راهنمای جامع اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

0

برنامه‌های آموزشی متنوعی که در دانشگاه های کانادا ارائه می‌شوند، این کشور را به یکی از اولویت‌های دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور تبدیل کرده‌اند. با در نظر گرفتن تجربیاتی که دانشجویان خارجی می‌توانند در مدت تحصیل‌شان در این کشور به‌دست بیاورند و فرصت‌ها و چشم‌انداز روشنی که پیش رو خواهند داشت، جای تعجبی ندارد اگر شما هم به فکر تحصیل در این کشور باشید، اما اگر اطلاعات چندانی در مورد پذیرش تحصیلی کانادا و شرایط و ضوابط آن نداشته باشید، احتمالا تحصیل در کانادا به نظرتان هدفی ناممکن خواهد رسید. این در حالی است که این مسئله محدود به شرایط و مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا نمی‌شود و هر دانشگاه (و حتی بعضا هر برنامهٔ آموزشی)، دارای شرایط منحصربه‌فردی است که کار را به‌مراتب پیچیده‌تر از قبل می‌کند. این مسائل و پیچیدگی‌ها باعث شد تا موضوع این مقاله را به روند دریافت پذیرش تحصیلی کانادا اختصاص بدهیم. اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا از چگونگی روند کار و مراحلی که باید از سر بگذرانید درک بهتری پیدا کنید.

۱. مدارک مورد نیاز برای درخواست پذیرش تحصیلی کانادا را فراهم کنید

مهاجرت به کانادا و تحصیل در این کشور کار یک شب و دو شب نیست و حداقل یک سال قبل از ثبت درخواست نهایی باید برای آن برنامه‌ریزی شود. شرایط و مدارک مورد نیاز برای دوره‌های آموزشی مختلف را به‌دقت مورد بررسی قرار بدهید و اقدام به فراهم کردن آن‌ها کنید. به‌خاطر داشته باشید مدارک مورد نیاز دانشگاه‌ها، بسته به استانی که در آن هستند (کبک، بریتیش‌کلمبیا، آلبرتا و …) متفاوت خواهد بود، اما در این میان مدارکی هستند که صرف‌نظر از استان دانشگاه در هر صورت به آن‌ها نیاز خواهید داشت:

رونیکس
  • گذرنامهٔ به‌روز شده؛
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی؛
  • گواهی تمکن مالی.

البته دانشگاه‌هایی در کانادا هستند که دانشجویان را بدون تسلط کافی بر زبان‌های یاد شده قبول می‌کنند (دانشگاه‌های براک و کارلتون ازجملهٔ این دانشگاه‌ها هستند). این دانشجویان موظف به شرکت در دوره‌های آموزشی دیگری برای تقویت زبان خواهند بود.

۲. دورهٔ آموزشی و دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید

دورهٔ آموزشی و دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید

به‌هنگام ثبت درخواست برای دریافت ویزای کانادا و تحصیل در این کشور باید ادامه‌تحصیل در رشته‌ای بخصوص را انتخاب کنید، اما برخلاف آنچه در انگلیس و بعضی کشورهای دیگر رایج است، در این مورد در کانادا خیلی سخت‌گیری نمی‌شود و اگر نظرتان تغییر کرد، در آینده امکان تغییر رشته وجود خواهد داشت.

دانشگاه یا مؤسسهٔ آموزشی‌ای که انتخاب می‌کنید، حتما باید جزو مؤسسات آموزشی تعیین‌شده از سوی سازمان مهاجرت کانادا (از این مؤسسات با کلمهٔ اختصاری DLI یاد می‌شود) باشد.

۳. در آزمون دریافت مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی شرکت کنید

نمرهٔ موردقبول در آزمون IELTS، بیشترین اعتبار را در میان دانشگاه‌های کانادا دارد. آزمون TOEFL هم انتخاب دیگری است که پیش رو دارید.

معمول‌ترین آزمون زبان فرانسه برای پذیرش تحصیلی کانادا (در نواحی فرانسوی زبان) TEF است و آزمون‌های DALF، DELF یا TCF گزینه‌های دیگر شما هستند.

