مهاجرت به خارج از کشور و تمامی نکاتی که قبل و بعد از آن نباید از قلم بیندازید

0

مهاجرت به خارج از کشور یکی از مهم‌ترین نقل‌مکان‌هایی است که ممکن است در زندگی کسی اتفاق بیفتد. مهاجرت می‌تواند کاری چالش‌برانگیز و پُر از تشریفات اداری و کاغذبازی باشد، اما با رعایت بعضی نکات مهم می‌توانید آن را به تجربه‌ای ارزشمند و عالی تبدیل کنید. خواه مهاجرت اجباری باشد یا تصمیم شخصی، خواه مهاجرت از طریق سرمایه گذاری باشد یا مهاجرت از طریق کار، باید به‌خوبی خودتان را آماده کنید. در صورتی‌که با آمادگی کامل کارهای مربوط به مهاجرت را انجام دهید، این امر برایتان ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد شد. در این مطلب به بررسی همه نکاتی می‌پردازیم که قبل و بعد از مهاجرت باید بدانید.

بخش اول: کارهای مربوط به مهاجرت

۱. از اعتبار گذرنامه و انتخاب درست ویزا اطمینان حاصل کنید

اگر نوع مهاجرت شما طوری است که ممکن است دقیقه نود به شما اطلاع دهند که حرکت کنید، باید برای این احتمال آماده باشید. هر چیزی را که امکان زودتر آماده‌کردنش هست آماده کنید و فقط مواردی را که باید نزدیک به زمان حرکت انجام شوند به روزهای آخر موکول کنید. مشکلات مربوط به ویزا می‌تواند سفرتان را به تأخیر بیندازد؛ پس از قبل کارهای مربوط به آن را انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که گذرنامه‌تان معتبر است. اگر گذرنامه‌تان قدیمی است و باید گذرنامه جدید بگیرید، معطل نکنید. این اولین گامی است که باید بردارید. درخواست‌ برای گذرنامه جدید تا دریافت آن ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

رونیکس

۲. برنامه‌ریزی کنید

قبل از هر چیز دیگری، برنامه‌ای دقیق تهیه کنید که از روی آن بتوانید کارهای انجام‌شده و انجام‌نشده را به‌راحتی بررسی کنید. این برنامه باید کامل باشد و حتما در آن مهلت یا سررسید انجام کارها قید شده باشد. در ادامه برخی از مواردی را که باید درنظر بگیرید آورده‌ایم:

  • وضعیت ملک کنونی: اگر صاحب خانه هستید باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید با آن چه کنید. اگر قصد فروش آن را دارید، با مشاور املاک درباره برنامه‌تان صحبت کنید. آیا وقت کافی دارید که منتظر پیشنهاد عالی بمانید یا به پول آن نیاز دارید و باید سریع خانه را بفروشید؟ البته مراقب باشید که این موضوع را چطور با مشاور املاک مطرح می‌کنید، زیرا ممکن است زرنگی کنند. به‌هرحال هرقدر هم عجله داشته باشید باید ملک‌تان را به بهترین قیمت بفروشید. اگر می‌خواهید آن را اجاره بدهید، با مشاور املاک صحبت کنید و بررسی کنید آیا خدمات‌شان رضایت‌بخش هست یا نه. بپرسید آیا خدماتی برای صاحب‌خانه‌هایی که خارج از کشور هستند دارند یا خیر. معمولا صاحب‌خانه‌هایی که خارج از کشور زندگی می‌کنند، درباره اجاره کمی با مشکل مواجه هستند. زیرا ممکن است در غیاب آنها مشاور املاک نتواند به تعهداتش درباره بررسی منزل و وضعیت مستأجر عمل کند و مشکلاتی ایجاد شود.
  • وضعیت بدهی‌ها و اقساط: اگر وام مسکن، اجاره یا هر وام دیگری دارید به آنها رسیدگی کنید. باید با بانک یا طلبکاران دیگر درباره این تعهدات مالی صحبت کنید تا ببینید چطور می‌توانید از خارج از کشور اقساط‌تان را به آنها بپردازید.
  • وضعیت تحصیل فرزندان: با مدرسه فرزندان‌تان درباره تغییرات قریب‌الوقوع صحبت کنید. برای انتقال وضعیت تحصیلی فرزندتان، به مدارک فعلی آنها در مدرسه نیاز خواهید داشت. باید ضمانت دهید که تمایل دارید در کشور جدیدتان از طریق ایمیل یا تلفن با مدرسه در ارتباط باشید. از مشاور درباره مسائل مربوط به مهاجرت به خارج برای فرزندتان راهنمایی بخواهید، ممکن است برایتان مفید باشد.
  • انجام واکسیناسیون و بررسی وضعیت ویزاها: اطمینان حاصل کنید که واکسیناسیون ضروری را به‌تازگی انجام داده‌اید و همه ویزاها را دریافت کرده‌اید. همه مدارک لازمی را که برای مهاجرت موقت یا طولانی‌مدت باید همراه‌تان باشد، مرتب کنید.
  • وضعیت وسایل ضروری: برای انتخاب و بسته‌بندی وسایل‌تان مهلت تعیین کنید. به برنامه‌تان پایبند باشید وگرنه این کارها وقت زیادی از شما خواهند گرفت.

