۱۰ نکته برای داشتن یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون‌به‌صرفه

0

با پایان تابستان، افراد بسیاری پس از وقفه‌های کوتاه و بلند در کار و درس به زندگی روزمره‌شان برمی‌گردند. اگر به هر دلیلی تابستان قادر به سفرکردن نبوده‌اید، دلیل نمی‌شود که لزوما بخواهید تا عید یا تابستان سال آینده منتظر بمانید. پاییز هم می‌تواند فرصت ایدئالی برای سفرکردن باشد. مقاصد سفر و گردشگری داخلی و خارجی در این فصل از همیشه خلوت‌تر می‌شوند و علاوه بر اینکه می‌توانید با آرامش خاطر بیشتری سفر کنید، هزینه‌های سفرتان هم نسبتا کمتر خواهد شد. اگر عزم‌تان را جزم کرده‌اید تا با سفر در این فصل دل‌نشین اوقات خوشی برای خود و عزیزان‌تان رقم بزنید، در ادامهٔ این مطلب با ما همراه باشید. می‌خواهیم از نکاتی صحبت کنیم که سفرتان را مقرون‌به‌صرفه می‌کنند و از هزینه‌های آن کم می‌کنند.

۱۰ نکته برای کاهش هزینه‌های سفر

۱. پیداکردن جایگزینی به‌جای اقامت در هتل

انتخاب محل اقامت در شهر یا کشوری که به آن سفر می‌کنید، نقش بسزایی در مجموع هزینه‌های سفر دارد. اگر احساس می‌کنید رزرو هتل خیلی برای‌تان گران تمام می‌شود، به‌دنبال جایگزینی برای آن بگردید. مثلا می‌توانید برای چند شب اقامت، سوئیت کوچکی اجاره کنید یا در مسافرخانه‌ها اتاق بگیرید.

رونیکس

جایگزینی برای اقامت در هتل-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

کسانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند می‌توانند با جابه‌جایی خانه با کسی از کشور مقصد، هزینه‌های محل اقامت را تا حدود زیادی کمتر کنند. روال کار به این صورت است که نخست در یکی از وب‌سایت‌های معتبر مربوط به این کار ثبت‌نام می‌کنید؛ آنگاه کسی را از کشور مقصد پیدا می‌کنید که قصد سفر به ایران را داشته باشد و از همان طریق وب‌سایت با او ارتباط برقرار می‌کنید. این روش به کمی برنامه ریزی و حوصله نیاز دارد و هزینهٔ مختصری هم بابت عضویت در وب‌سایت‌های یادشده باید پرداخت کنید (اشتراک سالانه).


حتما بخوانید: هاستل چیست؛ مزایا و معایب اقامت در هاستل و نکاتی که باید بدانید

۲. صرفه‌جویی در هزینه‌های غذا و خوراک

هزینه‌های غذا و خوراک-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

وقتی برای گذراندن تعطیلات به سفر می‌روید، اگر بخواهید تمام وعده‌های غذایی را در رستوران‌ها صرف کنید، به‌سادگی کنترل هزینه‌ها را از دست می‌دهید. برای آنکه گرفتار این معضل نشوید، سعی کنید هتلی را رزرو کنید که دست‌کم وعده صبحانه را به‌رایگان در اختیارتان بگذارد. همچنین، می‌توانید به‌فکر گرفتن جایی باشید که آشپزخانه دارد تا خودتان در آن آشپزی کنید.

اگر هم قادر به انجام‌دادن این کارها نبودید، الزامی نیست که به رستوران بروید؛ با خوراکی‌های ساده‌ای مثل چند قرص نان، کنسروها، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، پنیر و میوه هم می‌توانید تا چند روز صبحانه یا ناهار مختصری داشته باشید. مثلا می‌توانید از اجاق‌های مسافرتی برای گرم‌کردن غذا استفاده کنید؛ همین‌طور می‌توانید به‌کمک منقل‌های مسافرتی، سیب‌زمینی، سوسیس یا گوشت (قرمز، مرغ، ماهی) را کباب کنید و به‌عنوان یک وعده غذایی خوشمزه نوش‌جان کنید.

راهکار دیگر هم استفاده از غذای مقرون‌به‌صرفه‌تر فست‌فودها و دکه‌های ساندویچ‌فروشی است. فقط اگر از این غذاها استفاده می‌کنید، به‌دنبال جایی باشید که موارد نظافتی را کاملا رعایت می‌کند.

