فواید سنگ پا؛ کاربرد و طرز استفاده از آن برای قسمت‌های مختلف بدن

0

بسیاری از ما، چه زن و چه مرد، به سلامت پوست خود اهمیت می‌دهیم و برای داشتن پوستی سالم و درخشان کارهای زیادی انجام می‌دهیم و مبالغ زیادی هزینه می‌کنیم. منتها روش‌های ساده‌تر و ارزان‌تری نیز وجود دارد؛ روش‌هایی خانگی که با استفاده از آنها با کمترین هزینه می‌توانیم به‌راحتی پوست خود را تمیز و درخشان کنیم. یکی از این روش‌های ساده و ارزان خانگی استفاده از سنگ پا است. برخلاف نام آن، سنگ پا فقط برای پا قابل‌استفاده نیست و برای قسمت‌های دیگر بدن نیز کاربردهای فراوانی دارد؛ کاربردهایی که شاید تا به حال از آنها آگاه نبوده باشید. در ادامه، قصد داریم شما را با فواید سنگ پا و موارد و طرز استفاده از آن آشنا کنیم.

سنگ پا چه نوع سنگی است؟

فواید سنگ پا - سنگ پای دو طرفه
سنگ پای دوطرفه

سنگ پا نوعی سنگ آتش‌فشانی است. وقتی گدازه‌های آتش‌فشانی به‌سرعت سرد شوند یا با آب برخورد کنند، این سنگ به وجود می‌آید. نام علمی این سنگ «پومیس» (Pumice) است.

رونیکس

سنگ پا سبک و در عین حال زبر و خشن است و از آن برای تمیزکردن پوست و ازبین‌بردن پوست خشک و مرده استفاده می‌شود. سنگ پا می‌تواند مانند عامل کراتولیتیک (Keratolytic Agent) عمل کند و در ازبین‌بردن لایه ضخیم پوست مؤثر باشد. این خاصیت سنگ پا موجب می‌شود از آن برای لایه‌برداری پوست، برطرف‌کردن ترک پاشنه پا و برخی از مشکلات پوستی دیگر نیز استفاده شود.

به روش‌هایی که برای نرم‌کردن و لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود، کراتولیتیک می‌گویند.

سنگ پا در بازار در اندازه‌ها و شکل‌های گوناگونی موجود است. سنگ پا را می‌توانید از فروشگاه محصولات آرایشی یا عطاری‌ها تهیه کنید. در بعضی از فروشگاه‌ها، سنگ پای دوطرفه نیز عرضه می‌شود. این سنگ‌ها دارای یک سمت زبر و خشن برای قسمت‌های زبر پوست و یک سمت نرم‌تر برای قسمت‌های حساس پوست هستند.

فواید سنگ پا برای سلامتی

برای برطرف‌کردن مشکلات پوستی زیر می‌توانید از سنگ پا استفاده کنید.

۱. ترک پا

یکی از فواید سنگ پا درمان ترک پا است

گاهی پاشنه پا به‌دلیل تغییر آب‌وهوا یا آسیب‌دیدگی ترک می‌خورد. ترک زیبایی پا را از بین می‌برد و ممکن است موجب درد و مشکل در راه‌رفتن شود. ترک در پاشنه پا موجب می‌شود پوست این قسمت ضخیم شود. این پوست ضخیم هیپرکراتوز (Hyperkeratosis) نام دارد. سنگ پا در ازبین‌بردن لایه ضخیم پوست و برطرف‌کردن ترک پا مؤثر است و می‌تواند مانند عامل کراتولیتیک عمل کند (همان‌طور که در بالا گفتیم).

برای درمان ترک پا با استفاده از سنگ پا به‌صورت زیر عمل کنید:

  1. ابتدا مقداری آب برای فروکردن مچ پا در سطلی بریزید؛
  2. مقداری شامپو یا صابون به آب اضافه کنید و آب را هم بزنید تا کف کند؛
  3. مدتی پای خود را در این محلول قرار دهید؛
  4. پای خود را از سطل بیرون بیاورید و به‌آرامی سنگ پا را روی کف پا بمالید.

