۷ کتابی که طرفداران کتاب جزء از کل باید بخوانند

0

«استیو تولتز»، نویسنده استرالیایی در اولین تجربه نویسندگی خود دست به خلق رمانی شاهکار در دسته کلاسیک مدرن زد. «جزء از کل» می‌تواند مخاطب‌های زیادی با سلیقه‌های متفاوت را تحت تأثیر قرار دهد: کسانی که کتاب فلسفی دوست دارند و آنهایی که به ادبیات داستانی علاقه دارند؛ این کتاب حتی طرفداران طنز تلخ را هم می‌تواند راضی کند. در این مقاله با نگاهی به کتاب جزء از کل، کتاب‌هایی را معرفی کنیم که از لحاظ فضا و ساختار به این کتاب شباهت‌ دارند. اگر شما هم از طرفداران جزء از کل هستید، مطلب امروز را از دست ندهید.

با کتاب جزء از کل چقدر آشنا هستید؟

کتاب جزء از کل - طرفداران کتاب جزء از کل

رونیکس

نویسنده: استیو تولتز
مترجم (پیشنهاد کاربران):
پیمان خاکسار
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
چشمه
تعداد صفحات:
۶۵۶

درباره کتاب جزء از کل

کتاب «جزء از کل» از محبوب‌ترین کتاب‌های دنیا در دسته‌های کلاسیک مدرن و طنز فلسفی است که نامزد جایزه من‌بوکر از جوایز معتبر ادبی هم شده است.

«مارتین دین»، «تری دین» و «جسپر دین» سه عضو از خانواده «دین» و شخصیت‌های اصلی کتاب هستند. داستان از دو زاویه دید روایت می‌شود که مارتین و جسپر راوی آن هستند. ترس از مرگ و ترس از آنچه دنیای مدرن بر سر ما می آورد ذهن جسپر را درگیر کرده است. او می‌ترسد از اینکه شبیه پدرش شود همین باعث شده که مدام پدرش مارتین را نقد کند و گذشته او را مرور کند. لحن طنزگونه روای‌ها و نگاه تمسخرآمیز آنها در همه قسمت‌های کتاب دیده می‌شود. این لحن در ابتدا یک شوخی ساده به‌ نظر می‌آید اما درواقع بسیار جدی و تأمل‌برانگیز است.

جدا از قصه هیجان‌انگیز خانواده دین و رابطه پدر و پسری مارتین و جسپر، کتاب پر از جملات قصار جذابی است که هرکدام می‌تواند ساعت‌ها ذهن مخاطب را به چالش بکشد. همین ویژگی جزء از کل را به کتابی شاخص در حوزه طنز فلسفی تبدیل کرده است؛ تا جایی که بعدها نویسنده‌های زیادی تحت تأثیر فضا و موضوع آن قرار گرفتند.

واکنش‌ها و بازخوردها درباره کتاب جزء از کل

کتاب جزء از کل نخستین کتاب استیو تولتز بود ولی با استقبال ویژه منتقدان و مخاطبان همراه شد.

لس‌آنجلس تایمز این کتاب را این‌طور معرفی کرده است:

یک داستان غنیِ پدر و پسری پر از ماجرا و طنز و شخصیت‌هایی که خواننده را یاد آدم‌های چارلز دیکنز و جان ایروینگ می‌اندازد.

وال‌استریت ژورنال درباره جزء از کل می‌نویسد:

جایگاه جزء از کل در کنار اتحادیهٔ ابلهان است؛ داستانی که انگار ولتر و ونه گات با هم نوشته‌اند.

اینت ایت کول نیوز (Ain’t It Cool News)، وب‌سایت معتبر نقد فیلم و کتاب، می‌نویسد:

استیو تولتز یک شاهکار خلق کرده است. داستانی شگفت‌انگیز که به‌عنوان نمونه‌ای بارز از اینکه یک داستان چقدر می‌تواند خوب باشد، در ذهن‌ باقی می‌ماند.

برای آشنایی بیشتر با این اثر می‌توانید به مقاله معرفی کتاب جزء از کل مراجعه کنید.

طرفداران کتاب جزء از کل چه کتاب‌هایی بخوانند؟

در ادامه این مطلب، کتاب‌هایی را معرفی می‌کنیم که از لحاظ فضا و ساختار، مشابه جزء از کل هستند. این کتاب‌ها لزوما بعد از جزء از کل نوشته نشده‌اند ولی مخاطبان علاقه‌مند به دنیای این کتاب را راضی می‌کنند و حس شیرین خواندن کتاب جزء از کل را برایشان زنده می‌کنند.

