۶ کتاب داستان آموزنده برای کودکان زیر ۶ سال (والدین مسئولیت‌پذیر بخوانند)

0

برای سلامت روحی و تربیت کودکان زیر ۶ سال‌تان چقدر از کتاب‌ها کمک می‌گیرید؟ به‌نظر شما، کتاب‌های کودک با زبان کودکانه‌ای که دارند تا چه اندازه می‌توانند کمک‌حال والدین در تربیت درست کودکان باشند؟ تربیت درست کودکان و مراقبت از جسم و روح آنها مانند سرمایه گذاری برای آینده بهتر و شادتر یک خانواده و در مقیاس بزرگ‌تر یک جامعه است. ازاین‌رو تربیت کودکان و هرآنچه به آنها مربوط می‌شود، بسیار مهم و حیاتی است. به همین دلیل معرفی کتاب امروز به معرفی چند کتاب داستان آموزنده برای کودکان زیر ۶ سال اختصاص دارد. اگر کودکی در خانه دارید یا اگر دغدغه کودکان را دارید، در ادامه این مطلب، با ما همراه باشید.

آشنایی کودکان با دنیا و محیطی که در آن زندگی می‌کنند، هرقدر اصولی‌تر و پله‌ به پله باشد، به آنها فرصت کافی برای درک و پذیرش بهتر می‌دهد. کودکان در سراسر دنیا با وجود فرهنگ‌ها و جوامع مختلف نیازهای مشابهی دارند. این نیازها روان‌شناسان، پزشکان و نویسندگان را بر آن داشته تا به‌دنبال زبان ساده‌ای برای انتقال مفاهیم مهم و آموزش رفتارهای درست، در قالب کتاب، به آنها باشند. در ادامه، چند کتاب داستان آموزنده برای کودکان زیر ۶ سال را معرفی می‌کنیم.

رونیکس

۱. کتاب احساسات (کمک به کودک برای آشنایی با انواع احساسات)

کتاب احساسات - کتاب داستان آموزنده برای کودکان زیر ۶ سال

نویسنده: امندا مکاردی
مترجم: پروین جلوه نژاد
انتشارات: زعفران
تعداد صفحه: ۴۴

خوشحالی، ناراحتی، حسادت، ترس، خجالت و … احساسات ما هستند. آگاهی از احساس درونی در موقعیت‌های مختلف، اولین مرحله برای مواجهه درست با احساسات است. در این زمینه، کتاب احساسات یک کتاب داستان آموزنده برای کودکان زیر ۶ سال است. سَم و کیت شخصیت‌های اصلی این کتاب هستند که قرار است کودک با احساسات آنها، در موقعیت‌های مختلف، آشنا شود. این کتاب به کودک شما کمک می‌کند تا علاوه بر آشنایی با انواع احساسات، جست‌وجو برای شناخت احساس‌های درونی‌اش را آغاز کند.


حتما بخوانید: چرا باید درمورد مسائل احساسی به کودکان آموزش بدهیم؟

۲. کتاب تازه‌وارد (کمک به پذیرش خواهر/برادر جدید و نحوه ابراز احساسات)

کتاب تازه وارد - کتاب داستان آموزنده برای کودکان زیر ۶ سال

نویسنده: مری پکارد
مترجم: هایده کروبی
انتشارات: فنی ایران
تعداد صفحه: ۳۶

از دغدغه‌های اصلی والدین هنگام تصمیم گیری برای داشتن فرزند دوم، آسیب‌هایی است که در مواجهه با نوزاد تازه‌وارد خانواده، متوجه فرزند او‌لشان می‌شود. هنگام تولد فرزند دوم، فرزند اول خانواده احساسات مختلفی از جمله حسادت، ترس و عصبانیت را تجربه می‌کند. هدایت این احساسات به‌سمت احساسات مثبت، مدیریت و آگاهی زیادی از سوی والدین می‌طلبد.

کتاب تازه‌وارد داستان پسربچه‌ای است که صاحب یک برادر شده و قرار است شاهد واکنش‌های او در این مورد باشیم. اگر شما هم تازه‌واردی در راه و یا متولدشده دارید، این کتاب به کودکتان کمک می‌کند که احساساتش را در این مورد بروز دهد و مراحل پذیرش را بهتر بگذراند.

