندوسکوپی پیشانی و ابروها، روش غیرتهاجمی است. در این روش، بسیاری از پف‌ها و تیرگی‌های زیر چشم و… که به‌دلیل سبک زندگی و رژیم غذایی نامطلوب ایجاد می‌شود، ترمیم می‌گردد. گاها برخی از افتادگی‌های پوست ناشی از ابرو و بخشی مربوط به خود پلک است که آندوسکوپی پیشانی و ابرو آن را برطرف می‌کند.

نکته مهمی که درباره لیفتینگ ناحیه اطراف چشم باید به آن توجه داشت، این است که همه پف‌هایی که در اطراف ناحیه چشم قرار می‌گیرند، نباید از طریق جراحی برطرف شوند تا موجب نازیبایی در میمیک چهره نشوند.

یکی از دلایلی که توصیه می‌شود برای آندوسکوپی لیفتینگ از فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی استفاده شود، توجه به این نکات ظریف است که در دستور کار پزشک عمومی قرار ندارد. اگر پف دور چشم شما مربوط به پلک باشد، عمل بلفاروپلاستی گزینه خوبی است. اما اگر پف دور چشم، مربوط به شل‌شدگی و افتادگی پوست پیشانی و ابرو باشد، عمل لیفتینگ پیشانی و ابرو در دستور کار قرار می ‌گیرد. البته باز هم وضعیت هر بیمار با بیمار دیگری، تفاوت دارد و معاینه پزشکی الزامی خواهد بود.

در بسیاری از موارد می‌بینیم که دارای هر دوِ این موارد است و باید هر دو عمل انجام شود. یعنی هم ناحیه ابرو و هم پلک ترمیم شود که هم پف برطرف شود و هم فاصله پلک و ابرو از استاندارد زیبایی خارج نشود و صورت حالت مصنوعی به خود نگیرد.

اندازه‌گیری مربوط به امور زیبایی و حفظ فاصله‌ها و انجام عمل زیبایی که این شاخص‌ها در آن رعایت شود، باید توسط متخصصان مجرب زیبایی صورت انجام شود. بهتر است که افراد متقاضی این نوع جراحی‌ها، با چشم‌پزشک نیز مشورت کنند.

لیفتینگ صورت با طب سوزنی

طب سوزنی و طب سنتی در لیفتینگ پوست هم مثل روش‌های تهاجمی که در بالا به آن اشاره کردیم و کرم‌هایی که برای این کار در ادامه معرفی می شود، باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. دیسپورت‌ها، ژل‌ها، بوتاکس و بهره‌مندی از هیلارونیک اسیدها در لیفتینگ پوست، تنها زمانی مفید است که انتظارات بیمار برای این کارها مشخص بوده و بر اساس نیازهای جسمی و روانی، تجویز شود. طب سوزنی گاهی از روش‌های لیزری لیفیتینگ هم مناسب‌تر تشخیص داده می‌شود.

اما این تصور هم نادرست است که بخواهیم لیفیتینگ با طب سوزی را برای همه بیماران در همه سنین مناسب بدانیم و آن را جایگزین روش‌های لیزری و تهاجمی کنیم. ترکیب طب سوزنی و لیزر گاهی مفید است. اثربخشی لیزر و زمان کم برای انجام آن، جزو مزیت‌های این روش نسبت به طب سوزنی است. طب سوزنی، زمان‌بَر و پرهزینه بوده و گاهی به ۱۰ تا ۲۰ جلسه درمان نیاز دارد.

از مزیت‌های طب سوزنی نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد: طب سوزنی مکانیزم‌هایی دارد که سبب تسریع چرخش خون و انرژی در کل بدن می‌شود و شفافیت پوست از جمله فواید آن است. همچنین اکسیژن‌رسانی به پوست افزایش می‌یابد و نفوذپذیری عروق پوستی را جهت دفع مواد زاید از بدن تسهیل می‌کند.

طب سوزنی در مواردی که چربی زیادی روی پوست وجود دارد و شاهد افتادگی و شل‌شدگی پوست هستیم، کاربرد دارد و برای جوان‌سازی پوست نیز توصیه می‌شود. البته برای رفع پف و تیرگی‌های دور چشم هم گزینه درمانی خوبی است، اما بهترین انتخاب ممکن نیست. در طب سوزنی، از سوزن مخصوص استفاده می‌شود که قطر خیلی کمی دارد. این سوزن‌ها مویی‌شکل هستند و ضخامتی به‌اندازه تار مو دارند. در هر جلسه، بین ۲۰ تا یکصد سوزن بر حسب چروک و نوع پوست بیمار انتخاب شده و گاه از طب سوزنی الکتریکی هم استفاده می‌شود.

