دلایل حساسیت به نوار بهداشتی،‌ راه‌های پیشگیری و درمان آن

2

گاهی اوقات، استفاده از نوار بهداشتی اصلا خوشایند نیست. چرا؟ چون گاهی حساسیتی ایجاد می‌شود که به‌دنبال آن، خارش، التهاب و قرمزی پوست رخ می‌دهد. بعضی وقت‌ها، دلیل حساسیت به نوار بهداشتی چیزی نیست جز جنس مواد به‌کاررفته در نوار. در موارد دیگر هم پای رطوبت و گرمایی در میان است که در نوار بهداشتی ایجاد می‌شود و باعث شکل‌گیری باکتری‌ها در ناحیه تناسلی می‌شود. علت حساسیت به نوار بهداشتی، هرچه که باشد، جای نگرانی نیست؛ چون روش‌های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد. در این مقاله، از علت حساسیت به نوار بهداشتی، درمان و پیشگیری از بروز این حساسیت خواهید خواند. همراه ما باشید.

دلایل حساسیت به نوار بهداشتی چیست؟

علت حساسیت به نوار بهداشتی

در بیشتر مواقع، دلیل حساسیت به نوار بهداشتی، درماتیت تماسی یا التهاب پوستی است؛ یعنی پوست بدن با نواری بهداشتی در تماس قرار می‌گیرد که مواد به‌کاررفته در آن برای بدن حساسیت‌آورند. به درماتیت تماسی در ناحیه تناسلی زنانه، «ولووییت» (vulvitis) گفته می‌شود. نوارهای بهداشتی معمولا از لایه‌های متعددی تولید می‌شوند که در هر لایه، ماده و جنسی متفاوت به کار می‌رود.

هریک از لایه‌های موجود در نوار بهداشتی می‌توانند باعث بروز حساسیت در ناحیه تناسلی شوند. از موادی که معمولا در لایه‌های مختلف نوارهای بهداشتی وجود دارد، باید به موارد زیر اشاره کرد:

لایه زیرین

لایه زیرین نوار بهداشتی معمولا از ترکیبات پلی‌اتیلن ساخته می‌شود. این مواد در تولید لباس‌ها، طناب‌ها و … هم استفاده می‌شوند.

بخش اصلی جذب‌کننده

در هر نوار بهداشتی، بخشی اصلی و هسته‌ای وجود دارد که در میان لایه زیرین و رویین نوار قرار می‌گیرد. این قسمت معمولا از جنس فوم و سلولزها ساخته می‌شود. موادی که گفته شد، قدرت جذب بالایی دارند. گاهی اوقات هم در نوارهای بهداشتی از ژل جاذب استفاده می‌شود.

لایه رویین

لایه رویین نوار بهداشتی همان قسمتی است که بیشترین تماس با بدن را دارد. جنس این لایه معمولا از پلی‌اتیلن و همچنین اکسید روی و پترولاتیوم است. این مواد در مرطوب‌کننده‌ها هم به کار می‌روند.

چسب

لایه‌ای از چسب هم در نوار بهداشتی‌ها وجود دارد و به شما کمک می‌کند نوار را به لباس زیرتان بچسبانید. در بعضی از نوارها از همان چسب‌های موردتأیید سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده می‌شود که در چسب‌های عادی حرارتی و قطره‌ای و… به کار می‌روند.

عطر و رایحه

علاوه بر موادی که گفته شد، بعضی از شرکت‌ها عطر و رایحه‌ای هم به محصولات بهداشتی خود اضافه می‌کنند. پوست بدن برخی از بانوان به مواد شیمیایی عطری اضافه‌شده به نوارهای بهداشتی حساس است؛ البته بیشتر این محصولات در زیر لایه و بخش اصلی جذب‌کننده دارای مواد عطری هستند؛ یعنی امکان اینکه ماده شیمیایی با بدن در تماس باشد، بسیار کم است.

حساسیت به نوار بهداشتی چیز عجیبی نیست اما چنین چیزی معمولا به‌ندرت اتفاق می‌افتد. نتیجه پژوهشی درباره حساسیت به نوار بهداشتی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از حساسیت‌ها در پی وجود چسب در نوار به وجود می‌آید. تحقیقی دیگر هم نشان داده است که از هر دو میلیون نفر زن، فقط یک نفر به نوار بهداشتی حساسیت نشان می‌دهد.

گذشته از مواد حساسیت‌زای موجود در نوار بهداشتی‌ها، عامل دیگر حساسیت می‌تواند مربوط به تماس و اصطکاکی باشد که نوار با بدن ایجاد می‌کند و باعث آزار ناحیه تناسلی می‌شود.