یک یا دو بار در هفته می‌توانید این کار را انجام دهید.

۲. برطرف‌کردن سلول‌های مرده پوست

گاهی مراقبت نادرست از پوست موجب می‌شود سلول‌های پوستی بمیرند. خشکی بیش از حد پوست و خارش بدن از علائم پوست مرده‌اند. بهتر است این علائم را پیشاپیش تشخیص دهیم و برای ازبین‌بردن پوست مرده از درمان‌های خانگی استفاده کنیم. سنگ پا درمان خانگی مؤثری برای ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست است. سنگ پا مانند لایه‌بردار عمل می‌کند و سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کند.

۳. درمان میخچه و پینه

یکی از فواید سنگ پا کمک به درمان میخچه و پینه است
میخچه پا

استفاده از سنگ پا می‌تواند برای رفع میخچه و پینه نیز مفید باشد. میخچه و پینه به‌دلیل فشار یا سایش پوست ایجاد می‌شوند و اغلب، پوست پا را درگیر می‌کنند. استفاده از سنگ پا در کاهش اندازه میخچه و پینه مؤثر است. برای استفاده از سنگ پا، ابتدا بخش آسیب‌دیده پوست را با پماد سالیسیلیک‌اسید نرم کنید. سپس سنگ پا را به‌آرامی روی قسمت موردنظر بمالید. فراموش نکنید در استفاده از سنگ پا برای میخچه و پینه باید بسیار مراقب باشید.

۴. ازبین‌بردن موهای زائد

بسیاری برای ازبین‌بردن موهای زائد به روش‌هایی مانند استفاده از موم موبر روی می‌آورند و برای خرید آن مبلغ زیادی را پرداخت می‌کنند؛ به‌علاوه درد زیادی را نیز تحمل می‌کنند. استفاده از سنگ پا روش خانگی آسانی برای ازبین‌بردن موهای زائد بدن است.

مراحل استفاده از سنگ پا برای ازبین‌بردن موهای زائد:

  1. پوست خود را در آب گرم ۵ تا ۱۰ دقیقه نرم کنید؛
  2. سنگ پا را مرطوب کنید؛
  3. روی پوست خود صابون بمالید تا کف کند؛
  4. با حرکات دَوَرانی و فشار ملایم، سنگ پا را روی پوست بمالید تا موها جدا شوند؛
  5. پوست را آب‌کشی کنید و این مراحل را تا زمانی که تمام موها از بین بروند تکرار کنید (اگر متوجه هرگونه سوزش کف پا و ناراحتی شدید، فورا استفاده از سنگ پا را متوقف کنید و پوست خود را بشویید)؛
  6. پس از پایان کار، پوست خود را با آب گرم آب‌کشی کنید تا هرگونه مو یا پوست اضافه از روی آن پاک شود؛
  7. مرطوب‌کننده یا روغنی را روی پوست خود بمالید.

این فرایند را هر چند روز یک بار و تا زمانی که تمام موهای زائد از بین بروند تکرار کنید.

دلیل علمی درمورد چگونگی ازبین‌رفتن موها در این روش وجود ندارد، ولی می‌توان استنباط کرد که زبر و خشن بودن سنگ پا موجب می‌شود به‌آسانی موها بیرون کشیده شوند.

۵. برطرف‌کردن تیرگی زیربغل

پوست زیربغل به‌دلیل استفاده مکرر از تیغ اصلاح، کرم‌های موبر، موم موبر و عطر تیره می‌شود. روش‌های خانگی، مانند استفاده از سنگ پا، می‌توانند برای رفع تیرگی زیربغل بسیار مفید باشند. در واقع، استفاده از سنگ پا همراه با صابون و آب تا حدی در رفع لکه‌های پوستی مؤثر است. البته از نظر علمی مشخص نیست که استفاده از سنگ پا در برطرف‌کردن این مشکل چقدر مؤثر است.

