۱۰ فیلم به‌یادماندنی با شخصیت‌های دارای سندروم داون

5

در دنیای سینما شخصیت‌هایی با ویژگی‌های مختلف به نمایش درمی‌آیند. یکی از اقشاری که شاید کمتر در سینما به آنها توجه شده باشد، مبتلایان به سندروم داون هستند. اگر دوست دارید فیلم‌هایی ببینید که شخصیت‌هایشان سندروم داون دارند، در این مقاله بهترین نمونه‌ها را گردآوری کرده‌ایم، از فیلم مستند گرفته تا فیلم تلویزیونی.

سندروم داون و سینما

سندروم داون (Down Syndrome) اختلالی ژنتیکی است. تغییرات ظاهری بدن فرد مبتلا از همان ابتدای تولد نشانگر این اختلال هستند. مبتلایان به این اختلال یک کروموزوم اضافه دارند و از نظر ذهنی دچار محدودیت‌هایی هستند.

رونیکس

در دنیای فیلم‌ها و سریال‌ها هم زندگی مبتلایان به این اختلال به‌شکل‌های مختلف به تصویر کشیده شده است. بعضی از فیلم‌ها مثل «روز هشتم» دنیا را از دید فرد مبتلا به سندروم داون نشان می‌دهند و برخی دیگر از فیلم‌های مستند مثل «مونیکا و دیوید» چالش‌هایی را به نمایش می‌گذارند که این افراد برای زندگی در جامعه با آنها مواجهند.

اگر دوست دارید چند فیلم با موضوع سندروم داون یا شخصیت‌های مبتلا به سندروم داون ببنید، این فهرست می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد.

۱۰. دافنه (Dafne)

فیلم سینمایی دافنه (Dafne)

سال تولید: ۲۰۱۹
کشور سازنده: ایتالیا
زبان: ایتالیایی
رده سنی: خانوادگی
کارگردان: فردریکو بوندی
بازیگران اصلی: بتی پدرازی، استفانیا کاسینی
مدت‌زمان: ۹۴ دقیقه
امتیاز (IMDb): ۶٫۳ از ۱۰
امتیاز (Rottentomatoes): فاقد امتیاز

دافنه زنی جوان، شوخ‌طبع و مبتلا به سندرم داون است که انرژی فراوانی دارد و انرژی مثبت خود را به همه منتقل می‌کند. او مستقل است، اما هنوز با پدر و مادرش، لوئیجی و ماریا، زندگی می‌کندتا اینکه ناگهان مادرش از دنیا می‌رود و تعادل خانواده به هم می‌خورد و لوئیجی دخترش را تنها می‌گذارد.

دافنه به‌لطف شغل و دوستان همیشگی‌اش در تلاش است که با ازدست‌دادن پدر و مادرش کنار بیاید تا اینکه روزی اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد: دافنه و پدرش تصمیم می‌گیرند با هم برای پیاده‌روی در کوهستان به شهری بروند که ماریا در آن متولد شده بود. در طول این پیاده‌روی، آنها چیزهای زیادی درباره یکدیگر کشف می‌کنند و با هم یاد می‌گیرند چگونه از محدودیت‌های خود فراتر بروند.

۹. برادرم دایناسورها را تعقیب می‌کند (My Brother Chases Dinosaurs)

برادرم دایناسورها را تعقیب می‌کند (My Brother Chases Dinosaurs)

سال تولید: ۲۰۱۹
کشور سازنده: ایتالیا
زبان: ایتالیایی
رده سنی: خانوادگی
کارگردان: استفانو چیپانی (Stefano Cipani)
بازیگران اصلی: Alessandro Gassmann، Isabella Ragonese، Rossy de Palma
مدت‌زمان: ۱۰۱ دقیقه
امتیاز (IMDb): ۶٫۶ از ۱۰
امتیاز (Rottentomatoes): فاقد امتیاز

جک همیشه دوست داشته برادر کوچکی داشته باشد تا با او بازی کند و وقتی جیو به دنیا می‌آید، والدینش به او می‌گویند که برادرش کودکی خاص است. با این جمله، جک در تخیلات خود از برادرش ابرقهرمانی با قدرت‌های شگفت‌انگیز مانند شخصیت‌های کتاب‌های کمیک می‌سازد. اما با گذشت زمان جک متوجه حقیقتی می‌شود؛ برادرش سندرم داون دارد. جک تصمیم می‌گیرد این مسئله را از دیگران مخفی نگه دارد.

