۷ دلیل رایج ریجکت شدن ویزای کانادا که باید بدانید

0

دریافت ویزای کانادا از آن فعالیت‌هایی است که می‌تواند فشار و اضطراب زیادی را به‌دنبال داشته باشد؛ به‌ویژه برای متقاضیان مهاجرت در ایران که آزادی عمل ساکنان کشورهای توسعه‌یافته را ندارند و با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند. همان‌طور که می‌دانید، برای دریافت ویزا و مهاجرت به کانادا، باید مدارک زیادی را آماده کنید، اما علاوه‌بر این مسئله، مشکل دیگری هم وجود دارد و آن، امکان مخالفت مسئولان مهاجرت کانادا با درخواست ویزای شماست. در ادامهٔ این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با ۷ دلیل رایج رد شدن یا به اصطلاح ریجکت شدن ویزای کانادا آشنا کنیم.

همه‌ساله، عدهٔ زیادی برای مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت دائم این کشور اقدام می‌کنند و کانادا از این حیث، به‌عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان شناخته می‌شود. اما علاوه بر این افراد، کسانی هم هستند که به قصد گردشگری راهی کانادا می‌شوند و هدف‌شان دریافت اقامت دائم نیست. با این تفاسیر می‌توان به این نکته پی برد که هر سال تعداد قابل‌توجهی از افراد، برای دریافت ویزای این کشور (چه ویزای توریستی و چه ویزای دائم) اقدام می‌کنند و شمارِ زیاد این افراد باعث می‌شود تا امکان موافقت با درخواست اخذ ویزا به‌مراتب کمتر شده و کار کسانی که برای این منظور اقدام می‌کنند، دشوارتر شود.

رونیکس

مسئولان سازمان مهاجرت کانادا و ارگان‌های مربوطه، معیارهایی دارند که با توجه به آن‌ها درخواست‌ها را بررسی می‌کنند. این معیارها عبارت‌اند از:

  • اطلاعات موجود در مدارک احراز هویت و مدارک مرتبط با سفرهای پیشین؛
  • قصد و نیت شخص از سفر به کانادا؛
  • دوستان یا آشنایان او در کانادا؛
  • وضعیت شخص در ارتباط با کشور محل زادگاهش (به‌عنوان مثال اینکه قبلا سابقهٔ مهاجرت داشته است یا خیر؟ شغل او در کشورش چیست؟ روابط خانوداگی‌اش چگونه است و آن‌ها امکان حمایت مالی از او را خواهند داشت یا خیر و مسائلی از این قبیل)؛
  • توانایی شخص در پرداخت هزینه‌های مربوط به مهاجرت به کانادا و اینکه آیا از پس هزینهٔ زندگی در کانادا برخواهد آمد یا خیر (تمکن مالی)؛
  • در صورت موافقت با درخواست شخص مبنی بر دریافت ویزا، او به قوانین و شرایطی که باید رعایت کند و داشته باشد، پایبند خواهد بود یا احتمال سرپیچی‌اش وجود خواهد داشت؛
  • آیا در لیست کسانی که از ورود به کانادا منع شده‌اند هست یا خیر؛
  • و در نهایت اینکه آیا پس از پایان مدت اقامت موقتش در کانادا، قصد تمدید خواهد داشت یا پس از به پایان رسیدن اعتبار ویزا، کشور را ترک خواهد کرد.

دلایل رد شدن درخواست ویزای کانادا

هنگام فراهم کردن مدارک مورد نیاز به‌قصد مهاجرت به کانادا، این معیارها را مد نظر داشته باشید. در ادامه و پس از این مقدمهٔ کوتاه، به موضوع اصلی مقاله و ذکر ۷ دلیل رایج ریجکت شدن ویزای کانادا خواهیم پرداخت:

