معرفی کتاب انتخاب های سخت؛ زندگینامه هیلاری کلینتون

0

­هر انسانی در مسیر زندگی خود با چالش­‌هایی روبه‌رو خواهد شد و در موقعیت­‌های اجتماعی و جایگاه­‌های متفاوتی قرار می‌گیرید که باید تصمیماتی بگیرد. تصمیم‌های ما با توجه به اثری که بر زندگی دیگران خواهند داشت، اهمیت زیادی دارد. همچنین کیفیت تصمیم‌ها و توان ریسک پذیری عاقلانه­‌ ما، قدرت مدیریت ما را افزایش خواهد داد. اگر دوست دارید با تجربه­‌ٔ چنین تصمیم‌گیری­‌هایی آشنا شوید و توانایی­‌های خود را در جریان موقعیت‌­های مختلف و سخت بسنجید، در ادامه با معرفی کتاب انتخاب­‌های سخت نوشتهٔ هیلاری رادهام کلینتون با ما همراه باشید.

شناسنامهٔ کتاب

  • عنوان: انتخاب‌­های سخت
  • نویسنده: هیلاری رادهام کلینتون
  • تعداد صفحات: ۵۷۲

دربارهٔ کتاب انتخاب های سخت

کتاب دربارهٔ زندگی دیپلمات آمریکایی، خانم هیلاری رادهام کلینتون، است و تمام وقایع و رویداد­ها از زبان او روایت می‌شود و نظر شخصی خود را درباره تمامی موضوعات به‌وضوح بیان کرده است. گرچه مترجم این کتاب هم اشاره کرده است که نظرات خانم کلینتون در مورد ایران و فلسطین به‌دلیل رویکرد مداخله‌جویانهٔ ایالت متحده­ٔ آمریکا است، فارغ از آن، نحوهٔ تصمیم‌گیری­‌ها و استراتژی­‌های کلینتون، بسیار جالب است.

توصیف‌های نویسنده کتاب از شخصیت­‌هایی که با آن‌ها سروکار داشته است، طوری روایت شده که خواننده احساس می‌‌کند در موقعیت مشابه قرار دارد و با چنین فردی همکار است. او همچنین سفرهایشان را به‌خوبی در قالب کلمات به‌تصویر می‌­کشد. این تصویرسازی به‌قدری است که به‌نظر می‌رسد، این کتاب ترکیبی از سفرنامه و زندگی‌نامه است. نویسنده در هر سفر به‌طور مختصر به معرفی فرهنگ و ویژگی­‌های خاص آن کشور­ می‌پردازد.

رونیکس

کلینتون همچنین به موضوع خانواده و ارزش­‌های آن در زندگی شخصی‌ و اجتماع پرداخته است و به‌عنوان زنی دیپلمات، مدیریت کار و زندگی شخصی‌اش را به‌خوبی بیان می­‌کند.

مسئله‌ٔ شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شکست کلینتون و سپس هم‌تیمی شدن با مجموعه­ٔ مدیریتی باراک اوباما به‌عنوان وزیر امور خارجه­‌ٔ آمریکا، بخش جالب و خواندنی کتاب است.

در قسمتی از کتاب که کلینتون، پس از شکست در انتخابات با هوادارانش صحبت می­‌کند، می­‌خوانیم: «هرچند موفق نشدیم آن سقف بلند را بشکنیم، و این سقف شیشه‌ای همچنان پابرجاست (تبعیض دربارهٔ زنان)، اما از شما سپاسگزارم. چون موفق شدیم هجده میلیون ترک در آن ایجاد کنیم و نور، درخشان­‌تر از همیشه از میان آن می­‌تابد و ما را سرشار از امید می­‌کند. می­‌دانیم که مسیرمان، دفعه­ٔ بعد ساده‌تر خواهد بود. تاریخ پیشرفت در آمریکا، همیشه همین‌طور بوده است. همیشه مرا در خط مقدم دموکراسی خواهید دید. در حال مبارزه برای آینده. راهی که برای ادامهٔ مبارزه­‌مان در حال حاضر وجود دارد، برای دست‌یابی به اهدافی که پای آن­ها ایستاده‌ایم، این است که تمام انرژی، شور، قدرت و توان خودمان را برای انتخاب باراک اوباما به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایالت متحدهٔ آمریکا به‌کار گیریم.»

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر به شناخت خط فکری افراد مختلف علاقه‌مندید و مایل هستید تا زندگی را از دیدگاه دیپلمات­‌ها ببینید و آن را به دنیای خود تعمیم دهید، این کتاب قطعا انتخاب مناسبی خواهد بود. همچنین مطالعه این کتاب به مدیران شرکت­‌ها و حتی مدیران مدارس هم پیشنهاد می­‌شود، چراکه به‌خوبی لحظات سخت تصمیم‌گیری را به تصویر می­‌کشد.

بخش‌هایی از کتاب

اکثر رهبران جهان در زندگی شخصی، آرام‌تر از آنچه هستند که در جمع به نمایش می­‌گذارند، اما سارکوزی این‌طور نبود. او حتی شوخ‌طبع­‌تر و پر­حرارت‌تر بود. هر جلسه‌ای با او پر از ماجرا و داستان بود. این اخلاق او باعث می­‌شد گاهی در مناسبات بین‌المللی، از واژه‌ای استفاده کند که دردسر و جنجال ایجاد کند. آتش تند سارکوزی و برون‌گرایی و نظراتش، سیاست خارجی را تحت‌تأثیر قرار می­‌داد؛ به‌حدی که حمایت از نظراتش در مقابل مخالفینش چالش‌بر­انگیز می­‌شد. با این حال هیچ وقت از تلاش در این زمینه دست نکشیدم. سارکوزی شایعات را می­‌گفت و گاهی دیگر رهبران دنیا را نادان یا علیل توصیف می­‌کرد. از نظر او یکی دیوانه یا معتاد بود، دیگری ارتشی داشت که نمی­‌دانست چطور با آن بجنگد و یکی راه درازی تا انسانیت داشت. سارکوزی همیشه گلایه می‌­کرد که چرا رهبرانی که به دیدنش می­‌روند، به طرز نابخشودنی‌ای پیر، نچسب و مرد هستند. ما با هم می­‌خندیدیم، مناظره و بحث می­‌کردیم و اکثر اوقات در مورد اینکه چه کارهایی باید انجام شود، اتفاق نظر داشتیم.


در ادامه بخوانید: معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.