باورهای اشتباه درمورد نوار بهداشتی که باید فراموششان کنیم

9

درمورد محصولات بهداشتی بانوان، مانند انواع نوار بهداشتی و تامپون، باورهای اشتباهی وجود دارد که می‌توانند باعث ایجاد استرس یا وسواس در زنان شوند. بنابراین بهتر است با بررسی این باورهای غلط و شرح حقایق پشت هرکدام از این باورها، آنها را تصحیح کرد. در این مقاله به این باورهای اشتباه درمورد نوار بهداشتی و همچنین حقیقت آنها اشاره کرده‌ایم. همراه ما باشید.

برخی از باورهای اشتباه، ناشی از باورهای نادرست فرهنگی و برخی دیگر به‌دلیل برداشت اشتباه از مسائل علمی است. در اینجا به ۹ مورد از رایج‌ترین باورهای اشتباه در این مورد اشاره شده است:

باور اشتباه ۱

سفید کردن پنبه‌های استفاده‌شده در تامپون یا نوار بهداشتی موجب تولید ماده مضر دی‌اکسین می‌شود.

حقیقت

پاک‌سازی و تمیز کردن الیافی که در تولید محصولات مراقبتی بانوان استفاده می‌شود، ضروری و مهم است. در واقع، با این روش، تمام آلودگی‌ها و مواد مضر به‌جامانده در مواد اولیه تولید محصولات بهداشتی کاملا برطرف و الیاف تمیز می‌شوند.

پاک‌سازی و تمیزکردن الیاف مورداستفاده در محصولات مراقبتی بانوان برای ازبین‌بردن مواد به‌جاماندهٔ درون مواد اولیه مهم است.

روش‌های فعلی پاک‌سازی که به آن «سفید کردن» می‌گویند، دو نوع است: ECF و TCF. سفیدکردن و پاک‌سازی الیاف، در هر دو حالت، بدون کلر (که برای بدن مضر است) انجام می‌شود.

باور اشتباه ۲

تامپون‌ و نوار بهداشتی باید هر ۲ ساعت یک بار عوض شوند.

حقیقت

تامپون و نوار بهداشتی باید باتوجه‌به مقدار خون‌ریزی و احساس راحتی فرد تعویض شوند. بنا بر راهنمایی‌های سازمان غذا و داروی آمریکا، می‌توان تامپون‌ها را هر ۸ ساعت یک بار عوض کرد.

باور اشتباه ۳

چسب‌های به‌کاررفته در محصولات بهداشتی بانوان خطرناک هستند.

حقیقت

چسب‌های به‌کاررفته در محصولات بهداشتی بانوان، زمانی استفاده می‌شوند که از مضر نبودن آنها اطمینان حاصل شود. بنابراین چسب‌های مورداستفاده در این محصولات ایمن هستند و به پوست بدن صدمه‌ای نمی‌زنند. در ضمن، نوار بهداشتی ها به‌گونه‌ای تولید شده‌اند که چسب روی آنها کمترین تماس مستقیم با پوست را داشته باشد.

باور اشتباه ۴

در محصولات بهداشتی بانوان می‌توان اثری از آفت‌کش‌ها پیدا کرد.

حقیقت

تولید‌کنندگان محصولات بهداشتی بانوان مانند پنبه، نوار بهداشتی و تامپون، پیش از استفاده از مواد خامی که در خاک رشد می‌کنند، آنها را کاملا شستشو می‌دهند؛ همان‌طور که پیش از این توضیح داده شد، آنها تمام الیاف را پاک‌سازی می‌کنند. بدین ترتیب، تمام مواد مضر از بین می‌روند و اثری از آنها در محصول نهایی باقی نمی‌ماند.

همچنین سازمان‌های بازرسی، هنگام تولید این محصولات، آنها را به‌طور مرتب بررسی می‌کنند تا استفاده از نوار بهداشتی ها و تامپون‌ها بدون خطر باشد.

قبل از خرید نوار بهداشتی حتما این نکات را بدانید

باور اشتباه ۵

باورهای اشتباه درمورد نوار بهداشتی - انواع پد

قوانینی برای تولید نوار بهداشتی ها، پنتی‌لاینرها و تامپون‌ها وجود ندارد.

حقیقت

نوار بهداشتی ها، پنتی‌لاینرها و تامپون‌ها دقیقا مانند ابزارهای پزشکی زیر نظر سازمان‌های نظارتی مربوطه تولید می‌شوند و قوانین سختگیرانه‌ای هم برای آنها وجود دارد.

باور اشتباه ۶

محصولات بهداشتی زنانه معطر موجب خارش بدن می‌شوند.

حقیقت

اگر از قبل، هیچ حساسیتی به عطرها و رایحه‌ها نداشته باشید، بسیار بعید است که به رایحه‌های مورداستفاده در محصولات بهداشتی زنانه حساس شوید. در واقع، نوار بهداشتی و تامپون‌های معطر بانوان را در خطر واکنش‌های حساسیتی قرار نمی‌دهند.

اما بانوانی که محصولات بهداشتی بدون بو را ترجیح می‌دهند یا به عطرهای مختلف، آلرژی یا حساسیت دارند بهتر است که از محصولات بدون بو استفاده کنند.