وقتی جک به دبیرستان می‌رود و عاشق آریانا می‌شود، وجود جیو را از آریانا و دوستان جدیدش پنهان می‌کند. اما چگونه می‌توان بخشی از زندگی را از کسی که دوستش داریم پنهان کنیم؟ جک به‌مرور زمان متوجه جنبه‌های دیگری از تأثیر جیو بر زندگی خود می‌شود؛ وقتی جیو مثل ابرقهرمان قصه‌ها زندگی جک را تغییر می‌دهد.

۸. وقتی امید جوانه می‌زند (Where Hope Grows)

وقتی امید ریشه می‌زند (Where Hope Grows)

سال تولید: ۲۰۱۴
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
رده سنی: خانوادگی
کارگردان: کریس دولینگ
بازیگران اصلی: کریستوفر پولا، دیوید دسانکتیس، مک‌کلی میلر
مدت‌زمان: ۹۵ دقیقه
امتیاز (IMDb): ۶٫۶ از ۱۰
امتیاز (Rottentomatoes): ۵۰درصد

کلوین کمپبل بازیکن حرفه‌ای سابق بیسبال است که به‌دلیل حملات پانیک زودهنگام بازنشسته شده است. او استعداد لازم برای شرکت در لیگ‌های بزرگ را دارد، اما مجبور است با مشکلاتی دسته‌وپنجه نرم کند که در زندگی برایش پیش می‌آید. البته زندگی او بعد از آشنایی با مردی جوان تغییر می‌کند؛ مردی جوان مبتلا به سندرم داون که در خواربارفروشی محل کار می‌کند.

۷. دختر عکاس (The Memory Keeper’s Daughter)

دختر عکاس (The Memory Keeper's Daughter)

سال تولید: ۲۰۰۸
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
رده سنی: بزرگسال
کارگردان: مایک جکسون
بازیگران اصلی: درمو مالرونی، امیلی واتسون، گرچن مول
مدت‌زمان: ۹۰ دقیقه
امتیاز (IMDb): ۶/۷ از ۱۰
امتیاز (Rottentomatoes): فاقد امتیاز

این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ کیم ادواردز ساخته شده و فیلمی تلویزیونی است. در این فیلم، مردی همسر باردارش را به بیمارستان می‌رساند و متوجه می‌شود که همسرش دوقلو باردار است. یکی از بچه‌ها مبتلا به سندروم داون است. پدر این پسر را از خواهر دوقلویش جدا می‌کند و به پرستاری می‌سپارد تا او را به آسایشگاه تحویل دهد، اما این پرستار تصمیم می‌گیرد خودش نوزاد را بزرگ کند.

۶. رفقا (Buddies)

فیلم رفقا (Buddies) درباره چند شخصیت سندرم داون

سال تولید: ۲۰۱۲
کشور سازنده: برزیل
زبان: پرتغالی
رده سنی: خانوادگی
کارگردان: مارسلو گالوائو
بازیگران اصلی: آریل گلدنبرگ، ریتا پوک، برنو ویولا، لیما دوراته
مدت‌زمان: ۹۴ دقیقه
امتیاز (IMDb): ۶٫۷ از ۱۰
امتیاز (Rottentomatoes): فاقد امتیاز

این فیلم درباره سه دوست نوجوان است که هر سه به سندروم داون مبتلا هستند؛ استالونه، آنیا و مارسیو. هر سه در مؤسسه‌ای همراه سایر کودکان مبتلا به سندروم داون زندگی می‌کنند. هرکدام از آنها آرزویی دارد و برای رسیدن به آرزوی خود تصمیم می‌گیرند که از مؤسسه فرار کنند و راهی سفر شوند. استالونه دوست دارد دریا را از نزدیک ببیند؛ آنیا دوست دارد ازدواج کند و مارسیو آرزو دارد پرواز را تجربه کند. این سه دوست نیمه‌شب ماشینی را می‌دزدند و راهی سفری پر از ماجراجویی می‌شوند.