۱. کافی نبودن ارزش دارایی‌ها و سرمایه برای مهاجرت به کانادا

یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست ویزای توریستی کانادا که به ویزای مولتی هم شناخته می‌شود، گواهی تمکن مالی است که باید از بانکی که در ایران در آن حساب دارید دریافت کنید. گواهی تمکن مالی به این خاطر حائز اهمیت است که مسئولان سازمان مهاجرت کانادا با استناد به آن خواهند دانست در مدت اقامت‌تان در کانادا، از پس هزینه‌ها برخواهید آمد یا خیر و در صورت بروز مسئله‌ای پیش‌بینی‌نشده، کسی را در ایران دارید که از شما حمایت مالی کند یا خیر؟ برای دریافت ویزای توریستی کانادا، حداقل باید به‌ازای هر روز از اقامت‌تان در این کشور، ۱۵۰ دلار آمریکا در اختیار داشته باشید (به‌عنوان مثال برای اقامت ۱۰ روزه، مجموع سرمایه‌تان باید معادل با ۱۵۰۰ دلار باشد) و توانایی پرداخت هزینه‌های مربوط به بلیط و هتل محل اقامت را هم داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که مسئولان رسیدگی به درخواست‌های ثبت‌شده برای دریافت ویزا، هنگام بررسی گواهی تمکن مالی صرفا به مجموع ارزش دارایی‌ها و سرمایه‌ای که در اختیار دارید، بسنده نمی‌کنند. در واقع حساب بانکی‌ای که در ایران دارید و معرفی می‌کنید، باید به‌عنوان منبع درآمد شما ثبات و گردش مالی کافی داشته باشد. به‌گونه‌ای که با استفاده از آن بتوانید از پس هزینه‌های روزانهٔ اقامت‌تان که پیش‌تر به آن اشاره شد، بربیایید.

۲. ارائهٔ اطلاعات نادرست یا تحریف اسناد

اطلاعات نادرست در درخواست ویزای کانادا

تفاوتی نمی‌کند قصد مهاجرت به کانادا را داشته باشید یا کشوری دیگر؛ مسئولان هر کشوری با اشخاصی که چنین رویکردی در پیش می‌گیرند، برخورد جدی و قاطع می‌کنند. خودتان را جای آن‌ها بگذارید: کسی را که در چشمان‌تان نگاه می‌کند و بهتان دروغ می‌گوید به‌عنوان مهمان‌تان خواهید پذیرفت؟ یکی از نمونه‌های ارائهٔ اطلاعات نادرست این است که سعی کنید مسئولان مهاجرت کانادا را متقاعد کنید که در ایران استخدام جای خاصی هستید؛ درحالی‌که این مسئله صحت نداشته باشد. تحریف اسناد هم به این معناست که به‌عنوان مثال اقدام به جعل مدرکی مثل گواهی استخدام کنید.

این کار می‌تواند عواقب جدی‌ای به‌دنبال داشته باشد. در صورت محرز شدن این مسئله، بی‌درنگ با درخواست دریافت ویزای شما مخالفت خواهد شد. به‌علاوه، احتمال دارد نام‌تان در لیست سیاه مهاجرین کانادا قرار بگیرد.

۳. فراهم نکردن کل مدارک مورد نیاز یا وجود کمی‌وکاستی در آن‌ها

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کانادا کاملا مشخص است و دولت این کشور آن‌ها را تعیین کرده‌اند. این مدارک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گذرنامهٔ معتبر؛
  • فرم تکمیل‌شدهٔ IMM5257 (این فرم برای دریافت ویزای موقت کاناداست)؛
  • فرم تکمیل‌شدهٔ 5645 (اشخاص هجده سال به بالایی که قصد دریافت ویزای موقت، ویزای کار یا ویزای تحصیلی کانادا را دارند، موظف به پر کردن این فرم هستند که مربوط به اطلاعات خانوادگی است)؛
  • دو قطعه عکس ۳٫۵×۴٫۵؛
  • گواهی تمکن مالی؛
  • تاریخچهٔ سفرهای پیشین؛
  • قصد و نیت از سفر یا مهاجرت به کانادا.

