هزینه تحصیل در کانادا که پیش از اقدام برای پذیرش تحصیلی باید بدانید

0

همه‌ساله دانشجویان بسیاری از نقاط مختلف جهان روانهٔ کانادا می‌شوند و این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. برای نمونه در سال ۲۰۱۷ نظرسنجی‌ای میان ۱۷۰۰ دانشجو انجام گرفت و ۶۲٪ این افراد، کانادا را به عنوان اولویت‌شان برای تحصیل در خارج از کشور انتخاب کردند. هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافتهٔ انگلیسی‌زبان (انگلستان، استرالیا و آمریکا) نسبتا کمتر است و به‌علاوه، مزایای دیگری هم برای محصلان خارجی به‌همراه دارد که به‌طورکلی چشم‌انداز امیدوارکننده‌تری را پیش روی‌شان می‌گذارد. از جملهٔ این مزایا می‌توان به کیفیت بالای دانشگاه‌های کانادا از لحاظ سطح علمی و آموزشی، موقعیت‌های شغلی متعدد پس از پایان دوران تحصیل، امکان دریافت اقامت دائم کانادا، تحصیل در محیطی ایمن و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که هر محصل خارجی پیش از انتخاب کشور محل تحصیل باید در نظر داشته باشد، هزینهٔ تحصیل در آن کشور است و این مسئله، موضوعی است که برای این مقاله در نظر گرفته‌ایم و قصد داریم اطلاعات جامعی دربارهٔ هزینه تحصیل در کانادا در اختیارتان قرار بدهیم. با ما همراه باشید.

هزینه تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف تحصیلی

هزینه تحصیل در کانادا

رونیکس

میانگین هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان دورهٔ کارشناسی

طبق آمار منتشرشده توسط سازمان آمار کانادا در سال ۲۰۱۸، هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان دورهٔ کارشناسی به‌طور میانگین سالانه چیزی حدود ۲۷۱۵۹ دلار (منظور از دلار، دلار کانادا است؛ در ادامه هر جا دلار دیدید، منظور همان دلار کانادا است) است. هزینهٔ سالانهٔ تحصیل در رشته‌های هنر و علوم انسانی، در مقایسه با سایر رشته‌ها کمتر است و از سوی دیگر، رشته‌های مهندسی و پزشکی در شمار رشته‌های پرهزینه‌تر دیده می‌شوند (با میانگین هزینهٔ سالانهٔ ۳۰۷۴۲ دلار ). هزینهٔ سالانهٔ تحصیل در رشته‌های بازرگانی و مدیریت در کانادا در مقایسه با میانگین هزینهٔ جهانی در این رشته‌ها کمتر و معادل با ۲۶۳۹۵ دلار است.

میانگین هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان دورهٔ کارشناسی‌ارشد و دکتری

اگر دوره‌های کارشناسی‌ارشد یا دکتری را برای تحصیل در کانادا مد نظر داشته باشید، هزینهٔ پرداختی‌تان کمتر خواهد شد و میزان دقیق آن، به رشتهٔ تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل‌تان ارتباط پیدا می‌کند. سازمان آمار کانادا میانگین هزینهٔ سالانهٔ تحصیل در این دوره‌ها را ۱۶۴۹۷ دلار اعلام کرده که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش یافته است.

دورهٔ کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA)، بیشترین هزینه را به‌همراه خواهد داشت و سالانه به رقمی معادل با ۴۹۷۹۸ دلار می‌رسد. البته در تمامی دانشگاه‌های معتبر جهان برای تحصیل در این رشته هزینهٔ بیشتری دریافت می‌شود.