۵. آنیتا (Anita)

آنیتا (Anita)

سال تولید: ۲۰۰۹
کشور سازنده: آرژانتین
زبان: اسپانیایی
کارگردان: مارکوس کارنوال
بازیگران اصلی: نورما آلیاندرو، لویی لوک، لئونور مانسو
مدت‌زمان: ۱۰۴ دقیقه
امتیاز (IMDb): ۷٫۱ از ۱۰
امتیاز (Rottentomatoes): فاقد امتیاز

آنیتا دختری مبتلا به سندرم داون است و با مادرش در بوئنوس‌آیرس زندگی می‌کند. در ۱۸ جولای ۱۹۹۴، بمب‌گذاری در شهر زندگی او را برای همیشه تغییر می‌دهد. آنیتا نمی‌فهمد چه اتفاقی افتاده است. آنیتا فقط به یاد می‌آورد که مادرش برای رسیدگی به کارهای اداری از خانه بیرون رفت، زمین شروع به لرزیدن کرد و او از نردبانی پایین افتاد. او از سروصدا می‌ترسد، فرار می‌کند و گم می‌شود. او در مسیر با چند نفر روبه‌رو می‌شود که در جست‌وجوی مادرش به او کمک می‌کنند.

۴. مونیکا و دیوید (Monica & David)

مونیکا و دیوید (Monica & David)

سال تولید: ۲۰۱۰
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
کارگردان: الکساندرا کودینا
مدت‌زمان: ۶۸ دقیقه
امتیاز (IMDb): ۷٫۳ از ۱۰
امتیاز (Rottentomatoes): فاقد امتیاز

«مونیکا و دیوید» فیلمی مستند است درباره زندگی زوجی جوان که هر دو مبتلا به سندروم داون هستند. این مستند برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ در جشنواره فیلم‌های مستند آمستردام اکران شد و در جشنواره‌ فیلم تریبکا هم جایزه بهترین فیلم مستند را گرفت.

۳. کافه دو فلور (Café de Flore)

کافه دو فلور (Café de Flore)

سال تولید: ۲۰۱۱
کشورهای سازنده: کانادا – فرانسه
زبان: فرانسوی
رده سنی: بزرگ‌سال
کارگردان: ژان مارک واله
بازیگران اصلی: ونسا پارادی، کوین پرنت، هلن فلوران، اولین بروشو
مدت‌زمان: ۱۲۰ دقیقه
امتیاز (IMDb): ۷٫۴ از ۱۰
امتیاز (Rottentomatoes): ۶۴درصد

این فیلم بین دو داستان به‌ظاهر نامرتبط جریان دارد. یکی در مونترال امروزی اتفاق می‌افتد و ماجرای دیگر در پاریس دهه ۱۹۶۰ رخ می‌دهد. ژاکلین مادری مجرد است و کودکی مبتلا به سندروم داون دارد که عاشق ورونیک است، دوست و همراهی که او نیز به سندرم داون مبتلاست. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه این دو داستان به هم پیوند می‌خورند.