در بعضی از رستوران‌ها هم وعده ناهار در مقایسه با شام ارزان‌تر درمی‌آید. اگر قصد دارید در رستوران غذا بخورید، تا جای ممکن آن را محدود به همین یک وعده کنید.


حتما بخوانید: تغذیه در سفر؛ نکاتی که مسافرت شما را دلچسب‌تر می‌کند

۳. مراقب هزینه‌های پنهانی باشید

هزینه‌های پنهانی-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

نکته اول اینکه لزومی ندارد حتما با هواپیما سفر کنید. اگر مقصد شما با سفرهای زمینی یا دریایی ارزان‌تر می‌شود، بد نیست یکی از این روش‌ها را امتحان کنید. علاوه‌براین شاید بتوانید با خودروی شخصی‌تان سفر کنید که خیلی وقت‌ها بسیار کم‌هزینه‌تر و البته لذت‌بخش است. با این حال، اگر استفاده از هواپیما را برای سفرکردن انتخاب می‌کنید، لازم است چند نکته را برای کاهش برخی از هزینه‌های پنهان سفرتان بدانید. در این قسمت برخی از آنها را توضیح داده‌ایم.

پیش از آنکه برای خرید بلیت و انتخاب شرکت هواپیمایی اقدام کنید، از هزینه‌های حمل بار آنها کسب اطلاع کنید. در حالت معمول، اجازه دارید حدودا بین ۵ تا ۷ کیلوگرم بار دستی همراه داشته باشید و تا سقف ۴۰ کیلوگرم یا بیشتر بار همراه ببرید. هزینه اضافه‌بار هم معمولا به‌ازای هر کیلوگرم، ۱ درصد کل هزینه پرداختی برای بلیت است.

اگر قرار است بار زیادی همراه داشته باشید، شرکتی را انتخاب کنید که هزینه کمتری بابت اضافه‌بار دریافت می‌کند؛ در غیر این صورت، بدون اینکه متوجه موضوع بشوید، هزینه قابل‌ملاحظه‌ای بابت حمل بار پرداخت می‌کنید.

درباره هتل محل اقامت در کشور یا شهر مقصد هم مسئله به همین صورت است. پیش از رزرو هتل، راجع‌به قیمت‌ها و هزینه‌های اضافی‌ای مانند هزینه پارکینگ، اینترنت وای‌فای و صبحانه به‌طور کامل تحقیق کنید و مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

۴. انتخاب معقول مقاصد سفر

حالا که دارید برای سفر هزینه می‌کنید، ممکن است وسوسه شوید به چند شهر مختلف سر بزنید. این کار لزوما هوشمندانه‌ترین انتخاب نیست.

دو ایراد اساسی به این کار وارد است: اول آنکه به‌خاطر محدودبودن زمان، به عجله و تکاپو خواهید افتاد که بتوانید به تمامی مقاصد درنظرگرفته‌شده سر بزنید و تا حدودی آرامش‌خاطرتان سلب می‌شود؛ در کنار این مسئله هزینه‌های اضافی بابت بلیت قطار، هواپیما، سوخت خودرو و … هم به مجموع هزینه‌های سفرتان افزوده می‌شود.

اینها در حالی است که زمان قابل‌توجهی از سفرتان هم در راه‌ها تلف می‌شود.

بهتر است به یکی دو مقصد اکتفا کنید تا بتوانید در کمال آرامش‌خاطر از سفرتان لذت ببرید. اگر هم می‌خواهید به چند شهر سر بزنید، از همین حالا برنامه‌ای بریزید تا گزینه‌های‌تان در مسیر یکدیگر باشند و برای سرزدن به آنها مجبور نباشید از مسیر اصلی فاصلهٔ چندانی بگیرید.


حتما بخوانید: پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری آسیا؛ ۲۴ شهری که باید ببینید

۵. هنگام صرفه‌جویی در هزینه‌ها احتیاط کنید

بنا را بر آن گذاشته‌ایم که تا جای ممکن، سفری مقرون‌به‌صرفه داشته باشید؛ اما اگر در این صرفه‌جویی‌ها زیاده‌روی کنید، ممکن است جای دیگری مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری شوید.