۳. زمان کافی به کارهایتان اختصاص بدهید

زمان کافی به کارهایتان اختصاص بدهید

برخی شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی که کارکنان‌شان را برای مأموریت‌های بلندمدت به خارج از کشور اعزام می‌کنند، از چند روز یا چند ماه قبل این افراد را از مأموریتی که در پیش دارند آگاه می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، تا حد امکان وقت کافی به کارهای مهاجرت‌تان اختصاص دهید.

اگر می‌توانید خودتان زمان‌بندی شخصی داشته باشید، حداقل شش ماه را به آن اختصاص دهید. شما به هر لحظه از این زمان، برای انجام کارهایتان نیاز دارید؛ کارهایی همچون رسیدگی به اموال و دارایی‌ها، اتومبیل، حیوانات‌خانگی، بیمه، بسته‌بندی و حمل‌ونقل، کارهای بانکی، انتقال مدارک تحصیلی و نظایر آنها نیاز خواهید داشت.

این امکان وجود دارد که مجبور شوید خیلی سریع حرکت کنید. اگر این اتفاق افتاد ناامید نشوید. از دوست و آشناهایتان کمک بگیرید. هر چه افراد بیشتری به شما کمک کنند بهتر است.

۴. هر چه زودتر به‌دنبال محل اقامت در کشور جدیدتان باشید

آیا می‌خواهید زمانی‌که به‌دنبال خرید یا اجاره خانه هستید در هتل یا مسافرخانه بمانید؟

از خرید خانه به‌شکل اینترنتی خودداری کنید. بهتر است خانه را از نزدیک ببینید تا به دقت آن را بررسی کنید. ممکن است خانه‌ای که در اینترنت دیده‌اید خوب به‌نظر بیاید، اما در واقعیت جای وحشتناکی باشد. با حضور در محل، همسایه‌ها را کمی ارزیابی کنید. همچنین ببینید قیمت خانه با عقل جور در می‌آید یا بیش از حد گران است. می‌توانید خودتان یا یکی از اعضای خانواده بروید و آنجا را بررسی کنید. اگر کسی را در کشور جدیدتان می‌شناسید که به او اعتماد دارید، می‌توانید از او بخواهید این کار را به جای شما انجام دهد. حتی اگر استطاعت خریداری خانه یا آپارتمانی را در کشور جدید دارید، پیشنهاد می‌کنیم با اجاره شروع کنید. دراین‌صورت اگر محل نامناسبی را انتخاب کرده باشید یا به هر دلیلی دیگر نخواهید در کشور جدیدتان بمانید، ترک آن ساده‌تر خواهد بود. پس از گذشت حداقل شش ماه، مسلما راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید که آنجا بمانید یا نه. از طرفی درک بهتری از خانه‌های آن منطقه به دست می‌آورید و از آنجا که فشار کمتری روی خودتان حس می‌کنید، می‌توانید سرِ فرصت خانه مناسبی را برای خریدن پیدا کنید.

یک وکیل مهاجرت خوب بگیرید تا در معامله برای خرید دارایی در خارج از کشور کمک‌تان کند. این فرد باید از همه مسائل مالیاتی، هزینه‌ها، حق رهن ملک و شرایط خریدوفروش در کشور مقصد آگاهی کافی داشته باشد.