هزینه تحصیل در کانادا به تفکیک رشتهٔ تحصیلی

در جدول زیر می‌توانید میانگین مبلغ شهریهٔ دریافتی دانشگاه‌های کانادا را به تفکیک بعضی از رشته‌های مختلف مشاهده کنید:

رشتهٔ تحصیلی شهریهٔ دورهٔ کارشناسی شهریهٔ دورهٔ کارشناسی ارشد
علوم پایه ۱۷۳۳۷ دلار ۱۳۹۶۲ دلار
هنرهای نمایش و تئاتر؛ فناوری ارتباطات ۲۰۵۷۱ دلار ۱۳۱۵۰ دلار
علوم انسانی ۲۲۲۲۹ دلار ۱۳۴۶۰ دلار
حقوق ۲۷۰۵۶ دلار ۱۶۵۴۹ دلار
ریاضیات، کامپیوتر و علوم اطلاعات ۲۵۲۷۳ دلار ۱۳۰۶۷ دلار
مهندسی ۲۶۵۸۲ دلار ۱۵۸۷۰ دلار
پزشکی ۳۳۰۸۴ دلار

مقرون‌به‌صرفه‌ترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل

هزینه تحصیل در کانادا - دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر

  • میانگین شهریهٔ دانشگاه: ۲۵۰۰ دلار؛
  • سایت دانشگاه: sfu.ca؛
  • دربارهٔ دانشگاه: سایمون فریزر ارزان‌ترین دانشگاه کانادا برای تحصیل است و سه محوطهٔ دانشگاهی اصلی در شهرهای ونکوور، برنابی و سوری دارد. دانشگاه سایمون فریزر از لحاظ سطح آموزشی و علمی نیز کیفیت مقبولی دارد.

دانشگاه مموریال نیوفاندلند

  • میانگین شهریهٔ دانشگاه: ۵۰۰۰ دلار؛
  • سایت دانشگاه: mun.ca؛
  • دربارهٔ دانشگاه: مموریال نیوفاندلند در میان دانشجویان خارجی بسیار محبوب است، چراکه هزینه تحصیل در آن پایین است و در عین حال، از لحاظ آموزشی و علمی هم کیفیت قابل‌توجهی دارد. زمین‌شناسی، علوم پایه و پزشکی، بهترین رشته‌هایی هستند که در این دانشگاه ارائه می‌شوند. نرخ پذیرش دانشجویان خارجی هم در این دانشگاه بسیار بالاست (از هر سه دانشجوی خارجی دو نفر پذیرش می‌گیرند).

دانشگاه منونایت

  • میانگین شهریهٔ دانشگاه: ۵۶۰۰ دلار؛
  • سایت دانشگاه: cmu.ca؛
  • دربارهٔ دانشگاه: این دانشگاه مسیحی از ترکیب سه دانشگاه کوچک‌تر در سال ۱۹۹۹ به وجود آمد (در وینیپگ، مانیتوبا). رشته‌های تحصیلی متعددی در آن تدریس می‌شود و در آن به برنامه‌های ورزشی توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند.

تحصیل در کانادا با کمک بورسیهٔ تحصیلی

تمامی دانشجویان خارجی واجد شرایط می‌توانند برای پرداخت بخشی از هزینه تحصیل در کانادا، از بورسیهٔ تحصیلی استفاده کنند. از جمله افراد واجد شرایط برای دریافت بورسیهٔ تحصیلی کانادا می‌توان به کسانی اشاره کرد که دستاورد علمی یا ورزشی دارند.

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا شرایطی در نظر گرفته‌اند و به افراد واجد آن شرایط، بورسیهٔ تحصیلی می‌دهند. این شرایط به‌صورت انحصاری و توسط مسئولان دانشگاه مشخص می‌شود. بنابراین بهتر است در رابطه با دانشگاهی که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، تحقیق کنید و ببینید واجد شرایط منحصربه‌فرد آن‌ها برای دریافت بورسیه هستید یا نه. اگر واجد شرایط بودید، درخواست‌تان برای دریافت بورسیه را هرچه سریع‌تر ثبت کنید، چراکه تنها به افراد محدودی تعلق می‌گیرد. حتما دربارهٔ دانشگاهی که در ایران مشغول‌به‌تحصیل در آن هستید هم تحقیق کنید و ببینید برنامه‌ای برای اعطای بورسیه تحصیلی دارند یا خیر. فراموش نکنید که بورسیهٔ تحصیلی، برخلاف وام و دیگر کمک‌هزینه‌ها، نیازی به بازپرداخت ندارد و با استفاده از آن، به‌مراتب کار ساده‌تری برای پرداخت هزینه تحصیل در کانادا خواهید داشت.

