معرفی کتاب بازداشتگاه صورتی؛ نیروهای پنهانی که طرز فکر، احساس و رفتار آدمی را شکل می‌دهند

0

آیا تاکنون به میزان اثراتی که محیط بر رفتار و زندگی شما دارد فکر کرده‌اید؟ آیا تاکنون برایتان پیش‌ آمده است که بخواهید با رفتاری مدیریت‌شده فرد یا افرادی را برای موضوع خاصی تحت‌تأثیر قرار دهید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، احتمالا دوست‌ دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید که چطور به‌طور کامل تحت‌تأثیر محیط اطراف نباشید. همچنین ممکن است به یادگیری اثرگذاری مثبت بر محیط اطراف نیز علاقه‌مند باشید. در این صورت، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان معرفی کتاب امروز با ما همراه باشید تا شما را با کتاب بازداشتگاه صورتی اثر آدام آلتر بیشتر آشنا کنیم.

شناسنامه کتاب بازداشتگاه صورتی

  • عنوان: بازداشتگاه صورتی؛ نیروهای پنهانی که طرز فکر، احساس و رفتار آدمی را شکل می‌دهند.
  • نویسنده: آدام آلتر
  • مترجم: هوشمند دهقان (پیشنهاد کاربران)
  • تعداد صفحات: ۳۴۴
  • انتشارات: ترجمان علوم انسانی (پیشنهاد کاربران)

درباره نویسنده کتاب بازداشتگاه صورتی

آدام آلتر (Adam Alter) نویسنده جوان و متولد سال ۱۹۸۹ میلادی است. او مدرک دکتری روانشناسی خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرده است. آلتر در حال حاضر هم به‌عنوان نویسنده و سخنران و هم به‌عنوان استاد دانشگاه فعالیت می‌کند. او در دانشکده بازرگانی استرن در دانشگاه نیویورک مشغول به تدریس است.

رونیکس

یکی از معروف‌ترین سخنرانی‌های آدام در سال ۲۰۱۷ و در برنامه ساعت خبری در شبکه پی‌بی‌اس پخش شد. این سخنرانی درباره علت اعتیادپذیری شدید گوشی‌های هوشمند و ضرورت کاهش استفاده از آن بود.

آدام آلتر
آدام آلتر، نویسنده کتاب بازداشتگاه صورتی

آلتر علاوه‌بر چاپ مقالات معتبر، تاکنون دو کتاب نوشته که هر دو کتاب جزء پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز هستند. «لطفا زامبی نباشید (وسوسه مقاومت‌ناپذیر فضای مجازی)» کتاب دیگر این نویسنده است. برای آشنایی بیشتر با این نویسنده جوان می‌توانید به وب‌سایت شخصی او مراجعه کنید.

درباره کتاب بازداشتگاه صورتی

کتاب بازداشتگاه صورتی درباره بعد پنهان زندگی انسان نوشته شده است. اثرپذیری از دیگران همان بعدی است که نویسنده آن را هدف گرفته است. اغلب ما معتقدیم که از محیط اطرافمان اثر چندانی نمی‌پذیریم؛ همچنین از اثری که بر دیگران می‌گذاریم هم اطلاعات کافی نداریم.

بازداشتگاه صورتی همین اصل مهم اثرپذیری را با زبانی جذاب و زیبا به مخاطب یادآوری می‌کند. در پشت جلد کتاب، تعریف خوبی از این کتاب ارائه شده است که خواندن آن چیستی کتاب را برای مخاطب روشن‌تر می‌کند:

«اغلب ما گمان می‌کنیم انتخاب‌هایمان در زندگی تماما به اختیار خودمان شکل می‌گیرد؛ گمان می‌کنیم مستقل از جهان پیرامونمان می‌اندیشیم و رفتار می‌کنیم. اما رنگ‌ها حالات درونی ما را دگرگون می‌کنند؛ نام‌هایمان تا حدی سرنوشت ما را رقم می‌زنند و بر قضاوت دیگران درباره ما تاثیر می‌گذارند؛ آب و هوای هر روز نگرش کلی ما در آن روز را جهت می‌دهد، و این فهرست عوامل پنهان مفصل و دراز است.