۵. حساب‌های بانکی‌تان را طوری تنظیم کنید که از خارج از کشور هم بتوانید با آنها کار کنید

امروزه کار انتقال پول بین کشورهای مختلف آسان‌تر شده و حتی نیازمند پرداخت کارمزدهای سنگین نیست. با بانک‌تان درباره گزینه‌های انتقال پول صحبت کنید. خیلی از بانک‌ها حتی امکان انتقال پول با تلفن‌همراه را در کشورهای دیگر هم فراهم می‌کنند. بنابراین همه گزینه‌های ممکن را بررسی کنید.

توصیه می‌کنیم حداقل یکی از حساب‌های بانکی جاری در کشور خودتان را باز نگه دارید، مگر اینکه برنامه‌تان این باشد که هرگز به کشور خودتان برنگردید. هر چه حساب بانکی‌تان را مدت بیشتری باز نگه دارید، اعتبارتان بیشتر می‌شود. هنگامی‌که برگشتید، مسلما استفاده از همان حساب بانکی قبلی‌تان بهتر است تا اینکه دوباره حساب جدید باز کنید. با بانکداری اینترنتی، آسان‌تر می‌توانید حسابی را که در کشورتان باز گذاشته‌اید بررسی کنید.

در بعضی کشورها، دسترسی به پول خیلی سخت‌تر از کشورهای دیگر است. حتما درباره چالش‌ها و راه‌حل‌ها در این زمینه با بانک‌تان و نیز با یک مشاور مالی معتبر که درباره کشور مقصدتان اطلاعات کافی دارد صحبت کنید.

۶. اطمینان یابید افرادی که در کشور مقصد می‌شناسید، هنوز هم در آنجا زندگی می‌کنند

با آنها ارتباط برقرار کنید. اگر نیاز به اطلاعات داشته باشید، آنها می‌توانند کمک‌تان کنند. درباره برنامه‌تان با آنها صحبت کنید. احتمال زیادی دارد که اطلاعات‌شان را درباره کشور مقصدتان در اختیارتان قرار دهند.

۷. لوازم زندگی موردنیازتان را بررسی کنید

لوازم زندگی موردنیاز

این یک واقعیت است که ما به بسیاری از چیزها برای زندگی نیاز نداریم. بااین‌حال، خانه‌های ما همیشه پر از وسایلی است که در طی سال‌ها انباشته‌ایم. بسیاری از این وسایل را استفاده نمی‌کنیم و حتی به آنها نیاز هم نداریم. به جای اینکه همه آن وسایل به‌دردنخور را با خودتان ببرید یا برای ذخیره آنها هزینه کنید، یک ارزیابی درست و صادقانه از متعلقات‌تان داشته باشید و هر چیزی را که واقعا نیاز ندارید، رد کنید. بعضی از آنها را اهدا کنید یا به افرادی که می‌شناسید بدهید. با این کار هم سبک‌تر سفر می‌کنید و هم دیگر نگران وسایلی که به امانت گذاشته‌اید نخواهید بود.

۸. بخشی از اموال‌تان را به پول تبدیل کنید

می‌توانید بعضی وسایل را که ارزش مادی دارند و به پولش نیاز دارید بفروشید. از آگهی آنلاین استفاده کنید و اموال‌تان را در فهرست وب‌سایت‌های مخصوص این کار قرار دهید تا به فروش بروند. حتی اگر زمان‌تان کم است می‌توانید به‌شکل یک‌جا آنها را برای فروش بگذارید، چون در این صورت سریع‌تر به فروش می‌رسند. به افراد بگویید که قصد مهاجرت به خارج را دارید و همه آن وسایل را می‌خواهید یک‌جا بفروشید. مردم عاشق این هستند که برای معامله چانه بزنند!

احساسات به خرج ندهید. هر وسیله اضافی به معنای هزینه اضافی در حمل‌ونقل است. همچنین گاهی اوقات، ممکن است حوادث ناخواسته‌ای پیش بیاید. مثلا کانتینرهای حمل‌ونقل در دریا غرق شوند یا وسایل باارزش‌تان به‌دلیل برخورد خشن خدمه یا حوادث ناگوار دیگر آسیب ببینند. اگر این وسایل شکستنی باشند یا مانند کلکسیون اشیای عتیقه ارزشمند باشند، جز ضرر چیزی نصیب‌تان نخواهد شد. بهتر است یا آنها را در کشور خودتان به امانت نزد شرکت‌های مخصوص این کار بسپارید یا اینکه آنها را بفروشید و به پول نقد تبدیل کنید. همچنین سعی کنید همه وسایلی را که می‌برید بیمه کنید.