درمان حساسیت به نوار بهداشتی چیست؟

انتخاب نوار بهداشتی مناسب برای درمان حساسیت به نوار بهداشتی

برای درمان حساسیت باید راهکارهای مختلف را آزمایش کرد و در نهایت با آزمون‌وخطاکردن به نتیجه رسید. برخی از راهکارها عبارت‌اند از:

  • از نوارهای بهداشتی حاوی مواد عطری استفاده نکنید.
  • در هنگام استفاده از نوار بهداشتی، لباس زیر نخی و گشاد بپوشید تا میزان اصطکاک کاهش پیدا کند.
  • برند نوار بهداشتی را عوض کنید تا مطمئن شوید که حساسیت ناشی از وجود ماده‌ای در نوار قبلی‌تان بوده است و ببینید که محصولی دیگر هم برای شما مشکل‌زا هست یا خیر.
  • از کرم هیدروکورتیزون (hydrocortisone) برای سطح بیرونی آلت تناسلی استفاده کنید. این کرم بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود است و نباید به داخل کانال واژن وارد شود.
  • برای التیام نواحی حساس بدن، از لگن‌های بهداشتی (sitz bath) استفاده کنید. لگن‌های بهداشتی لگن‌هایی پلاستیکی هستند که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و می‌توان آنها را روی کاسه توالت‌فرنگی هم قرار داد. این لگن‌ها با آب گرم پر می‌شوند و باید به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آنها بنشینید تا بدنتان آرام شود. بعد از این مدت هم باید ناحیه حساس را خشک کنید.
  • نوار بهداشتی‌تان را زودبه‌زود عوض کنید تا مرطوب نشود و حساسیت به وجود نیاورد.

به‌محض اینکه حساسیت به نوار بهداشتی را مشاهده کردید، اقدام به درمان را شروع کنید. بی‌توجهی به این حساسیت‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای عفونت‌های قارچی واژن باشد. قارچ‌هایی که به‌طور طبیعی در بدن وجود دارند، در صورت حساسیت، عفونت به وجود می‌آورند.

اگر به‌محض مشاهده حساسیت، برای درمانش اقدام کنید، این مشکل در طول ۲ تا ۳ روز رفع خواهد شد. اما اگر به این موضوع بی‌اعتنا باشید، درمانش هم طولانی‌تر خواهد بود.

راه جلوگیری از حساسیت به نوار بهداشتی چیست؟

جلوگیری از حساسیت به نوار بهداشتی

بعضی از بانوان دوست دارند از محصولاتی به‌جز نوار بهداشتی، در دوران عادت‌ماهانه‌شان استفاده کنند. اما فقط عده‌ای از نوارها استفاده می‌کنند. شما از کدام دسته هستید؟ بهتر است راه‌های زیر را هم یاد بگیرید تا از بروز هرگونه حساسیت جلوگیری کنید:

  • از نوارهایی استفاده کنید که فاقد مواد رنگی و چسب‌های مختلف‌اند. نوارهای کاملا پنبه‌ای گزینه خوبی هستند و اگرچه قیمت بیشتری نسبت به گزینه‌های دیگر در بازار دارند، اما مناسب افرادی با پوست حساس خواهند بود.
  • از نوار بهداشتی‌های قابل‌شست‌وشویی استفاده کنید که حساسیت به وجود نمی‌آورند یا در صورت تمایل به‌دنبال محصولاتی مانند کاپ یا فنجان قاعدگی باشید.
  • لباس زیر نخی و گشاد بپوشید.
  • برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی، قبل از شروع عادت‌ماهانه، از پمادهای ضدقارچ در نواحی تناسلی استفاده کنید.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. شیما می‌گوید

    سلام. این نرخ حساسیت به نوار بهداشتی ۱ نفر در ۲میلیون شاید مال قدیم بوده ک سازنده ها با مواد با کیفیت و وجدان کار میکردن نه الان ک همه اطرافیان من هم حساسیت میدن.
    مورد دوم کاپ قاعدگی هست ک توصیه میکنم خانمها ازش استفاده کنن ک دیگه ریسک سرطان هایی ناشی از مواد داخل نوار بهداشتی کمتر تهدیدشون کنه
    کاپ قاعدگی ممکنه ترسناک ب نظر بیاد ولی استفاده ازش ب شدت اسون و حستون به پریود بهتر میشه و دیگه ازش متنفر نخواهید بود

  2. س.ا می‌گوید

    ممنونم عالی