۶. درمان خشکی پوست

خشکی پوست ممکن است ناشی از تغییر آب‌وهوا یا سلول‌های مردۀ پوستی باشد. گاهی برای برطرف‌کردن خشکی پوست لازم است آن را لایه‌برداری کنیم. می‌توانیم از سنگ پا برای این منظور استفاده کنیم. استفاده از سنگ پا موجب نرمی پوست می‌شود. البته فراموش نکنید پس از استفاده از سنگ پا، از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا خشکی پوست برطرف شود.

اگر پس از استفاده از سنگ پا خشکی پوست بیشتر شد یا دچار درد یا علائم غیرعادی شدید، فورا استفاده از آن را متوقف کنید.

طرز استفاده از سنگ پا

فواید سنگ پا - روش درست استفاده از سنگ پا
پیش از استفاده از سنگ پا باید قسمت موردنظر را در آب خیس کنید.

لوازم موردنیاز

علاوه‌بر سنگ پا به وسایل زیر نیز نیاز خواهید داشت:

  • حوله نرم؛
  • جوراب مرطوب‌کننده (اختیاری)؛
  • برس مویی برای تمیزکردن سنگ پا ؛
  • مرطوب‌کننده (کرم، لوسیون یا روغن)؛

مراحل استفاده

برای استفاده از سنگ پا مراحل زیر را انجام دهید:

  1. تمام مواد را در یک جا جمع کنید. حتما دقت کنید که سنگ پا و آب تمیز باشند.
  2. قسمت موردنظر را ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید. این کار موجب نرم‌شدن پوست می‌شود. برای نرم‌شدن بیشتر پوست و افزایش رطوبت، صابون یا روغنی را به آب اضافه کنید. اگر از سنگ پا روی آرنج‌ها، زانوها یا صورت استفاده می‌کنید، این مرحله را در وان حمام گرم یا زیر دوش انجام دهید.
  3. همزمان با خیس‌کردن پوست، سنگ پا را نیز در آب گرم خیس کنید. هرگز از سنگ پای خشک روی پوست خود استفاده نکنید. سنگ پای مرطوب به‌آسانی روی پوست سُر می‌خورد و خطر آسیب‌دیدن پوست کاهش می‌یابد.
  4. محل موردنظر را از آب و صابون خارج کنید و با ضربه‌های آهستۀ حوله، آن را خشک کنید. اگر پوست شما هنوز نرم نشده است، پیش از خشک‌کردن با حوله چند دقیقۀ دیگر نیز آن را در آب خیس کنید.
  5. سنگ پا را از آب گرم خارج کنید و به‌آرامی و با حرکات دورانی روی پوست بکشید. دو یا سه دقیقه پوست را ماساژ دهید. اگر در پوست خود احساس حساسیت یا درد کردید، فورا استفاده از سنگ پا را متوقف کنید؛ زیرا احتمالا فشار زیادی روی پوست وارد کرده‌اید.
  6. درمورد پا، روی پاشنه‌ها، کناره‌های انگشتان پا و سایر قسمت‌های خشکی که می‌بینید تمرکز کنید.
  7. تا زمانی که پوست مرده کاملا از بین برود و پوست نرم زیر آن نمایان شود، به استفاده از سنگ پا ادامه دهید.
  8. پس از دو تا سه دقیقه مالش ملایم پوست، آن را با آب بشویید. اگر هنوز هم تکه‌هایی از پوست خشک را مشاهده می‌کنید، این فرایند را تکرار کنید. می‌توانید هر روز یا چند بار در هفته این فرایند را تکرار کنید تا پوستی نرم و لطیف داشته باشید.
  9. پس از پایان کار، برای حفظ رطوبت و نرم‌نگه‌داشتن پوست، روی آن مرطوب‌کننده یا روغن بمالید. برای نتیجه بهتر می‌توانید پس از مرطوب‌کردن پوست، جوراب مرطوب‌کننده بپوشید.

