۸ اشتباه رایج هنگام پخت میگو که باید از آنها اجتناب کنید

0

میگو یکی از محبوب‌ترین غذاهای دریایی در سراسر دنیاست. طعم ملایم، بافت نرم و آماده‌سازی راحت میگو باعث شده است که غذایی محبوب و دوست‌داشتنی باشد. می‌توان میگو را ظرف چند دقیقه به‌شیوه‌های مختلف طعم‌دار کرد، پخت و از خواص بی‌نظیرش برای سلامت بدن بهره‌مند شد. البته گاهی هنگام پخت میگو اشتباهاتی می‌کنیم و طعم و بافتش آن‌طور که دوست داریم نمی‌شود. در ادامه ۸ اشتباه رایج را بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. تازه‌نبودن میگو

یکی از عواملی که باعث طعم نامطبوع میگو می‌شود، تازه‌نبودن آن است. اگر بتوانید از فروشندگان محلی میگوی زنده بخرید، خیلی بهتر از میگوی منجمد است. میگوهایی که روی توده‌ای یخ در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند هم همیشه تازه نیستند. آنها قبلا منجمد شده‌اند و معلوم نیست چه مدت است که برای قرارگرفتن در فروشگاه، یخ‌زدایی شده‌اند. برای کسب بهترین نتیجه، میگویی پوسته‌دار را بخرید که به‌شیوه انجماد سریع (IQF) منجمد شده باشد و خودتان آن را یخ‌زدایی کنید.

رونیکس

این نکته برای میگوی کامل، یعنی میگویی که سر آن جدا نشده است، اهمیت بیشتری دارد. زیرا سر میگو حاوی آنزیمی است که اگر بلافاصله پس از صید از بدن جدا نشود، سریع گوشت را خراب می‌کند.

۲. یخ‌زدایی نادرست میگو

هرگز نباید از مایکروویو برای یخ‌زدایی میگو استفاده کنید. میگو را روی پیشخوان آشپزخانه در دمای اتاق بگذارید تا یخش آب شود. بهترین روش برای یخ‌زدایی میگوی منجمد این است که یک شب در آبکش داخل یخچال بماند. روش دیگر این است که میگوها را در کیسه پلاستیکی بگذارید و تمام هوایش را خارج کنید و بعد در کیسه را ببندید. سپس آب سرد را ۵ تا ۱۰ دقیقه روی کیسه بریزید. از آب گرم یا داغ استفاده نکنید و آب را بدون کیسه روی میگو نریزید، چون میگو آب را جذب می‌کند و پر از آب می‌شود.

۳. اشتباه کباب‌کردن میگو

کباب‌کردن یکی از روش‌های رایج پخت میگوست. چون میگو سریع کباب می‌شود، معمولا ۲ دقیقه برای پخت هر طرف میگو مناسب است. بنابراین نباید وقت‌تان را برای برگرداندن دانه‌دانه میگوها تلف کنید، چون این‌طوری وقتی به آخرین میگو برسید، میگوهای اولی بیش‌ از‌ حد پخته‌اند.

به‌سیخ‌کشیدن میگوها چرخاندن آنها را آسان‌تر می‌کند، مانع از ریختن آنها داخل آتش می‌شود و شکل میگوها هم حفظ می‌شود. البته توجه داشته باشید که شاید ۱ سیخ کافی نباشد، چون ممکن است چرخاندن میگوها سخت شود. برای حل این مشکل از ۲ سیخ‌ نازک استفاده کنید.

۴. تمیزنکردن میگو

وقتی در دستور پخت میگو می‌نویسند آن را پاک کنید، یعنی دستگاه گوارش آن را خارج کنید. با اینکه ناخوشایند به نظر می‌رسد، خوردن دستگاه گوارش میگو هیچ مشکلی ندارد. البته شاید داخل روده میگو ماسه و گل باشد. شاید اصلا متوجه طعمشان نشوید، اما بافت ناصاف آن چندان خوشایند نیست.

ساده‌ترین روش برای پاک‌کردن میگو استفاده از قیچی آشپزخانه یا چاقوی تیز است. میگو را برش بزنید و نوار کوچک سیاه‌رنگ داخلش را جدا کنید. می‌توانید پوست میگو را هم همان‌موقع جدا کنید یا بسته به نحوه استفاده از آن‌، پوسته‌اش را باقی بگذارید.

۵. جداکردن یا جدانکردن پوست میگو

اشتباهات رایج در پخت میگو

جداکردن یا جدانکردن پوست میگو به شیوه پخت و ذائقه افراد بستگی دارد. در بسیاری از نقاط دنیا، مردم از خوردن میگوی پوسته‌دار لذت می‌برند. پوست میگو ترد و خوش‌طعم است. اما این سلیقه شخصی است.