۳. کتاب جایی در قلبم (کمک به پذیرش موقعیت‌های جدید)

کتاب جایی در قلبم - کتاب داستان آموزنده برای کودکان زیر ۶ سال

نویسنده: آنت اوبری
مترجم: معصومه نفیسی
انتشارات: زعفران
تعداد صفحه: ۲۴

پذیرش موقعیت‌های جدید ممکن است برای کودکان سخت، گیج‌کننده و ناراحت‌کننده باشد. این کتاب داستان آموزنده برای کودکان زیر ۶ سال سعی دارد که با بهره‌گیری از تصاویر زیبا و دقیق، پذیرش موقعیت‌های جدید را برای کودکان راحت‌تر کند. در ابتدای کتاب، یادداشت‌هایی برای والدین و مربیان آمده است که به اهمیت آگاهی آنها در این شرایط تأکید دارد.

کتاب جایی در قلبم برای شما مناسب است، اگر در توضیح موقعیت‌های جدید به کودکانتان با مشکل مواجه هستید.


حتما بخوانید: چگونه با کودک خود رفتار کنیم؛ ۱۳ نکته برای تربیت کودک مودب

۴. کتاب نه یعنی نه! (کمک به تقویت قدرت نه گفتن در کودکان)

کتاب نه یعنی نه - یک کتاب داستان آموزنده برای کودکان زیر ۶ سال

نویسنده: جینین ساندرز
مترجم: جواد کریمی
انتشارات: فنی ایران
تعداد صفحه: ۳۲

قدرت نه گفتن، در جامعه امروزی، ازجمله مهارت‌های ضروری برای همه رده‌های سنی است. بدون داشتن این مهارت بسیار آسیب‌پذیر خواهیم بود. اهمیت زیاد این موضوع در دنیای امروز، والدین را ملزم به آموزش این مهارت به کودکان می‌کند.

خشونت و قلدری ازجمله آسیب‌های رایج در جامعه است که کودک با یادگیری درست نه گفتن، می‌تواند از خود در برابر آنها محافظت کند. با مطالعه کتاب نه یعنی نه! کودکان با حقوقشان آشنا می‌شوند. همچنین نه گفتن‌ به‌صورت محترمانه در موقعیت‌های مختلف را می‌آموزند.


حتما بخوانید: کتاب ۵ زبان عشق برای کودکان؛ چطور با کودک‌مان رابطه‌ سالمی داشته باشیم؟

۵. کتاب خودم بلدم! (آموزش روش صحیح کمک گرفتن از دیگران)

کتاب خودم بلدم یک کتاب داستان آموزنده برای کودکان زیر ۶ سال

نویسنده: جولیا کوک
مترجم: مریم منفرد
انتشارات: هرمس
تعداد صفحه: ۳۲

«خودم بلدم!» جمله آشنایی است که بارها از کودکانی شنیده‌ایم که تازه به مستقل انجام‌دادن کارها علاقه‌مند شده‌اند. منع یا تنبیه‌کردن کودکان در این موارد نتیجه مثبتی ندارد؛ به‌ همین دلیل باید به‌دنبال راه‌های بهتری باشیم.

کتاب خودم بلدم داستان پسربچه‌ای به اسم رایان را برای ما تعریف می‌کند که با همین مسئله درگیر است. او تمایل دارد کارهایش را بدون کمک بقیه انجام دهد؛ اما با مشکلاتی مواجه می‌شود. او یاد می‌گیرد با کمک‌گرفتن از پدر، مادر، معلم و همکلاسی‌هایش کارها را بهتر انجام دهد و کمتر اشتباه کند.

داستان رایان به کودکان طرز صحیح کمک‌گرفتن در راستای بهترشدن مهارت‌های شخصی‌شان را می‌آموزد.

۶. کتاب عینک نمی‌زنم! (کمک به پذیرش استفاده از عینک و وسایل پزشکی)

کتاب عینک نمی‌زنم یک کتاب داستان آموزنده برای کودکان زیر ۶ سال

نویسنده: آنت لنگن
مترجم: منیژه نصیری
انتشارات: زعفران
تعداد صفحه: ۲۸

ضعیف‌شدن و تنبلی چشم در کودکان، به‌دلیل ناآگاهی آنها و تشخیص دیرهنگام والدین، رایج است. به همین دلیل کودکان به‌صورت موقت یا دائمی مجبور به استفاده از عینک می‌شوند؛ اما قضیه به‌همین سادگی‌ها نیست. کودکان در برابر عینک‌زدن از خود مقاومت نشان می‌دهند.

داستان عینک نمی‌زنم ماجرای دختری به‌ نام تانیا است که باید عینک بزند اما دوست ندارد. اگر کودک شما نیاز به استفاده از عینک دارد، داستان تانیا به او در پذیرش این وسیله برای بهتر دیدن کمک می‌کند.


در ادامه بخوانید: چطور کودکانی سخت‌کوش و جاه‌طلب تربیت کنیم؟
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.