تزریق ژل به بینی برای فرم دهی بینی بدون جراحی

0

در گذشتهٔ نه‌چندان دور، برای زیبایی بینی و رسیدن به فرم دل‌خواه آن راهکاری به‌جز جراحی بینی وجود نداشت. این روند تا زمانی ادامه داشت که ژل‌های قابل‌تزریق به بینی به کلینیک‌های زیبایی راه پیدا کردند. این ژل‌ها از هیالورونیک اسید تهیه شده‌اند و متخصصان زیبایی با تزریق آنها به نقاط مختلف بینی می‌توانند ظرف مدت‌زمانی بسیار کوتاه (حدود ۱۵ دقیقه) برخی ایرادهای ظاهری بینی مثل فرورفتگی یا انحنای نامتعارف بینی را برطرف کنند. دکتر الکساندر ریوکین (Dr. Alexander Rivkin) شخصی است که نخستین بار روش تزریق ژل به بینی را معرفی و استفاده کرد. این روش در میان ساکنان بسیاری از نقاط جهان، جایگزینی محبوب و مقرون‌به‌صرفه برای عمل زیبایی بینی شده است. مطلبی که پیش رو دارید، شرح کاملی درباره این روش است. بخشی از اطلاعات این مقاله، برگرفته از صحبت‌های دکتر ریوکین هستند و بخش‌های دیگر از سایر منابع گردآوری شده‌اند. همراه ما باشید.

روند تزریق ژل به بینی دقیقا به چه صورت است؟

تزریق فیلر بینی (filler/ پرکننده) راهکاری است که در این روش برای رسیدن به فرم دل‌خواه از آن استفاده می‌شود. فیلر در واقع همان ژل است و با آن، علاوه بر تغییردادن فرم و حالت کلی بینی، می‌توان شکل نقاطی مثل حفره‌های بینی یا ارتفاع پل آن (پلِ بینی قسمت استخوانی بالایی آن است) را تغییر داد.

رونیکس

بسیاری از نتایج حاصل از عمل بینی با تزریق ژل به آن هم دست‌یافتنی خواهند بود، با این تفاوت که روش دوم موقتی است و پس از مدتی امکان بازگشت بینی به حالت سابق و در نتیجه، نیاز به تزریق مجدد ژل وجود خواهد داشت (در بخش‌های بعدی اطلاعات بیشتری در این باره داده خواهد شد).

لیفت بینی با ژل قابلیت دیگری است که موجب محبوبیت این روش شده است. با تزریق ژل به نوک بینی می‌توان آن را سربالا کرد و به آن فرم دل‌خواهی را داد که در هماهنگی کامل با سایر قسمت‌های صورت باشد.

برای تهیه ژل مورداستفاده معمولا از چه ترکیباتی استفاده می‌شود؟

ترکیبات مورداستفاده برای تهیه ژل بینی - تزریق ژل به بینی

اکثر ژل‌هایی که در حال حاضر در کلینیک‌های زیبایی استفاده می‌شوند، تهیه‌شده از هیالورونیک اسید هستند؛ البته در برخی موارد به ترکیب اسید یادشده با یکی از انواع نوروتوکسین‌ها نظیر بوتاکس نیاز خواهد بود. موارد نادری هم وجود دارند که برای تهیه ژل آنها فقط از نوروتوکسین استفاده می‌شود.

مدت‌زمان موردنیاز برای جلسه درمانی تزریق ژل به بینی

برای فرم دهی بینی با ژل در حالت معمول به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز خواهد بود؛ البته اگر به درخواست مراجعه‌کننده از کرم‌های موضعی بی‌حس‌کننده استفاده شود، جلسه‌های درمانی کمی طولانی‌تر خواهند شد (با اضافه‌شدن مدت‌زمان موردنیاز جهت اثرگذاری بی‌حس‌کننده که معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خواهد بود).

ماندگاری فرم بینی با تزریق ژل به بینی چگونه است؟

نتیجه حاصل از فرم دهی بینی با ژل در بیشتر موارد موقتی است. فیلرهای تزریق‌شده به بینی بسته به عوامل مختلف نظیر نوع ژل موردانتخاب مراجعه‌کننده، بین ۲ ماه تا ۲ سال دوام خواهند داشت (ماندگاری بعضی ژل‌ها به ۵ یا حتی ۸ سال هم می‌رسد.). پس از گذشت مدت‌زمان یادشده، ژلِ تزریق‌شده به‌تدریج از بین می‌رود و بینی به فرم پیشین برمی‌گردد. در چنین شرایطی نیاز است تزریق دوباره صورت بگیرد.

