درمان های خانگی درد قاعدگی؛ راهکارهای مؤثر

27

هنگام پریود، احساس درد در ناحیه شکم، کمر و را‌ن‌ها طبیعی است. اما زنان بسیاری هستند که هر ماه به دردهای شدید قاعدگی مبتلا می‌شوند و فعالیت‌های روزمره‌شان دچار اختلال می‌شود. در این مقاله از «چطور»، درمان های خانگی درد قاعدگی شرح داده شده است.

علت دردهای قاعدگی

هنگام پریود، ماهیچه‌های شکم دیوارهٔ رحم را با نوسانات انقباضی تخریب می‌کنند. گاهی اوقات این انقباض‌ها موجب احساس درد در زنان می‌شود. حتی برخی از زنان و دختران در این زمان به تهوع، استفراغ، سردرد یا اسهال هم مبتلا می‌شوند.

پزشکان هنوز دقیقا نمی‌دانند چرا برخی از زن‌ها قاعدگی دردناک دارند اما زنان دیگر این‌طور نیستند؛ اما برخی عوامل می‌توانند به شدت این دردها اضافه کنند:

  • داشتن خون‌ریزی شدید؛
  • برای اولین بار بچه‌دار شدن؛
  • کمتر از۲۰ساله بودن یا در آغاز قاعدگی قرارداشتن؛
  • تولید بیش از حد هورمون پروستاگلاندین یا به آن حساسیت داشتن (این هورمون روی رحم اثر می‌گذارد).

از عوامل دیگر می‌توان به رشد ناهنجار بافت رحم و استفاده از قرص های ضد بارداری اشاره کرد.

درمان های خانگی دردهای قاعدگی

هرکدام از روش‌های زیر می‌توانند دردهای قاعدگی را تسکین دهند:

هیدراته کردن بدن

درمان های خانگی درد قاعدگی، هیدراته کردن بدن

قاعدگی دردناک یا دیسمنورهٔ اولیه بخش عذاب‌آور زندگی بسیاری از زن‌هاست که ماهی یک بار به‌سراغ‌شان می‌آید. نوشیدن آبِ بیشتر می‌تواند در رفع نفخ مؤثر باشد. نفخ معمولا علائم درد را شدیدتر می‌کند. نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز، به‌ویژه در روزهای پریودتان را به عادت تبدیل کنید. کمی نعناع یا لیمو ترش به لیوان آب‌تان اضافه کنید تا طعم مطبوع‌تری پیدا کند. دوران قاعدگی نمک مصرف نکنید؛ زیرا نمک آب بدن را می‌کِشد و موجب نفخ می‌شود. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی که باعث خشکی بدن می‌شوند هم پرهیز کنید. برخی از زن‌ها هنگام دردهای قاعدگی دچار اسهال یا استفراغ هم می‌شوند که باید با نوشیدن آب بیشتر، آب ازدست‌رفته را جبران کنند.

روش‌هایی برای مصرف آب بیشتر

اگر آب ساده و معمولی را دوست ندارید، مایعات بسیار دیگری وجود دارد که می توانید آنها را جایگزین کنید. صبح که از خواب بیدار می‌شوید، یک لیوان آب‌میوه بنوشید. چای بابونه یا زنجبیل هم نوشیدنی‌های خوبی هستند. یک پارچ پر از آب خیار، نعناع یا آب لیموترش آماده کنید و در طول روز بنوشید. مصرف یک فنجان سوپ کم‌سدیم می‌تواند آب بدن‌تان را زیاد کند. هیدراته نگه‌داشتن بدن فقط برای درد‌های قاعدگی خوب نیست، برای سلامت کلی بدن‌تان هم مفید است.

رژیم غذایی مناسب

درمان های خانگی درد قاعدگی، رژیم غذایی

ممکن است عاشق خوراکی‌های چرب یا پرنمک باشید، اما این نوع غذاها موقع قاعدگی‌تان اصلا دوستان خوبی نیستند. در این روزها دونات و چیپس سیب‌زمینی نخورید. برخی از زنان با خوردن خوراکی‌های مناسب از دردهای قاعدگی خود می‌کاهند. به‌طورکلی، بهتر است برای کاهش درد‌های قاعدگی تا حد امکان از خوراکی‌های کم‌فرآوری‌شده، فیبر و سبزیجات استفاده کنید.

خوراکی‌های ضدالتهاب مانند گیلاس، زغال‌اخته، کدو تنبل، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای انتخاب‌های خوبی هستند. ماهی‌های آب سرد سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هم گزینه‌های مناسبی‌اند. این خوراکی‌ها حاوی ترکیباتی هستند که جلوی التهاب را می‌گیرند.