در طب سوزنی برای لیفت صورت، معمولا بعد از هفت یا هشت جلسه، شاهد شادابی، روشنی و سفت شدن پوست صورت‌تان خواهید بود. برگشت‌پذیری طب سوزنی به نسبت روش‌های لیفتینگ لیزری کمتر است. اگر PEACE MAKER‌ در قلب دارید و هموفیلی هستید، این روش مناسب شما نیست.

در ادامه، شما را با کرم‌های معروف لیفتینگ در بازار آشنا می‌کنیم. این فهرست مرتب به‌روزرسانی خواهد شد. ذکر این نکته نیز ضروری است که انتخاب یا عدم انتخاب چنین کرم‌هایی باید با مشورت و تشخیص پزشک معالج‌تان باشد.

کرم‌های لیفتینگ صورت

لیفتینگ صورت با کرم‌های زیادی انجام می‌شود که انتخاب آن به جنس پوست و تشخیص پزشک معالج مرتبط است. لیفتینگ صورت با برندهایی چون لدورا، اوریاژ، استادرم، پریم، دپایوت، تالگو، سروینا، سیزه، لارو، گینو، لیراک، لانکوم و لورآل مرسوم است. همواره کرم‌هایی استفاده کنید که حاوی این موارد باشد:

  • کرم لیفتینگ صورت حاوی پرو کلاژن باشد تا سبب افزایش تولید پروتئین کلاژن، الاستین و رتیکولین و ممانعت از روند تحلیل آن‌ها در بلندمدت شود. این پروتئین‌ها، نقش اساسی در تأمین خاصیت الاستیسیته و قوام پوست صورت دارد.
  • کرم لیفتینگ صورت حاوی اکتی پروجین بوده که نقش مهمی در کاهش علائم افزایش سن، کاهش چروک و افزایش استحکام پوست داشته و ضدپیری (anti-aging) است.
  • کرم لیفتینگ صورت حاوی عصاره روغن گل مغربی سبب پیشگیری از ایجاد چین‌وچروک صورت خواهد شد.
  • اگر روغن آووکادو و هسته انگور در فرمولاسیون کرم لیفتینگ شما موجود باشد، منتظر تسریع آبرسانی پوست باشید. آنتی‌اکسیدان‌های قوی هسته انگور سبب جلوگیری از تسریع روند پیری پوست خواهد شد.
  • کرم لیفیتینگ محبوب پوست صورت شما حاوی ویتامین C پایدار شده بوده تا آنتی‌اکسیدان قوی، محافظت از پوست در برابر عوامل طبیعی و رادیکال‌های آزاد و اشعه آفتاب را به ارمغان آورد.

کرم لیفتینگ و سفت‌کننده لیراک

کرم LIERAC VITAMIN ENRICHED FONDANT ترکیب انرژی‌بخشی با مزوتراپی دارد که در بالا به آن اشاره شد. مواد معدنی خوبی در این کرم وجود دارد که سبب شفافیت و سفیدی پوست می‌شود.

کرم سفت‌کننده و لیفتینگ لانکوم

کرم LANCOME RENERGICIE MULTI LIFT CREAM که مناسب همه نوع پوست است، یکی دیگر از محصولات شرکت معروف و شناخته‌شده آرایشی لانکوم به‌شمار می‌رود. این کرم اس پی اف خوبی برای مراقبت از پوست دارد. اگر به‌دنبال پوستی ضدچروک هستید، محصولات لیفیت‌کننده و سفت‌کننده پوست لانکوم را در نظر داشته باشید. در ساخت این کرم از فناوری MULTI TENSION استفاده شده است که سبب استحکام پوست صورت شما خوهد بود و خطوط روی پوست صورت را هموارتر می‌کند و باعث تسهیل و تسریع روند آب‌رسانی پوست می‌شود. کرم روز لیفت رینرجی لانکوم فرانسه خاصیت ویتامینه ندارد و هر روز می‌توان از آن استفاده کرد.

کرم لیفتینگ صورت و گردن لدورا

کرم L’DORA LIFTING & FIRMING CREAM FOR FACE AND NECk دارای فیلمکسل است که نقش محافظ عالی برای لیفتینگ و شفافیت پوست دارد. با اوسیلیفیت که در فرمولاسیون این کرم استفاده شده، پوست سفت و روند پیری کند می‌شود. در نتیجه، پوست کشیده‌تر و با پروکل وان، روند کلاژن‌سازی پوست تسریع می‌‌شود. فیلمکسل و اوسیلیفت به‌کاررفته در کرم لیفیتینگ لدورا، از دو ماده غنی جلبک دریایی و جو دوسر ساخته شده است.

