بایدها و نبایدهای مقابله با کرونا که همه باید رعایت کنیم

0

شیوع ویروس کرونا در بسیاری از نقاط جهان همچنان ادامه دارد و روزبه‌روز به شمار مبتلایان افزوده می‌شود. مراکز جهانی بهداشتی و سایر سازمان‌های مرتبط همگی در تلاش‌اند تا با آگاهی‌رسانی به مردم مناطق مختلف از شیوع بیشتر ویروس پیشگیری کنند و بتوانند تا پیداشدن راهکار درمانی قطعی، شمار تلفات را به حداقل برسانند. متخصصان این مراکز و سازمان‌ها به مردم توصیه می‌کنند که وحشت‌زده نشوند، آرامش خود را حفظ کنند و اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی را رعایت کنند. در حال حاضر، راه دیگری برای مقابله با کرونا در اختیار نداریم. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا شما را با بایدها و نبایدهای مقابله با کرونا آشنا کنیم.

بایدها و نبایدهایی که همگی برای مقابله با کرونا لازم است بدانیم

شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون

باید دست‌ها را چند بار در طول روز، هر بار حداقل به‌مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشوییم. در مواقعی که آب و صابون در دسترس نباشد، بهتر است از آن نوع از ضد عفونی کننده دست استفاده شود که حداقل حاوی ۶۰ درصد الکل است. شستن صحیح دست ها به‌ویژه در موقعیت‌های زیر توصیه می‌شود:

رونیکس
  • قبل از آشپزی‌کردن یا خوردن غذا؛
  • بعد از استفاده از سرویس‌بهداشتی؛
  • بعد از فین کردن، سرفه یا عطسه.

پرهیز از تماس دست‌های آلوده به صورت

دست‌نزدن به صورت برای مقابله با کرونا

نباید به چشم‌ها، بینی یا دهان دست بزنیم. اگر به هر نحوی در تماس با ویروس قرار گرفته باشیم، با لمس‌کردن صورت، زمینه ورود آن به بدن را فراهم می‌کنیم.


حتما بخوانید: ویروس کرونا با بدن ما چه می‌کند؟

ضرورت آشنایی با نشانه‌های کرونا

باید با علائم کرونا آشنا باشیم که شبیه به نشانه‌های آنفولانزا هستند:

در بیشتر موارد ابتلا به کرونا آبریزش بینی در شمار نشانه‌های بیمار نبوده است.

حتما بخوانید: مقایسه ویروس کرونا و آنفولانزا؛ شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها

پرهیز از استفاده بی‌مورد از ماسک‌های طبی به‌منظور مقابله با کرونا

استفاده از ماسک تنها در موارد ضروری برای مقابله با کرونا

نباید ماسک طبی بپوشیم، مگر آنکه مریض شده باشیم. با استفاده از ماسک می‌توانیم از انتقال ویروس به دیگران پیشگیری کنیم؛ اما اگر حالمان خوب باشد، استفاده از آن خطر ابتلا را کمتر نمی‌کند. تقاضا برای ماسک در سراسر جهان به‌قدری زیاد بوده است که بسیاری از کشورها با کمبود ماسک مواجه شده‌اند. بهتر است اجازه دهیم ماسک‌های طبی در دسترس کسانی قرار بگیرد که واقعا به آنها نیاز دارند، مانند بیماران و کادر پرسنل مراکز درمانی.


حتما بخوانید: آیا استفاده از ماسک از ما در مقابل ویروس کرونا محافظت می‌کند؟

خودداری اقشار آسیب‌پذیرتر از حضور در اماکن پررفت‌وآمد

سالمندان بالای ۶۰ سال و نیز کسانی که مبتلا به بیماری هستند، باید بیش از همه مراقب باشند، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند و از حضور در اماکن پررفت‌وآمد خودداری کنند؛ چون انتقال ویروس به‌وسیله این دسته از افراد محتمل‌تر است. بنا به آنچه تاکنون مشخص شده است، در سالمندان و کسانی که پیش‌زمینهٔ بیماری‌هایی چون نارسایی قلبی، اختلال‌های مزمن دستگاه تنفسی و دیابت را دارند، خطر ابتلا به کرونا بیشتر است.

کسانی که تب دارند نباید سفر کنند. اگر سفر کردید و در هواپیما حالتان بد شد، حتما خدمه پرواز را در جریان بگذارید. به‌محض رسیدن به مقصد هم با مراکز درمانی تماس بگیرید.