بسیاری از مراجعان دکتر ریوکین در مواجهه با این حقیقت که نتیجه فرم دهی بینی با ژل موقتی است، به کارآمدبودن روش شک می‌کنند. مراجعه مکرر به کلینیک زیبایی برای حفظ فرم دل‌خواه، به‌نظر برخی مراجعان، بیهوده می‌آید. راهکار توصیه‌شده برای این دسته از افراد استفاده از فیلرهای دائمی است که برخلاف فیلرهای موقت (فیلرهایی که معمولا یک‌ سال‌ و نیم دوام دارند) ماندگاری بیشتری دارند. این فیلرها از ماده‌ای به نام بِلافیل (Bellafill) تهیه می‌شوند: ماده‌ای قابل‌تزریق که از کلاژن و برخی ترکیبات دیگر تهیه می‌شود و در حالت معمول برای برطرف‌کردن آثار آکنه استفاده می‌شود. برای فرم دهی بینی با ژل بلافیل به ۳ جلسه درمانی با فواصل مشخص نیاز خواهد بود. بلافیل بیشترین ماندگاری را دارد.

پیش از استفاده از ژل یا فیلر دائمی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. استفاده از این فیلرها ممکن است عوارضی خطرناک (و البته بسیار نادر) برای برخی افراد داشته باشد. این عوارض عبارت‌اند از: شکل‌گرفتن گرانولوم در بینی؛ آمبولی (انسداد جریان عروق)؛ نکروز پوست صورت (بافت‌مردگی/ necrosis)؛ ایسکِمی چشم (ocular ischemia)؛ کوری؛ عفونت.

خطرهای مراجعه به افراد غیرمتخصص برای تزریق ژل به بینی

مراجعه به افراد غیرمتخصص برای تزریق ژل به بینی

سپردن کار به کاردان در استفاده از این روش حائز اهمیت ویژه‌ای است. نباید فراموش کرد که اساسا هر نوع تزریق ممکن است با خطرات و عوارضی نظیر ورم‌کردن، کبودی و خون‌ریزی همراه باشد؛ اما بینی، نسبت به دیگر اعضای صورت، اندامی بسیار حساس‌تر و ظریف‌تر است. به همین خاطر، لازم است کسانی که برای استفاده از این روش مراجعه می‌کنند، اهمیت بیشتری برای نکات و موارد ایمنی مرتبط با تزریق ژل به بینی قائل شوند و جانب احتیاط را رعایت کنند.

بینی خطرناک‌ترین اندام صورت برای تزریق است، چون خون جاری درون آن ضعیف است، به‌ویژه اگر مراجعه‌کننده پیش از این سابقه عمل بینی را هم داشته باشد. اگر فردی غیرمتخصص به‌یک‌باره مقدار زیادی ژل یا فیلر را در قسمت‌های نوک یا حفره‌های بینی تزریق کند، احتمال شدت‌یافتن نامتعارف جریان خون به بینی و پارگی آن وجود دارد؛ بنابراین پیش از مراجعه به کلینیک زیبایی، با دقت راجع به متخصص موردنظرتان تحقیق کنید.

برخی متخصصان باتجربه، به‌هنگام تزریق حجم زیادی از ژل، کارشان را با تزریق غضروف به بینی یا پیوندزدن آن شروع می‌کنند. آنها این کار را برای پیشگیری از عوارضی انجام می‌دهند که مثال زدیم.

چه کسانی انتخاب‌های بهتری برای فرم دهی بینی با ژل هستند؟

انتخاب‌های مناسب برای تزریق ژل به بینی

زیبایی بینی بدون جراحی و با تزریق ژل بیشتر از همه به کسانی توصیه می‌شود که فرورفتگی کوچکی روی پل بینی‌شان دارند. با پرکردن نقاط اطراف فرورفتگی، بینی فرد ظاهری کاملا صاف و طبیعی پیدا می‌کند. فیلر بینی استخوانی هم درصورتی‌که فرورفتگی چندان عمیق نباشد، امکان‌پذیر است.

برخی به‌اشتباه فکر می‌کنند تزریق ژل به بینی‌شان، چیزی به آن اضافه می‌کند و درنتیجه، باعث بزرگ‌ترشدنش می‌شود؛ حال آنکه در واقعیت امر، هنر متخصص زیبایی است که با تزریق ژل، کاری می‌کند تا در ظاهر، بینی کوچک‌تر به نظر برسد.

فروافتادگی نوک بینی (لیفت بینی با ژل) و خمیدگیِ ناچیز آن از دیگر مواردی هستند که با تزریق ژل برطرف می‌شوند.

اما چه کسانی انتخاب‌های مناسبی برای تزریق ژل و استفاده از این روش نیستند؟ کسانی که بینیِ بزرگی دارند، کسانی که فرورفتگی نسبتا بزرگ‌تری روی بینی دارند و نیز کسانی که دچار شکستگی بینی شده‌اند. ضخیم‌بودن بیش از حد پوست بینی هم از دیگر مواردی است که تزریق ژل به بهبود ظاهر آن کمکی نمی‌کند. استثنایی وجود دارد و آن هم مربوط به زمانی است که بافت زخم روی بینی، در حال پهن‌کردن آن (بینی) است؛ در چنین شرایطی می‌توان با تزریق استروئید، بافت زخم را از بین برد (منظور بافتی است که زیر لایه بیرونی پوست قرار دارد، نه اثر زخم که بر روی پوست مشاهده می‌شود). استروئید بافت زخم را به‌کلی از بین می‌برد و نتیجه آن هم برگشت‌ناپذیر خواهد بود.