۲. روز هشتم (The Eighth Day)

روز هشتم (The Eighth Day)

سال تولید: ۱۹۹۶
کشور سازنده: بلژیک
زبان: فرانسوی
رده سنی: خانوادگی
کارگردان: ژاکو وان دورمائل
بازیگران اصلی: پاسکال دوکن، دنیل اوتوی
مدت‌زمان: ۱۱۸ دقیقه
امتیاز (IMDb): ۷٫۵ از ۱۰
امتیاز (Rottentomatoes): ۶۷درصد

ژرژ مبتلا به سندرم داون است و در آسایشگاه زندگی می‌کند. هری تاجری پرمشغله است و فروشندگان جوان و مشتاق را آموزش می‌دهد. او در زندگی کاری خود موفق است، اما زندگی شخصی او فاجعه است؛ همسرش او را ترک کرده و دو فرزندشان را با خود برده است. نه همسرش و نه فرزندانش دوست ندارند دوباره او را ببینند و او با ناراحتی و عصبانیت در جاده‌های روستایی پرسه می‌زند. از طرفی ژرژ که مادرش را از دست داده و در آسایشگاه تنهاست تصمیم به فرار می‌گیرد و با هری برخورد می‌کند. در نهایت دوستی خاصی بین این دو شکل می‌گیرد؛ دوستی و رابطه‌ای که هری را به فردی متفاوت تبدیل می‌کند.

۱. فالکون کره بادام‌زمینی (The Peanut Butter Falcon)

فالکون کره بادام زمینی (The Peanut Butter Falcon)

سال تولید: ۲۰۱۹
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
رده سنی: خانوادگی
کارگردان: تایلر نیلسون، مایکل شوارتز
بازیگران اصلی: شایا لباف، داکوتا جانسون
مدت‌زمان: ۹۷ دقیقه
امتیاز (IMDb): ۷٫۶ از ۱۰
امتیاز (Rottentomatoes): ۹۵درصد

ماجرای فیلم زمانی شروع می شود که زک، مرد جوانی که به سندرم داون مبتلاست، از آسایشگاهی که در آن زندگی می‌کند فرار می‌کند تا رؤیای خود برای تبدیل‌شدن به کشتی‌گیری حرفه‌ای را دنبال کند و به مدرسه کشتی برود. البته اوضاع کاملا به هم می‌ریزد و تایلر ۳۲ساله که قانون‌شکنی فراری است کاملا اتفاقی مربی و متحد زک می‌شود. آنها با هم ماجراهای زیادی را پشت‌سر می‌گذارند، از دست مأموران فرار می‌کنند، در سفر خود خدا را پیدا می‌کنند، ماهی می‌گیرند و النور، زن جوان ۲۸ساله و یکی از کارکنان مهربان آسایشگاه، را متقاعد می‌کنند که در سفرشان به آنها بپیوندد.

شما بگویید

کدام یک از فیلم‌هایی که معرفی کردیم برای شما جذاب‌تر است؟ شما کدام را قبلا دیده‌اید؟ فیلم دیگری را می‌شناسید که یکی از شخصیت‌های اصلی آن مبتلا به سندروم داون باشد؟ آیا در سینمای ایران هم اثری درباره زندگی مبتلایان به سندروم داون وجود دارد؟

لطفا در قسمت «ارسال دیدگاه» نظرات ارزشمندتان را با ما و سایر مخاطبان چطور در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: بهترین فیلم های روانشناختی؛ از روانی هیچکاک تا باشگاه مشت‌زنی
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع filmaboutit theguardian
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 5 دیدگاه)
  1. ساسان می‌گوید

    سلام و ممنون. دمتون گرم. لیست هاتون عالیه. من دنبال لیستی درباره سندروم داون بودم

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام ساسان عزیز
      خوشحالیم که همراهمون هستی و این مقاله رو پسندیدی.😉

  2. علی می‌گوید

    سلام واقعا ممنون از لیست خوبتون …روز هشتم بینظیره

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام علی جان
      خوشحالیم که پسندیدی مقاله رو.🙂🌹

  3. ... می‌گوید

    سلام بااجازتون از عکس فیلم و توضیحات زیرتصویر برای کار دانشگاهی استفاده کردم، البته اسم سایتتون و آرمش گوشه تصویر بود اما لینک نیفتاد.