۹. همه گزینه‌های ممکن برای حیوانات‌خانگی‌تان را بررسی کنید

بعضی افراد، ممکن است آنها را به دوست یا عضوی از خانواده بسپارند تا از آنها نگهداری کند. اما بعضی دیگر تصمیم می‌گیرند آنها را با خودشان ببرند. اگر می‌خواهید حیوان‌خانگی‌تان را با خودتان ببرید، نکات زیر را درنظر بگیرید:

  • آیا نگهداری از این حیوان در کشور مقصد مجاز است؟
  • آیا حیوان‌خانگی‌تان تحت قرنطینه قرار خواهد گرفت؟ چه مدت و با چه هزینه‌ای؟
  • این حیوان قرار است چطور سفر کند؟ درباره شرایط ایمنی، هزینه‌ها و موارد موردنیاز مانند گذرنامه مخصوص حیوانات‌خانگی پرس‌وجو کنید.
  • سلامت حیوان‌تان چطور است؟ حیوان‌ خانگی شما باید به‌طور کامل واکسینه شود و برای مسافرت از نظر پزشکی آماده باشد. ممکن است کشور مقصدتان شرایط دیگری را هم درنظرگرفته باشد. وکیل مهاجرت می‌تواند درباره این مسائل به شما اطلاعات بدهد.
  • بررسی کنید که آیا حیوان‌خانگی‌تان برای سفر به اندازه کافی قوی هست یا نه. برخی حیوانات نحیف، پیر یا معلول توانایی سفر را ندارند و ممکن است به تروما یا آسیب‌های شدید دچار شوند.

۱۰. درباره گواهینامه رانندگی‌تان در کشور مقصد پرس‌وجو کنید

بعضی از کشورها گواهینامه‌ای را که از کشور خودتان اخذ کرده‌اید و یا گواهینامه بین‌المللی را قبول دارند. برخی دیگر از شما می‌خواهند پس از مدت زمان مشخصی، آزمون محلی خودشان را انجام دهید. بهتر است منتظر آن آزمون نمانید و زودتر با شرایط محلی آنجا برای رانندگی آشنا شوید. مسلما تا زمان برگزاری آزمون، اگر با قوانین محلی آشنا نباشید رانندگی در آنجا برایتان سخت خواهد شد.

۱۱. به محل کارتان اطلاع دهید

اگر برنامه شما مهاجرت از طریق کار نیست، باید از سیاست‌های محل کارتان برای استعفا پیروی کنید. حتما باید به آنها زمان کافی بدهید تا درباره استعفای شما تصمیم بگیرند. البته لزومی ندارد (و ما هم توصیه نمی‌کنیم) که همان اوایل کار این موضوع را به آنها اعلام کنید. اگر رفتن شما تأثیرات قابل‌توجهی روی محل کارتان نمی‌گذارد، تا قبل از ردیف‌شدن همه برنامه‌تان چیزی به آنها نگویید. دلیلش این است که ممکن است از مهاجرت منصرف شوید یا اینکه آنها زودتر از آنچه باید شما را وادار به استعفا کنند. ممکن است حتی حقوق یک ماه هم برایتان مهم باشد.

۱۲. درباره وسایل الکترونیکی‌تان تصمیم بگیرید

کشورهای جهان از نظر ولتاژ برق و فرکانس با هم متفاوت هستند. برای مثال آمریکای شمالی، جنوب ژاپن و برخی کشورهای دیگر از ولتاژ ۱۰۰ تا ۱۲۷ ولت و فرکانس ۶۰ هرتز استفاده می‌کنند. در حالی‌که در ایران از ولتاژ ۲۲۰ تا ۲۴۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید از وسایل برقی‌تان در کشور مقصد استفاده کنید حتما باید آداپتورها و تبدیل‌کننده‌ها را با خودتان ببرید. درغیراین‌صورت ممکن است به آنها آسیب برسد. حتی اگر کشور مقصد از نظر ولتاژ یا فرکانس با کشور خودتان یکی باشد باز هم به آداپتور نیاز دارید.