از لوبیاهای مملو از کلسیم، بادام ها و برگ‌های سبز تیره مصرف کنید. این غذاها حاوی ترکیبات ضدالتهاب هستند. برخی از زنان می‌گویند این مواد خوراکی از دردهای آنها هنگام قاعدگی کم می‌کند و حال عمومی‌شان را بهبود می‌بخشد.

خوراکی‌های زیر را هم امتحان کنید:

بهترین کار این است که در تمام طول سال از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و آن را فقط به دوران پریودتان محدود نکنید.


حتما بخوانید: پریود نامنظم و همه نکات مهمی که باید درباره آن بدانید

پرهیز از برخی از خوراکی‌ها

نوع رژیم غذایی و عادات زندگی‌تان می‌توانند در درمان دردهای قاعدگی‌تان مؤثر باشند یا برعکس، این دردها را بیشتر کنند. اگر هر ماه به دردهای قاعدگی مبتلا می‌شوید، بهتر است از مصرف برخی غذاها پرهیز کنید. از خوراکی‌های سفید و تصفیه‌شده مانند شکر، نان سفید و ماکارونی اجتناب کنید. اسیدهای چرب ترانس ـ که در بیشتر محصولات غذایی کارخانه‌ای مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده، شیرینی‌ها، پیازهای سرخ‌شده، بیسکویت‌ها و مارگارین یافت می‌شود ـ را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، تنباکو و کافئین خودداری کنید. تمام این خوراکی‌ها التهاب را افزایش می‌دهند و دردهای قاعدگی را تشدید می‌کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کاهش مصرف چربی‌های مضر از دردهای قاعدگی می‌کاهد.

چای بابونه

درمان های خانگی درد قاعدگی، بابونه

نوشیدن چای بابونه از دردهای قاعدگی کم می‌کند. چای بابونه مملو از مواد ضدالتهابی است که جلوی عملکرد پروستاگلاندین‌ها را می‌گیرد. سلول‌های موجود در آندومتر رحم، شبه‌هورمون پروستاگلاندین‌ها را تولید می‌کنند و موجب ترشح آنها در زمان قاعدگی می‌شوند. ترشح این ماده در نهایت ماهیچه‌های رحم را منقبض و دردناک می‌کند.

همچنین پروستاگلاندین‌ها مسئول تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد در دوران قاعدگی هستند. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن از تولید پروستاگلاندین‌ها می‌کاهند. نوشیدن چای بابونه هم مانند این داروها عمل کرده و از تولید پروستاگلاندین‌های درد‌آور پیشگیری می‌کند؛ همچنین جریان خون قاعدگی را هم بهتر می‌کند و از علائم درد می‌کاهد.

یک هفته پیش از شروع پریودتان، روزی دو فنجان چای بابونه بنوشید. اگر هر ماه این کار را تکرار کنید، از فواید آن بیشتر استفاده می‌برید.

رازیانه

درمان های خانگی درد قاعدگی، رازیانه

در یک تحقیق، تعدادی از زنان جوان در روزهای اول قاعدگی‌شان، به‌مدت ۳ روز و هر روز ۴ بار، قرص‌های حاوی ۳۰ میلی‌گرم عصارهٔ بابونه مصرف کردند. نتیجه این تحقیق نشان داد که این زنان بسیار کمتر از زنانی که دارونما خورده بودند، دچار دردهای قاعدگی شدند.

محققان بر این باورند که رازیانه جلوی انقباض‌های ایجادکنندۀ ترشح پروستاگلاندین‌ها را می‌گیرد. عصاره رازیانه انتخاب خوبی برای زنانی است که به‌دلیل دردهای شدید قاعدگی ۱ تا ۳ روز اول دوران پریودشان را نمی‌توانند فعالیت‌های روزمره‌شان را انجام دهند؛ ۱۰ درصد از زنان چنین وضعیتی دارند.


حتما بخوانید: نکات مهم درباره اولین پریود؛ مخصوص نوجوانان و پدرومادرها

دارچین

درمان های خانگی درد قاعدگی، دارچین

در یک مطالعه بر روی زنان جوان، زنانی که ۳ روز اول قاعدگی‌شان، روزی ۳ کپسول‌ حاوی ۴۲۰ میلی‌گرم دارچین مصرف کرده بودند، خون‌ریزی قاعدگی، درد، تهوع و دفعات استفراغ کمتری در مقایسه با زنانی داشتند که دارونما خورده بودند. همچنین مصرف دارچین هیچ نوع عارضهٔ جانبی خاصی روی این زن‌ها نگذاشته بود. می‌توانید کمی دارچین به غلات صبحانه اضافه کنید یا درون یک فنجان کاکائوی داغ خود بریزید. این ترکیب نه‌تنها صدمه‌ای به شما نمی‌زند، بلکه از دردهای قاعدگی و دیگر علائم عذاب‌آور پریودتان می‌کاهد.