کرم روز لیفتینگ لورآل فرانسه

کرم روز لیفیتینگ L’OREAL PARIS REVITALIFT DAY CREAM که اس پی اف ۳۰ دارد، دارای خاصیت کشیدگی و ضدچین‌و‌چروک است. این کرم از پوست در برابر اشعه UVA/B محافظت کرده و بافتی سبک و ابریشمی آن خیلی سریع روی پوست شما جذب می‌شود و آن را چرب نمی‌کند. این محصول مناسب افراد ۳۵ تا ۴۵ ساله است که از پرفروش‌ترین کرم‌های لیفیتینگ سال ۲۰۱۸ نیز محسوب می‌شود.

کرم لیفتینگ گینو

کرم LINFTOSOME GUINOT CREAM به‌عنوان بازسازی‌کننده برای پوست معمولی تا خشک مناسب است. اگر به‌دنبال قوام پوست با تقویت فیبرهای کلاژن‌ساز پوست هستید و اثر بلندمدت مدنظر شماست، کرم لیفتینگ لیفتازوم فرانسه را به شما توصیه می‌کنیم.

کرم لیفتینگ الارو

کرم ضدچروک و لیفتینگ الارو (ELLARO LIFTANTE ANTI AGE) محصولی محبوب و پرمشتری در بازار است. مدل آنتی‌ایج ۵۰ میلی‌لیتری آن برای مقابله با چین‌و‌چروک‌های عمیق پوست مناسب است که از شل‌شدگی پوست جلوگیری کرده و موجب سفت شدن پوست می‌شود. این کرم برای پوست معمولی تا خشک مناسب بوده و برای افراد زیر 35 سال توصیه می‌شود. این کرم فرانسوی از جمله برندهای مطرح بازار برای لیفتینگ بوده و کیفیت خوبی دارد.

کرم لیفتینگ سینره

کرم حجم‌دهنده (لیفتینگ) سینره CINERE LIFTING CREAM از کرم‌های ارزان بازار است که از فناوری بیوپلمیرهای دریایی و گیاهی بهره می‌برد که مانع افتادگی پوست صورت می‌شود. کرم محکم‌کننده صورت بالای ۴۰ سال سینره، کرم مغذی سینره ۴۰ میلی‌لیتری، کرم ضدچروک و سرم محکم‌کننده پوست سینره نیز از محصولات محبوب این برند محسوب می‌شود.

ژل لیفتینگ سروینا

ژل لیفتینگ سروینا SERVINA LIFTING GEL که ۳۰ میلی‌لیتری بوده، برای سفتی پوست صورت به‌عنوان محصولی ارزان توصیه می‌شود. در فرمولاسیون این ژل از عصاره هسته عناب و گیاه سنتلا استفاده شده که با استفاده از روغن جوانه گندم، می‌توان منتظر تغذیه‌رسانی عالی پوست در کوتاه‌مدت بود. این کرم مناسب افراد زیر ۴۰ سال است و موجب تسریع روند کلاژن سازی می‌شود.

کرم لیفتینگ تالگو

کرم THALGO LIFTING CREAM که تصحیح‌کننده (CORRECTION) نیز نامیده می‌شود، یک بازساز قوی پوست صورت است و موجب نرمی و لطافت پوست می‌شود. برای پر کردن چروک‌ها و حفظ حالت مخملی پوست، استفاده از این محصول به‌نسبت‌گران توصیه می‌شود.

کرم لیفتینگ پایوت

محصول PAYOT PERFORM LIFT INTENCE CREAM از جمله محصولاتی است که می‌توان برای جلوگیری از شل‌شدگی پوست و لیفت سریع استفاده کرد. این محصول جهت درمان خطوط خنده و اخم مناسب بوده و به‌نسبت، از محصولاتی که در بالا معرفی کردیم گران‌تر است. در تولید این محصول از جلبک قهوه‌ای و هیلارونیک اسید که برای تغذیه پوست مناسب است، استفاده شده و و سیستم چندگانه ضدپیری دارد و موجب تقویت اتصال درم و اپیدرم می‌شود. روزی دو بار می‌توان از این محصول برای پوست صورت و گردن استفاده کرد.

لوسیون سفت‌کننده پریم

PRIME LIFT UP LOTION محصولی خوب با تأثیر آنی جهت کاهش انقباض ماهیچه صورت و گردن و کاهش چروک این ناحیه است و اثر مشابه بوتاکس دارد. در این کرم، ترکیبات آب‌رسان خوبی مثل گلیسرین، شی باتر و ویتامین A و E در آن به‌کار رفته که خاصیت آنتی‌رادیکال دارد. استفاده از این محصول برای همه افراد بالای سی و پنج سال توصیه می‌شود. لابراتوار دکتر اخوی به‌عنوان تولیدکننده این محصول معرفی شده است.