خب پوست میگو را باید قبل از پختن جدا کرد یا بعدش؟ باید آن را با پوست سرو کرد و جداکردن پوست را به عهده مهمانان گذاشت؟ به‌نظر اکثر مردم پوست‌کندن میگو قبل از خوردن آن کاری پردردسر است، به‌ویژه در مهمانی‌های رسمی.

تنها زمانی که بهتر است پوسته‌ها روی میگو باقی بگذارید، زمانی است که می‌خواهیم سریع بپزیمشان مثلا کبابشان کنیم. پوسته‌ها از میگو در برابر گرمای شدید محافظت می‌کنند و جلوی خشک‌شدنش را می‌گیرند، بنابراین احتمالش کمتر خواهد شد که آنها را بیش‌ از‌ حد بپزید و وقتی آنها را گاز می‌زنید، همچنان آبدار خواهند بود. در ضمن پوست میگو باعث می‌شود که میگوها شکل خود را حفظ کنند.

۶. دورانداختن پوست میگو

اگر پوست میگو را قبل از پختن یا سروکردن جدا کرده‌اید، آن را در سطل زباله نیندازید. پوسته سخت‌پوستان (یعنی میگو و انواع خرچنگ) مملو از مواد مغذی است. با این پوست می‌توانید استاک غذای دریایی درست کنید. پوست میگو را در کیسه پلاستیکی داخل فریزر نگه دارید تا بعدا از آن استفاده کنید.

۷. پختن بیش از حد میگو

ماهیچه‌ها در غذاهای دریایی هم مانند گوشت و مرغ از دسته‌هایی از سلول‌های پروتئینی فیبرمانند تشکیل شده‌اند. با این حال، در ماهی و غذاهای دریایی این ماهیچه‌ها بسیار کوتاه‌تر هستند و بافت همبندی که آنها را به هم متصل می‌کند بسیار نازک‌تر است. بنابراین ماهی و غذاهای دریایی بسیار سریع‌تر از گوشت و مرغ می‌پزند. میگو هم که کوچک است، بنابراین زیاد طول نمی‌کشد که گرما به آن نفوذ کند.

برخلاف گوشت که در دمای حدود ۷۰ درجه می‌پزد، میگو زمانی کاملا می‌پزد که داخلش به دمای ۵۰ درجه برسد. در این حالت، میگو صورتی مات می‌شود. اگر میگو مثل دایره پیچ بخورد، یعنی بیش‌ از حد پخته است.

همیشه این نکته را به‌ خاطر داشته باشید که وقتی میگوها به‌شکل حرف C درآمدند، یعنی پخته‌اند و اگر بیشتر از این پیچ بخورند و به‌شکل حرف O دربیایند، یعنی بیش از حد پخته‌اند.

۸. خریدن نوع اشتباه میگو

میگو انواع مختلفی دارد؛ میگوی خام و نیمه‌آماده، میگوی کوچک خلیج تا میگوی بزرگ پرورشی. بنابراین برای هر غذا و هر بودجه‌ای نوعی میگو وجود دارد. موقع خرید میگو این چند نکته را در نظر داشته باشید:

  1. به‌طور کلی میگوهای وحشی صیدشده از میگوهای پرورشی خوش‌طعم‌تر و البته گران‌تر هستند.
  2. انواع بزرگ‌تر میگو معمولا گران‌تر از کوچک‌ترها هستند، اما بزرگ‌تربودن همیشه به‌معنی بهتربودن نیست. اگر می‌خواهید میگو را کامل کباب کنید، شاید بیرزد که پول بیشتری خرج کنید، اما اگر آن را برای تهیه غذاهایی مثل همبرگر میگو خرد می‌کنید، خب میگوی کوچک هم عالی است.

تجربه‌‌های شما

اگر اهل خوردن میگو و غذاهای دریایی هستید، لطفا تجربه‌های خود را درباره خرید میگو و روش‌های پخت آن با سایر همراهان چطور در میان بگذارید.

به‌نظر شما کدام نوع میگو بهتر و خوشمزه‌تر است؟ چه روشی برای پاک‌کردن میگو بلدید؟ بهترین روش پخت میگو چیست؟


در ادامه بخوانید: از بین بردن طعم سوختگی غذا و توصیه‌هایی برای پیشگیری از سوختن غذا
به کمک یافته‌های علمی به‌طور صحیح از پوست خود مراقبت کنید در هر سنی پوستی زیبا و جذاب داشته باشد.
منبع thespruceeats allrecipes
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.