زنجبیل

درمان های خانگی درد قاعدگی، زنجبیل

یک مطالعه بر روی زنان جوان نشان داد که مصرف کپسول‌های حاوی زنجبیل به اندازهٔ داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و مفنامیک اسید، از علائم دیسمنورهٔ اولیه (مثل پریودهای دردناک) می‌کاهد. این زنان ۳ روز اول قاعدگی، روزی ۴ بار کپسول‌های ۲۵۰میلی‌گرمی حاوی زنجبیل مصرف کرده بودند. در این تحقیق، گروه دیگری از زنان، ۳ روز اول قاعدگی، روزی ۴ بار کپسول‌های ۲۵۰میلی‌گرمی مفنامیک اسید و گروهی دیگر روزی ۴ بار ایبوپروفن مصرف کردند. دردهای قاعدگی هر سه گروه از زنان کاهش یافت و آنها از نوع درمان‌شان راضی بودند. هیچ‌یک از زنان باتوجه‌به نوع درمان‌شان دچار دیسمنورهٔ اولیه نشدند؛ همچنین خبری از عوارض جانبی شدید در آنها هم نبود. اگر می‌خواهید برای درمان دردتان دارو مصرف نکنید، کمی زنجبیل بخورید.

پیکنوژنول

درمان های خانگی درد قاعدگی ، پیکنوژنول

پیکنوژنول مکملی گیاهی است که از درخت کاج دریایی موجود در مناطق جنوب‌غربی فرانسه گرفته می‌شود. این عصاره حاوی ترکیبات قوی آنتی‌اکسیدانی است. در یکی از بررسی‌های روی زنان بین ۱۸ تا ۴۸ساله، آنهایی که دردهای قاعدگی و دیسمنورهٔ اولیه داشتند، با مصرف مکمل حاوی ۶۰ میلی‌گرم پیکنوژنول در روزهای پریود خود، در مقایسه با زنانی‌ که از این مکمل مصرف نکرده بودند، درد کمتری داشتند. این زن‌ها چند روز اول قاعدگی، برای کنترل دردهای خود باید مسکن مصرف می‌کردند؛ اما پس از مدتی، با وجود قطع مصرف مکمل پیکنوژنول، کمتر دچار دردهای قاعدگی شدند. برای درمان دردهای قاعدگی‌تان، از پزشک بخواهید مکمل پیکنوژنول برایتان تجویز کند.

شوید

درمان های خانگی درد قاعدگی ، شوید

محققان اثربخشی پودر شوید را در مقایسه با مفنامیک اسید در درمان دردهای قاعدگی یک گروه از دانشجویان زن بررسی کردند. در این تحقیق، زنان به ۳ گروه مجزا تقسیم شدند: گروه شوید، گروه مفنامیک اسید و گروه دارونما. این زنان از ۲ روز پیش از شروع قاعدگی، درمان‌های خود را شروع کردند و آن را ۵ روز ادامه دادند. محققان دریافتند که پودر شوید، به اندازهٔ داروهای مخصوص درمان درد، می‌تواند از درد‌های قاعدگی بکاهد. بنابراین اگر هنگام قاعدگی به‌دنبال نوعی درمان گیاهی هستید، شوید گزینه خوبی است.

کورکومین

درمان های خانگی درد قاعدگی ، کورکومین

کورمومین ‌نوعی ماده است که در زردچوبه وجود دارد و می‌تواند از علائم پیش‌قاعدگی بکاهد. علائم قاعدگی در زنانی‌ که ۷ روز پیش از قاعدگی و تا ۳ روز پس از قاعدگی، روزی ۲ کپسول کورکومین مصرف کردند، بیشتر از زنانی که دارونما مصرف کرده بودند کاهش نشان داد.

دانشمندان بر این باورند که ترکیبات مفید موجود در زردچوبه با التهاب مبارزه می‌کند و مقدار انتقال‌دهنده‌های عصبی ـ که مسئول انتقال درد هستند ـ را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب از علائم پیش‌قاعدگی می‌کاهند. زنانی‌ که با کورکومین درمان شدند، حال روحی و شرایط جسمانی‌ بهتری داشتند. همچنین کورکومین برای افراد مبتلا به دردهای ناشی از التهاب مانند آرتروز، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری روده التهابی، بیماری های خودایمنی و دیگر بیماری ها مفید است.

روغن ماهی و ویتامین B1

درمان های خانگی درد قاعدگی ، روغن ماهی و ویتامین B1

محققان اثرات ویتامین B1 و روغن ماهی را روی تعدادی از دختران دبیرستانی بررسی کردند. این دختران به ۴ گروه مختلف تقسیم شدند. گروه اول و دوم، به‌ترتیب، روزی ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین B1 و ۵۰۰ میلی‌گرم روغن ماهی و گروه سوم ترکیبی از ویتامین B1 و روغن ماهی مصرف کردند. به گروه آخر هم فقط دارونما داده شد.