۳۰ توصیه مهم برای لیفتینگ پوست صورت

  • لیفتینگ صورت با هر روشی (از طب سوزنی گرفته تا ماساژ و لیزر و عمل‌های تهاجمی) باید تحت نظر پزشک باشد.
  • گول مراکز لیفیتینگ بدون مجوز و تخفیف‌های آن‌چنانی‌شان را نخورید.
  • هیچ مرکز لیفیتینگ بدون مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حق فعالیت ندارد.
  • انجام فرایندهای لیفتینگ مثل بوتاکس و غیره در آرایشگاه‌ها تخلف و جرم محسوب می‌شود.
  • بهترین لیفتینگ فقط به جنس پوست، وضعیت فرد و معاینات وی و حد انتظاراتش که با پزشک در میان می‌گذارد، بستگی دارد؛ نه به مدرن بودن روش یا ارزان و گران بودن آن!
  • عمر جراحی لیفتینگ نهایت تا ۱۰ سال است.
  • هر چقدر سیستم‌های مراقبت از پوست شما بهتر باشد و بهداشت بدن را بهتر رعایت کنید، عمر اعمال جراحی لیفیتینگ افزایش خواهد یافت.
  • سیگار، الکل، مواد مخدر، رژیم غذایی چرب، پرنمک و پرشکر، افیون شادابی و سفیدی و سفتی پوست است و روند پیری را تسریع می‌کند.
  • رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و مواد معدنی و ویتامین، املاح مورد نیاز بدن شما را برای مقابله با روند پیری پوست و حفظ شادابی و سفتی آن به ارمغان خواهد آورد.
  • استفاده از مرطوب‌کنند‌ه‌ها و سرم‌ها برای سفت شدن پوست صورت به‌منظور لیفت پوست زمانی مؤثر است که شما رژیم غذایی صحیح و سبک زندگی سالم و سبز (green life style)‌ داشته باشید.
  • تأثیر لیفت پوست در افرادی که رژیم گیاهی دارند، کاملا با کسانی که عاشق نوشابه‌ٔهای گازدار و رژیم غذایی چرب هستند، متفاوت است.
  • استفاده مرتب از کرم ضدآفتاب برای کسانی که می‌خواهند اثر لیفت پوست صورت آن‌ها طولانی باشد، اکیدا توصیه می‌شود.
  • پوست صورت را به تناسب کار و فعالیت روزانه، حداقل ۲ بار بشویید و از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • بانوان بیشتر از آقایان به لیفت صورت طبیعی و گیاهی نیاز دارند؛ چراکه نوسانات هورمونی در آن‌ها بیشتر از مردان است.
  • پوست صورت مردان از چگالی بیشتری به نسبت بانوان برخوردار است و کمتر دچار چین‌و‌چروک می‌شوند، اما چون مردان بیش از بانوان در معرض آفتاب و عوامل آلوده‌کننده محیط‌زیست هستند، صورت‌های آن‌ها زودتر چروک می‌شود.
  • بررسی و معاینه دقیق چهره افراد متقاضی لیفت صورت و کنترل وضعیت سلامت وی با بررسی سوابق مصرف دارو از جمله فاکتورهای مهم در انتخاب روش درمانی برای فرایند لیفت صورت است.
  • پزشک معالج لیفت صورت باید فرایند درمان و هزینه و مدت را به‌صورت شفاف در اختیار افراد متقاضی قرار دهد.
  • بیمار باید از نتایج عمل لیفت مطلع باشد. هزینه جراحی کاملا قبل از عمل مشخص شود.
  • پزشک باید درمان‌های جایگزین لیفت صورت موردنظر بیمار را نیز به او توضیح دهد.
(سامانه ثبت شکایت سازمان نظام پزشکی برای ثبت شکایت از پزشکان)

مسئولیت ایجاد هر گونه عارضه و خطر عمل طی جراحی لیفتینگ با پزشک معالج است. متخصص حرفه‌ای باید عواقب حراجی خود را قبول کند و اگر به عمل ترمیمی نیاز باشد، در اسرع وقت، بدون هزینه مجدد نسبت به اصلاح و بازسازی عمل اقدام نماید.


در ادامه بخوانید: سونای مادون قرمز؛ تأثیرات، فواید و موارد منع استفاده
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. مریم می‌گوید

    سلام برای درمان واریس صورت میتوان از کرم لیفتینگ استفاده کرد؟؟

    1. مریم لاله می‌گوید

      سلام و وقتتون به‌خیر
      بهتره در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید. ما هم به نوبه خودمون سعی می‌کنیم درمورد واریس صورت مقاله مجزایی منتشر کنیم. ممنون.

  2. مریم الف می‌گوید

    ممنون از مطالب بسیار مفید خصوصا اطلاعات در مورد کرمهای لیفتینگ