طرز تهیه سکنجبین؛ ۶ نوع شربت سکنجبین گوارا برای روزهای گرم تابستان

0

یکی از شربت‌های سنتی و محبوب ایرانی شربت سکنجبین است. این شربت را برای روزهای گرم تابستانی تهیه می‌کنند. روش‌های زیادی برای تهیه این شربت با طعم‌های مختلف وجود دارد و روش مصرف آن هم متفاوت است. این شربت برای پذیرایی از مهمان در روزهای گرم تابستانی بهترین گزینه است. در ادامه، چند طرز تهیه سکنجبین را برایتان آماده کرده‌ایم.

بسیاری از افراد شربت سکنجبین را به‌خاطر خواص زیادی که در طب سنتی برای آن بیان شده مصرف می‌کنند. قدمت این شربت بسیار زیاد است و در متن‌های قدیمی مربوط به طب سنتی می‌توانید رد پایی از طرز تهیه سکنجبین پیدا کنید. همراه ما باشید تا ببینیم چگونه سکنجبین درست کنیم.

رونیکس

سکنجبین چیست؟

طرز تهیه سکنجبین با خیار

همان طور که اشاره شد، سکنجبین یکی از قدیمی‌ترین شربت‌های ترش‌وشیرین ایرانی است. این شربت در واقع ترکیبی از سرکه و انگبین یا عسل است. شربت سکنجبین را معمولا در تابستان مصرف می‌کنند. ۲ روش برای سروکردن این شربت وجود دارد:

  • سکنجبین با کاهو؛
  • سرو به‌عنوان نوشیدنی.

۱. شربت سکنجبین همراه با کاهو

طرز تهیه سکنجبین - کاهو سکنجبین

یکی از روش‌های مصرف سکنجبین استفاده از آن به‌عنوان سس دیپ برای خوردن کاهو است. از قدیم‌الایام در تابستان‌ها کاهوی تازه را دور ظرف شربت سکنجبین می‌چیدند و عصرهای تابستان از کاهو سکنجبین، این ترکیب لذیذ، برای پذیرایی از مهمان استفاده می‌کردند.

۲. شربت سکنجبین به‌عنوان نوشیدنی

طرز تهیه سکنجبین با خیار

شربت سکنجبین یکی از بهترین نوشیدنی‌های تابستانی است. آن را با مقداری آب رقیق می‌کنند و بنا بر ذائقه، گاهی مواد دیگری مثل خیار هم به این شربت اضافه می‌کنند. می‌توانید مقدار شیرینی شربت را خودتان تغییر دهید. بعضی از افراد سکنجبین را شیرین‌تر و برخی دیگر ترش‌تر دوست دارند.

طرز تهیه سکنجبین با طعم‌های مختلف

برای اینکه از سکنجبین به‌عنوان نوشیدنی خنک تابستانی استفاده کنید، روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه، چند نوع شربت سکنجبین با طعم‌های مختلف را معرفی می‌کنیم.

۱. شربت سکنجبین و نعناع

طرز تهیه شربت سکنجبین

شربت سکنجبین را می‌توانید به‌همراه نعناع از قبل آماده کنید و در زمان پذیرایی از مهمان، چند قاشق از آن را با یک لیوان آب خنک رقیق کنید.

مواد لازم
– آب: ۵ فنجان؛
– عسل: ۸ فنجان؛
– نعناع تازه: ۱۲ شاخه؛
– سرکه سفید: ۲ فنجان؛

طرز تهیه شربت سکنجبین و نعناع

  • مرحله اول

عسل و آب را در قابلمه باهم ترکیب کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا به جوش بیاید. آن را هم بزنید تا عسل به‌طور کامل حل شود. سرکه را اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید. اجازه دهید شربت حدود ۲۰ دقیقه به‌آرامی بجوشد. بعد از ۲۰ دقیقه، قابلمه را از روی حرارت بردارید.

  • مرحله دوم

نعناع را در شربت داغ فرو ببرید و اجازه دهید شربت در دمای اتاق سرد شود. نعناع را از داخل شربت بیرون بیاورید. شربت را در ظرف مناسب بریزید و در یخچال نگهداری کنید. برای نگهداری شربت، از ظرفی استفاده کنید که درِ آن به‌خوبی محکم شود.