بخش دوم: مقابله با شوک فرهنگی

۱. برای تغییرات مهم آماده باشید

با مهاجرت به خارج از کشور آن‌هم کشوری که اصلا شباهتی به وطن‌تان ندارد، ممکن است با تفاوت‌های فرهنگی زیادی روبه‌رو شوید. ممکن است این موضوع برایتان سخت باشد، اما اگر چند ماه تحمل کنید بر این مشکل غلبه خواهید کرد. مردم هر کشور کارهای مختلف را به شیوه مخصوص به خودشان انجام می‌دهند. به‌همین‌دلیل ممکن است با این روش‌ها ناآشنا باشید. اما این نگرانی ندارد، زیرا این بزرگ‌ترین و عالی‌ترین فرصت برای شماست؛ برای اینکه فرهنگی کاملا متفاوت را ببینید و با آن آشنا شوید. هنگامی‌که از دریچه چشم مردمی دیگر به جهان نگاه می‌کنید، دیگر برایتان سخت می‌شود که به «ما و آنها» فکر کنید.

اگر با عادات مردم محلی آنجا آشنا نیستید، از قبل کمی درباره‌شان تحقیق کنید و تا جایی که ممکن است با آداب‌ورسوم‌شان آشنا شوید. داشتن یک آشنایی سطحی بهتر از این است که هیچ‌چیزی درباره‌شان ندانید. حداقل فرصتی پیدا می‌کنید که منظورتان را به آنها بفهمانید و در رویدادهای فرهنگی و سنت‌های آنها شرکت کنید. این کار به شما کمک می‌کند ناخواسته به عقاید و آداب مردم محلی آنجا اهانت نکنید.

۲. بعضی چیزها از زندگی‌تان حذف خواهد شد و این اجتناب‌ناپذیر است

Baklava

آن چای خوش‌رنگی که در منزل‌تان در وطن خودتان می‌نوشیدید یا جاهایی که در اوقات فراغت‌تان می‌رفتید دیگر وجود نخواهند داشت. این کمبودها را در زندگی‌تان بپذیرید، اما به‌دنبال موارد جایگزین و تجربیات جدید هم باشید. شاید حتی دل‌مشغولی‌های جدیدی که برای خودتان دست‌وپا می‌کنید آن‌قدر خوب باشند که دیگر حتی یاد کارهایی که در وطن‌تان انجام می‌دادید نیفتید. این کاملا طبیعی است که به‌خاطر آن فقدان‌ها احساس اندوه یا افسردگی به شما دست دهد؛ وقتی به کشور جدیدتان عادت کنید کم‌کم برطرف می‌شود.

اگر از کشوری با گزینه‌های انتخابی زیاد به کشوری با انتخاب‌های محدود مهاجرت کنید، ممکن است زندگی چالش‌های زیادی پیش‌رویتان قرار دهد. شاید قبلا در کشورتان فقط برای خرید پنیر صبحانه، باید راهرویی طولانی در یک فروشگاه بزرگ را طی می‌کردید و هزار برند مختلف وجود داشت که باید از بین آنها انتخاب می‌کردید. اما حالا شاید مجبور باشید یک قفسه کوچک در یک بقالی را با دو انتخاب برای پنیر بگردید. این در مورد اتومبیل، پوشاک و هر چیز دیگری هم صدق می‌کند. اوایل ممکن است به‌شدت ناامید شوید. فقط دو انتخاب دارید: یکی اینکه، آن را بپذیرید و خودتان را قانع کنید که محدودیت انتخاب سبب می‌شود از یک سو در زمان صرفه‌جویی کنید و از سوی دیگر، منابع سیاره‌مان را برای آیندگان باقی بگذارید! دوم اینکه به کشورتان برگردید و همه اقلام موردنیازتان را بخرید (یا بگویید دوستان و خانواده‌تان برایتان ارسال کنند). برای بسیاری از مردم محدودیت انتخاب هرگز با گذشت زمان کم‌رنگ نمی‌شود و این آزارشان می‌دهد؛ بنابراین برای آرامش خودتان بهتر است به انتخاب‌های کمتر عادت کنید.

۳. آماده باشید که پس از چند ماه، دیگر آن هیجان اولیه را نداشته باشید

معمولا چند ماه اول مهاجرت به خارج، شبیه تعطیلاتی فوق‌العاده است و شما بدون خستگی در حال کشف جاهای جدید و تجربیات هیجان‌انگیز خواهید بود. اما پس از مدتی می‌فهمید که دارید در آنجا زندگی می‌کنید و حالا دیگر نصف جذابیتی را که تصور می‌کردید، ندارد. برای بعضی‌ها، این تشخیص موقعیت زودتر از دیگران اتفاق می‌افتد. کم‌کم کارهای اداری، مسائل تعمیرونگهداری منزل و بحران‌های جزئیِ مربوط به اقامت و سازگاری با شرایط جدید پدیدار می‌شوند.