آنچه باید در نظر داشته باشید تا این مشکل برایتان دردسرساز نشود: پس از فراهم کردن تمامی مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا، چند بار به‌دقت آن‌ها را بررسی کنید و با لیست مدارک مورد نیاز تطبیق بدهید. توصیه می‌شود لیست این مدارک را جایی یادداشت کنید و هر کدام را که فراهم کردید، مقابلش تیک بزنید. ارسال نکردن هر کدام از این مدارک، به معنای پذیرفته نشدن درخواست‌تان و مخالفت با آن خواهد بود. مگر آنکه به اندازهٔ کافی خوش‌اقبال باشید و با شما تماس بگیرند و ازتان مدرک ارسال‌نشده را بخواهند. تعدادی مدرک هم وجود دارند که بسته به نوع درخواست شما (ویزای تحصیلی کانادا، ویزای توریستی کانادا و…) ممکن است به آن‌ها نیاز پیدا کنید. تأییدیه از کسی در ایران که عهده‌دار حمایت مالی از شما شده باشد یا دعوت‌نامه از سوی کسی که مقیم کانادا باشد، از جمله این مدارک هستند. حتما مدارک مورد نیاز را برای نوع درخواستی که ثبت کرده‌اید، بررسی کنید.

۴. واجد شرایط نبودن از لحاظ استانداردهای سلامتی کانادا

هدف عدهٔ زیادی از مهاجرت به کانادا استفاده از امکانات درمانی مراکز مراقبت‌های بهداشتی کارآمد و به‌روز کانادا است. تمامی کسانی که برای اخذ ویزای کانادا اقدام می‌کنند (ویزای دائم کانادا، ویزای موقت کانادا و نیز پناهنده‌ها)، موظف به شرکت در آزمایش‌های پزشکی به‌منظور بررسی اوضاع سلامتی‌شان خواهند بود. هدف دولت کانادا از در نظر گرفتن این آزمایش‌ها برای مهاجرین، حفظ سلامت و ایمنی ساکنین کانادا و کنترل تقاضا از مراکز مراقبت‌های بهداشتی و مراکز خدمات اجتماعی این کشور است. (پذیرش بیش از اندازهٔ مهاجرین و بالا رفتن تقاضا از خدمات این مراکز، منجر به بی‌نظمی و نابسامانی می‌شود.)

آنچه باید در نظر داشته باشید تا این مشکل برایتان دردسرساز نشود: از وضعیت سلامتی‌تان غافل نشوید تا هنگام شرکت در معاینه‌های پزشکی و مهاجرت به کانادا، در بهترین شرایط ممکن باشید. بسته به نوع درخواستی که برای دریافت ویزا ثبت کرده‌اید، موظف خواهید بود تا برای انجام معاینه‌های پزشکی، به یکی از پزشکان مورد اعتماد سفارت کانادا در ایران مراجعه کنید. مدت‌زمان محدودی برای این کار به شما داده خواهد شد (معمولا سی روز)، بنابراین به هیچ وجه کار را به تعویق نیندازید.

۵. واجد شرایط نبودن از لحاظ استانداردهای امنیتی کانادا

استانداردهای امنیتی ویزای کانادا

داشتن پروندهٔ قضایی در دست اقدام یا سابقهٔ جنایی به معنای مخالفت بی‌درنگ با درخواست اخذ ویزا خواهد بود؛ به‌خصوص اگر هدف‌تان از مهاجرت به کانادا، اخذ اقامت دائم این کشور باشد. به نظر می‌رسد برای دریافت ویزای موقت و توریستی، شرایط کمی متفاوت است و تصمیم‌گیری نهایی بر پایهٔ مسائلی چون اهمیت جرم مرتکب‌شده خواهد بود. به‌عنوان مثال کسی که مرتکب دزدی شده باشد، پرونده‌اش در سازمان مهاجرت کانادا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بسته به عوامل مختلف تصمیم نهایی اعلام خواهد شد، اما جرم‌های سنگین‌تری مثل قتل یا آدم‌ربایی که در ایران مجازات اعدام و حبس بلندمدت به‌دنبال دارند، به‌هیچ‌وجه مورد تجدید نظر قرار نخواهند گرفت.

آنچه باید در نظر داشته باشید تا این مشکل برایتان دردسرساز نشود: اگر پروندهٔ قضایی در دست اقدام دارید، صبر کنید تا تکلیف آن مشخص بشود. تنها در این صورت است که می‌توانید به پذیرفته شدن درخواست اخذ ویزایتان امیدوار باشید.