مثلا ممکن است با رزرو لحظه‌آخری صندلی‌های خالی‌ماندهٔ هواپیما از این بابت سود کنید؛ اما از سوی دیگر وقتی به مقصدتان برسید، مجبور به پرداخت هزینه قابل‌توجهی برای هتل محل اقامت خواهید شد، چراکه ازقبل رزرو نکرده‌اید.

اگر هم برای بیمهٔ مسافرتی هزینه نکرده باشید، خدای‌ناکرده اگر حادثه‌ای در طول سفر پیش بیاید، مجبور به پرداخت هزینهٔ سنگینی برای خدمات درمانی و … خواهید شد. این مشکل تمام صرفه‌جویی‌های قبلی را به باد می‌دهد.

۶. اهمیت تصمیم‌گیری‌های تغییرپذیر و انعطاف‌پذیر

هرچه تصمیم‌‌های‌تان بیشتر تغییرپذیر و انعطاف‌پذیر باشد، امکان مقرون‌به‌صرفه‌شدن سفر و صرفه جویی هم بیشتر می‌شود.

این مسئله به‌ویژه درباره تاریخ و ساعاتی صدق می‌کند که برای سفرتان انتخاب می‌کنید، همین‌طور درباره انتخاب فرودگاه‌های مبدأ و مقصد.

مثلا اگر حاضر باشید ساعت پروازتان را ۶:۳۰ صبح تعیین کنند که معمولا خلوت‌تر است و یا به‌جای روزهای تعطیل، سه‌شنبه یا چهارشنبه را برای پرواز انتخاب کنید، تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در کاهش هزینه بلیت خواهید گذاشت.

این انعطاف‌پذیری تصمیم گیری درباره محل اقامت در شهر یا کشور مقصدتان هم صدق می‌کند. تا جای ممکن سعی کنید اصراری بر گرفتن هتل یا مکانی بخصوص نداشته باشید و مکانی را انتخاب کنید که مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

۷. ثبت‌نام برای کسب اطلاع از کاهش قیمت بلیت‌های هواپیما

اگر قصد سفر به کشوری خارجی را دارید، در وب‌سایت شرکت هواپیمایی موردنظرتان ثبت‌نام کنید تا در صورت کاهش قیمت بلیت موردنظرتان به شما اطلاع‌رسانی کنند.

در حال حاضر، اوضاع به‌گونه‌ای شده است که نمی‌توان روز یا ساعت مشخصی را برای این کاهش قیمت‌ها پیش‌بینی کرد؛ به این معنا که هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد. پس بهتر است در اسرع وقت از این مسئله آگاه شوید.

نباید فراموش کنیم که این قیمت‌ها طی روندی منظم بالا و پایین می‌شوند؛ پس اگر با پایین‌آمدن قیمت‌ها سریع اقدام کنید، می‌توانید از این حیث صرفه‌جویی کنید.


حتما بخوانید: چگونه ارزان سفر کنیم؟

۸. ازقبل برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

اگر می‌خواهید سفری مقرون‌به‌صرفه داشته باشید، بهتر است به‌جای تصمیم‌های ناگهانی ازقبل برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

با این کار علاوه بر اینکه از همین حالا برای جاذبه های گردشگری محبوب جا رزرو می‌کنید، در مقایسه با کسانی که دیرتر اقدام می‌کنند، مجبور به پرداخت هزینه کمتری هم خواهید شد.

اگر قصد دارید به شهرهای داخلی ایران سفر کنید، ۲ تا ۴ هفته پیش از موعد سفر، برنامه‌ریزی کنید. اگر هم قصد سفر به خارج کشور را دارید، در حالت ایدئال بهتر است از ۳ تا ۴ ماه قبل از سفر برای آن برنامه‌ریزی کنید. این اقدام زودتر از موعد باعث می‌شود بلیت‌ها و اقامتگاه‌های ارزان‌تری گیرتان بیاید.

به‌فرض اگر قصدِ گذراندن تعطیلات در کشورهای اروپایی را داشته باشید، از نیمه دوم شهریورماه تا اوایل مهرماه برای رزرو بلیت اقدام کنید. در این صورت، هزینه بلیت‌تان به شهرهایی مثل پاریس، رُم یا مونیخ تا حدود ۴۰ درصد کمتر خواهد شد.