پرهیز از سفرهای بی‌مورد

باید درباره سفر به کشورهایی که کرونا در آنها شیوع پیدا کرده است تجدیدنظر کنیم. مراکز جهانی بهداشتی در حال حاضر مردم را از سفرهای غیرضروری به چین و کره جنوبی منع کرده‌اند. کسانی که خطر ابتلا به کرونا برایشان جدی‌تر است (سالمندان و کسانی که پیش‌زمینهٔ سایر بیماری ها را دارند) از سفرهای غیرضروری به ایتالیا، ژاپن و ایران هم منع شده‌اند.

حفظ آرامش برای مقابله با کرونا

نباید وحشت‌زده شویم. طبق آخرین اطلاعات دریافتی از مسئولان سازمان‌های بهداشتی، در حال حاضر، احتمال ابتلا به کووید-۱۹ چندان زیاد نیست. رعایت اقدامات پیشگیرانه ـ و مهم‌تر از همه، شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون ـ و آماده‌شدن برای وقایع احتمالی آینده (مثل احتمال ابتلا به کرونا و خانه‌نشین شدن) فعلا بهترین و تنها کارهایی هستند که از دستمان ساخته است.


حتما بخوانید: استرس چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن دارد؟

تهیه اقلام ضروری به‌ تعداد بیشتر و نگهداری در خانه

تهیه اقلام ضروری به‌تعداد بیشتر

باید برخی اقلام و داروهای ضروری را به‌ تعداد بیشتر در خانه نگهداری کنیم تا اگر احتمالا مجبور به خانه‌نشینی شدیم، مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد. اگر داروی بخصوصی را به تجویز پزشک مصرف می‌کنید، از او بخواهید تعداد بیشتری در اختیارتان بگذارد. داروهای مسکن معمولی هم از دیگر مواردی هستند که بهتر است در خانه نگهداری کنید. محصولات شوینده و ضدعفونی‌کننده هم مورد مهم دیگری است که باید از حالا تهیه و نگهداری کنید. بنا به نتایج مطالعات، این‌طور به نظر می‌رسد که ویروس کرونا بین چند ساعت تا چند روز بر روی سطوح زنده می‌ماند؛ بنابراین به‌طور مکرر باید سطوح را ضدعفونی و تمیز کنیم (به‌ویژه اگر کسی در خانه مبتلا به کرونا شده است یا نشانه‌های آن را دارد).

کووید-۱۹ هنوز رسما به‌عنوان بیماری همه‌گیر جهانی (پاندمی/ pandemic) اعلام نشده است؛ باوجوداین، برخی منابع دولتی در کشورهای دیگر توصیه کرده‌اند که غذا و مواد خوراکی کافی برای ۲ هفته (مدت‌زمانی که اشخاص مبتلا به کرونا یا مشکوک به آن قرنطینه می‌شوند) در خانه داشته باشیم. نگهداری سوابق پزشکی هم از دیگر توصیه‌های این منابع بوده است.

بایدها و نبایدهایی که در صورت مشاهده نشانه‌های کرونا یا ابتلا به آن لازم است بدانیم

درخواست کمک در صورت مشاهده نشانه‌های کرونا

اگر تب، سرفه یا تنگی نفس داریم، باید بلافاصله درخواست کمک کنیم؛ اما نه به این صورت که فورا خود را به نزدیک‌ترین اورژانس برسانیم. ابتدا باید با یکی از مراکز درمانی یا تخصصی تماس بگیریم تا از چگونگی روند پذیرش بیماران مشکوک به کرونا در شهر محل سکونت خود آگاه شویم. در بیشتر نقاط، ملاحظات و اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است تا از شیوع بیشتر کرونا پیشگیری شود.


حتما بخوانید: اگر علائم کرونا را داشته باشیم چه باید کنیم؟

خودداری از ترک خانه به‌منظور مقابله با کرونا

ماندن در خانه برای مقابله با کرونا

نباید از خانه بیرون برویم، مگر به‌قصد رفتن به مطب پزشک یا مرکز درمانی (آن هم بعد از آنکه تماس گرفتیم و هماهنگ کردیم). نباید از سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی و تاکسی استفاده کنیم یا با دیگران در یک خودرو بنشینیم. برای مقابله با کرونا لازم است فعلا محدودیت‌های این‌چنینی را به جان بخریم.


حتما بخوانید: در زمان قرنطینه و خانه‌نشینی کرونا و بیماری‌های سخت چه کنیم؟

پوشاندن دهان و بینی به‌هنگام عطسه یا سرفه کردن

باید به‌هنگام عطسه یا سرفه، دهان و بینی‌مان را با بازو یا دستمال بپوشانیم. دستمال مورداستفاده را باید بلافاصله در سطل‌زباله درپوش‌دار بیندازیم. حتی اگر نشانه‌ها حاکی از ابتلای ما به کرونا نباشند، انداختن دستمال روی زمین یا سطل‌زبالهٔ سرباز سرماخوردگی ساده را هم منتشر می‌کند و به وحشت مردم دامن می‌زند.