این داوطلبان آزمایش، درمان‌های خود را از روزهای اول چرخهٔ قاعدگی خود شروع کردند و آن را به‌مدت ۲ ماه ادامه دادند. هر سه گروه که روغن ماهی یا ویتامین B1 و یا ترکیبی از هر دو مصرف کرده بودند، در مقایسه با گروهی که دارونما خورده بودند، درد قاعدگی بسیار کمتری داشتند و در عین حال این دردها زیاد طول نکشیده بود.

ویتامین D

درمان های خانگی درد قاعدگی ، ویتامین D

دردهای ناشی از دیسمنوره گاهی اوقات فلج‌کننده هستند. این دردها معمولا براثر افزایش مقدار پروستاگلاندین‌ها رخ می‌دهند. این مادهٔ شیمیایی تولیدشده در بدن موجب انقباض ماهیچه‌های رحم می‌شود. انقباض‌ها هم به نوبهٔ خود باعث فروریزی دیواره رحم می‌شوند. ویتامین D می‌تواند از تولید پروستاگلاندین‌ها بکاهد. در یک بررسی، زنان جوانی که به دیسمنورهٔ اولیه و کمبود ویتامین D مبتلا بودند، هر هفته مکمل D مصرف کردند و در نهایت پس از ۸ هفته درمان، از شدت دردهایشان کاسته شد. همچنین زنانی که ویتامین D مصرف می‌کنند، کمتر به‌سراغ داروهای مسکن می‌روند. از پزشک‌تان بخواهید برایتان آزمایش خون ساده تجویز کند تا متوجه مقدار ویتامین D بدن‌تان شوید.

کلسیم

درمان های خانگی درد قاعدگی ، کلسیم

کلسیم نوعی مادهٔ مغذی است که همه به آن احتیاج داریم؛ اما بیشتر زنان از این ماده معدنی به اندازهٔ کافی در بدن خود ندارند. ما نه‌تنها برای داشتن استخوان‌های سالم، بلکه برای عملکرد درست قلب، ماهیچه‌ها و سیستم عصبی به کلسیم نیاز داریم؛ در ضمن، مقدار مصرف مناسب کلسیم به درمان دردهای قاعدگی کمک می‌کند.

در یک بررسی روی زنان جوان، آن دسته از زنانی که ۱۵ روز قبل از چرخهٔ قاعدگی‌شان، روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کرده‌ بودند در مقایسه با زنانی که فقط دارونما مصرف کرده بودند، درد قاعدگی کمتری داشتند. با مصرف محصولات لبنی کم‌چرب، آب پرتقال غنی‌شده با ماده معدنی کلسیم، ماهی‌های ساردین و سالمون و دیگر خوراکی‌های غنی از کلسیم می‌توان نیاز روزانه بدن به این مادهٔ معدنی مهم را برطرف کرد.

منیزیم

درمان های خانگی درد قاعدگی ، منیزیم

منیزیم ماده معدنی ضروری بدن است و بدن برای به‌کارانداختن بیش از ۳۰۰ سیستم آنزیمی خود، به آن نیاز دارد. همچنین بدن برای تولید ماهیچه، پروتئین و استخوان‌های سالم، به منیزیم احتیاج دارد. این ماده کمک می‌کند ماهیچه‌ها و اعصاب به‌درستی کار کنند و فشار خون و مقدار قند خون بدن تنظیم شوند.

بدن برای تولید رشته‌های DNA و RNA و همچنین گلوتاتیون، اصلی‌ترین آنتی اکسیدان بدن، به منیزیم نیاز دارد. منیزیم همچنین، به‌ویژه وقتی همراه با ویتامین B6 مصرف شود، می‌تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را تخفیف دهد. در یک بررسی روی زنان مشخص شد، علائم پیش‌قاعدگی در آن افرادی که هر روز ۲۵۰ میلی‌گرم منیزیم و ۴۰ میلی‌گرم ویتامین B6 مصرف کردند، کاهش بسیاری پیدا کرده است.

البته مراقب باشید؛ منیزیم ممکن است در برخی از داروهای خاص مانند آنتی بیوتیک ها، مهارکننده‌های پروتون پمپ، داروهای ادرار‌آور و بیس‌فسفونات تداخل ایجاد کند. از پزشک یا داروساز بپرسید که آیا می‌توانید همراه با داروی مصرفی‌تان، مکمل‌های منیزیم هم مصرف کنید یا نه.

فواید بیشتر منیزیم برای زنان

مصرف به‌اندازه منیزیم موجب کاهش خطر آندومتریوز می‌شود. در این بیماری، بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم رشد می‌کند.