البته اینها همه در حالی است که عجله نداشته باشید و بتوانید اواخر پاییز یا اوایل زمستان سفر کنید. در غیر این صورت، بهتر است به‌فکر کاهش هزینه‌های بخش‌های دیگر باشید.

۹. به‌جای یک بلیت دوطرفه، دو بلیت یک‌طرفه بخرید

این هم راهکار دیگری برای مدیریت هزینه است؛ البته این راهکار درباره برخی شرکت‌های هواپیمایی صدق می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرواز به برخی شهرها و کشورها با دو بلیت یک‌طرفه می‌تواند در مقایسه با یک بلیت دوطرفه تا ۲۲ درصد کمتر برای‌تان هزینه داشته باشد.

۱۰. سفر به شهرهای رؤیاییِ اروپایی در پاییز

شهرهای رؤیایی اروپایی-یک سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

اگر همیشه رؤیای از نزدیک‌ دیدن برج ایفل یا قدم‌زدن شبانه در خیابان‌های لندن را در سر می‌پرورانده‌اید و به‌خاطر هزینه‌های سرسام‌آور سفر به این شهرها پا پس می‌کشیده‌اید، حالا بهترین فرصت برای اقدام عملی است. پاییز که از راه می‌رسد، تعداد گردشگران برخی شهرهای اروپایی مثل پاریس و لندن به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. مسئولان این شهرها هم برای جذب مسافران خارجی هزینه‌ها را کمتر می‌کنند.

چند پیشنهاد مقرون‌به‌صرفه برای سفرهای داخلی و خارجی در پاییز

در این بخش از مطلب به‌طور مختصر تعدادی از شهرهای داخلی و کشورهای خارجی را معرفی می‌کنیم که سفر به آنها در پاییز، از لحاظ هزینه‌ها در مقایسه با فصل‌های دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

۱. سری‌لانکا

با افزایش روزبه‌روز محبوبیت کشورهای جنوب‌شرق آسیا و هند، معمولا از کشورهایی که کمتر نامی از آنها برده می‌شود غافل می‌مانیم، مثل همین سری‌لانکا؛ حال آنکه با سفر پاییزه به این کشور، علاوه بر رقم‌زدن اوقاتی خوش برای خود و عزیزان‌تان، می‌توانید سفری مقرون‌به‌صرفه بروید.

سرتاسر این کشور پر است از منظره‌های زیبا. برای بازدید از آنها، هم می‌توانید تا مقصد موردنظر پیاده‌روی کنید و هم آنکه از قطارهای ارزان‌قیمت داخلی استفاده کنید. راهکار دیگر این است که به گروه‌های کوچک کوهنوردی در این کشور بپیوندید: همراهی با آنها فرصت بازدید از نقاط مختلف کشور را برای‌تان به ارمغان می‌آورد، مضاف بر اینکه از لحاظ هزینه‌ها هم بسیار به‌صرفه است. نکتهٔ آخر که سفر به این کشور در فصل پاییز را مقرون‌به‌صرفه می‌کند، قیمت مناسب هتل و نیز سیاست‌های جدید دولت این کشور برای کاهش قیمت بلیت هواپیماهای پروازهای خارجی است.

۲. کامبوج

در گذشته، کامبوج ارزان‌قیمت‌ترین مقصد سفر در جنوب‌شرق آسیا بود. امروزه سفر به کامبوج در مقایسه با گذشته چندان هم ارزان نیست؛ اما باز هم در مقایسه با کشورهای همسایه‌اش مثل تایلند، انتخابی عالی و مقرون‌به‌صرفه برای کسانی است که قصد دارند دو یا سه هفته‌ای را در کشوری خارجی بگذرانند. سواحل زیبا و جنگل‌های انبوه ازجمله جاذبه‌های طبیعی گردشگری این کشور است.