خودداری از قرارگرفتن در کنار اعضای خانواده به‌منظور مقابله با کرونا

نباید در کنار اعضای خانواده یا حیوانات خانگی قرار بگیریم (اگر نشانه‌ای داریم و مشکوک به کرونا هستیم). برای محافظت از آنها و مقابله با کرونا لازم است خوردوخوراکمان را از دیگر اعضای خانواده جدا کنیم، در اتاقی مجزا روزها را سر کنیم و شب‌ها به‌تنهایی در آن بخوابیم. همچنین در صورت امکان بهتر است از سرویس‌بهداشتی جداگانه‌ای استفاده کنیم.

بنا به توصیه‌های مطرح‌شده فعلا از نزدیکی با حیوانات خانگی هم باید خودداری کنیم. در یکی از گزارش‌های ارسالی از هنگ‌کنگ، ابتلای یک سگ به کرونا در این کشور تأیید شد. البته مقامات هنگ‌کنگی این‌طور اظهارنظر کرده‌اند که هنوز نمی‌توانند با قطعیت از سرایت ویروس کرونا به این سگ صحبت کنند و موضوع را تأیید یا تکذیب کنند. متخصصان مراکز جهانی بهداشتی هم اعلام کرده‌اند که با قطعیت نمی‌توان راجع‌به امکان سرایت ویروس کرونا به حیوانات خانگی صحبت کرد. بنابراین تا زمانی که جوابی قطعی برای این پرسش در اختیارمان قرار نگرفته است، بهتر است اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه را رعایت کنیم.


حتما بخوانید: ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف؛ ویروس کرونا چند ساعت روی سطوح زنده می‌ماند؟

استفاده مناسب و اصولی از ماسک طبی

اگر نشانه‌های کرونا را داریم و مشکوک ابتلای به آن هستیم، باید با رعایت دستورالعمل‌ها و راهنماهای موجود، در حضور دیگران به‌طور مناسب از ماسک استفاده کنیم. به‌خاطر داشته باشید که استفاده نامناسب از ماسک و رعایت‌نکردن دستورالعمل‌ها خودش به شیوع بیشتر ویروس دامن می‌زند.

مصرف‌نکردن داروهای آنتی‌بیوتیک برای مقابله با کرونا

عدم مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها

نباید داروهای آنتی بیوتیک مصرف کنیم. اگر برای درمان بیماری دیگری در گذشته آنتی‌بیوتیک تهیه کرده باشیم و در دسترس باشد، ممکن است وسوسه شویم و از آن استفاده کنیم؛ اما نکته اینجا است که آنتی‌بیوتیک فقط برای درمان بیماری‌هایی مناسب است که از باکتری‌ها ایجاد می‌شوند، نه برای بهبود کرونا که نوعی بیماری ویروسی است.

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها بدنمان را در برابر باکتری‌ها مقاوم می‌کند و در آینده به مشکل برمی‌خوریم.

کلام آخر

در این مقاله، بایدها و نبایدهای مقابله با کرونا را شرح دادیم. باتوجه‌به اطلاعاتی که تاکنون در اختیار داریم، رعایت این اصول به پیشگیری از ویروس کرونا کمک می‌کند. نباید فراموش کرد که در شرایط سخت کنونی فقط در قبال سلامتی خودمان مسئول نیستیم؛ رعایت‌نکردن این اقدامات می‌تواند به‌منزلهٔ تهدیدی جدی برای سلامتی عزیزانمان و دیگر مردم جامعه هم باشد.

وحشت‌زده نشوید و اطلاعات خود درباره کرونا را به‌روز نگه دارید. تا پیداشدن راهکار درمانی قطعی و واکسن مناسب برای پیشگیری از بروز آن، کار دیگری به‌جز رعایت این اقدامات از دست ما ساخته نیست.

لطفا اگر نظر یا تجربه‌ای درباره موضوع مطلب دارید یا می‌توانید اطلاعات مفید دیگری به شمار موارد مطرح‌شده اضافه کنید، حتما با ما و خوانندگان در میان بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع‌به کرونا می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید. اگر موضوع موردنظرتان را پیدا نکردید، در بخش کامنت‌ها موضوع‌های پیشنهادی‌تان را مطرح کنید.


در ادامه بخوانید: باورهای اشتباه و حقایقی که درباره ویروس کرونا باید بدانید
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع webmd
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.