آیا استفاده از ماسک از ما در مقابل ویروس کرونا محافظت می‌کند؟

0

همه در حال تلاش هستند تا راهی برای پیشگیری از ویروس کرونا و حفظ سلامتی خود در مقابل آن پیدا کنند. از ساخت محلول ضد عفونی کننده دست خانگی گرفته تا استفاده از ماسک‌هایی که این روزها نایاب شده‌اند. در این روزها که خیلی‌ها استفاده از دو ماسک را توصیه می‌کنند، یکی از اساسی‌ترین پرسش‌ها این است که استفاده از ماسک برای ایمن ماندن در مقابل ویروس‌های خطرناکی مانند کرونا فایده‌ای دارد یا نه. اگر ماسک کاربرد دارد، چه نوع ماسکی باید استفاده شود؟ ماجرا از این قرار است که این ویروس سمج هنوز بسیار ناشناخته است و پزشکان و محققان در حال تلاش برای شناخت بهتر آن هستند؛ مثلا هنوز دقیقا مشخص نیست که ویروس کرونا چطور منتقل می‌شود. در این مقاله، از اثر ماسک بیشتر خواهید خواند.

چیزهایی که در حال حاضر درباره پیشگیری از ویروس کرونا می‌دانیم

ماسک جراحی

رونیکس

در حال حاضر، سازمان‌ها و مراکزی مانند مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا (CDC) درباره پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به ما توصیه می‌کنند که:

  • از لمس‌کردن چشم‌ها، دهان و بینی با دست نشُسته به‌طور جدی بپرهیزیم؛
  • از افراد بیمار دوری کنیم؛
  • دست‌های خود را به‌درستی و چندین بار در طول روز بشوییم.
این توصیه‌ها فقط برای پرهیز و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مفید نیستند، بلکه ما را از هر نوع ویروس دیگری هم دور نگه می‌دارند.

ماسک‌های صورت هم می‌توانند در جلوگیری از انتقال ویروس‌ها نقش داشته باشند؛ اما نقش‌شان در دنیای واقعی، آن‌چنان گسترده نیست. برخی شواهد نشان می‌دهند که پوشیدن ماسک می‌تواند از انتقال ویروس‌ها از دست‌ها به دهان جلوگیری کند. علت این است که در صورت پوشیدن ماسک، شما کمتر دست‌تان را به‌سوی دهان‌تان می‌برید؛ ضمن اینکه اگر کسی سرفه یا عطسه کند، ذرات خارج‌شده از دهان و بینی او به شما منتقل نمی‌شود.

اما ماسک‌ها نمی‌توانند معجزه کنند. نگرانی دیگری که درباره استفاده از آنها وجود دارد، احساسی است که به شما تلقین می‌شود. منظور احساس امنیتی است که به‌اشتباه به شما منتقل می‌شود و فکر می‌کنید که دیگر با پوشیدن ماسک کاملا ایمن هستید؛ اما در واقعیت، این‌طور نیست. دلایل زیادی وجود دارد که ماسک‌ها وسایلی ایدئال برای حفاظت از بدن نیستند. مثلا پیداکردن ماسکی که متناسب با صورت باشد و کاملا دهان و بینی‌تان را بپوشاند، کمی سخت است. به‌محض اینکه از پشت ماسک، بینی‌تان را می‌خارانید یا به دهانتان دست می‌زنید، دیگر ماسک کاربردی نخواهد داشت.


حتما بخوانید: ویروس کرونا چیست؟ هرآنچه باید بدانید، از منشا تا راه‌های پیشگیری از آن

قوانین و دستورالعمل‌های استفاده از ماسک در پزشکی را بشناسیم

ماسک برای جلوگیری از کرونا

در دنیای پزشکی، دستورالعمل‌های خاصی برای زمان و نوع استفاده از ماسک وجود دارد. انتخاب ماسک و استفاده از آن وابسته به نوع ویروس و عفونتی است که وجود دارد.

