۹ نکته برای تقویت احساس ارزشمندی در محل کار

0

احساس ارزشمند بودن برای رشد و پیشرفت هر انسانی ضروری است. این حس رابطه عمیقی با عزت نفس دارد که از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی هر فردی است. تقویت این حس نه‌‌تنها باعث پیشرفت شغلی می‌شود بلکه کیفیت زندگی و رضایت از آن را هم رقم می‌زند. در این مقاله به ۹ نکته‌ای اشاره می‌کنیم که می‌تواند باعث تقویت احساس ارزشمندی در محل کار شود.

احساس ارزشمندی چیست؟

حس ارزشمندی یکی از احساسات درونی انسان است. این حس نتیجۀ مثبت اندیشی به خود و دستاوردهای خود، به‌عنوان یک شخص است. چنین حسی رابطه عمیقی با عزت‌نفس و اعتماد به نفس دارد. این دو ویژگی شخصیتی نقش بسیار مهمی در رشد و پیشرفت فردی یک انسان دارند و در روند موفقیت و ایجاد حس رضایتمندی از زندگی نقش دارند.

رونیکس

اهمیت احساس ارزشمندی در محل کار

نقش و کارکرد احساس ارزشمندی در محل کار

حس ارزشمند بودن در محیط کار و اهمیت قائل شدن برای خود در شغلی که به آن مشغول هستید، نقش مهمی در بهبود عملکرد‌های مختلف شما دارد. از جمله مهم‌ترین این کارکردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


حتما بخوانید: ۷ روش برای برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار

نکاتی برای تقویت احساس ارزشمندی در محل کار

تقویت احساس ارزشمندی در محل کار

روش‌های گوناگونی برای ایجاد و تقویت این حس در محیط کار وجود دارد. خیلی از این روش‌ها در زندگی شخصی هم به کار می‌آیند. در ادامه هرکدام از آنها را مختصر توضیح می‌دهیم:

۱. ارزش خود را تعیین کنید

اولین گام در ایجاد حس ارزشمندی، تعیین چیزهایی است که شما با آنها احساس ارزشمندی می‌کنید. این چیزها می‌تواند مهارت‌های شما در محل کار باشد. برای خودتان استانداردهای کاری تعیین کنید و هنگام تعامل با همکاران، آنها را به رسمیت بشناسید. به زبان ساده، قدر و منزلت توانایی‌های حرفه‌ای خود را بدانید.

۲. اهداف خود را روشن کنید

پس از تعیین توانمندی‌ها به‌سراغ تعیین اهداف خود بروید. از آن توانایی‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. زمانی که ببینید در حال حرکت به‌سمت آنها هستید، قطعا حس ارزشمندی شما هم شکوفا خواهد شد.


حتما بخوانید: چگونه هدف تعیین کنیم؟

۳. موفقیت‌های خود را به یاد داشته باشید

زمانی را به یادآوری و یادداشت موفقیت‌های خود اختصاص دهید. لازم نیست این دستاوردها حتما بزرگ و خیره‌کننده باشند. می‌توانید موفقیت های شغلی روزمره خود را بنویسید. هر بار که به آنها رجوع کنید، حس ارزشمندی در شما تقویت خواهد شد.

۴. نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید

نقاط قوت خود در محل کار را بشناسید و از آنها برای پیشرفت شغلی بهره ببرید. نقاط ضعف خود را نیز شناسایی کنید و به‌جای سرزنش خود، بکوشید تا آنها را برطرف یا به نقطه قوت تبدیل کنید. حتی اگر موفق به رفع آنها هم نشدید، همین که بدانید که هستید و چه ویژگی‌هایی دارید، باعث پذیرش بیشتر خودتان به‌عنوان یک انسان می‌شود. «پذیرش خود» گام بلندی در رسیدن به حس ارزشمندی است.


حتما بخوانید: کتاب حالا نقاط قوت خود را کشف کن؛ کتابی که کمک می‌کند استعدادهای خود را پیدا کنید

۵. بازخورد بگیرید

از مدیر و همکاران خود بخواهید که بهترین ویژگی‌های شما را بیان کنند. دریافت بازخورد مثبت در ارتقای حس ارزشمندی مؤثر است. پذیرای نقدهای سازنده هم باشید و از آنها برای بهبود عملکرد شغلی خود استفاده کنید.


حتما بخوانید: ماتریس بازخورد؛ چطور از بازخوردها نهایت استفاده را ببریم؟

۶. روابط مؤثر برقرار کنید

گرچه حس ارزشمندی به عوامل درونی وابسته است، اما ایجاد و گسترش روابط شغلی مؤثر نه‌تنها باعث شناخته‌شدن بیشتر شما در حوزه کاری‌تان می‌شود، بلکه اعتمادبه‌نفس شما را هم افزایش می‌دهد. درنتیجه، شما به‌عنوان یک فرد مهم و موردتوجه، احساس ارزشمندی بیشتری در محل کار می‌کنید.

۷. به کار خود معنا بدهید

شغل و وظایف روزانه شما ممکن است با روحیات و علایق‌تان همبستگی داشته باشد. در چنین شرایطی شغل شما به سکوی ارتقای حس ارزشمندی بدل می‌شود. اما بسیاری اوقات، ضرورت‌های معاش، روحیه‌ها و علایق را به حاشیه می‌راند. در چنین شرایطی تلاش کنید لابه‌لای وظایف روزانه، معنایی خلق کنید؛ مثلا به این فکر کنید که کار شما چه تأثیر مثبتی روی دیگران می‌گذارد و چه نقشی در بهبود محیط اطراف شما ایفا می‌کند.


حتما بخوانید: چطور در سازمان خود ارزش آفرینی کنید؟

۸. روی خودتان تمرکز کنید

برای تمرکز روی حس ارزشمندی خود در محل کار، روی واکنش‌های همکاران درباره خود توجه کنید. ببینید آنها چه زمانی و چگونه به توانمندی‌های شما واکنش نشان می‌دهند و شما چه حسی درباره آنها دارید. با این کار شما می‌توانید به روش‌هایی برای تعامل با دیگران برسید: روش‌هایی که ارزشمند بودن شما را تأیید کنند.

۹. روی راه‌حل‌ها تمرکز کنید

مشکلات و سختی‌ها را فرصتی برای رشد بدانید. هر مشکلی در محل کار، راه‌حل‌هایی دارد. پیدا کردن و رفع این مشکلات باعث تقویت اعتماد به نفس و حس ارزشمندی می‌شود. حتی می‌توانید برای خودتان جملات انگیزشی بسازید، مانند «من قوی هستم» یا «توانایی من از سختی‌ها بیشتر است». این شعارها را در طول روز برای خودتان تکرار کنید تا خودتان را به‌سمت افکار مثبت و شناخت ارزش ذاتی‌تان سوق دهید.

شما چه نکات و راهکارهای دیگری برای تقویت حس ارزشمندی می‌شناسید؟ آنها را با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا
چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.
چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.