کتاب جنس ضعیف؛ گزارشی از وضعیت زندگی زنان در کشور‌های مختلف

5

بدیهی است که کیفیت زندگی زنان در سراسر دنیا و در فرهنگ‌های مختلف، فرق دارد. به همین دلیل تعریفی که زنان در سراسر دنیا از خوشبختی، استقلال و پیشرفت دارند، قطعا متفاوت خواهد بود. برای کسانی که اخبار و اطلاعات مربوط به زنان را پیگیری می‌کنند، گزارشی از وضعیت زندگی زنان در کشور‌های مختلف، به‌خصوص آسیای شرقی، به نظر هیجان‌انگیز و جالب می‌آید. اگر شما هم از این‌دست مخاطبین هستید و یا نسبت به این مسائل کنجکاوید، در ادامه، با معرفی کتاب جنس ضعیف، نوشته‌ اوریانا فالاچی با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب

  • عنوان: جنس ضعیف
  • نویسنده: اوریانا فالاچی
  • تعداد صفحات: ۲۰۰

درباره کتاب جنس ضعیف

اوریانا فالاچی، روزنامه‌نگار ایتالیایی، شهرت خود را مدیون مصاحبه‌های معروفش با رهبران سیاسی کشورهای مختلف است. او به پیشنهاد مدیرروزنامه‌ای که در آن کار می‌کرد، به کشورهای شرقی سفر کرد تا در مورد وضعیت زندگی زنان در این نقطه از دنیا گزارشی تهیه کند. او در این باره می‌گوید: «قصد من فقط این بود که مسیری نسبتا طولانی را طی کنم و این امکان را به دست آورم که موقعیت‌های ممکن برای یک زن را که ناشی از زن‌بودن زن‌ها و یا تابوهای اجتماعی است، مطالعه کنم.»

طبق گفته‌های اوریانا فالاچی، گزارش‌هایی که در کتاب جنس‌ ضعیف ارائه می‌دهد، حاصل مشاهداتش از جریان زندگی زنان این کشور‌ها و البته مصاحبه‌ها و دیدارهایی است که با زنان برجسته و فعال هر کشورداشته تا درمورد مسائل مربوط به زنان آن منطقه به گفت‌وگو بپردازند.

رونیکس

تفاوت در آداب‌ورسوم و تنوع در نحوه‌ٔ زندگی زنان در هرکدام از این کشورها بیش از هر چیز به چشم می‌آید؛ از وجود قبلیه‌های مادرسالار در کوالالامپور گرفته تا محدودیت‌ها و مشکلات زنان پاکستانی در مورد ازدواج. بیان ساده نویسنده در روایت دیده‌ها و شنیده‌هایش، کتاب را از قالب خشک گزارش دور کرده و به نظر، همین باعث تأثیرگذاری و محبوبیت این کتاب در بین کتب حوزهٔ زنان است.

درباره نویسنده

اوریانا فالاچی در ۲۹ ژوئن ۱۹۲۹ در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. کمتر از بیست سال داشت که نوشتن در روزنامه را آغاز کرد و خیلی زود به یک خبرنگار بین‌المللی تبدیل شد. فالاچی در سال ۲۰۰۶ در ۷۶ سالگی به دلیل بیماری درگذشت. از دیگر آثار او می‌توان به «زندگی، جنگ ودیگر هیچ»، «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد»، «خشم و غرور»، « مصاحبه با تاریخ» و… اشاره کرد.

آیا این کتاب برای شماست؟

کتاب جنس ضعیف گزارشی جذاب از وضعیت زنان کشورهایی مانند پاکستان، هند، اندونزی، مالزی، چین، هنگ‌کنگ و ژاپن است. اگر به مطالعه‌ در حوزهٔ زنان، به‌ویژه زنانِ جهان علاقه‌مند هستید، مطالعه‌ٔ این کتاب خالی از لطف نخواهد بود.

بخش‌هایی از کتاب

زنان چینی، به عقیده‌ٔ «هاین سوین» قوی‌ترین زنان دنیا هستند و در مقابل خستگی ،بیش از تمام دنیا از خود مقاومت نشان می‌دهند. هاین‌سوین چنین شرح می‌‌داد: «زنانی را دیده‌ام که به‌تنهایی وضع‌ِ حمل کرده و بلافاصله به محل کار خود در مزارع برگشته‌اند. زنانی را دیده‌ام که وزنه‌هایی بر دوش داشته‌اند که کمر قوی‌ترین قاطرها را خرد می‌کند.

نورپا (از زنان مادرسالار در کوالالامپور) دستور داد مطالب زیر را کلمه به کلمه ترجمه کنند: «وقتی زمین هنوز ناف دنیا به شمار می‌رفت و آسمان هم چتر زمین خوانده می‌شد و زمین به اندازه‌ٔ یک سینی کوچک بود و آسمان ابعاد سایه‌ٔ خورشید را داشت، آن زمان مرد غلام و زن ارباب بود. زمین را زمین و آسمان را آسمان نام نهادند و زن، مرد را مساوی خود دانست. ولی زمین هنوز متعلق به زن است، فرزندان و جهیزیه‌ٔ مرد هم همین‌طور.»


در ادامه بخوانید: معرفی کتاب نامه به کودکی که هرگز زاده نشد
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 5 دیدگاه)
  1. شيوا می‌گوید

    سلام اين كتاب براي چه سنيني مناسبه؟
    من ك ١٥سالمع مشكلي نداره بخونمش؟

    1. زهرا سارایی می‌گوید

      سلام شیوای عزیز
      این کتاب گزارشی از وضعیت زنان در کشورهای مختلف در زمانیکه خانم فالانچی از این کشورها دیدن کرده هست و مشکلی نداره از این لحاظ که مطالبش برای گروه سنی شما مناسب نباشه
      اما اگه صرفا دنبال کتابی با موضوع زنان هستین من کتاب های «همه باید فمنیست باشیم» و «مانیفست یک فمنیست» رو بهتون پیشنهاد میکنم که معرفی شون در همین بخش معرفی کتاب هست که کم حجم تر هست، زبان ساده تری داره و چیزای خوبی برای یادگیری داره به خصوص برای سن شما

      1. شیوا می‌گوید

        مرسی کتاب همه ی ما باید فمنیست باشیم رو خوندم خیییلی خوب بود
        بجز مانیفست یک فمنیست دیگه چه کتاب هایی تو همین سبک پیشنهاد میکنید؟ :))))

        1. زهرا سارایی می‌گوید

          سلام شیوای عزیز
          کتاب منم ملاله زندگی ملاله یوسف زی.
          کتاب «شدن» زندگی نامه «میشل اوباما» با ترجمه خوب خانم «سپیده حبیبی».
          معرفی کتاب شدن؛ روایت زندگی میشل اوباما از زبان خودش
          کتاب «تحصیلکرده» زندگینامه «تارا وستور».
          معرفی کتاب دختر تحصیل کرده؛ سرگذشت الهام‌بخش تارا وستور به قلم خودش
          این سه کتاب به‌نظرم از بهترین‌های خودزندگی‌نامه زنان هستند که میشه خیلی ازشون یاد گرفت.
          توی سایت معرفی‌شون هم هست لینکشون رو برات گذاشتم میتونی بیشتر درموردشون بخونی.
          موفق باشی.

          1. شیوا می‌گوید

            مرسی😊😊