هنگام مواجهه با روند کارهای اداری خونسرد باشید. بیشتر کشورها برای هر کار اداری قوانین و فرم‌های خاصی دارند و صف طویلی از مراجعان در انتظار انجام‌شدن کارشان هستند. شما نمی‌توانید اعتراض کنید، ولی می‌توانید از اهالی آنجا و سایت‌های آنلاین پرس‌وجو کنید و روش‌های مدیریت کارهای اداری‌تان را از آنها یاد بگیرید. همیشه راهی وجود دارد، ولی باید مطمئن شوید که بهترین راه را یاد می‌گیرید. اگر نپرسید، هرگز نخواهید دانست.

۴. آماده باشید که محدودیت‌ها را در زندگی روزمره‌ و شیوه انجام کارها بپذیرید

یکی دیگر از شکل‌های شوک فرهنگی، مواجه‌شدن با کارهایی است که دیگر نمی‌توانید انجام دهید. مخصوصا اگر این کارها همان کارهایی باشند که در کشور خودتان محدودیتی برای انجام‌شان وجود نداشت. شما در موقعیتی نیستید که این محدودیت‌ها را زیر سؤال ببرید. اگر جامعه جدیدی که به آن وارد می‌شوید نسبت به برخی کارها سهل‌گیر یا سخت‌گیرتر است، فرقی نمی‌کند؛ فقط باید کار درست را انجام دهید.

۵. سعی کنید حمایت دیگران را جلب کنید

حمایت دیگران

مهاجرت به خارج از کشور بالاترین سطح استرس را به افراد وارد می‌کند. چند روز اول سرگرم‌کننده خواهد بود. روزهای بعد شاید حس کنید بدترین روزهای زندگی‌تان را دارید می‌گذرانید، اما پس از آن همه چیز عادی می‌شود. دیگر احساس می‌کنید در خانه و وطن‌تان هستید.

باید مراقب این فرازونشیب احساسات‌تان باشید. اگر اضطراب دارید، افسرده‌اید، ترس‌هایتان بیشتر شده است و احساساتی از این دست به شما فشار می‌آورند، به‌دنبال درمانگری بگردید که به سلامت ذهنی‌تان کمک کند. اگر ترجیح می‌دهید با فردی از کشور خودتان برای درمان سلامت ذهنی صحبت کنید، می‌توانید از مشاوره‌های آنلاین استفاده کنید. تحمل این ناراحتی‌ها در سکوت، فقط شرایط را بغرنج‌تر می‌کند. این مشکلات روحی با غربت و بیگانگی با همه چیزهای دوروبرتان درهم‌می‌آمیزد و کاملا احساس تنهایی و وحشت خواهید کرد.

با دوستان صمیمی‌تان گروهی درست کنید و درباره احساسات خودتان آزادانه با خانواده و دوستان صحبت کنید. به‌دقت به نگرانی‌های فرزندان‌تان گوش دهید، زیرا غربت ممکن است روی آنها هم تأثیر گذاشته باشد. از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس و ایمیل برای در تماس ماندن با دوستان و خانواده‌تان استفاده کنید. اسکایپ هم برای گفت‌وگوی تصویری عالی است؛ تقریبا طوری است که انگار مخاطب‌تان روبه‌روی شما نشسته است.

۶. به فکر امنیت خودتان باشید

مسئله دیگری که به شوک فرهنگی ارتباط دارد، مهاجرت به کشوری است که به اندازه جایی که از آن آمده‌اید ایمن نیست. از اهالی آنجا درباره امنیت ناحیه و مشکلاتی که ممکن است در آن حوالی پیش بیاید سؤال کنید.

سعی کنید لباس‌هایی بپوشید که مناسب جایی باشد که در آن زندگی می‌کنید. گاهی تبهکاران درصدد اذیت و آزار گردشگران یا کسانی هستند که لباس‌های نامتعارف می‌پوشند. با پاسگاه پلیس محلی درباره مسائل امنیت محل زندگی‌تان صحبت کنید. هنگام خرید یا اجاره خانه از آنها درباره میزان وقوع جرم در منطقه موردنظر اطلاعات بگیرید.