حتما در همان اوایل روند کار در آزمون زبان مورد نظرتان شرکت کنید تا به‌هنگام ثبت نهایی درخواست ویزای تحصیلی کانادا بهترین نمرهٔ ممکن را داشته باشید. افزایش قیمت شرکت در این آزمون‌ها هم نکتهٔ دیگری است که باید مد نظر داشته باشید و در هزینه‌هایتان لحاظ کنید (IELTS مبلغ ۲۷۹۵۰۰۰ تومان و TOEFL مبلغ ۲۳۵۰۰۰۰ تومان).


حتما بخوانید: هزینه تحصیل در کانادا که پیش از اقدام برای پذیرش تحصیلی باید بدانید

۴. درخواست پذیرش تحصیلی کانادا را برای دانشگاه مورد نظرتان ارسال کنید

روند کاری و شرایط و مدارک مورد نیاز، بسته به دانشگاه و دورهٔ آموزشی مورد انتخاب شما متفاوت خواهد بود، بنابراین درخواست پذیرش تحصیلی کانادا را برای دانشگاه‌هایی که پس از تحقیقات انتخاب کرده‌اید ارسال کنید تا در جواب، شما را از شرایط مورد نیازشان مطلع کنند. ثبت این درخواست هزینه‌ای بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار کانادا برای‌تان به‌همراه خواهد داشت، پس تنها در صورتی درخواست‌تان را ارسال کنید که واجد شرایط تحصیل در آن دانشگاه باشید و در آینده نظرتان دربارهٔ دانشگاه محل تحصیل تغییر نکند.

به‌هنگام ثبت درخواست پذیرش تحصیلی کانادا توصیه‌های زیر را به‌خاطر داشته باشید:

  • مراکزی مانند مرکز ثبت درخواست برای دانشگاه‌های انتاریو (به‌اختصار OUAC) در بعضی استان‌های کانادا وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید همزمان برای چند دانشگاه یک استان درخواست بفرستید؛
  • روند ثبت اطلاعات به‌صورت اینترنتی است و چندان زمان‌بر نیست (نهایتا یک ساعت)؛ اطلاعات شخصی، سابقهٔ تحصیلی و قصد و نیت‌تان از تحصیل در کانادا معمولا مسائلی هستند که در فرم‌های مربوطه باید راجع بهشان اطلاع‌رسانی کنید؛
  • برای ثبت درخواست پذیرش تحصیلی کانادا در بیشتر دانشگاه‌های این کشور، فرصت‌تان از سپتامبر شروع خواهد شد و بسته به دانشگاه مورد انتخاب، تا ژانویه یا ژوئن برای نهایی کردن درخواست فرصت خواهید داشت (تاریخ شروع رسیدگی به درخواست‌ها برای بعضی از دانشگاه‌های کانادا ژانویه و حتی می است)؛ برای افزایش شانس پذیرفته شدن، بهتر است تا ۸ الی ۱۲ ماه قبل از شروع ترم تحصیلی دانشگاه مورد نظرتان درخواست خود را ثبت کنید؛
  • بیشتر دانشگاه‌های کانادا شما را به‌صورت مشروط می‌پذیرند؛ به این معنا که به شما اجازه می‌دهند در دورهٔ آموزشی مورد نظرتان شرکت کنید، اما دریافت پذیرش بی‌قیدوشرط، الزاماتی دارد که به دوران تحصیل‌تان در کانادا مرتبط است. داشتن میانگین معدل قابل‌قبول و با موفقیت گذراندن دوره‌های آموزشی ازجملهٔ این الزامات هستند (باز هم ممکن است بسته به دانشگاه یا دورهٔ آموزشی این الزامات متفاوت باشد).

اگر با پذیرش تحصیلی کانادا از سوی دانشگاه انتخابی‌تان موافقت شود، اولین قدم مهم برای مهاجرت به کانادا را برداشته‌اید و در این صورت، نامهٔ پذیرشی از سوی دانشگاه مربوطه برای‌تان ارسال خواهد شد که حتما باید آن را نگه دارید، چراکه در آینده به آن نیاز خواهید داشت.

