کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان چه ویژگی‌هایی دارد؟

0

یک کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان باید اندازه و وزنی متناسب با دانش‌آموز داشته باشد؛ در غیر این صورت، غیراستاندارد خواهد بود و از آنجا که دانش‌آموز در سن رشد قرار دارد، حمل هر روزه این کوله‌پشتی غیراستاندارد می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای او در پی داشته باشد. در این مطلب، از مشخصات و معیارهایی برای شما خواهیم گفت که یک کوله‌پشتی استاندارد باید داشته باشد.

کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان چه معیارهایی دارد؟

حفظ سلامت دانش‌آموزان و راحتی آنها در هنگام حمل کوله‌پشتی دو مورد مهم هستند که لزوم استاندارد بودن کوله‌پشتی را نشان می‌دهند. اغلب والدین نگران سنگینی کوله‌پشتی فرزندشان هستند و همیشه به‌دنبال خرید یک کوله‌پشتی مناسب و استاندارد هستند. بیایید با معیارهای یک کوله پشتی استاندارد بیشتر آشنا شویم.

دو مشخصه مهم کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان

ویژگی‌های کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان

رونیکس

۱. وزن کوله پشتی

دستورالعمل کلی متخصصان این است که کودکان بیش از ۱۵ درصد از وزن بدن خود را حمل نکنند. به عبارتی، این مقدار معادل ۳٫۵ تا ۵ کیلوگرم برای یک دانش‌آموز دوره ابتدایی است. کوله‌پشتی‌های سنگین که وزن‌شان بیش از ۳۰ درصد از وزن بدن دانش‌آموز است، می‌توانند تأثیرات نامطلوبی بر روی کودک داشته باشند. حمل مداوم یک کوله‌پشتی سنگین می‌تواند باعث وضعیت بدنی ضعیف و بروز عادات نامناسب در هنگام راه رفتن کودک شود. این شرایط به‌تدریج می‌تواند خطر گردن‌درد و کمردرد را در کودک افزایش بدهد.

۲. سبک کیف مدرسه

کیف‌های مدرسه به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • کیف‌های دوبند (کوله‌پشتی)؛
  • کیف‌های تک‌بند (کیف‌های دوشی).

به‌نسبت توانایی دانش‌آموز در حمل وزن کیف مدرسه و عادت کردن به آن، این دو حالت استاندارد محسوب می‌شوند و اصولا ضرری به بدن تحمیل نمی‌کنند:

  • تا ۲۰ درصد از وزن بدن در کوله‌پشتی‌ها (حمل کیف مدرسه با هر دو شانه)؛
  • تا ۱۰ درصد از وزن بدن در کیف‌های دوشی (حمل کیف مدرسه با یک شانه).

تحمل باری بیشتر از میزان توصیه‌شده بر روی یک شانه، نیروهای نامتعادلی را بر ستون فقرات و بدن کودکی که هنوز در حال رشد است، اعمال می‌کند. تحمل تمام وزن کوله‌پشتی روی یک شانه می‌تواند باعث فشار بر روی ستون فقرات و درد عضلانی شود.

کوله پشتی دوبند، برای پخش وزن بر روی هر دو شانه طراحی شده است. با این حال، هنگامی که کودک تلاش می‌کند که کوله‌پشتی را بلند کند و هر دو بند آن را روی شانه بیندازد، این کار اغلب منجر به پیچ‌خوردگی ستون فقرات می‌شود. روی دوش انداختن و درآوردن مداوم کوله‌پشتی نیز ممکن است باعث ایجاد خستگی و فشار به ماهیچه‌ها شود، به‌ویژه هنگامی که کوله‌پشتی سنگین است.

وزن و سبک کوله‌پشتی دو معیار تعیین‌کننده در میزان استاندارد بودن آن هستند. با انتخاب یک کوله‌پشتی با وزنی سبک و سبکی متناسب با نیاز کودک، حمل وسایل را برای کودکتان به یک تجربه شیرین تبدیل کنید.

۹ عنصر مهم در طراحی کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان

کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان بر اساس چند عامل طراحی می‌شود. اگر کوله‌پشتی مدنظر شما هریک از این ویژگی‌ها را نداشته باشد، استاندارد محسوب نمی‌شود:

۱. متناسب با طول تنه باشد

کوله‌پشتی باید بین مهره‌های C7 (اولین و برجسته‌ترین استخوان ستون فقرات هنگام خم کردن گردن به جلو) و بالای استخوان لگن (ایلیاک کرست) قرار داشته باشد. دستان خود را بر روی باسن و شست‌ها را روی کمرتان قرار دهید. محلی که شست ها در آن واقع شده، جایی است که باید انتهای کوله‌پشتی در آن قرار گیرد. اگر کوله‌پشتی از تنه بلندتر باشد، تناسب ارگونومیک بدن به هم می‌خورد. طول تنه فرزند شما مشخص می‌کند که او به کوله‌پشتی کوچک نیاز دارد یا متوسط یا بزرگ.

۲. بندهای پهن داشته باشد

بندهای کوله‌پشتی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن محسوب می‌شود. در صورتی که این بندها باریک باشند، باعث درد گرفتن شانه دانش‌آموز می‌شوند و حمل بار را برای او سخت می‌کنند.

۳. بند روی سینه داشته باشد

بند روی سینه، بندهای شانه را در جای خود نگه می‌دارد.

بند روی سینه کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان

۴. به‌جای فقط یک محفظه، چندین محفظه داخلش داشته باشد

محفظه‌ها به سازماندهی محتویات درون کوله‌پشتی کمک می‌کنند. وجود فضاهای مجزا باعث قرارگیری مرتب وسایل دانش‌آموز درون کوله‌پشتی می‌شود.