بخش سوم: اگر هنوز کشور موردنظرتان را انتخاب نکرده‌اید

۱. کشوری را برای مهاجرت انتخاب کنید که آن را دوست دارید

تصمیم با شماست که ببینید کجا برای زندگی‌تان بهتر است؛ مگر اینکه مهاجرت از طریق کار باشد که در این مورد اختیار با شما نیست.

زندگی در آن کشور جدید را تصور کنید. ویدئوهای آنلاین را تماشا کنید تا ببینید در هر فصل از سال آن کشور چه وضعیت آب‌وهوایی دارد. درباره آب‌وهوا، سطح آلودگی، دسترسی به مواد غذایی، حمل‌ونقل و مراقبت‌های پزشکی تحقیق کنید. فهرستی از کارها و فعالیت‌هایی که می‌توانید در آنجا انجام دهید تهیه کنید.

در اینترنت جست‌وجو کنید و ببینید افرادی که به آن کشور رفته‌اند، چه تجربیاتی در آنجا داشته‌اند و آن را چطور ارزیابی می‌کنند. با این کار می‌توانید درک بهتری از کشور انتخابی‌تان پیدا کنید. می‌توانید به این افراد اعتماد کنید، اما به یاد داشته باشید که تجربیات شخصی آنها می‌تواند به دلایل رفتن آنها، سطح درآمدشان، تجارب شغلی، ناحیه‌ای که آنجا زندگی می‌کنند و موارد دیگر بستگی داشته باشد. اگر امکانش هست، می‌توانید در انجمن‌های پرسش‌وپاسخ این سایت‌ها سؤال‌هایتان را بپرسید.

آیا می‌توانید در کشور جدید کار کنید؟ آیا برای حرفه شما تقاضا وجود دارد؟ آیا این احتمال وجود دارد که پیش از رفتن‌تان شغلی در آنجا پیدا کنید تا بتوانید از درآمد آن اطمینان حاصل کنید؟ نداشتن شغل در کشور جدید نوعی ریسک است، مگر اینکه آن‌قدر دارایی داشته باشید که کفاف هزینه‌هایتان در مدت اقامت را بدهد. درباره بیمه اجتماعی و کارهایی که برای دریافت آن باید انجام دهید اطلاعات کسب کنید. شاید این فرایند حتی ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد؛ شاید هم هرگز شما را واجد شرایط دریافت بیمه ندانند.

۲. قبل از مهاجرت، یک سفر تفریحی به کشوری که انتخاب کرده‌اید تدارک ببینید

بعضی چیزها از زندگی‌تان حذف خواهد شد

کتاب‌های گردشگری منبع خوبی از اطلاعات هستند اما کاملا به آنها اعتماد نکنید. آنها مسلما از مناطق توریستی آن کشور و مکان‌هایی که دیدنی هستند صحبت می‌کنند. باید بدانید که گذراندن تعطیلات در جایی با زندگی کردن در آنجا کاملا متفاوت است. در تعطیلات، کار یکنواخت سخت و روزانه ندارید، با تشریفات اداری معمول که مردم محلی انجام می‌دهند سروکار ندارید و کلا چیزی جز گذراندن تعطیلات به بهترین وجه برایتان اهمیت ندارد. اما هنگامی‌که در آن کشور زندگی می‌کنید، واقعیت‌های روزمره خودشان را نشان می‌دهند و ممکن است تجربه‌تان کاملا متفاوت از تجربیات یک گردشگر باشد. بنابراین صرفا بازدید از یک مکان را مبنای تصمیم خود برای مهاجرت قرار ندهید.

۳. هر چه که می‌توانید درباره آن کشور یاد بگیرید

این مورد شامل آداب‌ورسوم محلی (بسیار مهم)، زبان (بسیار مهم‌تر) و مناطق مختلف شهرهاست. باید درباره قوانین، آداب‌‌ورسوم و محدودیت‌های آن کشور اطلاعات داشته باشید تا بدانید آیا می‌توانید در آنجا زندگی کنید یا نه. دلیلش این است که این موارد زندگی روزمره‌تان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، یک شهروند آزادی‌خواه آمریکایی ممکن است با قوانینی مانند ممنوعیت جویدن آدامس در انظار عمومی در کشوری مانند سنگاپور احساس محدودیت کند.