از منابع سرشار از منیزیم می‌توان به بادام، اسفناج، بادام هندی، کره بادام زمینی و لوبیا‌سیاه اشاره کرد. زنان نسبت به سن‌شان باید از ۳۱۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم در روز منیزیم مصرف کنند. این مقدار منیزیم برای زنان باردار و شیرده هم مناسب است.


حتما بخوانید: نکات بهداشتی دوران قاعدگی؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید

بور

این ماده معدنی به بدن در جذب کلسیم و فسفر کمک می‌کند؛ همچنین از دردهای قاعدگی می‌کاهد. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۵، با ۱۱۳ دانشجوی داوطلب آزمایش، مشخص شد که این ماده معدنی می‌تواند از شدت و دوام درد‌های قاعدگی کم کند. از خوراکی‌هایی که مملو از این مادهٔ معدنی هستند، می‌توان به آووکادو، کرهٔ بادام زمینی، انواع آلوها، نخود و موز اشاره کرد.

اگر با مصرف مواد خوراکی، به اندازهٔ کافی به بدن‌تان ماده معدنی بور نمی‌رسد، می‌توانید مکمل‌های آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

داروهای گیاهی چینی

درمان های خانگی درد قاعدگی ، چینی

همیشه داروهای سنتی برای درمان دیسمنورهٔ اولیه مناسب نیستند و برخی از زنان نمی‌توانند این نوع درمان‌ها را تحمل کنند. این داروها تقریبا برای درمان ۲۰ تا ۲۵ درصد از زنان مبتلا به دیسمنورهٔ اولیه پاسخ‌گو نیست. داروهای گیاهی چینی ممکن است انتخاب درمانی بهتری برای زنان مبتلا به دیسمنورهٔ اولیه باشد. در تحقیقات بسیاری، مشخص شد که این داروهای گیاهی می‌توانند درد و به‌طورکلی، علائم نامطلوب قاعدگی را کم کنند. زنانی که از داروهای گیاهی چینی برای درمان دردهای قاعدگی خود استفاده کردند، کمتر به مصرف مسکن روی آوردند.

پرهیز از کافئین

حذف کافئین به زنان بسیاری در درمان دردهای قاعدگی کمک کرده است. کافئین در نوشیدنی‌‌های مختلفی چون قهوه، چای، نوشابه های گازدار، نوشیدنی های انرژی زا و همچنین شکلات وجود دارد. اگر هر روز کافئین مصرف می‌کنید، بهتر است از مقدار آن به‌تدریج کم کنید تا گرفتار عوارض ناشی از ترک آن نشوید. به‌جای مصرف کافئین، از اسموتی های پر از سبزیجات مملو از آنتی‌اکسیدان، گیلاس‌ و پودر پروتئین استفاده کنید. این مواد مغذی می‌توانند برعکس کافئین، که درد قاعدگی را افزایش می‌دهد، دردهایتان را درمان کنند.

مسکن‌ها

انقباض‌های رحم موجب دردهای قاعدگی می‌شوند. برای درمان دردهای شدید می‌توان از داروهای بدون نسخه ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسین‌سدیم استفاده کرد. این داروها از انقباض‌های قاعدگی می‌کاهند. همیشه در منزل، محل کار و در خودرویتان، از این نوع داروها نگهداری کنید تا در صورت نیاز آنها را در دسترس داشته باشید.

موقع مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مراقب باشید؛ زیرا این داروها ممکن است موجب زخم‌های گوارشی شوند یا خون‌ریزی معده را تشدید کنند.

حرارت

درمان های خانگی درد قاعدگی ، حرارت

قراردادن پد یا دستمال گرم یا کیسهٔ آب گرم روی شکم می‌تواند انقباض‌های مربوط به قاعدگی را تا حد زیادی کاهش دهد. می‌توانید پد یا کیسه آب گرم را از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین بخرید. استفاده دائمی از حرارت می‌تواند به اندازهٔ قرص‌های ایبوپروفن برای درمان دردهای ناشی از دیسمنورهٔ اولیه مؤثر باشد. گرما ماهیچه‌ها را در حالت استراحت قرار می‌دهد.

در یک بررسی روی زنان بین ۱۳ تا ۳۰ساله، که به دیسمنورهٔ اولیه مبتلا بودند، مشخص شد درد افرادی که از پدهای گرمای تا ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتی‌گراد) استفاده کردند، به اندازهٔ آنهایی که ایبوپروفن خورده بودند، آرام شد. اگر پد گرما یا کیسه آب گرم ندارید، می‌توانید حمام آب گرم بگیرید یا یک حوله را گرم کنید و روی شکم‌تان قرار دهید.