۵. برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا درخواست بدهید

دریافت ویزای تحصیلی کانادا

پس از اخذ پذیرش تحصیلی، باید برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا (study visa)، که به منزلهٔ «اجازهٔ تحصیل» (Study permit) شما در کاناداست، اقدام کنید. این ویزا به شما اجازه می‌دهد به خاک این کشور وارد شوید و به تحصیل بپردازید.

برای ثبت درخواست باید نامهٔ پذیرش از دانشگاه مربوطه، گذرنامه، گواهی تمکن مالی و سایر مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشید (امکان ثبت اینترنتی درخواست هم وجود دارد). درخواست خود را ثبت کنید یا مدارک را به‌صورت دستی (Paper) به یکی از دفاتر VAC تحویل بدهید. با توجه به تعطیلی سفارت کانادا در ایران، برای تحویل مدارک یا دریافت ویزا باید به یکی از این دفاتر، در کشورهای دیگر مراجعه کنید.

اگر دانشگاه مربوطه در کبک باشد، باید از فرمانداری این استان هم گواهی پذیرش دریافت کنید. این گواهی را دانشگاه برای شما ارسال می‌کند.

۶. برای مهاجرت به کانادا برنامه‌ریزی کنید

دریافت مجوز تحصیل در کانادا یا همان ویزای تحصیلی مهم‌ترین مرحله در مهاجرت تحصیلی به این کشور است و در صورتی که با درخواست‌تان موافقت شود، می‌توانید برنامه‌ریزی برای مهاجرت به این کشور را شروع کنید. به تاریخ شروع اعتبار ویزای‌تان دقت داشته باشید تا به‌موقع وارد خاک کانادا شوید. پس از دریافت ویزا باید به فکر رزرو بلیط، محل اقامت‌تان در کانادا (خوابگاه دانشگاه، خوابگاه خصوصی یا اجارهٔ خانه) و دیگر مسائل این چنینی باشید.

به‌هنگام مهاجرت به کانادا تمامی مدارک مورد نیاز را در کیف دستی همراه داشته باشید. برای احراز هویت و توضیح دربارهٔ نیت‌تان از سفر به کانادا به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

سخن آخر

در پایان بر این نکته تأکید مجدد می‌کنیم که پیش از ثبت درخواست برای هرکدام از دانشگاه‌های کانادا، حتما دربارهٔ شرایط مورد نیاز برای تحصیل در آن‌ها تحقیق کنید. برای نمونه یکی از شرایط تحصیل در دانشگاه رویال رودز کانادا این است که مدرک دیپلم از مؤسسه‌ای دریافت شده باشد که زبان اصلی تدریس در آن، انگلیسی بوده است. برای تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا، باید معدل دیپلم‌تان حداقل هفتاد درصد از نمرهٔ کامل باشد و به همین منوال، شرایط برای هر دانشگاهی متفاوت خواهد بود و اگر در حین روند اخذ پذیرش تحصیلی کانادا متوجه این نکته بشوید که واجد یکی از شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه مورد انتخاب‌تان نبوده‌اید، زمان و هزینهٔ زیادی از شما هدر خواهد رفت.

از آنجا که ثبت درخواست پذیرش برای چندین دانشگاه بسیار پرهزینه است بهتر است از مؤسسات معتبر در این زمینه کمک بگیرید. شرکت ایران کانادا با بیش از ۱۰ سال تجربه در زمینهٔ اخذ انواع ویزای کانادا، می‌تواند در انتخاب دانشگاه، دریافت پذیرش، تعیین وقت سفارت کانادا، اخذ ویزا و پیکاپ ویزای کانادا شما را همراهی کند. این شرکت همچنین یک دارالترجمه رسمی است؛ بنابراین نیازی نیست برای ترجمه و تأیید رسمی مدارک‌تان به دفاتر دیگر مراجعه کنید و تمام کارهایتان در همین شرکت انجام خواهد شد.

برای اطلاع از جزئیات و دریافت مشاورهٔ رایگان از متخصصان ایران کانادا، به لینک زیر مراجعه کنید.

ایران کانادا

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.