نگهداری از سنگ پا

فواید سنگ پا - تمیز کردن سنگ پا با استفاده از مسواک
تمیزکردن سنگ پا با استفاده از مسواک

در استفاده و نگهداری از سنگ پا نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • پس از هر بار استفاده، سنگ پای خود را تمیز کنید. برای این کار سنگ پا را زیر آب روان نگه دارید و با برس مویی یا مسواک پوست مرده را از منافذ آن خارج کنید. برای اطمینان از تمیزی کامل سنگ پا ، از مقدار کمی صابون نیز استفاده کنید؛ زیرا ممکن است باکتری‌ها روی سطح سنگ پا رشد کرده باشند.
  • از سنگ پای مشترک با دیگران استفاده نکنید. هریک از اعضای خانواده باید سنگ پای مختص خودشان را داشته باشد.
  • برای خشک‌کردن سنگ پا آن را در محلی خشک و دور از رطوبت قرار دهید تا از رشد باکتری‌ها روی سطح آن جلوگیری کنید.
  • برای تمیزکردن عمیق سنگ پا می‌توانید آن را ۵ دقیقه در آب داغ بجوشانید. سپس بگذارید در معرض جریان هوا و در محلی دور از رطوبت خشک شود.
  • سنگ پا با گذشت زمان فرسوده و صاف می‌شود و خاصیت خود را از دست می‌دهد. اگر سنگ پای شما کوچک، صاف یا نرم شده است، از سنگ پای تازه استفاده کنید.

آیا از سنگ پا می‌توان برای صورت و گردن نیز استفاده کرد؟

فواید سنگ پا برای صورت و گردن

صورت و گردن نسبت به قسمت‌های دیگر بدن حساس‌ترند و اگر فشار زیادی روی این قسمت‌ها وارد شود، موجب قرمزی پوست صورت و خراشیدگی آنها می‌شود؛ بنابراین برای صورت یا گردن حتما باید از سنگ پای دوطرفه استفاده کنید.

در استفاده از سنگ پا برای صورت و گردن، همان مراحل توضیح‌داده‌شده در بالا را انجام دهید، فقط به‌جای سمت زبر و خشن سنگ پا از سمت نرم‌تر آن استفاده کنید. سنگ پا را حدود ۱۵ ثانیه با حرکات دورانی روی پوست بمالید. اگر احساس قرمزی یا سوزش کردید، فورا استفاده از سنگ پا را متوقف کنید.

پس از لایه‌برداری پوست، صورت و گردن خود را با آب گرم بشویید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید. فقط یک بار در هفته می‌توانید از سنگ پا روی صورت خود استفاده کنید.

برای صورت یا گردن حتما از سنگ پای دوطرفه استفاده کنید.

حتما بخوانید: تونر صورت چیست و استفاده از آن چه فوایدی برای پوست دارد؟

آیا استفاده از سنگ پا برای همه مناسب است؟

با توصیه‌های گفته‌شده در بالا می‌توانید به‌شکلی ایمن و مؤثر از سنگ پا برای ازبین‌بردن موهای زائد یا لایه‌برداری پوست استفاده کنید؛ ولی فراموش نکنید ممکن است نتایج استفاده از سنگ پا روی پوست شما با نتایجی که برای فرد دیگری به دست می‌آید متفاوت باشد.

اگر دچار هرگونه سوزش یا دردی شدید، فورا استفاده از سنگ پا را متوقف کنید. اگر در طول استفاده از سنگ پا پوست شما زخم شد، از ماده‌ای ضدعفونی‌کننده استفاده کنید و استفاده از آن را ادامه ندهید. فراموش نکنید که سنگ پا بسیار زبر و خشن است و باید بادقت از آن استفاده کرد.

افرادی که پوست حساسی دارند نمی‌توانند از سنگ پا استفاده کنند و کسانی که مشکلات پوستی جدی دارند نیز بهتر است که با متخصص پوست مشورت کنند و بدون مشورت با پزشک از سنگ پا استفاده نکنند.

در آخر

شما چطور؟ آیا تا به حال از سنگ پا استفاده کرده‌اید؟ یا با خواندن این مقاله به فکر استفاده از آن افتاده‌اید؟ می‌توانید نظرات و تجاربتان را در بخش «ارسال دیدگاه» با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: پماد کالامین برای چیست؟‌ نحوه مصرف،‌ عوارض و نکاتی که باید بدانید
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline myhealthonly
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.