معرفی کتاب سنترال پارک؛ اوج هیجان در یک رمان معمایی-پلیسی

2

کمتر کسی پیدا می‌شود که در کتابخانه‌اش کتاب معمایی-پلیسی نداشته باشد یا حداقل یک‌بار از این کتاب‌ها نخوانده باشد. استقبال از چنین کتاب‌هایی به‌دلیل تجربه هیجان زیاد هنگام مطالعه این کتاب‌هاست. در معرفی کتاب امروز، شما را با نویسنده‌ای موفق در زمینه‌ٔ کتاب‌های معمایی-پلیسی و یکی از آثار هیجان‌انگیزش آشنا می‌کنیم. با معرفی کتاب سنترال پارک ما همراه باشید.

شناسنامه‌ کتاب

  • عنوان: سنترال پارک
  • نویسنده: گیوم موسو
  • تعداد صفحات: ۳۶۸

درباره کتاب سنترال پارک

شاید اسم کتاب به نظرتان آشنا بیاید، باید گفت درست فکر می‌کنید؛ «سنترال پارک» نام پارک معروفی در نیویورک است که ماجرای این کتاب در قسمتی از این پارک بزرگ آغاز می‌شود. دلیل این آغاز و این نام‌گذاری، علاقهٔ نویسنده به نیویورک و فضای آن است.

ماجرا از آنجا آغاز می شود که آلیس شفر که مأمور پلیس است، خود را درحالی‌که تازه به هوش آمده، در کنار مرد غریبه‌‌ بی‌هوشی می‌بیند که دست‌شان به‌هم زنجیر شده است. او نمی‌داند به چه دلیل آنجاست؟ این مرد غریبه کیست؟ اما مردی که دستش به او زنجیر شده، به‌زودی همه‌چیز را به یادش می‌آورد. آلیس فکر می‌کند در جنگلی در فرانسه هستند، ولی در واقع آنها در سنترال پارک نیویورک‌اند؛ اما چطور ممکن است؟ آخرین چیزی که او به‌خاطر می‌آورد، این است که دیشب را با دوستانش درشانزه‌لیزه گذرانده. همین شروعِ سؤال‌برانگیز کافی است تا مخاطب را به خواندنِ ادامه‌ٔ این رمان هیجان‌انگیز ترغیب کند.

رونیکس

«سنترال پارک» در ۲۸ فصل روایت می‌شود و پر از فلش‌بک‌هایی است که همگی به فضای رمزآلود و پرهیجان کتاب کمک کرده‌اند. هر فصل با جمله‌ای کوتاه از مشاهیر آغاز می‌شود که در همان ابتدای فصل ذهن خواننده را درگیر ارتباط آن با ادامه‌ٔ داستان می‌کند؛ فصل دوم با این جمله از ویلیام وردورث آغاز می‌شود: «البته رنج حقیقی ما آن چیزی نیست که در گذر سال‌ها آن را از ما می‌رباید، بلکه چیزی است که با گذر خود، آن را باقی می‌گذارد.»

از ویژگی‌های بارز و مثبت این رمان پلیسی شروع معمایی و هیجانی آن است که در ادامه هم نویسنده به‌خوبی توانسته این هیجان را تا انتها حفظ کند. تصوریرسازی‌های نویسنده برای مخاطب به‌گونه‌ای است که انگار در حال تماشای یک فیلم درجه‌یک سینمایی است و این به دلیل پرداخت دقیق جزئیات است.

این کتاب از آن‌دست کتاب‌های پلیسی-معمایی است که خواننده قادر به زمین گذاشتن آن نیست؛ چون هرچه بیشتر پیش می‌رود، معماها بیشتر شده و مخاطب هر چه زودتر می‌خواهد به آخر ماجرا پی‌ببرد. جالب اینکه در سنترال پارک آنچه مخاطبان رمان‌های پلیسی به‌دنبال آن هستند وجود دارد؛ یعنی قابل‌پیش‌بینی نبودن ماجرا و سرانجام داستان که نویسنده به‌خوبی از پسِ آن برآمده است.

درباره نویسنده

«گیوم موسو» اهل فرانسه و جزو نویسندگان شناخته‌شدهٔ این کشور است که آثارش به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده است. بیشتر آثار او جزو پرفروش‌های فرانسه هستند. به‌دلیل علاقه‌ای که این نویسنده به آمریکا و شهر نیویورک دارد، حال‌و هوای آثارش به فضای این شهر نزدیک است.

از دیگر آثار این نویسندهٔ موفق فرانسوی می‌توان به «… و بعد»، «نجاتم بده»، «تو آنجا خواهی بود»، «چون دوستت دارم»، «به دنبالت خواهم آمد» اشاره کرد.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر به‌دنبال هیجان هستید و از رمان‌های پلیسی و معمایی که ذهن‌تان را با معماهای زیادی درگیر می‌کنند، لذت می‌برید، کتاب سنترال پارک پیشنهاد ما به شما به‌عنوان یک تجربهٔ متفاوت است. سنترال پارک همه‌چیز دارد؛ معما، هیجان، ماجراجویی، عشق ولی مهم‌ترین ویژگی آن قابل‌پیش‌بینی نبودن آن است.

بخش‌هایی از کتاب

پل تبسمی می‌کند: «گفته بودم مادربزرگم در ساحل آمال فیتانا یه خونه داره؟ تا به حال سال نو رو در ایتالیا بودی؟» وقتی چشم‌هایم را باز کردم، به‌تازگی از مرز ایتالیا گذشته بودیم. حالا در سان‌رمو هستیم و خورشید آخرین پرتوهای خود را جمع می‌کند. به دور از پاریس، بوردو، باران و آزادراه شمارهٔ۳۶. سنگینی نگاهش را روی خود حس می‌کنم، آشنای دیرین است. متوجه نیستم چطور پیوندی چنین نزدیک توانسته است به این سرعت در میان ما برقرار شود. در زندگی، لحظه‌هایی نادر هست که در آن دری گشوده می‌شود و زندگی، دیداری را به انسان پیشکش می‌کند که او انتظار آن را نداشته است. دیدار نیمهٔ گمشده‌ای که او را درحالی‌که هست می‌پذیرد. کسی که او را، کلیت آنچه را که هست قبول می‌کند، تناقضاتش را حدس می‌زند و می‌پذیرد، همین‌طور هم ترس‌ها، بغض‌ها‌، خشم و سیلاب گل‌آلود تیره‌ای که در سرش جریان دارد و آن را فرو می‌نشاند. کسی که آینه‌ای به او می‌دهد که وی از تماشای خود در آن، دیگر واهمه‌ای ندارد.


در ادامه بخوانید: خوشه های خشم؛ فریاد اعتراض کشاورزان فقیر آمریکایی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. صدرا مهدیزاده می‌گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید.

    خلاصه بگم 1.از بهترین کتاب هایی بود که خوندم و اولین بار بود که ی کتاب توی دو روز تموم کنم چون معمولا کمتر از یک هفته تموم نمیکردم
    2.داستان اول شخصیت بود و گاهی هم دوم شخصیت بود و در ضمن داستان محاوره ای بود که من عاشق شم

    از خانم زهرا سارایی بابت این مقاله واقعا ممنونم واقعا بی نظیر بود.
    و همچنین از ادمین سایت چطور تشکر کنم بابت محتوای اخلاقی و علمی سایت.

    احتراما صدرا مهدیزاده

    1. زهرا سارایی می‌گوید

      سلام جناب مهدی‌زاده
      ممنون از لطف شما و اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.