حتما بخوانید: دلایل حساسیت به نوار بهداشتی،‌ راه‌های پیشگیری و درمان آن

باور اشتباه ۷

فقط یک نوع محصول بهداشتی وجود دارد که برای همه بانوان، «بهترین» است.

حقیقت

هرکس بنا بر نیاز خود می‌تواند محصول بهداشتی مناسب خود را انتخاب کند. چنانچه در این خصوص سؤالی داشتید، با پزشک مشورت کنید.


حتما بخوانید: انواع نوار بهداشتی مای لیدی؛ کدام محصول مناسب شماست؟

باور اشتباه ۸

باورهای اشتباه درمورد نوار بهداشتی ، رنگ‌های مضر

رنگ‌های استفاده‌شده در محصولات بهداشتی بانوان به درون بدن‌ نفوذ می‌کنند.

حقیقت

تمام مواد موجود در محصولات بهداشتی بانوان با دقت و وسواس بسیار زیادی بررسی می‌شوند و در تولید این محصولات از موادی استفاده می‌شود که ایمنی لازم را داشته باشند. رنگ‌های مورداستفاده در این محصولات هم نمی‌توانند به درون بدن راه پیدا کنند و از این نظر ایمنی این محصولات اثبات ‌شده است.

باور اشتباه ۹

در تولید محصولات بهداشتی بانوان از رنگ‌های خطرناک غیرحلّال در آب استفاده می‌شود.

۵ سؤالی که قبل از خرید نوار بهداشتی باید به آن پاسخ دهید

حقیقت

رنگ‌های غیرحلّال در آب هرگز در محصولات بهداشتی بانوان استفاده نمی‌شود. انواع ارزیابی‌های مختلف مانند آزمایش‌ پوستی پچ، ایمنی این محصولات را ثابت کرده‌اند و هیچ نشانه‌ای از حساسیت‌زا بودن برای پوست یا غیربهداشتی بودن در آنها مشاهده نشده است.

شما چه شایعه‌ای درمورد نوار بهداشتی‌ها شنیده‌اید؟ اگر موردی هست که در این مطلب بررسی نکرده‌ایم،‌ آن را از طریق بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۵ نکته در مورد دوران پریود که بیشتر خانم‌ها نمی‌دانند
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع femcareanswers
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 9 دیدگاه)
  1. mina می‌گوید

    پدهایی که برای ترشحات یا تکرر ادرار استفاده میکنیم . میشه بصورت ٢٤ ساعته استفاده کرد و ضرری نداره؟ منظورم بصورت مداوم و در طول ٢٤ ساعت تعویض میشه .منظورم نوار بهداشتی نیس .

    1. مریم لاله می‌گوید

      سلام دوست عزیز،‌ فکر می‌کنم منظور شما پد روزانه‌ است. سعی می‌کنیم این مورد رو در یک مطلب دیگر،‌ به‌صورت جداگانه بررسی کنیم.

      1. مریم می‌گوید

        سلام وقت بخیر
        در مورد نوارها با رایحه اسطوخودوس میشه بفرمایید آیا ایجان حساسیت و عفونت می کنه یا خیر مثل مارک لدورا

        1. نادیا زکالوند می‌گوید

          سلام. وقت شما هم به‌خیر.
          اسطوخودوس موجب عفونت نمی‌شود. اما اگر به این گیاه حساسیت داشته باشید، نباید از نوار بهداشتی‌های با رایحه این گیاه استفاده کنید. درواقع در مورد نوارهای دیگر با رایحه‌های مختلف هم همین مساله صدق می‌کند.

  2. بهار می‌گوید

    سلام من شنیدم مواد شیمیایی درون نوار بهداشتی ها وپدها و… و همچنین سلولز موجود در انها سرطان زاست ایا صحت دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    . البته فکر می کنم مبنای علمی نداشته باشه وگرنه دور از جون همه باید مبتلادمی شدن. در طول یک ماه شاید فقط چند روزی استفاده نکنیم. بعضی ها ترشح دارن بعضی ها خونریزی مکرر. و..

  3. سارا می‌گوید

    سلام بسیار سپاس از مطالب آموزنده که وسواس و نگرانی رو دور میکنه اخیرا شنیدم نوار بهداشتی ها و… سرطان زا هستن طبق مطالب علمی و.. من به دلیل پولیپ شاید به جرات بگم همیشه باید استفاده کنم و خونریزیرهای مکرر حتی گاهی ساعتها مجبورم بخاطر کارم تعويض نکنم تا در جای مناسبی انجام بشه. به شدت نگران شدم الان یعنی خدایی نکرده سرطان زا هست؟

    1. نادیا زکالوند می‌گوید

      سلام سارا جان،
      خواهش می‌کنم. خوشحالم که از این مقاله راضی بودید. در مورد سرطان‌زا بودن این محصولات، بهتر است به شایعات توجه نکنید. اما اگر برند خاصی مدنظرتون هست و می‌خواهید مطمئن شوید با یک متخصص زنان مشورت کنید.