۶. نداشتن سابقهٔ سفر خارجی پیش از مهاجرت به کانادا

یکی از مدارک لازم جهت اخذ ویزای توریستی این کشور، تهیهٔ نسخهٔ کپی از ویزاهایی است که قبلا دریافت کرده‌اید (چه اعتبار داشته باشند چه نداشته باشد)؛ به‌علاوهٔ مهرهایی که هنگام خروج از کشور و بازگشت مجدد، در گذرنامه‌تان درج شده‌اند (کپی از صفحاتی که مهر دارند). این مدارک در حقیقت نشانگر این مسئله هستند که از پس هزینه‌های مربوط به سفرهای خارج از کشور برمی‌آیید و به‌علاوه، در هیچ کشوری بیش از مدتی که به شما اجازه داده‌اند، نمانده‌اید.

آنچه باید در نظر داشته باشید تا این مشکل برایتان دردسرساز نشود: پیش از ثبت درخواست برای اخذ ویزا به کشور دیگری سفر کنید. کشورهای جنوب شرق آسیا از لحاظ هزینه و جاذبه‌های دیدنی انتخاب مناسبی هستند. با عبور از مرز سنگاپور-مالزی می‌توانید مهرهای لازم در گذرنامه را دریافت کنید. ویتنام، کامبوج و تایلند هم انتخاب‌های دیگری هستند که پیش رو دارید.

۷. احتمال ماندن شما در خاک این کشور بیش از موعد مقررشده

این رایج‌ترین دلیلی است که به‌خاطر آن با درخواست‌های ثبت‌شده برای دریافت ویزای توریستی کانادا مخالفت می‌شود. گاهی‌اوقات، کسانی که به قصد گردشگری وارد خاک کانادا می‌شوند، بیش از مدتی که بهشان اجازه داده شده، در کانادا باقی می‌مانند یا آنکه، در مدت اقامت‌شان در کانادا به‌دنبال کار می‌گردند. این اشخاص با طولانی‌شدن مدت اقامت‌شان در حقیقت از منابعی استفاده می‌کنند که در حالت عادی باید در اختیار ساکنان خود کانادا قرار بگیرد؛ به همین خاطر، دولت کانادا آن‌ها را به‌عنوان تهدیدی برای این منابع در نظر می‌گیرد و تا حد امکان، از ورودشان به خاک کانادا جلوگیری می‌کند.

آنچه باید در نظر داشته باشید تا این مشکل برایتان دردسرساز نشود: سعی کنید با استفاده از مدارک مختلف اثبات کنید که در ایران وضعیت خوبی دارید و حتی اگر هم بخواهید، امکان طولانی‌تر کردن مدت اقامت‌تان را نخواهید داشت. وضعیت مالی مناسب، بالا بودن ارزش دارایی‌ها در ایران و داشتن شغلی با درآمد قابل‌توجه، از جمله ویژگی‌هایی هستند که به شما در اثبات این ادعا کمک خواهند کرد.

سخن پایانی

به‌خاطر داشته باشید که فرمانداری‌های استان‌های مختلف کانادا (انتاریو، کبک و …)، بعضا به‌صورت مستقل عمل می‌کنند و مدارک و شرایطی که برای بررسی نهایی درخواست اخذ ویزا در نظر می‌گیرند، کمی متفاوت از آن چیزی است که دولت کانادا به‌صورت رسمی اعلام می‌کند (بسته به استانی که برای اقامت یا گردشگری انتخاب می‌کنید، ممکن است به یک یا چند مدرک اضافی نیاز پیدا کنید). بنابراین، توصیه می‌شود در کنار توضیحات این مقاله، دربارهٔ استان مورد نظرتان و مدارک لازم هم تحقیق کنید تا چیزی از قلم نیفتد و در ادامهٔ روند کار، به مشکلی برنخورید.

برای مطالعه جزئیات بیشتر در مورد شرایط و هزینه‌های اخذ ویزای کانادا می‌توانید به لینک زیر در وب‌سایت ایران کانادا مراجعه کنید و از مشاوره رایگان متخصصین این شرکت بهره‌مند شوید.

ویزای کانادا

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.