از دیگر افراد مناسب برای تزریق ژل به بینی کسانی هستند که نمی‌خواهند بیهوشی کامل را تجربه کنند و نیز کسانی که به‌خاطر سوابق بیماری، ممکن است بیهوشی برایشان خطرساز باشد؛ چون بیهوشی کامل لازمه جراحی بینی است.

هزینه تزریق ژل به بینی چگونه است؟

هزینه تزریق ژل به بینی باتوجه‌به ژل مورداستفاده تعیین می‌شود و برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، لازم است با کلینیک زیبایی یا پزشک متخصص مشورت کنید. در بیشتر موارد، هزینه موردنظر باتوجه‌به سی‌سی‌ژلِ مورداستفاده تعیین می‌شود؛ البته این هزینه هرقدر هم که باشد، در مقایسه با جراحی بینی مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

دوران نقاهت/ بهبودی پس از تزریق ژل چگونه است؟

دوران نقاهت بعد از تزریق ژل به بینی

اگر بخواهیم تزریق به اندام‌های صورت را، بر اساس شدت درد، از کم به زیاد طبقه‌بندی کنیم، بوتاکس و تزریق به گونه‌ها به‌ترتیب کمترین و بیشترین درد را خواهند داشت. تزریق به بینی هم در این میان تا حدود زیادی بدون‌درد خواهد بود؛ به‌علاوه که از بی‌حس‌کننده موضعی هم برای کاهش هرچه بیشتر همین درد ناچیز می‌توان کمک گرفت.

در دوران نقاهت هم شرایط به همین منوال است و درد چندانی احساس نخواهد شد؛ فقط احتمال دارد نوک بینی، که کمی حساس‌تر است، تا مدت کوتاهی تحت‌تأثیر قرار گیرد (استفاده از یخ برای آرام‌کردن نوک بینی و قسمت‌های دیگر مؤثر است). تزریق ژل در حالت کلی روندی بسیار کوتاه و ساده دارد و مراجعه‌کننده، بلافاصله پس از جلسه درمانی می‌تواند به زندگی روزمره برگردد و کارهایش را از سر بگیرد.

بعضی از مراجعان تا چند هفته علائمی نظیر کبودی یا قرمزی بینی دارند. این افراد اگر مایل باشند، می‌توانند این علائم را با استفاده از لیزر زودتر برطرف کنند.

نکات و موارد احتیاطی در دوران نقاهت

یک تا دو هفته پس از تزریق ژل باید از فشار واردکردن به نقاط تزریق‌شده و حرکت‌دادن آنها (دست‌کشیدن روی بینی، ماساژدادن آن و …) خودداری کرد. قرار ملاقات مجددی هم با متخصص برای ۶ تا ۸ هفته پس از جلسه درمانی باید در نظر گرفته شود. در این مراجعه، از زوایای مختلف، از صورت عکس‌برداری می‌شود و اگر لازم باشد، چند تزریق سطحی دیگر برای رسیدن به نتیجه ایدئال انجام می‌گیرد.

آیا تزریق ژل به بینی صرفا برای موارد مرتبط با زیبایی کاربرد دارد؟

خیر. با تزریق ژل به برخی نقاط مشخص در بینی (که به صلاحدید متخصص تعیین می‌شوند) هم می‌توان باعث تنفس بهتر و برطرف‌شدن برخی اختلال‌ها شد. مثلا با تزریق هم‌زمان ژل به دو قسمت لبه بالاییِ داخلیِ بینی و غضروف‌های واقع‌شده در اطراف حفره‌های بینی (به‌منظور بیشترکردن پهنای حفره‌ها)، می‌توان زمینه تنفس بهتر را برای کسانی فراهم کرد که از این نظر مشکل دارند.

جمع‌بندی

تزریق ژل به بینی راهکاری است مقرون‌به‌صرفه برای رسیدن به فرم دل‌خواه بینی. برخلاف عمل بینی، با استفاده از این روش نیازی به بیهوشی کامل نخواهد بود؛ به‌علاوه، پس از گذراندن جلسه درمانیِ ۱۵ تا ۲۰دقیقه‌ای می‌توانید به‌راحتی کارهای روزمره را از سر بگیرید؛ البته در استفاده از این روش، دو نکته را نباید فراموش کرد: اول اینکه در بیشتر موارد، نتایج حاصل از فرم دهی بینی با ژل موقتی هستند و پس از بازه‌های زمانی یک یا دوساله، نیاز به تزریق دوباره ژل خواهد بود؛ نکته دیگر اینکه امکان برطرف‌کردن تمامی نواقص ظاهری بینی با تزریق ژل وجود ندارد و گاهی اوقات، جراحی اجتناب‌ناپذیر می‌شود. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درمورد چگونگی شرایط خاص خود لازم است به متخصص مراجعه کنید.

لطفا اگر تجربه یا دیدگاهی درباره موضوع مطلب دارید، با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.