۳. کشورهای اروپای شرقی

سفر پاییزی دلنشین اما مقرون به صرفه

منظور کشورهایی است که تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هنوز تحت سیطرهٔ آن بودند. کافی است کمی از کشورهای پرزرق‌وبرق نواحی غربی و مرکزی قارهٔ اروپا فاصله بگیرید و وارد کشورهایی شوید که پول رایج‌شان یورو نیست: کشورهایی مثل جمهوری چک، مجارستان، رومانی، بلغارستان، اسلواکی، آلبانی و گرجستان. در این کشورها برای اجارهٔ اتاق به‌همراه صبحانه، بیشتر از روزی ۱۰ دلار پرداخت نمی‌کنید. کشورهای اروپای شرقی ازلحاظ قیمت خوردوخوراک و سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی هم بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

۴. سفری مقرون‌به‌صرفه به کیش در پاییز

همان‌طور که احتمالا می‌توانید حدس بزنید، به‌واسطهٔ پایان تعطیلات، سفر به جزیره‌های پرطرفدار کیش و قشم در پاییز تا حدودی از تب‌وتاب می‌افتد. نظر به این مسئله، بسیاری از تورهای داخلی و گردشگری فعال در این نقاط، پیشنهادهای مقرون‌به‌صرفه‌تری برای مسافران در نظر می‌گیرند. با جست‌وجو در سایت‌های مربوطه و کسب اطلاع از تورهای لحظه‌آخری می‌توانید از این تخفیف‌ها استفاده کنید. نکتهٔ دیگری که سفر به کیش در پاییز را به انتخابی ایدئال تبدیل می‌کند، آب‌وهوای مناسب و معتدل آن در پاییز و جشنواره‌هایی است که مراکز مختلف برگزار می‌کنند. همۀ این امتیازها می‌توانند در رقم‌زدن سفری خاطره‌انگیز نقش داشته باشند.

۵. سفر به مناطق کویری و شمال ایران در پاییز

این هم انتخاب مقرون‌به‌صرفهٔ دیگری است که برای سفر در پاییز، پیش‌رو دارید. با سفر به جنگل‌ها و گردنه‌های شمالی ایران در پاییز، در نقاطی بخصوص امکان چادرزدن خواهید داشت و از پرداخت هزینه بابت هتل یا اقامتگاه بی‌نیاز می‌شوید؛ به‌علاوه، می‌توانید از اجارهٔ چندشبهٔ کلبه‌های جنگلی هم بهره بگیرید که در مقایسه با هتل به‌صرفه‌تر هستند. از سوی دیگر هم می‌توانید مسیر سفر را به‌سمت شهرهایی مانند اصفهان، یزد و کرمان تغییر دهید و به مناطق کویری اطراف این شهرها بروید. با پرداخت هزینه‌ای اندک بابت ورودی می‌توانید در مناطق کویری چادر بزنید و شب‌ها را در این نقاط به‌یادماندنی سر کنید.

کلام آخر

افراد بسیاری هستند که برای داشتن سفر ارزان و مقرون‌به‌صرفه چنین اشتباهی می‌کنند: جست‌وجو به‌دنبال قیمت‌ها و هزینه‌های ایدئال. به‌جای پیش‌گرفتن این رویکرد توصیه می‌شود مبلغی را که برای سفرتان کنار گذاشته‌اید در ذهن داشته باشید و با توجه به آن، به‌گونه‌ای برای رزرو بلیت و هزینه‌های دیگر تصمیم‌گیری کنید که معقول باشد تا ازلحاظ مالی چندان تحت‌فشار قرار نگیرید. قیمت‌ها هم مدام بالا و پایین می‌شوند؛ پس اگر بلیت یا اقامتگاهی با قیمت مناسب دیدید، برای رزرو آن تعلل نکنید؛ چون در این صورت احتمالا بعدا پشیمان خواهید شد.

پیش از سفرتان هم حتما تمامی موارد ایمنی را رعایت کنید. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، معاینه فنیِ کلی انجام بدهید. همچنین، اقلام ضروری‌ای مثل کیف کمک‌های اولیه را به همراه داشته باشید. خانه را هم به یکی از همسایه‌ها بسپارید و مراقب باشید چه کسانی را از سفرتان آگاه می‌کنید. سفرکردن در پاییز می‌تواند تجربه‌ای دل‌پذیر و آرامش‌بخش برای شما و عزیزان‌تان به ارمغان بیاورد؛ پس بهتر است درخصوص این مواردِ ایمنی هم احتیاط کنید تا در حین سفر نگرانی‌ای نداشته باشید.


در ادامه بخوانید: ۷ ایده جذاب که سفر به هر شهری را برای شما خاطره‌انگیز می‌کند

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع cnbc aisinsurance
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.