همچنین به‌کمک راهنمای زیر می‌توانید یک پد گرمای ویژه برای خود درست کنید:

  • دو تکه پارچه را برش بزنید و آنها را طوری بدوزید که مانند کیسه فقط قسمت بالای آن باز بماند.
  • سپس داخل کیسه آماده‌شده را با برنج خام پر کنید و سر آن را بدوزید.
  • آن را به‌مدت چند دقیقه درون مایکرویو یا فر قرار دهید. مراقب باشید بیش از حد داغ نشود. اگر هم خیلی داغ شد، بگذارید کمی خنک شود.
  • اکنون پد گرمایتان آمادهٔ استفاده است. این کیسه را می‌توانید بارها استفاده کنید.

ورزش

درمان های خانگی درد قاعدگی ، ورزش

بسیاری از زن‌ها می‌گویند ورزش می‌تواند در رفع دردهای قاعدگی مؤثر باشد. ورزش موجب ترشح اندورفین (نوعی ماده‌ شیمیایی در مغز) شود که حال عمومی فرد را خوب می‌کند. هنگام قاعدگی ورزش‌هایی مانند پیاده روی، دو و شنا را بدون نگرانی انجام دهید. ورزش‌های یوگا و تای چی کمی ملایم هستند و هنگام خستگی راحت‌تر انجام می‌شوند.

ماساژ

۵ دقیقه ماساژ شکم در روز می‌تواند در تسکین درد قاعدگی مؤثر باشد. ماساژ باعث بهبود جریان خون می‌شود. کرم‌های مخصوص ماساژ مانند اسانس‌های مریم گلی، اسطوخودوس و مرزنجوش علاوه بر تسکین درد، فواید دیگری هم برای بدن دارند. این اسانس‌ها حاوی ترکیباتی هستند که نه‌تنها می‌توانند درد را بهبود بخشند، بلکه جلوی بروز دیسمنورهٔ اولیه را هم می‌گیرند. هنگام استفاده از این اسانس‌ها، حتما از روغن حامل استفاده کنید. در هر قطره اسانس گیاهی، یک قاشق چای‌خوری روغن حامل به آن اضافه کنید.

گیاهان مناسب رفع درد

پزشکان طب سنتی معمولا برای درمان دردهای قاعدگی زنان، داروهای گیاهی هم تجویز می‌کنند. از این داروها می‌توان به کوهوش سیاه، بداغ جنگلی، پنج‌انگشت و زردچوبه اشاره کرد. این گیاهان می‌توانند با کاهش التهاب، درد قاعدگی را درمان کنند. از گیاه پنج‌انگشت برای درمان چرخه‌های نامنظم قاعدگی، درد سینه دوره‌ای، سندرم پیش‌قاعدگی و خون‌ریزی غیرطبیعی رحم به‌وفور در اروپا استفاده می‌شده است.

مراقب باشید که پزشک‌تان را از تمام وضعیت جسمی‌تان، از جمله مصرف داروها و مکمل‌ها، آگاه کنید؛ زیرا داروهای گیاهی برای همه زنان مناسب نیستند و ممکن است در برخی از داروهای مصرفی آنها ایجاد تداخل کند یا از اثربخشی‌شان بکاهد.

طب سوزنی و طب فشاری

درمان های خانگی درد قاعدگی ، طب فشاری

طب سوزنی و طب فشاری از روش‌های درمانی شرقی هستند. در این شیوه‌های درمانی، نقاط خاصی از پوست تحریک می‌شود تا اثرات مطلوبی در بدن به‌ وجود آید. این روش‌های درمانی در بهبود مشکلات مختلفی مانند دردهای قاعدگی بسیار مؤثر هستند. متخصصان طب سوزنی برای رفع درد قاعدگی از سوزن استفاده می‌کنند. آنها در نقاط خاصی از بدن سوزن وارد می‌کنند؛ البته این کار در طب فشاری با فشار انگشتان، کف دست و آرنج متخصص انجام می‌شود.

اعمال فشار روی نقاط مهم کمر، شکم، پاها و قسمت گوشتی بین انگشت شست و انگشت اشاره‌تان می‌تواند در درمان دردهای قاعدگی مؤثر باشد. بهترین مزیت این روش‌ها این است که بدون استفاده از داروها، درد را برطرف می‌کنند و هر زمان که لازم باشد می‌توانید آنها را انجام دهید. از متخصص طب فشاری بخواهید به شما یاد دهد که برای درمان درد‌ قاعدگی، کدام نقاط از بدن‌تان را باید فشار دهید.

تقویت هسته مرکزی بدن

درمان های خانگی درد قاعدگی - هسته مرکزی بدن

یکی از روش‌های آسان درمان درد قاعدگی، انجام دادن ورزش‌هایی سبک است که قسمت هسته مرکزی بدن را درگیر کند.