هزینه زندگی در کانادا

هزینه زندگی در کانادا

اگر از هزینه تحصیل در کانادا، شهریهٔ دانشگاه و هزینه‌های پرداخت‌شده برای دریافت ویزا را کنار بگذاریم، بخش اعظم آن به هزینه‌هایی اختصاص خواهد داشت که برای زندگی روزمره لازم هستند. به خاطر اهمیت این هزینه‌ها بخش پایانی مقاله را به شرح آن‌ها اختصاص داده‌ایم. در شرایط مشخص‌شده برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا ذکر شده است که علاوه بر هزینهٔ شهریه، باید حداقل ۱۰۰۰۰ دلار پول برای هزینه‌های دیگر در اختیار داشته باشید، اما معمولا هزینه‌های شما در کانادا بیشتر از این رقم خواهد شد. برای نمونه طبق اطلاعات منتشرشده توسط مسئولان دانشگاه مونترال، میانگین هزینهٔ یک محصل خارجی این دانشگاه (خانه، خوردوخوراک، کتاب و…) ۱۵۰۵۰ دلار در سال خواهد بود. مسئولان دانشگاه بریتیش کلمبیا این هزینه را ۱۵۵۰۰ دلار در سال برآورد کرده‌اند.

هزینه‌های شما به هنگام تحصیل در کانادا تا حدود زیادی به شهر محل سکونت و عادات مرتبط با خرج کردن شما برمی‌گردد. به‌طور کلی دو شهر تورنتو و ونکوور به عنوان گران‌ترین شهرهای کانادا برای زندگی شناخته می‌شوند و اساسا، هرچه شهر بزرگ‌تر باشد، هزینهٔ زندگی در آن بیشتر خواهد بود.

بخش زیادی از هزینه‌های شما به پرداخت اجارهٔ خانه یا خوابگاه مربوط می‌شود. خانه، خوابگاه دانشگاه و خوابگاه خصوصی، سه انتخاب شما برای سکونت در هر یک از شهرهای کانادا خواهند بود و هزینهٔ پرداختی بابت هر یک از آن‌ها متفاوت است. هزینهٔ خوابگاه‌های دانشگاه‌ها بین ۳۰۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار در سال است. این رقم برای خوابگاه‌های خصوصی به ۸۴۰۰ دلار در سال می‌رسد. اگر برای پیدا کردن هم‌اتاقی در خوابگاه‌های خصوصی به مشکل برخوردید، می‌توانید از سایت‌هایی نظیر roommates.ca کمک بگیرید. استفاده از خوابگاه دانشگاه، هزینه تحصیل در کانادا را نسبتا کمتر می‌کند (در مقایسه با دو انتخاب دیگر)، به‌خصوص که در این صورت معمولا می‌توان از غذاهای ارزان‌تر دانشگاه هم استفاده کرد و هزینه‌های مربوط به خوردوخوراک را کاهش داد.

از دیگر هزینه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد (به‌روزشده در دسامبر ۲۰۱۸):

  • هزینهٔ صرف غذا در رستوران: ۱۵ دلار برای هر نفر؛
  • قیمت بلیط یک‌طرفهٔ استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی: ۳ دلار؛
  • قیمت یک قرص نان: ۲.۷۹ دلار
  • قیمت بلیط سینما: ۱۳ دلار
  • هزینهٔ ماهانهٔ باشگاه ورزشی: ۴۹ دلار

هزینهٔ بیمهٔ درمانی را هم باید به این موارد اضافه کنید که تقریبا بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار در سال می‌شود. توصیه می‌شود بخشی از پول‌تان را هم برای هزینه‌های اضافی کنار بگذارید؛ برای نمونه اگر لباس گرم ندارید، در کانادا حتما به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا

برای تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا می‌توانید از کارشناسان زبده ایران-کانادا کمک بگیرید. متخصصان این مجموعه با بیش از ۱۰ سال سابقه در اخذ انواع ویزای کانادا، می‌توانند شما را در انتخاب بهترین دانشگاه متناسب با رشته تحصیلی‌تان، اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه موردنظر و در نهایت اخذ ویزای تحصیلی، شما را همراهی کنند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در خصوص ویزای تحصیلی کانادا و دریافت مشاوره رایگان، به لینک زیر مراجعه کنید.

ویزای تحصیلی کانادا

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.