می‌توانید شربت را فقط چند ساعت قبل از سرو خنک کنید یا با آب یخ تهیه کنید. به این ترتیب، نیازی به نگهداری آن در یخچال نیست.

۲. شربت سکنجبین با طعم توت‌فرنگی، زنجبیل و نعناع

طرز تهیه سکنجبین با توت فرنگی

شربت سکنجبین را می‌توانید با طعم‌های مختلفی تهیه کنید. با اضافه کردن میوه های تابستانی مثل توت فرنگی می‌توانید رنگ و بوی مدرن‌تری به این شربت سنتی بدهید.

مواد لازم
– آب: ۲ فنجان؛
– شکر سفید: ۴ فنجان؛
– نعنای خردشده: ۱ فنجان؛
– سرکه بالزامیک سفید: ۱ فنجان؛
– زنجبیل تازه خردشده: نصف فنجان؛
– لیمو: ۲ عدد (پوست بکنید و آبش را بگیرید)؛
– توت‌فرنگی تازه یا یخ‌زده و خردشده: ۳۴۰ گرم.

طرز تهیه شربت سکنجبین با طعم توت‌فرنگی، زنجبیل و نعناع

  • مرحله‌ اول

شکر و آب را در ظرفی بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید. ترکیب شکر و آب را بجوشانید تا جایی که شکر کاملاً حل شود. سپس توت‌فرنگی، نعناع، زنجبیل، خلال پوست لیمو و آب لیمو را اضافه کنید. بعد از اینکه آب دوباره جوش آمد، حرارت را کم کنید و اجازه دهید شربت ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد. بعد از ۲۰ دقیقه، شربت را از روی حرارت بردارید و سرکه‌ بالزامیک را اضافه کنید.

  • مرحله‌ دوم

شربت را در طول شب در دمای اتاق نگه دارید تا سرد شود. سپس آن را از صافی رد کنید تا تکه‌های باقی‌مانده میوه و پوست لیمو‌ها جدا شود. شربت را در ظرفی تمیز و دردار در دمای اتاق نگهداری کنید.

  • مرحله‌ سوم

برای سروکردن این شربت، باید قسمتی از شربت را با ۴ تا ۶ قسمت آب خنک ترکیب کنید. این شربت را خنک و اگر دوست داشتید، با چند قطعه یخ سرو کنید.

۳. شربت سکنجبین با طعم آویشن

طرز تهیه سکنجبین با آویشن

این شربت لذیذ بهترین گزینه برای روزهای گرم تابستانی است و به‌خاطر استفاده از آویشن، خواص فراوانی دارد. این نوشیدنی را می‌توانید قبل یا بعد از غذا نوش‌جان کنید. این شربت برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند دارویی کاربردی و خوش‌طعم است.

مواد لازم
– یخ؛
– آب جوش: یک فنجان؛
– شربت سکنجبین: ۳ قاشق غذاخوری؛
– آویشن تازه و خردشده: ۲ قاشق غذاخوری.

طرز تهیه شربت سکنجبین با طعم آویشن

  • مرحله اول

ابتدا باید شربت سکنجبین را تهیه کنید. با کمک اولین طرز تهیه سکنجبین در این فهرست، شربت را از قبل آماده کنید.

  • مرحله دوم

آویشن‌ها را در ظرف ریخته و روی آن آب جوش بریزید. اجازه دهید حداقل ۳۰ دقیقه آویشن‌ها در آب جوش خیس بخورند. بعد از گذشت نیم ساعت، این آب را داخل لیوان موردنظر صاف کنید. سپس مقداری شربت سکنجبین روی آن بریزید و نوشیدنی آماده‌شده را با یخ سرو کنید.

اگر آویشن تازه در دسترس نبود، می‌توانید آویشن خشک را جایگزین کنید.

۴. شربت سکنجبین با طعم زنجبیل

طرز تهیه سکنجبین با زنجبیل

برای اینکه خواص درمانی و دارویی این شربت را بیشتر کنید، می‌توانید مواد مختلفی را به آن اضافه کنید. یکی از پرخاصیت‌ترین موادی که می‌توانید به این شربت اضافه کنید زنجبیل است.

مواد لازم
– آب: ۲٫۵ فنجان؛
– شکر سفید: ۴ فنجان؛
– سرکه سفید یا قرمز: ۱ فنجان؛
– زنجبیل تازه و رنده‌شده: نصف فنجان.