۱. وقتی یتیم بودیم

کتاب وقتی یتیم بودیم کتابی برای طرفداران کتاب جزء از کل

نویسنده: کازوئو ایشی گورو
مترجم: (پیشنهاد کاربران): مژده دقیقی
انتشارات: (پیشنهاد کاربران): هرمس
تعداد صفحات: ۴۰۸

کتاب «وقتی یتیم بودیم» را کازوئو ایشی گورویِ ژاپنی، نویسنده کتاب بازمانده روز و برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۷، نوشته است.

داستان درمورد «بنکس»، کارآگاه معروفی در لندن است. او اصالتا ژاپنی است و ۲۰ سال است که نمی‌داند پدر و مادرش کجا هستند. حل این معما بعد از ۲۰ سال او را به شانگهای می‌کشاند؛ زمانی که جنگ بین ژاپن و چین بالا گرفته و اوضاع بحرانی است.

برخلاف آنچه در ابتدا به نظر می‌رسد، اصلا قرار نیست یک رمان پلیسی را بخوانید. وقتی یتیم بودیم بیشتر داستان یک زندگی واقعی است که ما قرار است مرحله به مرحله با آن همراه شویم و خودمان سر در بیاوریم که ماجرا از چه قرار است. مرور خاطرات، مسائل خانوادگی، روابط فرزند و والدین و روایت آن از زبان فرزند خانواده تا حد زیادی این کتاب را شبیه جزء از کل می‌کند. همچنین این ویژگی که نویسنده از فلسفه و تفکراتش در مورد زندگی و آدم‌ها با رگه‌هایی از طنز حرف می‌زند، مشابه شاخصه‌های بارز جزء از کل است.

الان یادم نمی‌آید که ماجرای اتاق ناهارخوری قبل از بازدید مأمور بهداشت اتفاق افتاد یا بعد از آن. آنچه در خاطرم مانده این است که آن روز بعدازظهر باران شدیدی می‌بارید و در نتیجه فضای خانه دلگیر بود و من نشسته بودم توی کتابخانه و زیر نظر مای‌لی مسئله‌های حسابم را حل می‌کردم.

۲. قوی سیاه سبز

کتاب قوی سیاه سبز کتابی برای طرفداران کتاب جزء از کل

نویسنده: دیوید میچل
مترجم: (پیشنهاد کاربران): آرش خوش‌صفا
انتشارات: (پیشنهاد کاربران): روزگار
تعداد صفحات: ۷۵۴

«قوی سیاه سبز»، رمانی با حال‌وهوای نوجوانانه و درمورد پسربچه‌ای ۱۳‌ساله است که با خانواده‌اش در روستا زندگی می‌کند. شاید این‌طور به نظر برسد که رمان برای نوجوانان است اما تصویرسازی‌های نویسنده و شخصیت‌پردازی و فضا‌سازی‌های آن به‌قدری جذاب است که عاشق این پسربچهٔ بامزه که حوصله‌اش سر رفته است، می‌شوید.

وقتی که پای حرف‌های این پسربچه می‌نشینید، که به‌شکل طنز‌گونه‌ای از خودش و دنیایی که شناخته می‌گوید، یاد جسپر دین در جزء از کل می‌افتید.

گاهی وقت‌ها آرزو می‌کنم ای کاش دختر بودم. آنها واقعا خیلی متمدن‌تر از ماها هستند. اما اگر علنا به چنین چیزی اعتراف کنم، روی کمد کتاب‌هایم با دست‌خط خرچنگ‌قورباغه می‌نویسند: بدبختِ خاک‌برسر.

۳. زندگی کوتاه شگفت‌انگیز اسکار وائو

کتاب زندگی کوتاه شگفت انگیز اسکار وائو کتابی برای طرفداران کتاب جزء از کل

نویسنده: خونو دیاس
مترجم (پیشنهاد کاربران): نادر قبله‌ای
انتشارات (پیشنهاد کاربران): خزه
تعداد صفحات: ۳۴۳

همان طور که از عنوان کتاب هم معلوم است، قرار است داستان زندگی اسکار وائو را بخوانیم: نوجوانی که عشق نویسندگی دارد و درپی کشف دنیا و زیبایی‌هایش است؛ اما درواقع هدف نویسنده فقط به‌تصویرکشیدن زندگی اسکار و خانواده‌اش نیست، بلکه آنها را به‌عنوان نمادی از مردم دومنیکن در یک دورهٔ تاریخی تاریک مطرح می‌کند. نویسنده با استفاده از طنز سعی دارد تلخی واقعیت را قابل‌تحمل‌تر کند.

