معرفی کتاب ۳۰ سالگی؛ راهی به سوی زندگی دلخواه

0

اگر در آستانه‌ سی‌سالگی هستید و نمی‌دانید با زندگی‌تان چه‌کار کنید؛ اگر از شغل و وضعیت مالی‌تان رضایت ندارید؛ اگر در مورد ازدواج احساس عقب ماندن از قافله و تردید را دارید؛ درواقع شما با بحران سی سالگی روبه‌رو هستید. کتاب ۳۰ سالگی؛ راهی به سوی زندگی دلخواه کتاب مفیدی برای این دوره از زندگی است که آشنایی با آن می‌تواند در یک خودارزیابی مفید شما را یاری کند. در ادامه با معرفی کتاب سی‌سالگی با ما همراه باشید.

هر دوره از زندگی انسان، متناسب با شرایط سنی و محیطی که در آن قرار دارد، ویژگی‌ها و البته چالش‌های خاص خودش را دارد. سی‌سالگی به دلیل پشت سر گذاشتن دوره‌ پرهیجان جوانی بیشتر شبیه‌به یک مرحله‌ خودارزیابی است. این خودارزیابی اگر به‌درستی انجام شود، قطعا یک سکوی پرش برای مراحل بعدی زندگی است؛ درغیراین‌صورت جز پریشانی و سردرگمی چیزی در پی ندارد.

شناسنامه کتاب

  • عنوان: کتاب ۳۰ سالگی؛ راهی به سوی زندگی دلخواه
  • نویسنده: اِلن جکسون- شیلا پانچال
  • تعداد صفحات: ۲۴۰

درباره کتاب ۳۰ سالگی؛ راهی به سوی زندگی دلخواه

ایده‌ی نوشتن این کتاب درواقع زمانی آغاز شد که نویسنده‌های این کتاب با بحران سی‌سالگی روبه‌رو شدند و بعد از آن سعی کردند تا به‌نحوی از این بحران خارج شوند.

رونیکس

بعدها که هر دو در رشته‌ی روانشناسی دانشگاه سیدنی مشغول به تحصیل شدند، به صورت اتفاقی در کافه‌ای با هم آشنا شدند. آنها درباره‌ی این ملاقات و چگونگی رسیدن به ایده‌ی نوشتن این کتاب می‌گویند: «ساعتی بعد از ملاقات غرق صحبت در مورد مشکلات سی‌سالگی شدیم: بحران‌های شغلی، غم‌های عشق، تغییر روابط با خانواده و دوستان و مبارزه برای ساختن یک زندگی خوب و مفید. متوجه شدیم که اکثر مردمی که می‌شناسیم به دنبال راه‌هایی هستند که با آن بتوانند ناپایداری‌های مشخص دوران سی‌سالگی را حل‌وفصل کنند. وقتی کافه را ترک کردیم برای خود مأموریتی در سر داشتیم. هدف ما این بود: برای مردمی که با مشکلات سی‌سالگی دست به گریبان‌اند، کتابی بنویسیم.»

کتاب در همان ابتدای کار نشانه‌هایی از سی‌ساله شدن را مثال می‌زند. به عنوان مثال، ناگهان متوجه می‌شوید که باید فرد مناسبی را به‌عنوان همسر انتخاب کنید. می‌خواهید شماره ۱ هر چیزی را داشته باشید. چیزهایی می‌گویید که به شدت شبیه آن چیزی است که والدین شما می‌گویند. به خرید لوازم منزل و نصب آنها عشق می‌ورزید. نگران سلامتی والدین‌تان هستید و… .

کتاب ۳۰ سالگی؛ راهی به سوی زندگی دلخواه، با فصل‌بندی و دسته‌بندی مناسبی که براساس بحران‌های موجود برای یک فرد سی‌ساله، به‌خوبی می‌تواند ذهن مخاطب سی‌ساله را نظم ببخشد. در واقع این اولین قدمی است که در مواجهه با بحران باید برداریم؛ یعنی دسته‌بندی اطلاعات و البته مشکلات تا بتوانیم سرفرصت به آنها رسیدگی کنیم.

در هرفصل، متناسب با موضوع، سعی شده تا راه‌کارهای متنوعی به خواننده ارائه شود. مطالعه‌ این کتاب قبل از هر چیزی، پذیرش بحران را برای مخاطب آسان‌تر می‌کند؛ به این صورت که با مطالعه‌ نشانه‌ها و مشکلاتی که فردی سی‌ساله با آن مواجه است، ضمن اینکه خود را در بین همسالانش تنها حس نمی‌کند، می‌پذیرد که این تنها یک بحران سنی است و با آگاهی از آن، می‌تواند این مرحله را به‌خوبی از سر بگذراند.

مطالب کتاب در هشت فصل دسته‌بندی شده‌اندکه در زیر به سرفصل‌های آن اشاره می‌کنیم:

  • فصل اول: رسیدن به افسردگی سی‌سالگی
  • فصل دوم: تغییرات را ایجاد کنید
  • فصل سوم: کسب درآمد
  • فصل چهارم: زندگی عشقی
  • فصل پنجم: نزدیک‌ترین و عزیزترین
  • فصل ششم: فراغت، لذت و تندرستی
  • فصل هفتم: شاد ماندن
  • فصل هشتم: مواردی جهت مطالعه‌ بیشتر

این کتاب پر از مثال‌ها و مصداق‌هایی از افرادی است که همگی به‌نحوی با بحران سی‌سالگی رو‌به‌رو بوده‌‌اند و از مراجعین نویسنده‌های کتاب هستند.

آیا این کتاب برای شماست؟

ممکن است شما آمادگی پذیرش این حقیقت را نداشته باشید که دیگر ۲۱ ساله نیستید. ۳ و صفر درشت در حال نزدیک شدن است و زندگی آن‌طور که برای آن برنامه‌ریزی کرده بودید، پیش نمی‌رود. شما اکنون موفق نیستید، میلیاردر و مبتکر و دنیادیده یا صاحب یک آپارتمان فوق مدرن نیستید. حتی نیمه‌موفق هم نیستید. زندگی اجتماعی رضایت‌بخش و پرجنب‌وجوشی هم ندارید. اگر شما در حال سی‌ساله شدن هستید و متوجه شدید که باید در زندگی چیزی بیش از یک شغل نگران‌کننده، زندگی عشقی ملال‌آور، مشغولیت زیاد و تفریحات کم داشته باشید؛ پس این کتاب، کتاب شماست.

بخش‌هایی از کتاب

در سراسر این کتاب ما در مورد اهمیت شناخت خودتان صحبت می‌کنیم تا زندگی شاد و رضایت‌بخش داشته باشیم.

وقتی شما در مورد مسائل پیش‌رو یا امیدهایی که برای آینده دارید و هدف‌هایی که دنبال می‌کنید می‌اندیشید، همیشه اطمینان حاصل کنید که آنچه به صلاح شماست و آنچه که می‌خواهید را درنظر گرفته‌اید؛ نه آنچه را که فکر می‌کنید باید انجام شود یا نیاز دارید برای عقب نماندن از دیگران انجام دهید. رهایی از فشارهای بیرونی همیشه آسان نیست، اما اگر روی این موضوع متمرکز شوید که درواقع چه کسی هستید و واقعا از زندگی چه می‌خواهید، درنتیجه خیلی شادتر خواهید بود.


در ادامه بخوانید: معرفی کتاب نامه به کودکی که هرگز زاده نشد
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.