۵. جیب‌های کناری یا رویی داشته باشد

وجود جیب‌هایی در کنار یا روی کوله‌پشتی که به جاذب‌های مغناطیسی مجهز شده‌اند، بسیار مفید هستند. این جیب‌ها جای قرارگیری بطری، مداد یا هر وسیله دیگر هستند.

۶. بند دور کمر داشته باشد

در صورت سنگین بودن کوله‌پشتی، بند دور کمر بار را بر روی مفصل هیپ پخش می‌کند و فشار روی شانه و گردن را کاهش می‌دهد.

۷. تکیه‌گاه دارای پدهای مخصوص داشته باشد

وجود یک تکیه‌گاه یا پشتی مناسب در کوله‌پشتی باعث راحتی حمل آن می‌شود.

۸. ضدآب باشد

ضدآب بودن کوله‌پشتی برای جلوگیری از خراب شدن وسایل توسط باران یا عرق کمر، بسیار مفید است.

۹. تسمه‌های فشرده‌سازی‌شده داشته باشد

استفاده از بندهای فشرده‌سازی‌شده، باعث فشرده شدن کوله‌پشتی و حمل راحت‌تر آن خواهد شد.

کوله پشتی یا کیف تک‌بند؟ مسئله این است!

عناصر مهم در طراحی کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان

بیشتر کیف‌هایی که به عنوان کوله‌پشتی استاندارد و ارگونومیک تبلیغ می‌شوند، دارای برخی از ویژگی‌های ذکرشده هستند. به خاطر داشته باشید که هرچه کیف دارای قابلیت‌های بیشتری باشد، وزن آن نیز بیشتر خواهد بود.

ممکن است برای یک دانش‌آموز ابتدایی، یک کیف تک‌بند سبک از یک کوله‌پشتی سنگین‌تر، مناسب‌تر باشد، البته به شرط اینکه وزن آن از میزان باری که برای یک دانش‌آموز توصیه شد، بیشتر نباشد. با استفاده از یک کیف تک‌بند، فرزند شما وزن اضافی را حمل نخواهد کرد.

فرزند شما بند این کیف را باید روی قفسه سینه بیندازد. به‌علاوه باید آن را به گونه‌ای حمل کند که حالت آویزان نداشته باشد و به‌طور کامل نزدیک به بدنش قرار بگیرد.

اگر فرزند شما به کوله‌پشتی دوبند علاقه دارد و قادر است به‌راحتی از کوله‌پشتی استفاده کند، در صورت رعایت معیارهای گفته‌شده می‌توانید کوله‌پشتی مورد علاقه‌اش را برایش تهیه کنید.

بررسی مطالعه‌ای در زمینه کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان

حال می‌خواهیم مطالعه‌ای در زمینه میزان استاندارد بودن کوله‌پشتی دانش‌آموزان را بررسی کنیم. این پژوهش را محققان ایرانی انجام داده‌اند.

هدف این مطالعه بررسی عوامل ارگونومیکی کوله‌پشتی و سازگاری آن با وزن دانش‌آموزان دوره ابتدایی است. این مطالعه بر روی ۷۲۱ دانش‌آموز ابتدایی انجام شده است.

یافته‌های مطالعه

طبق اطلاعات کسب‌شده، حدود ۹۰٫۱ درصد دانش‌آموزان شرکت‌کننده از کوله‌پشتی برای حمل وسایل خود استفاده می‌کردند. همچنین وزن کوله‌پشتی در بیشتر آنها، حدود ۱۰ درصد از وزن بدن‌شان بود. در ۴۳٫۵ درصد دانش‌آموزان، عرض کمر با عرض قسمت پایین کوله‌پشتی و در ۹۶٫۶ درصد آنها عرض شانه با عرض قسمت بالای کوله‌پشتی متناسب بود.

طبق یافته‌های این پژوهش:

  • دختران نسبت به پسران، تمایل بیشتری برای تحمل وزن کوله‌پشتی داشتند. نسبت عرض کمر و عرض قسمت پایین کوله‌پشتی هم در دختران بیشتر بود.
  • دانش آموزان کلاس‌های اول، دوم و چهارم از کوله‌پشتی‌های سنگین‌تری استفاده می‌کردند.
  • دانش‌آموزانی که مادران آنها کارمند بودند، کوله‌پشتی‌های سنگین‌تری داشتند. به علاوه نسبت پهنای کمر به عرض قسمت پایین کوله‌پشتی در آنها بیشتر بود.

نتیجه‌گیری مطالعه

وزن کوله‌پشتی‌های بسیاری از دانش‌آموزان بیشتر از وزن استاندارد بوده و کوله‌پشتی‌های آنها استانداردهای لازم را نداشتند.

سخن پایانی

کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان وزنی حدود ۱۰ درصد بدن دانش‌آموز را دارد و اندازه آن با اندازه تنه دانش‌آموز کاملا متناسب است. اگر تصمیم به خرید کوله‌پشتی برای فرزندتان دارید، این ویژگی‌ها را مدنظر قرار دهید. یک کوله پشتی استاندارد و مناسب، مدرسه رفتن را به یک تجربه شیرین برای فرزندتان تبدیل می‌کند.

در نهایت اگر تجربه یا پیشنهادی در این زمینه دارید، آن را در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما در میان بگذارید. لطفا این مطلب را برای دوستان یا نزدیکانی که فرزند دانش‌آموز دارند نیز بفرستید.


در ادامه بخوانید: ۹ نکته طلایی برای بهبود عملکرد کودک در آموزش آنلاین؛ پدر و مادرها بخوانند
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
مهم‌ترین و سخت‌ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزند است تربیت کودکان شاد و سالم امروز، و انسان‌های موفق فردا

۸،۰۰۰ تومان

منبع healthxchange pubmed
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.