کتاب ماجرای سه نسل از یک خانواده مهاجر را روایت می‌کند که نزدیک به تجربهٔ نویسنده هم هست. داستان اسکار با روایتی طنز از آنچه‌ به شکلی تلخ خود و خانواده‌اش از سر می‌گذرانند، جسپر دین در جز از کل را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند. «خونو دیاس» نویسندهٔ دومنیکنی ـ آمریکایی این کتاب برای نوشتن این اثر برندهٔ جایزهٔ پولیتزر شد. از ویژگی‌های جالب‌توجه کتاب، پانویس‌های آن است؛ شاید نتوان این داستان را رمان تاریخی دانست اما پانویس‌ها مخاطب را با شخصیت‌ها و رخداد‌های تاریخی دومنیکن بیشتر آشنا می‌کند.

هیچ‌کس نمی‌داند تروخیو، خادم این نفرین بود یا اربابش، کارگزارش بود یا مدیرش ولی معلوم بود او و فوکو درک متقابلی از هم داشتند و پیوندی محکم. حتی در محافل تحصیلکرده‌ها باور بر این بود که هرکس علیه تروخیو دست به توطئه بزند، فوکو با بیشترین توان به سراغش می‌آید.

۴. ببر سفید

کتاب ببر سفید کتابی برای طرفداران کتاب جزء از کل

نویسنده: آراویند آدیگا
مترجم (پیشنهاد کاربران): مژده دقیقی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): نیلوفر
تعداد صفحات: ۲۸۶

کتاب «ببر سفید» داستان زندگی «بالرام حلوایی» است. او کارآفرینی هندی است و داستان زندگی خود از کودکی تا بزرگ‌سالی را در قالب نامه برای نخست‌وزیر کشور چین تعریف می‌کند. روایت او طنز تلخی از وضعیت جامعه مدرن هند پس از استعمار انگلیس است. این اثر در قالب داستان شناخت خوبی از جامعه و تاریخ هند را در اختیار مخاطب قرار می دهد.

ببر سفید، این کتاب زندگی‌نامه در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و جایزه من بوکر را از آن خود کرد.

من و هزاران نفر دیگر مثل من در این مملکت خام هستیم، چون هرگز به ما اجازه نداده‌اند تحصیلاتمان را تمام کنیم. کاسه سرمان را باز کنید، با چراغ‌قوه قلمی داخلش را نگاه کنید، و موزه عجیب‌وغریبی از فکرها را خواهید دید: جملاتی از تاریخ یا ریاضیات که از کتابهای درسی مدرسه در خاطرمان مانده.

۵. اطلس ابر

کتاب اطلس ابر کتابی برای طرفداران کتاب جزء از کل

نویسنده: دیوید میچل
مترجم (پیشنهاد کاربران): علی منصوری
انتشارات (پیشنهاد کاربران): روزگار
تعداد صفحات: ۶۲۴

کتاب اطلس ابر یک داستان چندروایتی در دل تاریخ است که از قرن ۱۹ آغاز و حتی به زمان آینده هم می‌رود. کتاب پر از پرش‌های زمانی است و همین مسئله در ابتدا کمی گیج‌کننده است؛ اما برای کسانی که این سبک کتاب‌های فرازمانی با سفر در دل تاریخ و با تم جملات تأثیرگذار و فلسفی را دوست دارند قطعا یک گزینه هیجان‌انگیز است.

دیوید میچل در سال ۲۰۰۴ برای این اثر نامزد نهایی جایزه من‌بوکر شد. او در مورد ایده اولیه کتاب می‌گوید: «اولین بار وقتی «اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری» نوشته «ایتالو کالوینو» و روایت‌های نیمه‌تمام آن را خواندم با خود گفتم اگر آینه‌ای در انتهای این رمان قرار می‌گرفت و نیمه دوم آن از روایت انتهایی به ابتدایی بر می‌گشت، چه شکلی پیدا می‌کرد و به این ترتیب به شکل کنونی اطلس ابر رسیدم.»