۴. در مورد قوانین و فرایند مهاجرت به آن کشور اطلاعات کسب کنید

برخی کشورها درباره میزان درآمد، سن، مجموعه مهارت‌ها، کارآموزی یا ارتباط خانوادگی مهاجران مقررات بسیار سختی دارند. بنابراین اگر میزان درآمد و سن شما با معیارهای آنها مطابقت نداشته باشد یا اگر بدون خانواده زندگی می‌کنید یا مهارت خاصی ندارید، ممکن است اجازه مهاجرت به کشورشان را به شما ندهند. درباره قوانین مربوط به مهاجرت کشور انتخابی‌تان در وب‌سایت مهاجرتی آن کشور مطالعه کنید. برای اطلاعات دقیق‌تر با بخش مربوط به مهاجرت تماس بگیرید و درباره مورد خاص خودتان از آنها بپرسید. هیچ اطلاعاتی در وب‌سایت نمی‌تواند برای شرایط ویژه شما پاسخ روشنی داشته باشد، بنابراین بهتر است از یک موسسه مهاجرتی معتبر هم در این زمینه کمک بگیرید.

۵. اگر زبان بلد نباشید، برایتان دردسر خواهد شد

آیا مردم کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید، به زبان متفاوتی صحبت می‌کنند؟ اگر پاسخ مثبت است آیا می‌توانید به آن زبان صحبت کنید؟ درباره توانایی‌تان برای یادگیری زبانی جدید با خودتان صادق باشید. یادگیری زبان جدید برای بعضی از افراد بسیار مشکل است؛ حتی اگر به‌سختی تلاش کنند. در مدتی که زبان آن مردم را بلد نیستید، با هر چه در اطراف‌تان اتفاق می‌افتد احساس غریبی می‌کنید. دراین‌صورت اگر اعتمادبه‌نفس‌تان پایین باشد، بدترین لحظات زندگی‌تان را خواهید گذراند.

  • پیش از خروج از کشورتان، باید به زبان آن کشور مسلط شوید.
  • وقتی وارد آن کشور شدید، سعی کنید یک معلم خصوصی دلسوز پیدا کنید که هم به زبان شما و هم به زبان کشور جدیدتان مسلط باشد و برایتان وقت بگذارد. با هم برای یادگیری زبان به مکان‌های مختلف بروید. در فضاهایی خاص مانند فروشگاه، بانک، نمایشگاه اتومبیل و نظایر آن حضور پیدا کنید و از او بخواهید اصطلاحات مربوط به آن مکان‌ها را به شما توضیح دهد. با مواجهه واقعی با صاحب‌خانه، خرید خودرو، ثبت‌نام در مدرسه و دانشگاه و مواردی از این قبیل بهتر می‌توانید زبان بومیان آن کشور را یاد بگیرید.

۶. اگر دارای فرزند هستید، مهاجرت به خارج با چالش‌های بیشتری همراه خواهد بود

اول از همه، فرزندان‌تان به‌دلیل مهاجرت، از روال جاری زندگی و دوستان‌شان جدا می‌شوند. خوب فکر کنید. این کار می‌تواند باعث آسیب‌های روحی آنان شود. آیا تحصیل در کشور جدید به همان خوبیِ وطن‌تان است یا بهتر از آن است؟ اگر سیستم آموزش آنجا مناسب نباشد، چه گزینه‌هایی برای یک فرد خارجی به‌منظور ادامه تحصیلاتش وجود دارد؟ درباره این موارد به خوبی اطلاعات کسب کنید، چون واقعا اهمیت دارند.

  • فراموش نکنید که با توجه به کشور مقصدتان، احتمالا فرزندان‌تان باید زبان جدید یا گویشی جدید از زبان را یاد بگیرند (برای مثال ممکن است نیاز باشد که آنها با تفاوت میان انگلیسی استرالیایی یا انگلیسی آمریکایی آشنا شوند). بعضی از والدین فکر می‌کنند اینکه فرزندشان چندزبانه باشد خوب است، اما اگر فرزندتان هر نوع مشکل آموزشی داشته باشد این امر ممکن است مشکل او را دوچندان کند.
  • این مشکل زمانی بدتر می‌شود که زبان کشور جدید از نظر الفبایی کاملا با الفبای زبان مادری کودک متفاوت باشد.

امیدواریم که در این مطلب، اطلاعات مفیدی در زمینه مهاجرت به خارج از کشور ارائه کرده باشیم. تجربیات خود و دوستان‌تان را به ما به اشتراک بگذارید تا مخاطبان عزیز دیگر هم از نکات مهم در این زمینه بهره‌مند شوند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.