بازداشتگاه صورتی توضیح می‌دهد که چگونه محیط اطراف ما و صدها عامل پنهان دیگر افکار و اعمالمان را بی‌آنکه بدانیم شکل می‌دهد. آدام آلتر برای اثبات حرف خود آزمایش‌های اعجاب‌آور بسیاری انجام داده است و آنها را با زبانی ساده و گیرا و گاهی طنزآمیز توضیح می‌دهد. کتاب او هم برای تأثیرگذاشتن ‌بر دیگران به ‌کار می‌آید و هم برای آگاه‌شدن به اینکه چقدر تحت‌تأثیر عوامل بیرونی هستیم.»

بازداشتگاه صورتی

در این کتاب یاد می‌گیریم که تا چه اندازه مسائل ساده بر زندگی ما اثرات بزرگی دارند. برای مثال نام هر فرد تا چه حد بر روال زندگی او مؤثر است؟ آدام آلتر در مورد نام‌ها می‌گوید: «نام‌ها از این حیث که با مفاهیمی معنادار پیوند خورده‌اند، این قابلیت را دارند که نتایج زندگی ما را شکل دهند. در بعضی موارد، نام‌ها به گروه‌های نژادی یا منزلت‌های اجتماعی اقتصادی پیوند می‌خورند و در مواردی دیگر با امور خیریه یا خوانده‌شدن در آخر فهرست اسامی مدرسه. بعضی از این پیوندها یا تداعی‌ها مثبت و برخی دیگر منفی‌اند. وقتی شما به‌عنوان پدر و مادر با این سفره رنگین از انتخاب‌های مختلف روبه‌رو می‌شوید، شاید بد نباشد وقتی می‌خواهید میان چند اسم که به یک اندازه دوستشان دارید، یکی را انتخاب کنید که این تداع‍ی‌ها و پیوندها را لحاظ کنید.»

کتاب بازداشتگاه صورتی به مخاطب کمک می‌کند که به اثرپذیری‌اش از محیط اطراف، آگاه‌تر باشد و حتی بتواند آن را مدیریت کند؛ چراکه آگاهی به آنچه که از آن اثر می‌پذیریم باعث می‌شود بتوانیم به‌درستی موارد غیرضروری را شناسایی و حذف کنیم.

تمام آنچه که در این کتاب می‌خوانیم، شناخت بیشتر نسبت‌ به محیط و اثرات آن نیست. بازداشتگاه صورتی به مخاطب می‌آموزد که چطور به‌درستی بر محیط اطراف اثرگذار باشد. این موضوع می‌تواند در شکل‌گیری روابط درست و رسیدن به خواسته‌هایمان به ما کمک کند.

ساختار کتاب بازداشتگاه صورتی

ساختار کتاب بازداشتگاه صورتی در سه بخش اصلی سازمان‌دهی شده است. نویسنده از بررسی دنیای درونی‌مان شروع و سپس به ارتباطات بین افراد اشاره می‌کند. در پایان هم دنیا از منظر متفاوت‌تری بررسی می‌شود.

در ادامه، با جزئیات بیشتر فهرست مطالب این کتاب آشنا می‌شویم:

  • پیش‌گفتار
بخش اول: جهان در درون ما
  • نام‌ها
  • برچسب‌ها
  • نشانه‌ها
بخش دوم: جهان بین ما
  • حضور بیشتر افراد دیگر
  • خصوصیات شخصیتی افراد دیگر
  • فرهنگ‌ها
بخش سوم: جهان در سراسر ایالت‌ متحده آمریکا
  • رنگ‌ها
  • مکان‌ها
  • آب‌وهوا و ملایمات
  • بخش پایانی
  • تقدیر و تشکر
  • یادداشت‌ها

آیا این کتاب برای شماست؟

کتاب بازداشتگاه صورتی برای رده سنی ۱۷ سال به بالا مناسب است. این کتاب درباره خودشناسی است و اثرات ماندگاری بر مخاطب خواهد گذاشت. بنابراین کتاب بازداشتگاه صورتی به همه بزرگ‌سالان توصیه می‌شود.