ابتدا به پشت روی زمین دراز بکشید و زانوهایتان را خم نگه دارید؛ سپس چند نفس عمیق بکشید. این حرکت در رفع درد قاعدگی بسیار مؤثر است.

یوگا ورزش دیگری است که برای زنان مبتلا به دیسمنورهٔ اولیه ورزش خوبی است. در یک تحقیق، از زنان جوان خواسته شد که ۱۲ هفته، هفته‌ای یک بار و هر بار به‌مدت ۶۰ دقیقه ورزش یوگا انجام دهند. آنها پس از این مدت در مقایسه با زنانی که یوگا انجام نداده بودند، دردهای کمتری هنگام قاعدگی داشتند. برخی از حرکات ورزشی مناسب دوران پریود، پل، داند آسانا (نشستن صحیح بدون اینکه کمر خم شود و با پاهای کشیده)، حرکت زاویه بسته، و حرکت‌های کبری، گربه و ماهی هستند. از یک مربی حرفه‌ای یوگا بخواهید این حرکات را به شما آموزش دهد.

برطرف‌کردن مشکلات خواب

درمان های خانگی درد قاعدگی ، خواب باکیفیت

کیفیت خواب روی علائم قاعدگی و همچنین بسیاری از مشکلات دیگر بدن مؤثر است. در یک بررسی مشخص شد، زنان مبتلا به بی خوابی بیش از زنانی که بدخواب نیستند، به دردهای شدید دیسمنوره مبتلا می‌شوند؛ تا جایی که این درد‌ها در فعالیت‌های روزانه‌شان تداخل به‌وجود می‌آورد.

اهمیت‌دادن به بهداشت خواب، علائم دردناک قاعدگی را از میان برمی‌دارد. هر شب سر ساعت معینی به رختخواب رفتن، یکی از موارد بهداشت خواب است. خوابیدن در ساعت معینی از شب باعث می‌شود که موقع خواب، بدن‌تان به شما علامت بدهد که باید بخوابید؛ بدین‌ترتیب، بی‌خوابی‌هایتان برطرف می‌شود.

از کارهای دیگری که برای بالابردن کیفیت خواب می‌توانید انجام دهید، شنیدن موسیقی آرامش‌بخش، نوشیدن یک فنجان دمنوش گیاهی مناسب خواب و حمام گرم است. داشتن خواب مناسب و به‌اندازه، سلامت کلی بدن را افزایش می‌دهد و شما می‌توانید علائم آزاردهندهٔ چرخه قاعدگی ماهانه‌تان را کنترل کنید.

راهنمایی بیشتر برای خواب بهتر

پیش از خواب، تلویزیون تماشا نکنید، از گوشی هوشمند، کامپیوتر و هر نمایشگر دیگر استفاده نکنید تا به‌سرعت آرام شوید. هنگام خوابیدن، بررسی‌کنید که به چه حالتی بخوابید، راحت‌تر هستید. با توجه ویژه به بهداشت خواب خود در روز‌های قبل از زمان پریود می‌توانید از دردهای قاعدگی تا حد زیادی بکاهید.

تسکین درد با حمام آب‌ گرم

درمان های خانگی درد قاعدگی ، حمام

حمام آب گرم دقیقا چیزی است که موقع درد و انقباض‌های ماهیچه‌‌ای نیاز دارید؛ بدین‌ترتیب، ماهیچه‌های شکم‌تان در حالت آرامش قرار می‌گیرند و درد تسکین می‌یابد. وان حمام را پر از آب کنید و نوعی اسانس معطر هم به آن اضافه کنید و درون کف و حباب‌های داخل وان فرو بروید. شب‌ها حمام‌کردن بسیار ایدئال است؛ بدین‌ترتیب آرام می‌شوید و خواب بهتری خواهید داشت. اگر به دلایلی نمی‌خواهید از وان حمام استفاده کنید، دوش آب گرم هم مناسب است و از درد لگن و علائم دیگر آزاردهنده کم می‌کند.

ارگاسم

اگرچه بررسی دقیقی درباره فواید ارگاسم روی درمان دردهای قاعدگی انجام نشده است، علم آن را مؤثر می‌داند. ارگاسم واژنی تمام بخش‌های بدن ازجمله نخاع ـ که علائمی برای ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌فرستد ـ را درگیر می‌کند. همچنین ارگاسم، مغز را به ارسال علائمی برای ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند اندورفین و اکسی توسین تشویق می‌کند. اندورفین می‌تواند از احساس درد کم کند.

درمان‌های پزشکی

درمان های خانگی درد قاعدگی ، تجویز پزشک

اگر درمان‌های خانگی و روش‌های دیگر نتوانستند علائم درد قاعدگی شما را کنترل کنند، دیگر وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک مقدار هورمون‌های بدن‌تان را بررسی می‌کند و ممکن است برای درمان دیسمنورهٔ اولیه، برایتان قرص‌های ضدبارداری یا داروهای دیگر تجویز کند. بهتر است اطلاعات دقیقی از تاریخچه و سابقهٔ پزشکی‌ خود به پزشک معالجتان بدهید تا او بهترین روش درمان را برایتان تجویز کند.