در سالیان گذشته این کرانه روستایی محل سورچرانی آدمخواران بوده، بله، جایی که قوی‌تر‌ها، ضعیف‌ترها را می‌بلعیدند و دندان‌ها را به بیرون تف می‌کرده‌اند، همان طور که جناب‌عالی یا بنده هسته گیلاس را تف می‌کنیم. اما این دندان‌های آسیاب، حضرت آقا، تبدیل به طلا خواهند شد.

۶. جوخه زمان

کتاب جوخه زمان کتابی برای طرفداران کتاب جزء از کل

نویسنده: جنیفر اگان
مترجم (پیشنهاد کاربران): فروغ تالوصمدی
انتشارات (پیشنهاد کاربران): دانش بهمن
تعداد صفحات: ۴۳۰

«جوخه زمان» داستان زندگی کسانی را روایت می‌کند که جریان زندگی آنها را به سمتی برده که هیچ‌گاه تصورش را هم نمی‌کرده‌اند. طنز تلخی در سراسر کتاب جریان دارد که هنر نویسنده را در بیان داستان نشان می‌دهد و تأثیرگذاری کلامش را هم بیشتر کرده است. «بنی سالازار» مرد سالخورده‌ای که قبلا خواننده و تهیه‌کننده موسیقی بوده و دستیار جوانش «ساشا» شخصیت‌های اصلی کتاب هستند؛ اما قرار است در این کتاب با شخصیت‌های دیگری هم آشنا شویم که قصه زندگی‌شان جالب‌توجه است.

این اثر در سال ۲۰۱۱ جایزه ادبی پولیتزر را برای نویسنده‌اش، «جنیفر اگان» به ارمغان آورد.

مرز مشخصی بین فکر کردن دربارهٔ کسی و فکر کردن دربارهٔ فکر نکردن دربارهٔ کسی وجود دارد. اما اگر مجبور بشوم، صبر و خودداری لازم را دارم که برای ساعت‌ها یا روزها روی این مرز راه بروم.

۷. ریگ روان

کتاب ریگ روان کتابی برای طرفداران کتاب جزء از کل

نویسنده: استیو تولتز
مترجم (پیشنهاد کاربران):
پیمان خاکسار
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
چشمه
تعداد صفحات:
۴۴۰

«ریگ روان»، دیگر اثر شناخته‌شده «استیو تولتز» است. درجه فلسفی بودن این اثر البته بیشتر از کتاب قبلی‌اش یعنی جزء از کل است.

در ریگ روان، داستان زندگی یک افسر پلیس را می‌خوانیم که تقریبا در همهٔ ابعاد با شکست در زندگی مواجه شده است: در علاقه‌اش که نویسندگی است، در رابطه‌ عاطفی با همسرش و حتی در رابطه با شغلش. او که هنوز از نویسندگی ناامید نشده تصمیم دارد داستان زندگی دوستش «آلدو» را بنویسد… و ماجرای این کتاب از همین جا آغاز می‌شود. آلدو از همه لحاظ شکست‌خورده‌تر از خود لیام است و زندگی پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده است.

تولتز به سبک خودش و در قالب داستان زندگی آلدو، فلسفه شخصی‌اش را به مخاطب منتقل می‌کند. البته در این کتاب، نسبت به کتاب جزء از کل، او بیشتر از فلسفهٔ دیگر نویسنده‌هایی که موردعلاقه او هستند و تحت‌تاثیرشان قرار دارد، سخن می‌گوید. اگر جزء از کل را دوست داشته‌اید، حتما ریگ روان هم را می‌پسندید؛ چون موضوع اصلی و فلسفه موردنظر نویسنده در این کتاب، ترس از زندگی و غلبه بر این ترس است.

بدترین چیز دنیا به هیچ وجه تنهایی یا رنج کشیدن نیست. یک ترکیب است: تنهایی رنج کشیدن.

شما بگویید

تاکنون کتابی خوانده‌اید که شما را یاد جز از کل بیندازد؟ با کدام‌یک از شخصیت‌های این کتاب بیشتر همذات‌پنداری کرده‌اید؟ اگر جملهٔ شاخصی از این کتاب به یاد دارید، برایمان بنویسید.


در ادامه بخوانید: زندگی‌نامه اروین یالوم و معرفی بهترین کتاب‌های او
منبع google
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.