اگر شما هم کسانی را می‌شناسید که خیلی از اطراف خود اثر می‌پذیرند، حتما این کتاب را به آنها معرفی کنید. همچنین پیشنهاد این کتاب به کسانی که شیوه مدیریت روابطشان را به‌درستی نمی‌دانند و بر محیط اثرگذاری مثبتی ندارند، خالی از لطف نخواهد بود.


حتما بخوانید: معرفی کتاب بازی ها؛ تحولی در روابط انسانی

بخش‌هایی از کتاب بازداشتگاه صورتی

ظرافت نظر یونگ در مورد این که نام فروید باعث شد که او به سمت «دفاع از اصل لذت» کشیده شود، فقط وقتی معلوم می‌گردد که بدانید کلمه فروید در زبان آلمانی به معنی «لذت» است. پس نام‌ها تنها وقتی قدرت دارند که با مفاهیم پُرمعنای دیگری تداعی شوند.

در بعضی از فرهنگ‌های خاص، والدین، به هنگام نام‌گذاری بچه‌هایشان، از این ایده استقبال می‌کنند. رئیس جمهور [پیشین] نیجریه، گودلاک جاناتان، درست و حسابی به‌معنای اسمش نائل گردید و همسرش پِیْشنس (به معنی صبر) نامیده شد؛ صفتی که بانوهای اول کشور زمانی که همسرانشان از پلکان سیاست بالا می‌روند، به‌شدت به آن نیاز دارند. بر‌طبق یک ضرب‌المثل نیجریه‌ای، «وقتی روی شخصی نامی نهاده می‌شود، خدایانش آن را می‌پذیرند». از همین جهت است که والدینی که از پا افتاده‌اند، بعضی وقت‌ها فرزندشان را دوماکا (معنای تحت‌اللفظی دستم را بگیر) یا اوبیاگِلی (کسی که آمده است تا غذا بخورد) می‌نامند. (ص۴۴)

لازم‌ به ذکر است که رابطه میان سطح درآمد و تحصیلات والدین و نام‌گذاری کودکان رابطه‌ای عِلّی نیست؛ یعنی به‌صرف آنکه همواره کودکانِ فقیرتر نام‌هایی متفاوت با کودکان مرفه دارند، دلیل نمی‌شود که دخترانی با نام الکساندرا چون به طرزی ممتاز نام‌گذاری شده‌اند، الزاما ثروتمند باشند. یک بدیل محتمل این است که افرادی که پیش‌زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی دارند، در محیط‌های فرهنگیِ متفاوتی سُکنا می‌گزینند و محیط‌های مزبور به‌نوبهٔ خود اولویت‌های افراد را برای گزینش نام‌های بخصوص شکل می‌دهد. (در فصل ششم رابطه میان فرهنگ و اولویت‌ها را عمیق‌تر ملاحظه خواهیم کرد). برای مثال، ساکنان ایالات جنوبی آمریکا به‌طور معمول سطح درآمد کمتری از ساکنان ایالات شمالی دارند و جنوبی‌ها در قیاس با شمالی‌ها بیشتر اسم بابی را انتخاب می‌کنند. تفاوت‌های نمایان فرهنگی میان شمالی‌ها و جنوبی‌ها، احتمالا هم بیانگر اختلاف در نام‌گذاری میان آنهاست و هم نشان‌دهنده شکافی که در سطح درآمد این دو گروه وجود دارد. (ص۵۶)


در ادامه بخوانید: معرفی کتاب راز سایه؛ داستان زندگی شما
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.