قرص‌های ضد بارداری

گاهی‌ اوقات پزشکان ممکن است برای درمان زنانی که گرفتار دردهای شدید قاعدگی هستند، قرص یا پچ‌های ضدبارداری هورمونی تجویز کنند. این داروها و پچ‌ها می‌توانند چرخهٔ قاعدگی را تنظیم کنند و از درد قاعدگی بکاهند.

قرص‌های ضدبارداری هورمونی جلوی بارداری را می‌گیرند و در درمان بیماری‌های رحمی مانند آندومتریوز مؤثر هستند.

آندومتریوز و اختلال‌های دیگر مرتبط با اندام‌های تولیدمثل زنان می‌توانند موجب دیسمنورهٔ ثانویه شوند. در این نوع دیسمنوره، دردهای قاعدگی از پیش از روزهای پریود شروع می‌شوند و تا بعد از این چرخه ادامه می‌یابند.

پزشک‌تان را از تاریخچهٔ پزشکی‌تان مطلع کنید؛ زیرا این قرص‌ها مناسب تمام زنان نیست. این نوع داروها جلوی تخمک‌گذاری را می‌گیرند و در عین حال از ضخیم‌شدن دیوارهٔ رحم ـ که به‌طور طبیعی در نوسانات ماهانهٔ هورمونی رخ می‌دهد ـ پیشگیری می‌کنند. بیشتر زنانی که از این قرص‌ها استفاده می‌کنند، خون‌ریزی قاعدگی‌شان قطع یا بسیار کم می‌شود.

کلام آخر

با استفاده از روش‌های درمانی این مقاله و انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش برای خود می‌توانید از دردهای قاعدگی رها شوید. اگر شما هم با روش درمانی دیگری آشنا هستید که در درمان درد‌های قاعدگی مؤثرند، ممنون می‌شویم با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: انواع نوار بهداشتی مای لیدی؛ کدام محصول مناسب شماست؟
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع onhealth healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 27 دیدگاه)
  1. پونه می‌گوید

    سپاسگزارم
    امیدوارم این پریودی جدیدم به خیر بگذره چون می‌خوام برم مدرسه و از این بابت که سرکلاس دچار درد باشم وحشت دارم آه‌ از مطالبتون یادداشت برداشتم که همیشه دم دستم باشند خیلی
    خیلی ازتون ممنونم اخه این چند دفعه اخر درد های وحشتناکی رو تحمل کردم ،دستتون درد نکنه
    خدا خیرتون بده اینقدر خوشحالم بلاخره می‌تونم از این درد زجر اور خلاص بشم که نگو

    1. نادیا زکالوند می‌گوید

      خواهش می‌کنم پونه عزیزم. خوشحالم که تونستیم در این خصوص کمکت کنیم و امیدواریم هرگز دچار این دردهای ناراحت‌کننده نشی.

  2. چویا می‌گوید

    بابا من ۱۳ سالمه دارم گیره میکنم نمیتونم تحمل کنم دارم میمیرممممم😭😭😭😭😭وای خدا نمیدونم چیکار کنم فقط گریه آی خدا

  3. زهرا می‌گوید

    من که دیروز که روز اولم بود و از زور درد و بی اعصابی و بی حالی با اینکه بچه دارم آویزون تخت خواب بودم ولی باید پا میشدم واسه غذا و بازی و جیش بچه الانم که دارم می نویسم درد دارم از زور درد و اذیت شدن نمی تونستم پاشم برم دستشویی واسه عملیات محیر العقول تعویض ،ولی دیگه پاشدم رفتم و اونجا هم اذیت شدم 😭می دونید از همه سخت تر چیه که تو این اوج خون و درد و بی اعصابی و بی حالی باید کارای بچه رو هم انجام بدیم چون خوب جگرگوشه ۳سال و نیمش هست و اووووههههه هنوز خیییلی کار داره تا تو دست شویی و غذا خوردن بازی کردن مستقل بشه و از همه مهم تر اینکه تو این حال داغون مدام باید فک بزنیم (حرف بزنیم )باهاشون و کلنجار بریم که این کار رو نکن اون کار رو بکن
    حالا تو حالت عادی مادر بی چاره کم با جگر گوشه اش کله می گیره دوران پریود هم میشه قوض بالا قوض
    ولی با این حال یه جوری جگر گوشه خودش رو با شیرین زبونی تو دل مون جا می کنه که خوشحال میشیم از داشتن این فسقلی های شیطون
    خدا قسمت همه بکنه