طرز تهیه شربت سکنجبین با طعم زنجبیل

  • مرحله اول

آب و شکر را در ظرفی بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید و بعد شربت را از روی حرارت بردارید. سرکه و زنجبیل را در شربت بریزید.

  • مرحله دوم

شربت را در دمای اتاق بگذارید تا خنک شود. بعدا آن را از صافی رد کنید تا زنجبیل خرده‌شده از آن جدا شود. این شربت را می‌توانید در ظرفی تمیز و دردار در دمای اتاق نگهداری کنید.

  • مرحله سوم

برای سروکردن این شربت، قسمتی از شربت را با ۴ تا ۵ قسمت آب ترکیب کنید. این نوشیدنی را سرد و اگر دوست داشتید، با مقداری یخ سرو کنید.

۵. شربت سکنجبین با خیار

طرز تهیه سکنجبین با خیار

شربت سکنجبین با طعم‌ها و عطرهای مختلف به منوی کافی‌شاپ‌ها هم راه پیدا کرده است. یکی از شربت‌هایی که شاید در منوی کافه‌ها دیده باشید، شربت سکنجبین و خیار است.

مواد لازم
– آب: ۷ فنجان؛
– شکر: ۲ فنجان؛
– خیار رنده‌شده: ۳ عدد؛
– سرکه سفید: نصف فنجان؛
– نعنای تازه و خردشده: ۱ فنجان.

طرز تهیه شربت سکنجبین با خیار

  • مرحله‌ اول

قابلمه‌ای کوچک را روی حرارت متوسط قرار دهید. شکر و آب را داخل آن بریزید و هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. اجازه دهید شربت ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس سرکه را اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید شربت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر بجوشد تا غلیظ شود.

  • مرحله‌ دوم

شربت را از روی حرارت بردارید و نعناع را داخل آن بریزید. بعد از اینکه شربت در دمای محیط خنک شد، نعناع را از داخل آن بیرون بیاورید.

  • مرحله‌ سوم

برای سروکردن این شربت، تقریبا ۱٫۵ فنجان از مایع شربت را در ۶ فنجان آب سرد بریزید. خیار رنده‌شده را به آن اضافه کنید.

بر اساس ذائقه‌ می‌توانید مقدار آب را بیشتر کنید.

۶. شربت سکنجبین خانگی با شکر

طرز تهیه سکنجبین با شکر

دستور سنتی و اصلی شربت سکنجبین با ترکیب سرکه و عسل است. منتها اگر عسل در دسترس نبود، می‌توانید از شکر هم استفاده کنید.

مواد لازم
– آب: ۲ فنجان؛
– شکر: ۲ فنجان؛
– مقداری نعنای تازه؛
– سرکه‌ سفید یا سرکه‌ سیب: نصف فنجان.

طرز تهیه شربت سکنجبین خانگی با شکر

  • مرحله اول

در ظرفی آب و شکر را ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. تا زمانی که شکر کاملا حل شود، آن را هم بزنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر هم بجوشد.

  • مرحله دوم

سرکه را اضافه کنید و اجازه دهید شربت ۳۰ دقیقه دیگر هم به‌آرامی بجوشد تا زمانی که غلیظ شود. شربت را بچشید و شیرینی و ترشی آن را مطابق با ذائقه‌تان تنظیم کنید. اگر شربت ترش‌تری را دوست دارید، می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید.

  • مرحله سوم

در چند دقیقه آخر، مقداری نعناع به شربت اضافه کنید. شربت را در دمای محیط بگذارید تا سرد شود. بعد از سردشدن، نعناع را از داخل شربت بیرون بیاورید. نوش جان.

سخن آخر

طرز تهیه سکنجبین با کاهو

در روزهای گرم تابستانی، یک لیوان شربت خنک حال‌وهوایتان را حسابی عوض می‌کند. همین‌الآن دست‌به‌کار شوید و یکی از این شربت‌های سنتی لذیذ را تهیه کنید. اگر تجربه‌ای از درست‌کردن شربت سکنجبین دارید، در قسمت نظرات، تجربه‌هایتان را با بقیه همراهان «چطور» در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۱۵نوشیدنی خنک و گوارا برای فصل تابستان
به کمک یافته‌های علمی به‌طور صحیح از پوست خود مراقبت کنید در هر سنی پوستی زیبا و جذاب داشته باشد.
منبع turmericsaffron familyspice allrecipes
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.