۴ وسیله برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

اقدامات مراقبتی درباره قطرات ریز

زمانی که در تماس با فردی هستید که سرفه و عطسه می‌کند و بیمار است و البته قطرات آب بزاق و بینی‌اش بزرگ هستند، باید از ماسک‌های جراحی مستطیلی استفاده کنید. عفونت‌هایی مانند سیاه سرفه، آنفولانزا و بعضی از انواع مننژیت های میکربی در گروه مشکلاتی قرار می‌گیرند که برای پیشگیری از ابتلا به آنها می‌توان از ماسک مستطیلی استفاده کرد.

هم کسانی که به بیماری‌های نام‌برده دچارند و هم کسانی که با آنها در تماس هستند، باید از ماسک استفاده کنند. بدیهی است که پرستاران و کسانی که از بیماران مراقبت می‌کنند باید بعد از هر تماس و ارتباطی که با آنها دارند، ماسک را دور بیندازند و در تماس و ارتباط بعدی با بیمار، از یک ماسک جدید استفاده کنند.


حتما بخوانید: اگر علائم کرونا را داشته باشیم چه باید کنیم؟

اقدامات مراقبتی درباره قطرات ریز موجود در هوا

ماسک برای پیشگیری از ویروس

بعضی از انواع عفونت گلو و عفونت ریه از طریق ذرات ریز ویروسی یا میکربی معلق در هوا به افراد مختلف منتقل می‌شوند. این ذرات در هوا می‌مانند و زمانی که افراد هوا را تنفس می‌کنند، ویروس یا میکرب به بدنشان وارد می‌شود. ویروس کرونا، سارس، سرخک، آبله مرغان و سل در این دسته از بیماری‌ها و عفونت‌ها قرار می‌گیرند.

در صورت ابتلا به این بیماری‌ها، فرد بیمار باید از ماسک استفاده کند. تمام کسانی که با چنین فردی در ارتباط‌ هستند هم نیاز به استفاده از ماسک طبی N95 دارند. این ماسک‌ها مجهز به فیلتری هستند که باعث محافظت از فرد در مقابل ذرات ریز عفونی موجود در هوا می‌شوند. ماسک‌های N95 معمولا گِرد هستند و قابلیت تنظیم با صورت فرد را دارند.

در آخر

محققان همچنان در حال پژوهش درباره‌ استفاده از ماسک‌ها هستند. در این میان، استفاده از ماسک به کسانی توصیه می‌شود که بیمارند و همچنین افرادی که از آنها مراقبت می‌کنند و در تماس با بیماران هستند. بیماران باید ماسک‌های جراحی استفاده کنند و کسانی که در معرض تماس با آنها هستند هم باید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.

برای افراد معمولی، بهترین راه برای پیشگیری از بیماری ها، یادگیری روش صحیح شستن دست ها، دوری از بیماران و لمس‌نکردن صورت با دست نشسته است. این نکات مراقبتی باعث می‌شود از کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا دور بمانید. اگر هم از ماسک جراحی استفاده می‌کنید، باید اندازه آن کاملا برای دهان و بینی‌تان مناسب باشد و بعد از اینکه کسی در اطرافتان سرفه یا عطسه کرد، حتما ماسک را دور بیندازید و از یک ماسک دیگر استفاده کنید.

اگر سابقه سفر به مناطق آلوده به کرونا را دارید، دچار تب هستید، سرفه می‌کنید یا تنگی نفس دارید هم باید از خودتان مراقبت کنید و اقدامات لازم برای تشخیص کرونا را انجام دهید. با شناخت شایعه ها و حقایق در مورد کرونا از ترس و وحشت خود کم کنید و در عوض، مراقب سلامتی‌تان باشید.


در ادامه بخوانید: بهترین ضدعفونی کننده‌ برای مقابله با کرونا و ویروس‌های خطرناک چیست؟
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع webmd
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.